- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 2 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (31 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-30 18:28
Tak
Jedyny dzień bez korków uchwycony na zdieciu
- 2 0
-
2019-12-30 18:35
Obwodnica (1)
Znałem obu Panów, ówczesnych notabli....a co by było ,gdyby dziś cały transport odbywał się Al. Zwycięstwa, Grunwaldzką, al. Niepodległości...
W tamtym systemie istniała jednak jakaś wizja...co prawda do dzisiaj pozostał skostniały pomysł Drogi Czerwonej...ale wtedy to były pomysły na miarę czasu...który już minął. Lotnisko, cmentarz Łostowice , obwodnice...czeka północna do Chwaszczyna. To jest dowód na myślenie o przyszłości!
Wiele dobrego zrobił pomysł reaktywacji PKM...kalectwem jest szalej wtłaczania linii tramwajowych w istniejącą substancję strukturalną Miasta lub próba dublowania PKM przez Nową Abrahama by trafić na przeinwestowaną estakadę w Brętowie....W BRM są umysły...byle nie uległy oszołomom....- 8 1
-
2019-12-30 18:49
tramwaj
Wg mnie celowym jest realizacja celowego prześwitu pod torami PKM przy Strzyży i tunel pod SKM do pętli przy Al.Niepodległości......
- 0 0
-
2019-12-30 18:36
To za Tow.Edwarda Gierka Polska mimo jażma (5)
marksizmu-leninizmu i podporządkowania ZSRR- zaczęła doganiać zachód. Szło to nieudolnie i koślawo ale E.Gierek młode lata spędził we Francji i wiedział co to zachód pomimo, że był politycznie poprawny jako socjalista-komunista...Jego otoczenie i współpracownicy przesiąknięci byli ideologią, Bierutem i Gomółką (wsie bierut i brali ile się dało) i tak na prawdę nie chcieli żadnych zmian. To za E.Gierka "wybuchła" Solidarność,a on sam popadł w niełaskę u Radzieckich towarzyszy-odsunięty na zawsze z życia politycznego. Dobrze,że nie pojechał do Moskwy...To taki trochę w mikro skali Kazimierz Wielki...Zostawił po sobie mimo, że komuszek b.dużo pozytywnych pamiątek w tym Obwodnicę Trójmiasta...
- 18 4
-
2019-12-30 22:33
Prawda ale... (2)
...kij ma dwa końce. Ostatni kredyt tow. Edwarda spłaciliśmy kilka lat temu.
- 5 1
-
2019-12-30 23:21
Spłaciliśmy
i korzystać będziemy jeszcze przez długie lata z efektów tych kredytów.
- 5 0
-
2019-12-31 23:32
Tych Buzka, Millera, Tuska i Kaczyńskiego
Już nie spłacimy... nasze dzieci i wnuki też nie, bo bierzemy kredyty na jakieś pieprzone stadiony, ECSy i teatry
- 1 1
-
2019-12-31 18:48
Koleś, doucz się w podstawówce!!!!! (1)
JaŻmo, GomÓłka????!!!!! WSTYD !!!!!!!
- 0 0
-
2019-12-31 19:15
Akurat słowo gomółka tak się pisze
To towarzysz Wiesław miał nazwisko z błędem, więc kolesiowi powinieneś zarzucić nieznajomość historii, a nie ortografii.
- 2 0
-
2019-12-30 18:50
Mogli zostawić kamienie graniczne WMG i Polski
przy obwodnicy gdzie granica przekraczał w czterech miejscach.
- 1 1
-
2019-12-30 19:05
Tera to by ekolodzy protestowali
Jak w dolinie rospudy
- 5 2
-
2019-12-30 19:08
Vw (1)
42 lata i nadal tylko dwa pasy...
To jest kpina już dawno powinny być conajmniej po 3 w każdym kierunku.- 9 3
-
2019-12-30 23:47
I tak by byly zakorkowane. W stanach maja po 8 pasow i wszystko stoi
- 0 0
-
2019-12-30 19:21
Z wyobraźnią
Jestem znacznie starszy od Obwodnicy Zachodniej i pamiętam dyskusje, kiedy zaczęto ją budować. Wielu mędrców wskazywało na to, żeby poszerzyć główną oś Trójmiasta o jeden pas i wszystko będzie w porządku. Ot, brak wyobraźni. Teraz należy domagać się jak najszybszej realizacji Obwodnicy Metropolitalnej, która odciąży OZ.
- 6 3
-
2019-12-30 19:26
Kto mógł w latach 70 wiedzieć że za 50 lat tę drogę (2)
...Władze miasta wespół z mieszkańcami, wypychanymi na wieś przez rosnące ceny, zamienią w osiedlówkę.
- 13 2
-
2019-12-30 22:37
A kto może dziś przewidzieć.... (1)
.... że za kolejne 50 lat drogi nie będą potrzebne w ogóle, bo to, co dziś nazywamy samochodami, nie będzie miało kół i nie będzie dotykało ziemi, w czasie przemieszczania. Więc z tym myśleniem do przodu to też nie jest takie hop sa sa.
- 0 0
-
2019-12-31 23:59
wiesz co ???
odstaw trawkę i przejdź na chleb ze smalcem :-)
- 1 0
-
2019-12-30 19:39
Ha
To już nie obwodnica to grunwaldzka
- 4 1
-
2019-12-30 19:53
Gdańskie drogi
Panom aktualnie dopuszczająym gdańskie drogi do eksploatacji dawno należało podziękować. Niska jakość wykonania i w następstwie takiego stanu byle jakie naprawy to zmora kierowców. Ekipy łatające ubytki bez żadnego nadzoru. Czy ktoś z UM to widzi ?.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.