- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (66 opinii)
- 2 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (31 opinii)
- 3 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 6 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (97 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-30 16:34
A dziś osiedlowa droga
- 5 3
-
2019-12-30 16:40
ciekawe jak się dzisiaj mają ci przodownicy czynu społecznego z fotografii ? i komunista z wołgi ? (2)
- 9 5
-
2019-12-30 23:45
W Pisie maja posadki
- 7 0
-
2019-12-31 15:22
A co Cie to k**de obchodzi...
Zaplanowali i wybudowali, a teraz co? Planują kilka lat, wybudują ze trzy kilometry w pięć lat, poświęcą i zadowoleni.
- 2 0
-
2019-12-30 16:47
Chiny bujuja ponad 14000 km autostad rocznie (1)
- 10 0
-
2019-12-30 22:28
Bo jest ich 1,4 miliarda
Głupio Ci teraz ?
- 4 1
-
2019-12-30 17:26
I oczywiście kto robił zdjęcia? Pan Kosycarz! Toż to fenomen fotograficzny, łapacz czasów :)
- 36 0
-
2019-12-30 17:30
Jestem dumny że byłem członkiem PZPR!! (7)
- 21 32
-
2019-12-30 23:29
Kiedyś byłeś członkiem PZPR
Teraz jesteś już tylko członkiem
- 11 1
-
2019-12-31 07:17
Kiedys pzpr dzisiaj pis i tak jakos to zycie przeleci
- 7 1
-
2019-12-31 12:36
Kolejny milioner się tu wypowiada
- 1 1
-
2020-01-02 10:30
PZPN?
- 0 0
-
2020-01-02 11:59
członek z ramienia to brzmi dumnie
- 2 0
-
2020-01-02 14:50
Zdarza się. Pedofile też są czasami dumni z siebie.
- 2 0
-
2020-01-03 08:29
bedziesz odpowiadał z a morderstwa
- 1 0
-
2019-12-30 17:48
Obwodnica (1)
Kiedyś planowano rozwój całego Trójmiasta m.in. oprócz obwodnicy ,drogi ekspresowe, drogę zieloną i czerwoną, autostrady itd. Dziś nikt nie dba o przyszłość
- 22 5
-
2019-12-31 07:18
Co za brednie... musi to pisac szczeniak lub byly komuch.
- 0 4
-
2019-12-30 17:53
Nie było komu i na czym jeździć po Obwodnicy. Takie czasy były (3)
Poza tym ruch w mieście był też niewielki a obwodnica w ówczesnym spojrzeniu była daleko od *miasta*
- 12 1
-
2019-12-30 18:24
to prawda, ale planowano na przyszłość - co jak widać nie jest takie głupie (2)
- 6 3
-
2019-12-31 07:20
Tak planowano ze rwoi przodkowie (1)
Musieli stac godzinami w kokejkach zeby kupic papier toaletowy...
- 2 2
-
2020-01-02 07:00
Papier tez byl zaplanowany na przyszlosc.
- 0 0
-
2019-12-30 18:03
Pamiętam jak na wczesną wiosnę 1977 roku
urwaliśmy się w "trójkę" ze Szkoły Podstawowej nr.36 w Gdyni Chyloni -ma wagary (Vaksy) aby spokojnie obejrzeć postęp prac przy obwodnicy na odcinku od d.ul.Czerwonych Kosynierów (aktualnie ul.Morska Tesco/OBI) do miejsca gdzie kończą się ostatnie budynki warsztatowe na ul.Chabrowej pod lasem.
Miałem wtedy nie całe 10 lat ale do dziś pamiętam jak w błocie ciężki spychacz CZTZ(prod.ZSRR) ciągnął za sobą na stalowej linie betonomieszarkę (9m3 Steter) jako naczepa ciągnika Jelcz 316...Robotnicy chodzili prawie po kolana w błocie i w takich warunkach lany był beton..Sam się ten beton profilował zazwyczaj na "idealnie" na "płasko" nawet na łuku gdzie powinien być "profil-ujemny na jednym pasie,a na drugim "dodatni".. Pamiętam to do dziś...- 21 2
-
2019-12-30 18:18
W PRL-u było tylko jedno dobre,że (1)
partia nakreślała ambitne cele, a program partii był programem narodu. Pracując dla kraju pracowaliśmy też "dla siebie"...Reszta haseł to były bajki jak jakieś tam sojusze i bratnie kraje..w to nie wierzyli nawet sami członkowie "egzekutywy" POP i kc pzpr. ale "klaskać trzeba było i był to obowiązek....Zasada była jedna każdy/ h**/- na swój strój i gdzie się tu podlizać i co z tego uzyskać...Nawet kapitalistyczny zachód wspierał PRL dając olbrzymie pożyczki / kredyty oraz sprzedając lipne i czasami bezwartościowe niby licencje...Polska mimo ustroju socjalistycznego była uznawana w Europie i szanowana i jako Państwo Układu Warszawskiego( militarna siła inwazyjna) budziła respekt.....A teraz nam wciskają kity,że w 2004 roku weszliśmy do Europy...
- 17 5
-
2019-12-31 07:23
Szczeniaku nie wiesz o czym piszesz
- 4 2
-
2019-12-30 18:19
Może czas pomyśleć o nowej warstwie ścieralnej przynajmniej na gdańskim odcinku ?
Bo znowu jakieś i**otyczne łaty się pojawiają i klejenie pęknięć. Nie lepiej raz w porządnie ?
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.