• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • A dziś osiedlowa droga

    • 5 3

  • ciekawe jak się dzisiaj mają ci przodownicy czynu społecznego z fotografii ? i komunista z wołgi ? (2)

    • 9 5

    • W Pisie maja posadki

      • 7 0

    • A co Cie to k**de obchodzi...

      Zaplanowali i wybudowali, a teraz co? Planują kilka lat, wybudują ze trzy kilometry w pięć lat, poświęcą i zadowoleni.

      • 2 0

  • Chiny bujuja ponad 14000 km autostad rocznie (1)

    • 10 0

    • Bo jest ich 1,4 miliarda

      Głupio Ci teraz ?

      • 4 1

  • I oczywiście kto robił zdjęcia? Pan Kosycarz! Toż to fenomen fotograficzny, łapacz czasów :)

    • 36 0

  • Jestem dumny że byłem członkiem PZPR!! (7)

    • 21 32

    • Kiedyś byłeś członkiem PZPR

      Teraz jesteś już tylko członkiem

      • 11 1

    • Kiedys pzpr dzisiaj pis i tak jakos to zycie przeleci

      • 7 1

    • Kolejny milioner się tu wypowiada

      • 1 1

    • PZPN?

      • 0 0

    • członek z ramienia to brzmi dumnie

      • 2 0

    • Zdarza się. Pedofile też są czasami dumni z siebie.

      • 2 0

    • bedziesz odpowiadał z a morderstwa

      • 1 0

  • Obwodnica (1)

    Kiedyś planowano rozwój całego Trójmiasta m.in. oprócz obwodnicy ,drogi ekspresowe, drogę zieloną i czerwoną, autostrady itd. Dziś nikt nie dba o przyszłość

    • 22 5

    • Co za brednie... musi to pisac szczeniak lub byly komuch.

      • 0 4

  • Nie było komu i na czym jeździć po Obwodnicy. Takie czasy były (3)

    Poza tym ruch w mieście był też niewielki a obwodnica w ówczesnym spojrzeniu była daleko od *miasta*

    • 12 1

    • to prawda, ale planowano na przyszłość - co jak widać nie jest takie głupie (2)

      • 6 3

      • Tak planowano ze rwoi przodkowie (1)

        Musieli stac godzinami w kokejkach zeby kupic papier toaletowy...

        • 2 2

        • Papier tez byl zaplanowany na przyszlosc.

          • 0 0

  • Pamiętam jak na wczesną wiosnę 1977 roku

    urwaliśmy się w "trójkę" ze Szkoły Podstawowej nr.36 w Gdyni Chyloni -ma wagary (Vaksy) aby spokojnie obejrzeć postęp prac przy obwodnicy na odcinku od d.ul.Czerwonych Kosynierów (aktualnie ul.Morska Tesco/OBI) do miejsca gdzie kończą się ostatnie budynki warsztatowe na ul.Chabrowej pod lasem.
    Miałem wtedy nie całe 10 lat ale do dziś pamiętam jak w błocie ciężki spychacz CZTZ(prod.ZSRR) ciągnął za sobą na stalowej linie betonomieszarkę (9m3 Steter) jako naczepa ciągnika Jelcz 316...Robotnicy chodzili prawie po kolana w błocie i w takich warunkach lany był beton..Sam się ten beton profilował zazwyczaj na "idealnie" na "płasko" nawet na łuku gdzie powinien być "profil-ujemny na jednym pasie,a na drugim "dodatni".. Pamiętam to do dziś...

    • 21 2

  • W PRL-u było tylko jedno dobre,że (1)

    partia nakreślała ambitne cele, a program partii był programem narodu. Pracując dla kraju pracowaliśmy też "dla siebie"...Reszta haseł to były bajki jak jakieś tam sojusze i bratnie kraje..w to nie wierzyli nawet sami członkowie "egzekutywy" POP i kc pzpr. ale "klaskać trzeba było i był to obowiązek....Zasada była jedna każdy/ h**/- na swój strój i gdzie się tu podlizać i co z tego uzyskać...Nawet kapitalistyczny zachód wspierał PRL dając olbrzymie pożyczki / kredyty oraz sprzedając lipne i czasami bezwartościowe niby licencje...Polska mimo ustroju socjalistycznego była uznawana w Europie i szanowana i jako Państwo Układu Warszawskiego( militarna siła inwazyjna) budziła respekt.....A teraz nam wciskają kity,że w 2004 roku weszliśmy do Europy...

    • 17 5

    • Szczeniaku nie wiesz o czym piszesz

      • 4 2

  • Może czas pomyśleć o nowej warstwie ścieralnej przynajmniej na gdańskim odcinku ?

    Bo znowu jakieś i**otyczne łaty się pojawiają i klejenie pęknięć. Nie lepiej raz w porządnie ?

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwsza regularna wodna linia pasażerska łączyła Gdynię z:

 

Najczęściej czytane