• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Budyn by im dal obwodnice! (1)

    komuchy jedne

    • 1 3

    • Oho...

      Filip wyskoczył z konopii.

      • 1 0

  • Węzeł Karczemki na Euro 2012, dobrze mówie?

    • 6 0

  • Gdyby ktoś znalazł złoty środek na korki Z pewnością dostałby Nobla lub inna prestiżowa nagrodę
    W naszych warunkach należałoby jedynie zminimalizować przyczyny Ale tu wymagane są inwestycje i to duże
    A ze strony kierowców rozwaga na drodze Bo jak można pędzić na tak zatłoczonej obwodnicy Lub jak coś wydarzy się na drodze to ręce na kierownicy i jedz baranie a nie filmujesz
    Dobrego w Nowym Roku Baranom też

    • 3 0

  • A gdzie TESCO? (1)

    a tesco wtedy nie było ? Patrzę na pierwsze zdjęcie

    • 3 2

    • Tam

      • 0 0

  • (2)

    to już 42 lata a jakby wczoraj.....

    • 4 0

    • Kierowca (1)

      Kiedy będzie dobudowany trzeci pas na obwodnicy ?

      • 0 0

      • Nigdy, nie jest potrzebny.

        • 0 0

  • Planisci i ptokektanci obwodnicy wykazali sie w ówczesnych czasach mądrością Obecne projekty przebiegów obwodnic wyglądają na zaspokajanie aktualnych potrzeb społecznych i politycznych Drodzy planisci myslcie o dalszej przyszłości.

    • 3 0

  • szkoda że nie wspomniano o nowej nawierzchni

    którą zyskała obwodnica ok 10 lat temu (nie pamiętam dokładnie). Dopiero od tego czasu da się tam normalnie jeździć, minęło tyle czasu a nadal brak dziur i kolein. Remont robiła jakaś firma niemiecka. Obecnie budowane drogi po roku nadają się do remontu.

    • 8 0

  • niedziela czynu społecznego

    to jest to

    • 1 0

  • Potrzebny jest 3-ci pas pomiędzy zjazdami i jest na to miejsce !!!! (1)

    Od Matarni do Owczarni, od Owczarni do Osowej ( i po drugiej stronie ) i na wysokości Kowal - śmietniska to Karczemek i z powrotem...

    Tam teraz tworzą się korki przy zwężeniach bo mają za krótkie rozbiegi/zjazdy

    • 2 0

    • Szczególnie od Matarni do owczarni. Tam bardzo się korkuje po południu w dni powszednie

      • 0 0

  • Bez sensu, po co ją budowali, do końca lat 90 tych mało kto nią jeżdzilł

    tyle lat była nieużywana. Ruch i tak był mały w miastach.....

    • 0 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Co powstało w dobudowanym skrzydle do Domu Zdrojowego?

 

Najczęściej czytane