• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Z tej okazji proponuję wprowadzic ograniczenie do 90 km/h dla staruszki (3)

    Jej czas się skończył, czas szybkich eskapad, błyskawicznych przelotów. Teraz aby skup puk blokuje jej cały układ krążenia (a tym samym kierowcom).

    • 20 10

    • Myślę że 90 km/h to i tak za dużo w ciągu dnia. Duże natężenie ruchu sprawia ze w szczycie nie da się nawet jechać tyle.

      • 5 1

    • Autostrada w Sztokholmie, po 3 pasy ruchu, ograniczenie do 80km/h, a na odcinkach remontowanych do 70km/h (1)

      • 3 1

      • W Szwecji nie ma autostrad. Są tylko ekspesówki E4, E6, E20. Max zwykle 110 km/godz. i wiele ograniczeń do 90. Kary za przekroczenie prędkości i nieuzasadnioną jazdę na lewym pasie drakońskie.

        • 2 0

  • Mogliby Spacerową poszerzyć. (1)

    • 36 15

    • Wzdłuż Spacerowej należy wybudowac

      jednotorowa, z mijankami trakcje tramwajowa łącząca Osowe z Oliwą.

      • 3 1

  • W poczatkach lat 90-tych, w środku nocy, pomiędzy węzłami Osowa i Karwiny, trafiało się, że przez pare minut (2)

    nie jechało auto w żadną że stron Obwodnicy! Teraz trudno w to uwierzyć...

    • 49 1

    • (1)

      A czy ma wysokości Osowej na obwodnicy była sygnalizacja świetlna? Proszę przypomnieć

      • 5 0

      • Była i spełniała swoje zadanie. Spowalniała ruch.

        • 4 3

  • (4)

    Giełda samochodowa w Orłowie i obwodnica to było idealne połączenie.

    • 16 2

    • giełda w orłowie???? ....ktoś tu nie wie co pisze.... (3)

      • 0 14

      • Ta była w Orłowie (1)

        Tam gdzie teraz jest Klif (centrum handlowe).

        "Wcześniej - do roku 1994, na giełdę samochodową jeździło się do Orłowa. Tam handlowało się samochodami w części działającej przy torach od dziesięcioleci giełdy warzywno-owocowej. Dziś w tym miejscu stoi Centrum Handlowe "Klif"

        Czytaj więcej na:
        https://historia.trojmiasto.pl/Zapomniana-oliwska-gielda-samochodowa-n103581.html#tri

        • 13 0

        • Szkoda stukać w klawiaturę.

          Ten Quwest dopiero niedawno przestał sikać w pieluchy.

          • 3 0

      • Tak - Quwest nie wie co pisze.

        • 4 0

  • Gdzie jest pomiar odcinkowy? (1)

    No gdzie! Czy to takie trudne, kilka kamer, zdjęcie na wjazdach i zjazdach i gitarka, do tego wyświetlanie aktualnego ograniczenia prędkości w przypadku dużego ruchu i korków w godzinach szczytu i gwarantuje Wam, ze znajdzie się kasa na kolejne inwestycje i będzie bezpieczniej. Ale nie, po co, fajnie się zapitala 160km/h kilku jeden za drugim na lewym pasie żeby potem i tak stać w korku na zjeździe...

    • 37 13

    • I nizależnie kto prowadził, za fotkę

      zawsze płaci i punkty łapie właściciel. Należy podwyższyć mandaty za prędkość 4x, A PJ zabierać na 6 miesięcy za przekroczenie o 30.

      • 2 1

  • pamiętam jak na osowej były światła na obwodnicy (7)

    1993 lub 1994

    • 57 0

    • były, też pamiętam te czasy

      • 6 0

    • Te światła to i tak był już postęp.
      Wcześniej było zwykłe skrzyżowanie z pierwszeństwem.

      • 18 0

    • A ja pamietam, ze bylo duzo przeciwnikow (1)

      tej budowy. Stekali ze niepotrzebna i ze droga. I tez byli komunistami w PZPR. Szkoda ze nie moge przytoczyc nazwisk, nie pamietam ale pewnie biorą grube emerytury.

      • 9 3

      • teraz jest podobnie

        Słyszy się głosy,że autostrady i drogi ekspresowe to zbędny luksus - to już nawet nie jest brak wyobraźni,nie chcę używać słów dosadnych

        • 2 0

    • A przy skrzyżowaniu ze Słowackiego (2)

      też były, czy bezkolizyjne od początku?

      • 1 1

      • Raczej byl wiadukt od poczatku, tylko w innym kształcie.

        Świateł nie pamietam

        • 3 0

      • Był wiadukt

        Na Spacerowej też miał być ale plotka głosiła, że jakiś urzędas przerzucił środki na wiadukt na Owczarnię aby mieć dojazd do działki. Pod koniec PRL takie cuda się zdarzały.

        • 5 0

  • (2)

    Niech wydrukują artykuły prasowe z lat 70-tych jak niektórzy "mądrzy" redaktorzy krytykowali budową obwodnicy i stawiali pytania dla kogo i po co jest obwodnica budowana i kto nią będzie jeździł ?

    • 74 1

    • Spokojnie (1)

      Tak samo mówili o budowie portu w Gdyni i tak samo mówią o CPK ( lotnisko). Po co. Przewodnie pytanie wynikające z odmiennej opcji politycznej. Szkoda że nikt nie patrzy na dobro ogółu.

      • 10 0

      • I o DCT, rozbudowie lotniska w Rebiechowie i innych

        • 4 0

  • (2)

    Może warto pomyśleć o nowym zjeździe np przedłużenie ul sopockiej do obwodnicy ? Sopot by miał lepsze połączenie z całym Trójmiastem i odkorkowaloby to trochę Karwiny i spacerowa

    • 30 7

    • W latach 90 już były takie plany (1)

      Dziś to raczej nierealne bo zieloni mają za dużo do powiedzenia, a poza tym władze Sopotu nie mają jaj żeby zrealizować takie przedsięwzięcie. Co najwyżej postawienie fontanny albo posadzenie bratków na rabatach.

      • 6 0

      • Powiedzmy inaczej, nie mają pieniędzy, przecież Sopot to małe miasto.

        • 1 0

  • ...

    A teraz stała się tylko drogą osiedlową..

    • 32 2

  • W tedy auta były na kartki teraz mamay tysiace blachosmrodów trujacych głownie wmiescie nie na obwodnicy przed wjazdem do (3)

    przed wjazdem do miasta powinny byc bramki kasujace oplate za wjazd!

    • 12 37

    • A co tobie samochody przeszkadzają skoro

      Fruwasz jak gołebica?

      • 2 0

    • Halo !

      A Twoje zamówione w internecie modne spodnie z dziurami i inne gadgety to czym przywiozą mąadralo ? Opłate za wjazd w liczą w cenę dostawy . A po twoje pudełeczka z diety pudelkowej ze śmietnika to czym przyjadą ?.

      • 2 0

    • Jak czytam takie komunistyczne bzdury, to jestem za tym, żeby posty na forum były na kartki :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka jest największa dzielnica Gdańska?

 

Najczęściej czytane