- 1 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (69 opinii)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (139 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (225 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (483 opinie)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (71 opinii)
- 6 Ważki jak szarańcza i ślepy Maksym z ZSRR (8 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-30 22:10
Budyn by im dal obwodnice! (1)
komuchy jedne
- 1 3
-
2019-12-30 22:38
Oho...
Filip wyskoczył z konopii.
- 1 0
-
2019-12-31 02:37
Węzeł Karczemki na Euro 2012, dobrze mówie?
- 6 0
-
2019-12-31 06:37
Gdyby ktoś znalazł złoty środek na korki Z pewnością dostałby Nobla lub inna prestiżowa nagrodę
W naszych warunkach należałoby jedynie zminimalizować przyczyny Ale tu wymagane są inwestycje i to duże
A ze strony kierowców rozwaga na drodze Bo jak można pędzić na tak zatłoczonej obwodnicy Lub jak coś wydarzy się na drodze to ręce na kierownicy i jedz baranie a nie filmujesz
Dobrego w Nowym Roku Baranom też- 3 0
-
2019-12-31 08:20
A gdzie TESCO? (1)
a tesco wtedy nie było ? Patrzę na pierwsze zdjęcie
- 3 2
-
2020-01-02 13:56
Tam
- 0 0
-
2019-12-31 08:36
(2)
to już 42 lata a jakby wczoraj.....
- 4 0
-
2019-12-31 09:13
Kierowca (1)
Kiedy będzie dobudowany trzeci pas na obwodnicy ?
- 0 0
-
2020-01-02 10:34
Nigdy, nie jest potrzebny.
- 0 0
-
2019-12-31 09:40
Planisci i ptokektanci obwodnicy wykazali sie w ówczesnych czasach mądrością Obecne projekty przebiegów obwodnic wyglądają na zaspokajanie aktualnych potrzeb społecznych i politycznych Drodzy planisci myslcie o dalszej przyszłości.
- 3 0
-
2019-12-31 10:09
szkoda że nie wspomniano o nowej nawierzchni
którą zyskała obwodnica ok 10 lat temu (nie pamiętam dokładnie). Dopiero od tego czasu da się tam normalnie jeździć, minęło tyle czasu a nadal brak dziur i kolein. Remont robiła jakaś firma niemiecka. Obecnie budowane drogi po roku nadają się do remontu.
- 8 0
-
2019-12-31 12:36
niedziela czynu społecznego
to jest to
- 1 0
-
2019-12-31 12:41
Potrzebny jest 3-ci pas pomiędzy zjazdami i jest na to miejsce !!!! (1)
Od Matarni do Owczarni, od Owczarni do Osowej ( i po drugiej stronie ) i na wysokości Kowal - śmietniska to Karczemek i z powrotem...
Tam teraz tworzą się korki przy zwężeniach bo mają za krótkie rozbiegi/zjazdy- 2 0
-
2019-12-31 15:29
Szczególnie od Matarni do owczarni. Tam bardzo się korkuje po południu w dni powszednie
- 0 0
-
2019-12-31 15:02
Bez sensu, po co ją budowali, do końca lat 90 tych mało kto nią jeżdzilł
tyle lat była nieużywana. Ruch i tak był mały w miastach.....
- 0 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.