• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Tak

    Jedyny dzień bez korków uchwycony na zdieciu

    • 2 0

  • Obwodnica (1)

    Znałem obu Panów, ówczesnych notabli....a co by było ,gdyby dziś cały transport odbywał się Al. Zwycięstwa, Grunwaldzką, al. Niepodległości...
    W tamtym systemie istniała jednak jakaś wizja...co prawda do dzisiaj pozostał skostniały pomysł Drogi Czerwonej...ale wtedy to były pomysły na miarę czasu...który już minął. Lotnisko, cmentarz Łostowice , obwodnice...czeka północna do Chwaszczyna. To jest dowód na myślenie o przyszłości!
    Wiele dobrego zrobił pomysł reaktywacji PKM...kalectwem jest szalej wtłaczania linii tramwajowych w istniejącą substancję strukturalną Miasta lub próba dublowania PKM przez Nową Abrahama by trafić na przeinwestowaną estakadę w Brętowie....W BRM są umysły...byle nie uległy oszołomom....

    • 8 1

    • tramwaj

      Wg mnie celowym jest realizacja celowego prześwitu pod torami PKM przy Strzyży i tunel pod SKM do pętli przy Al.Niepodległości......

      • 0 0

  • To za Tow.Edwarda Gierka Polska mimo jażma (5)

    marksizmu-leninizmu i podporządkowania ZSRR- zaczęła doganiać zachód. Szło to nieudolnie i koślawo ale E.Gierek młode lata spędził we Francji i wiedział co to zachód pomimo, że był politycznie poprawny jako socjalista-komunista...Jego otoczenie i współpracownicy przesiąknięci byli ideologią, Bierutem i Gomółką (wsie bierut i brali ile się dało) i tak na prawdę nie chcieli żadnych zmian. To za E.Gierka "wybuchła" Solidarność,a on sam popadł w niełaskę u Radzieckich towarzyszy-odsunięty na zawsze z życia politycznego. Dobrze,że nie pojechał do Moskwy...To taki trochę w mikro skali Kazimierz Wielki...Zostawił po sobie mimo, że komuszek b.dużo pozytywnych pamiątek w tym Obwodnicę Trójmiasta...

    • 18 4

    • Prawda ale... (2)

      ...kij ma dwa końce. Ostatni kredyt tow. Edwarda spłaciliśmy kilka lat temu.

      • 5 1

      • Spłaciliśmy

        i korzystać będziemy jeszcze przez długie lata z efektów tych kredytów.

        • 5 0

      • Tych Buzka, Millera, Tuska i Kaczyńskiego

        Już nie spłacimy... nasze dzieci i wnuki też nie, bo bierzemy kredyty na jakieś pieprzone stadiony, ECSy i teatry

        • 1 1

    • Koleś, doucz się w podstawówce!!!!! (1)

      JaŻmo, GomÓłka????!!!!! WSTYD !!!!!!!

      • 0 0

      • Akurat słowo gomółka tak się pisze

        To towarzysz Wiesław miał nazwisko z błędem, więc kolesiowi powinieneś zarzucić nieznajomość historii, a nie ortografii.

        • 2 0

  • Mogli zostawić kamienie graniczne WMG i Polski

    przy obwodnicy gdzie granica przekraczał w czterech miejscach.

    • 1 1

  • Tera to by ekolodzy protestowali

    Jak w dolinie rospudy

    • 5 2

  • Vw (1)

    42 lata i nadal tylko dwa pasy...
    To jest kpina już dawno powinny być conajmniej po 3 w każdym kierunku.

    • 9 3

    • I tak by byly zakorkowane. W stanach maja po 8 pasow i wszystko stoi

      • 0 0

  • Z wyobraźnią

    Jestem znacznie starszy od Obwodnicy Zachodniej i pamiętam dyskusje, kiedy zaczęto ją budować. Wielu mędrców wskazywało na to, żeby poszerzyć główną oś Trójmiasta o jeden pas i wszystko będzie w porządku. Ot, brak wyobraźni. Teraz należy domagać się jak najszybszej realizacji Obwodnicy Metropolitalnej, która odciąży OZ.

    • 6 3

  • Kto mógł w latach 70 wiedzieć że za 50 lat tę drogę (2)

    ...Władze miasta wespół z mieszkańcami, wypychanymi na wieś przez rosnące ceny, zamienią w osiedlówkę.

    • 13 2

    • A kto może dziś przewidzieć.... (1)

      .... że za kolejne 50 lat drogi nie będą potrzebne w ogóle, bo to, co dziś nazywamy samochodami, nie będzie miało kół i nie będzie dotykało ziemi, w czasie przemieszczania. Więc z tym myśleniem do przodu to też nie jest takie hop sa sa.

      • 0 0

      • wiesz co ???

        odstaw trawkę i przejdź na chleb ze smalcem :-)

        • 1 0

  • Ha

    To już nie obwodnica to grunwaldzka

    • 4 1

  • Gdańskie drogi

    Panom aktualnie dopuszczająym gdańskie drogi do eksploatacji dawno należało podziękować. Niska jakość wykonania i w następstwie takiego stanu byle jakie naprawy to zmora kierowców. Ekipy łatające ubytki bez żadnego nadzoru. Czy ktoś z UM to widzi ?.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Charakterystyczny gdański napitek alkoholowy, to:

 

Najczęściej czytane