- 1 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (488 opinii)
- 3 Dzielnica z ciekawą historią i starą wystawą (22 opinie)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (70 opinii)
- 5 Ważki jak szarańcza i ślepy Maksym z ZSRR (8 opinii)
- 6 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (140 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-31 09:40
Planisci i ptokektanci obwodnicy wykazali sie w ówczesnych czasach mądrością Obecne projekty przebiegów obwodnic wyglądają na zaspokajanie aktualnych potrzeb społecznych i politycznych Drodzy planisci myslcie o dalszej przyszłości.
- 3 0
-
2019-12-30 13:54
o kurde... ale pusta :) (4)
- 71 2
-
2019-12-31 09:15
Legendy
Twierdzą, że kiedyś możliwa była jazda po niej z prędkościami prawie 200km/h bez obaw o dzwon w tył jakiegoś innego auta :)
- 0 0
-
2019-12-31 08:17
a zwykłe kolizyjne skrzyżowanie na Osowej istniało jeszcze długo długo po otwarciu...
- 1 0
-
2019-12-30 18:51
(1)
Teraz też by tak było, gdyby wprowadzić podatek od posiadania samochodu - 10 000 zł rocznie i masz pustą obwodnicę .......
- 1 6
-
2019-12-31 04:34
Najwyrazniej cie obowiazuje wysoki podatek od myslenia.
- 6 0
-
2019-12-30 14:10
HA! (5)
Jestem ciut starszy (i wcale nie głupszy) od obwodnicy ;-)
- 39 6
-
2019-12-30 22:16
Chyba trudniej być głupszym od obwodnicy :)) (1)
Wiem, wie, zła składnia, ale pośmiać się można. Pozdro, bez urazy.
- 2 0
-
2019-12-31 08:39
Ale obwodnica to droga i ci którzy po niej jeżdżą a wtedy z tą mądrością nie jest już tak dobrze...
- 0 0
-
2019-12-30 15:13
Też (2)
ale mam 3 pasy
- 4 2
-
2019-12-31 08:37
chyba bajpasy
- 2 0
-
2019-12-30 16:15
Pamiętasz którym z nich ojciec trzepał Twoje spodnie ?
- 4 3
-
2019-12-30 18:18
W PRL-u było tylko jedno dobre,że (1)
partia nakreślała ambitne cele, a program partii był programem narodu. Pracując dla kraju pracowaliśmy też "dla siebie"...Reszta haseł to były bajki jak jakieś tam sojusze i bratnie kraje..w to nie wierzyli nawet sami członkowie "egzekutywy" POP i kc pzpr. ale "klaskać trzeba było i był to obowiązek....Zasada była jedna każdy/ h**/- na swój strój i gdzie się tu podlizać i co z tego uzyskać...Nawet kapitalistyczny zachód wspierał PRL dając olbrzymie pożyczki / kredyty oraz sprzedając lipne i czasami bezwartościowe niby licencje...Polska mimo ustroju socjalistycznego była uznawana w Europie i szanowana i jako Państwo Układu Warszawskiego( militarna siła inwazyjna) budziła respekt.....A teraz nam wciskają kity,że w 2004 roku weszliśmy do Europy...
- 17 5
-
2019-12-31 07:23
Szczeniaku nie wiesz o czym piszesz
- 4 2
-
2019-12-30 17:48
Obwodnica (1)
Kiedyś planowano rozwój całego Trójmiasta m.in. oprócz obwodnicy ,drogi ekspresowe, drogę zieloną i czerwoną, autostrady itd. Dziś nikt nie dba o przyszłość
- 22 5
-
2019-12-31 07:18
Co za brednie... musi to pisac szczeniak lub byly komuch.
- 0 4
-
2019-12-30 16:29
Kiedyś budowano z wyprzedzeniem (2)
to znaczy że myślano co będzie w przyszłości potrzebne, świadczą o tym puste pasy po otwarciu obwodnicy...
dzisiaj buduje się odwrotnie - to znaczy ze jak pół miasta stoi w korku to mędrcy z GZDiZ siadają na d...pie i przez 10 lat myślą co trzeba zbudować, po 10 latach jak całe miasto stoi w jednym gigantycznym korku to ogłaszają że rozpocznie się budowa nowego odcinka drogi o długości 1200 metrów co ma ponoć rozładować korki w jednej dzielnicy i przenieść owe korki do 3 kolejnych dzielnic ale tym już się nie chwalą... co by nie gadać za komuny planować potrafili- 53 2
-
2019-12-31 04:58
Jesli chcesz przez to powiedziec, (1)
ze komunistyczni planisci przewidzieli w latach 70. upadek komuny;) i dynamiczny rozwoj motoryzacji w wolnej Polsce lat 90. to raczej powaznie nie mowisz:) Dla mnie te puste pasy na zdjeciu to wyrazna oznaka calkowitego oderwania sie od realnych potrzeb owczesnego spoleczenstwa i kompletnego braku jakiejkolwiek kalkulacji ekonomicznej inwestycji. Przeciez gdyby ten caly system szczesliwie nie legl w gruzach to by do dzisiaj niewiele ruch by sie zwiekszyl. No chyba ze furmanek....
- 2 3
-
2019-12-31 07:15
Brawo. Najgorsze jak o czasach szczęśliwego
minionych pisza Ci ktorzy maja teraz po 30 lat. Dziekujcie ze mozecie miec teraz takie problemy. Wasi ojcowie mogli pomazyc o rowerze. Pamięć jest jednak bardzo krotka.
- 4 2
-
2019-12-30 16:03
wszystko co działa w tym syfiastym mieście (2)
zawdzięczamy komuchom, styropianowcy stale i wciąż ciągną to miasto na samo dno
- 39 9
-
2019-12-31 07:10
Jak Ci zle w tym miescie to wracaj do siebie
za Bug, gdzie przodkowie. Nie masz pojecia o czym piszesz. Ja doskonale pamietam te "osiagniecia" komuny.
- 0 3
-
2019-12-30 16:18
i to jest właśnie w tym wszystkim najtragiczniejsze.
- 5 3
-
2019-12-30 14:10
marzenia (6)
ale bym się tak przeniósł w czasie (może nawet wcześniej gdzieś do lat 60.) i pojeździł nowoczesnym autem po tamtych drogach. Zobaczyć jak się wtedy jeździło (pusto na trasach) / budowało (jakość nawierzchni). to byłoby wspaniałe doświadczenie
- 104 15
-
2019-12-31 07:08
to
były czasy z Gdańska do Gdyni w 15 - 20 minut -- przez miasto ,,,
- 9 0
-
2019-12-31 07:01
Na wiekszosci drog zwlaszcza podmiejskich
urwalbys kola. Dziury w jezdni byly odwiecznym problemem. Ruch byl znacznie mniejszy, poniewaz tatusiowie wiekszosci dzisiejszych rajdowcow mogli sobie pozwolic co najwyzej na rower lub konika.
- 6 0
-
2019-12-30 22:12
fajnie bylo
uczyłam się jeździć na pustej obwodnicy!
- 3 1
-
2019-12-30 20:22
Gwarantuję Ci że, nowoczesnym autem w tamtych czasach byś nie pojeździł.
Wiem co piszę, mam prawo jazdy od 1975, a samochody w rodzinie były od "zawsze", jak sięgam pamięcią.- 3 1
-
2019-12-30 14:37
(1)
ja pamiętam doskonale i nie trzeba wracać do lat 60-tych , tylko początku 90-tych
- 15 1
-
2019-12-30 15:30
Pamięć bywa wybiórcza :)
Ruch to prawda był zdecydowanie mniejszy tylko ... cała sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce w końcówce lat 90-tych liczyła 289 km (obecnie przekroczyliśmy 4.000 km).
- 18 0
-
2019-12-31 06:37
Gdyby ktoś znalazł złoty środek na korki Z pewnością dostałby Nobla lub inna prestiżowa nagrodę
W naszych warunkach należałoby jedynie zminimalizować przyczyny Ale tu wymagane są inwestycje i to duże
A ze strony kierowców rozwaga na drodze Bo jak można pędzić na tak zatłoczonej obwodnicy Lub jak coś wydarzy się na drodze to ręce na kierownicy i jedz baranie a nie filmujesz
Dobrego w Nowym Roku Baranom też- 3 0
-
2019-12-31 02:37
Węzeł Karczemki na Euro 2012, dobrze mówie?
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.