- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 2 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (22 opinie)
- 3 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (70 opinii)
- 4 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (488 opinii)
- 5 Ważki jak szarańcza i ślepy Maksym z ZSRR (8 opinii)
- 6 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (140 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-31 15:27
Wybudowana w 4 lata od Pruszcza do Gdyni???
Teraz to tyle się czeka na samą opinię RDOŚ
- 9 0
-
2019-12-31 19:25
Trzeba by zburzyć tą komunistyczną budowlę
Obwodnicą budowaną nawet tylko częściowo w czynie partyjnym prawdziwy Polak i Katolik jeździć nie może!
- 10 4
-
2019-12-31 20:58
obwa
Jest ,jak jest ...wtedy decydentom nie przychodziło do główki ,że za "kwadrans "może być lekkie kuku...Chwała jednak ,że to powstało..możemy się wk...ć, sam doświadczyłem, ale inaczej to zgroza!
- 0 0
-
2019-12-31 21:06
On
A dzisiaj mamy dużo lepszy sprzęt, bardziej zaawansowaną technologię , a buduje się dłużej niż w latach 70 , podobnie z koleją wycieczka do zakopca dużo się nie skróciła jak kolej z tamtych lat.
Cuz taki Kraj.
Dużo się szczęka a mało robi.- 3 1
-
2019-12-31 22:01
Fajnie...
...tylko że trójmiejscy kierowcy jeżdżą Obwodnicą jak w mieście, nie kumają że odstęp musi być znaczenie większy między samochodami
- 4 0
-
2019-12-31 22:16
Pamiętam jak dziś - A.Dadu oraz J. Kyczański przecinali wstęgę.
- 1 2
-
2020-01-01 10:21
Obwodnica znika
A teraz pomyślcie , nie ma obwodnicy i wszystko przez miasto jedzie to byłoby przeżycie :)
- 4 0
-
2020-01-01 10:49
To zdjęcie z "czynem" partyjnym
jest piękne - tak naiwne w swojej wierze że lud da się nabrać.
Partyjniacy w pięknych koszulach, spodniach i butach z łopatami wziętymi w dłonie do propagandowego zdjęcia.- 2 2
-
2020-01-01 11:30
Ciekawe czy były badania archeologiczne?
- 2 1
-
2020-01-01 16:13
budowniczy obwodnicy (1)
budowalem obwodnice jako pracownik G P R D sprzet byl slabej jakosci maly gabarytowo auta wywrotki to kraz zil star spychacze staliniec mazurek mimo to plan wykonany dbala firma o ludzi hotele obiady zupa na sniadanie gratis wszystko ale robota szla w tym czasie jeszcze budowa lotniska a emeryturka niecale 2000zl skanska nasz wykupila i cienko przedzie
- 11 0
-
2021-03-19 23:01
budowniczy obwodnicy
Czy pamięta Pan kierownika Budowy?Wiele godzin spędził na tej budowie, kosztem rodziny.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.