• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta

Michał Brancewicz
30 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Obwodnica Trójmiasta widziana z wiaduktu w Demptowie. Zdjęcie z lipca 1978 roku.
  • Niewielki ruch na Obwodnicy Trójmiasta to dzisiaj rzadkość. Zdjęcie wykonane w październiku 1983 roku.

W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.



Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku. Artykuł, który ukazał się w Dzienniku Bałtyckim 16 grudnia 1977 roku.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.

- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.

Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy



Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.

Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku. Ciężki sprzęt budowlany Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych przy niwelowaniu różnic terenu na budowie Obwodnicy Trójmiasta w Kowalach. Maj 1973 roku.

Często jeździsz obwodnicą?

Drogę budowało Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, a za obiekty inżynierskie odpowiedzialny był gdański Oddział Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych.

"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:

- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.

Problemy z dostawami materiałów



Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978. Niedziela czynu partyjnego. Czyn społeczny członków gdyńskiej organizacji partyjnej PZPR przy niwelowaniu skarpy trójmiejskiej obwodnicy na wysokości Demptowa. Rok 1978.
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.

- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.

Budowa drugiej nitki trwała sześć lat



Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku. Węzeł Karczemki - miejsce, w którym przez lata dwa pasy ruchu obwodnicy łączyły się w jeden. Zdjęcie z grudnia 1975 roku.
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.

W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.

26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.

Opinie (318) 2 zablokowane

  • Trzeba by zburzyć tą komunistyczną budowlę

    Obwodnicą budowaną nawet tylko częściowo w czynie partyjnym prawdziwy Polak i Katolik jeździć nie może!

    • 10 4

  • (4)

    Giełda samochodowa w Orłowie i obwodnica to było idealne połączenie.

    • 16 2

    • giełda w orłowie???? ....ktoś tu nie wie co pisze.... (3)

      • 0 14

      • Ta była w Orłowie (1)

        Tam gdzie teraz jest Klif (centrum handlowe).

        "Wcześniej - do roku 1994, na giełdę samochodową jeździło się do Orłowa. Tam handlowało się samochodami w części działającej przy torach od dziesięcioleci giełdy warzywno-owocowej. Dziś w tym miejscu stoi Centrum Handlowe "Klif"

        Czytaj więcej na:
        https://historia.trojmiasto.pl/Zapomniana-oliwska-gielda-samochodowa-n103581.html#tri

        • 13 0

        • Szkoda stukać w klawiaturę.

          Ten Quwest dopiero niedawno przestał sikać w pieluchy.

          • 3 0

      • Tak - Quwest nie wie co pisze.

        • 4 0

  • Potrzebny jest 3-ci pas pomiędzy zjazdami i jest na to miejsce !!!! (1)

    Od Matarni do Owczarni, od Owczarni do Osowej ( i po drugiej stronie ) i na wysokości Kowal - śmietniska to Karczemek i z powrotem...

    Tam teraz tworzą się korki przy zwężeniach bo mają za krótkie rozbiegi/zjazdy

    • 2 0

    • Szczególnie od Matarni do owczarni. Tam bardzo się korkuje po południu w dni powszednie

      • 0 0

  • Wybudowana w 4 lata od Pruszcza do Gdyni???

    Teraz to tyle się czeka na samą opinię RDOŚ

    • 9 0

  • ciekawe jak się dzisiaj mają ci przodownicy czynu społecznego z fotografii ? i komunista z wołgi ? (2)

    • 9 5

    • A co Cie to k**de obchodzi...

      Zaplanowali i wybudowali, a teraz co? Planują kilka lat, wybudują ze trzy kilometry w pięć lat, poświęcą i zadowoleni.

      • 2 0

    • W Pisie maja posadki

      • 7 0

  • Bez sensu, po co ją budowali, do końca lat 90 tych mało kto nią jeżdzilł

    tyle lat była nieużywana. Ruch i tak był mały w miastach.....

    • 0 7

  • niedziela czynu społecznego

    to jest to

    • 1 0

  • Warto zauważyć że to już nie jest żadna "obwodnica" (3)

    Ta droga dziś już nie jest obwodnicą w znaczeniu tego słowa, a w praktyce jest trasą średnicową przebiegającą przez środek aglomeracji.

    Prawdziwą obwodnicę to trzeba teraz w trójmieście zbudować (tzw. obwodnica metropolitalna).

    A na tej starej przede wszystkim skończyć z fikcją drogi ekspresowej, bo to nie jest już miejsce na ekspresówkę, a powinna tam być normalna droga w terenie zabudowanym o prędkości dopuszczalnej 70-80, o zwężonych pasach (wprowadzonym trzecim dla autobusów).
    Brakuje też drogi dla rowerów po jej obu stronach.

    Do tego rezygnacja ze statusu drogi ekspresowej pozwoli zbudować tam więcej zjazdów i wjazdów który obecnie brakuje.

    • 37 34

    • Do tego rezygnacja że statusu drogi ekspresowej pozwoli na zamontowanie sygnalizacji świetlnej...

      • 2 0

    • Odstaw te leki bo Ci nie służą

      • 3 0

    • To jest droga szybkiego ruchu powyżej 100, a nie średnicowa do 80.

      • 4 1

  • Z tej okazji proponuję wprowadzic ograniczenie do 90 km/h dla staruszki (3)

    Jej czas się skończył, czas szybkich eskapad, błyskawicznych przelotów. Teraz aby skup puk blokuje jej cały układ krążenia (a tym samym kierowcom).

    • 20 10

    • Autostrada w Sztokholmie, po 3 pasy ruchu, ograniczenie do 80km/h, a na odcinkach remontowanych do 70km/h (1)

      • 3 1

      • W Szwecji nie ma autostrad. Są tylko ekspesówki E4, E6, E20. Max zwykle 110 km/godz. i wiele ograniczeń do 90. Kary za przekroczenie prędkości i nieuzasadnioną jazdę na lewym pasie drakońskie.

        • 2 0

    • Myślę że 90 km/h to i tak za dużo w ciągu dnia. Duże natężenie ruchu sprawia ze w szczycie nie da się nawet jechać tyle.

      • 5 1

  • szkoda że nie wspomniano o nowej nawierzchni

    którą zyskała obwodnica ok 10 lat temu (nie pamiętam dokładnie). Dopiero od tego czasu da się tam normalnie jeździć, minęło tyle czasu a nadal brak dziur i kolein. Remont robiła jakaś firma niemiecka. Obecnie budowane drogi po roku nadają się do remontu.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki tytuł miało pierwsze dzieło wystawione w Operze Leśnej w Sopocie?

 

Najczęściej czytane