• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Obwodnica

    To były czasy kiedy jeździł jeden samochód w ciągu dnia ha ha ha , a dzisiaj bancwał siedzi na zderzaku i co dziennie dzwon i zablokowana cała obwodnica .

    • 20 1

  • (1)

    Rok 1983 - dwujezdniowa obwodnica Trójmiasta, ilość samochodów w Polsce ok 300 tys.
    Rok 2019 - obwodnica dalej dwujezdniowa, żadnej alternatywy - ilość samochodów w Polsce- 29 milionów !!! Podaję ilość w Polsce bo przecież nie tylko Trójmiasto się nią porusza...

    Niesamowity progress względem przybywającej ilości mieszkańców i ilości pojazdów :)

    • 47 1

    • Liczby aut...

      i liczby mieszkańców. Nie ilości. Nie ma za co.

      • 8 0

  • Wreszcie jakiś ciekawy artykuł

    • 24 0

  • (2)

    Zamknąć, zrobić ścieżkę rowerową, deptak i trochę budek z piwem rzemieślniczym.

    • 24 2

    • Problemem są... (1)

      Kierowcy co zwalniaja zeby zobaczyc wypadek na przeciwleglym pasie ;) tzw.Janusze ;) Szczesliwego Nowego Roku kochani Rodacy

      • 5 1

      • Ktoś musi cyknąć fotkę do raportu trójmiasta peel, żeby wszyscy wiedzieli, czemu obwodnica zakorkowana.

        • 4 0

  • Warto zauważyć że to już nie jest żadna "obwodnica" (3)

    Ta droga dziś już nie jest obwodnicą w znaczeniu tego słowa, a w praktyce jest trasą średnicową przebiegającą przez środek aglomeracji.

    Prawdziwą obwodnicę to trzeba teraz w trójmieście zbudować (tzw. obwodnica metropolitalna).

    A na tej starej przede wszystkim skończyć z fikcją drogi ekspresowej, bo to nie jest już miejsce na ekspresówkę, a powinna tam być normalna droga w terenie zabudowanym o prędkości dopuszczalnej 70-80, o zwężonych pasach (wprowadzonym trzecim dla autobusów).
    Brakuje też drogi dla rowerów po jej obu stronach.

    Do tego rezygnacja ze statusu drogi ekspresowej pozwoli zbudować tam więcej zjazdów i wjazdów który obecnie brakuje.

    • 37 34

    • To jest droga szybkiego ruchu powyżej 100, a nie średnicowa do 80.

      • 4 1

    • Odstaw te leki bo Ci nie służą

      • 3 0

    • Do tego rezygnacja że statusu drogi ekspresowej pozwoli na zamontowanie sygnalizacji świetlnej...

      • 2 0

  • premier (5)

    Czy premier Morawiecki też uczestniczył w budowie ?

    • 33 6

    • Ale Jarek z Bratem na 1000%

      Oni całą Polskę wymyślili i zbudowali

      • 10 5

    • Tak, dlatego jest źle wyprofilowana.

      • 4 2

    • kurka co to za pytanie

      • 1 3

    • dwa razy !

      • 3 0

    • Ale po co zaczynasz...

      Czytałem komentarze i było miło do momentu, kiedy jeden postanowił się wychylić i dorzucić drugiemu trochę nienawiści. Ludzie, czy zawsze i wszędzie musicie być wredni ? To nie jest artykuł o polityce, więc swoje złośliwe docinki zostawcie na inną okazję. Dział historia, nie polityka ! Nie odpowiadajcie na zaczepki. Niech idzie do swoich się żreć i szarpać za kudły.

      • 1 1

  • Kawałek czasu (1)

    Jedno mogli przewidzieć, to chodnik przy wiadukcie na Osowę. Rozumiem, że wówczas nie było Osowy jako takiej no ale są też tacy co nie jeżdżą cały czas samochodem

    • 12 1

    • Wiadukt na Osowe to 1993-4 rok. Przy dawnym skrzyżowaniu były pobocza , q od strony Osowy chodnik.:)

      • 0 0

  • wszystko co działa w tym syfiastym mieście (2)

    zawdzięczamy komuchom, styropianowcy stale i wciąż ciągną to miasto na samo dno

    • 39 9

    • i to jest właśnie w tym wszystkim najtragiczniejsze.

      • 5 3

    • Jak Ci zle w tym miescie to wracaj do siebie

      za Bug, gdzie przodkowie. Nie masz pojecia o czym piszesz. Ja doskonale pamietam te "osiagniecia" komuny.

      • 0 3

  • W tej chwili to już nie Obwodnica, tylko droga lokalna.

    • 18 4

  • Kiedyś budowano z wyprzedzeniem (2)

    to znaczy że myślano co będzie w przyszłości potrzebne, świadczą o tym puste pasy po otwarciu obwodnicy...
    dzisiaj buduje się odwrotnie - to znaczy ze jak pół miasta stoi w korku to mędrcy z GZDiZ siadają na d...pie i przez 10 lat myślą co trzeba zbudować, po 10 latach jak całe miasto stoi w jednym gigantycznym korku to ogłaszają że rozpocznie się budowa nowego odcinka drogi o długości 1200 metrów co ma ponoć rozładować korki w jednej dzielnicy i przenieść owe korki do 3 kolejnych dzielnic ale tym już się nie chwalą... co by nie gadać za komuny planować potrafili

    • 53 2

    • Jesli chcesz przez to powiedziec, (1)

      ze komunistyczni planisci przewidzieli w latach 70. upadek komuny;) i dynamiczny rozwoj motoryzacji w wolnej Polsce lat 90. to raczej powaznie nie mowisz:) Dla mnie te puste pasy na zdjeciu to wyrazna oznaka calkowitego oderwania sie od realnych potrzeb owczesnego spoleczenstwa i kompletnego braku jakiejkolwiek kalkulacji ekonomicznej inwestycji. Przeciez gdyby ten caly system szczesliwie nie legl w gruzach to by do dzisiaj niewiele ruch by sie zwiekszyl. No chyba ze furmanek....

      • 2 3

      • Brawo. Najgorsze jak o czasach szczęśliwego

        minionych pisza Ci ktorzy maja teraz po 30 lat. Dziekujcie ze mozecie miec teraz takie problemy. Wasi ojcowie mogli pomazyc o rowerze. Pamięć jest jednak bardzo krotka.

        • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Charakterystyczny gdański napitek alkoholowy, to:

 

Najczęściej czytane