- 1 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (139 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (483 opinie)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (225 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (69 opinii)
- 5 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (71 opinii)
- 6 Ważki jak szarańcza i ślepy Maksym z ZSRR (8 opinii)
42 lata temu otwarto Obwodnicę Trójmiasta
W grudniu 1977 roku otwarta została pierwsza jezdnia Obwodnicy Trójmiasta od Pruszcza do Gdyni. Budowa pochłonęła wówczas 740 mln zł. Siedem lat później ekspresówka zyskała drugą nitkę jezdni między Gdynią a Straszynem.
Pomysł budowy trasy obwodowej dla Trójmiasta pojawił się już w 1948 roku, kiedy to został opublikowany w "Regionalnym planie zagospodarowania przestrzennego zespołu portowo-miejskiego Gdańsk-Gdynia". Jednak dopiero 20 lat później rozpoczęły się prace nad uszczegółowieniem projektu. Prowadziła je firma, która dziś nazywa się Transprojekt Gdański.
- Projektowanie obwodnicy odbywało się w ramach programu pilotażowego budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce, w efekcie wprowadzano częste i szkodliwe zmiany założeń technicznych - informuje Gedanopedia.
Budowa pierwszej jezdni trwała 57 miesięcy
Pierwszy etap budowy, obejmujący tzw. jezdnię wschodnią między Łęgowem (miejscowość na południe od Pruszcza) a Gdynią, rozpoczęto w 1973 roku. Prace zakończyły się ponad cztery lata później, a oddanie całego odcinka do użytku nastąpiło 15 grudnia 1977 roku.
"Dziennik Bałtycki" tak pisał wówczas o oddanej inwestycji:
- Cała trasa zbudowana została w ciągu 57, a nie - jak przewidywano - 66 miesięcy, kosztem 740 mln zł. Zdaniem zaś koordynatora robót, inż. Adama Zawiszy, można by ją ukończyć jeszcze o sześć miesięcy wcześniej, gdyby nie warunki gruntowe.
Ponieważ niemal wzdłuż całej trasy grunt był torfiasty i bagnisty, trzeba było go wymienić. Podczas prac budowlanych wydobyto i wywieziono ok. 400 tys. m sześc. ziemi.
Problemy z dostawami materiałów
Kolejnym utrudnieniem, z którym mierzyli się budowniczowie, były dostawy materiałów.
- Średnio dziennie trzeba było przewieźć 6 tys. ton materiałów. A zatem do dyspozycji budowa ta powinna była mieć ok. 35 samochodów dziennie. Tymczasem różnie to bywało - czytamy w relacji "Dziennika Bałtyckiego".
W uroczystym otwarciu Obwodnicy Trójmiasta udział wzięli: wiceminister komunikacji Andrzej Markowski, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR Jarosław Polski, gdański wicewojewoda Adam Langer, a także wiceprezydent Gdańska Kazimierz Rynkowski.
Budowa drugiej nitki trwała sześć lat
Jezdnia zachodnia na odcinku od węzła Straszyn do Gdyni Chyloni powstawała w latach 1978-1984.
W latach 1987-1989 przebudowano węzeł Kowale, a między rokiem 1994 a 1996 węzeł Wysoka (Osowa). W latach 2000-2001 przedłużono jezdnię zachodnią o odcinek Straszyn-Juszkowo, natomiast w 2007 roku obwodnica została połączona poprzez węzeł Rusocin z nową autostradą A1. W latach 2006-2008 powstał węzeł Gdynia Port.
26 lipca 2019 roku odnotowano rekordowe natężenie ruchu pojazdów - tego dnia Obwodnicą Trójmiasta przejechało ponad 107 tys. samochodów.
Opinie (318) 2 zablokowane
-
2019-12-31 19:25
Trzeba by zburzyć tą komunistyczną budowlę
Obwodnicą budowaną nawet tylko częściowo w czynie partyjnym prawdziwy Polak i Katolik jeździć nie może!
- 10 4
-
2019-12-30 14:24
(4)
Giełda samochodowa w Orłowie i obwodnica to było idealne połączenie.
- 16 2
-
2019-12-30 15:40
giełda w orłowie???? ....ktoś tu nie wie co pisze.... (3)
- 0 14
-
2019-12-30 16:02
Ta była w Orłowie (1)
Tam gdzie teraz jest Klif (centrum handlowe).
"Wcześniej - do roku 1994, na giełdę samochodową jeździło się do Orłowa. Tam handlowało się samochodami w części działającej przy torach od dziesięcioleci giełdy warzywno-owocowej. Dziś w tym miejscu stoi Centrum Handlowe "Klif"
Czytaj więcej na:
https://historia.trojmiasto.pl/Zapomniana-oliwska-gielda-samochodowa-n103581.html#tri- 13 0
-
2019-12-31 18:41
Szkoda stukać w klawiaturę.
Ten Quwest dopiero niedawno przestał sikać w pieluchy.
- 3 0
-
2019-12-31 04:37
Tak - Quwest nie wie co pisze.
- 4 0
-
2019-12-31 12:41
Potrzebny jest 3-ci pas pomiędzy zjazdami i jest na to miejsce !!!! (1)
Od Matarni do Owczarni, od Owczarni do Osowej ( i po drugiej stronie ) i na wysokości Kowal - śmietniska to Karczemek i z powrotem...
Tam teraz tworzą się korki przy zwężeniach bo mają za krótkie rozbiegi/zjazdy- 2 0
-
2019-12-31 15:29
Szczególnie od Matarni do owczarni. Tam bardzo się korkuje po południu w dni powszednie
- 0 0
-
2019-12-31 15:27
Wybudowana w 4 lata od Pruszcza do Gdyni???
Teraz to tyle się czeka na samą opinię RDOŚ
- 9 0
-
2019-12-30 16:40
ciekawe jak się dzisiaj mają ci przodownicy czynu społecznego z fotografii ? i komunista z wołgi ? (2)
- 9 5
-
2019-12-31 15:22
A co Cie to k**de obchodzi...
Zaplanowali i wybudowali, a teraz co? Planują kilka lat, wybudują ze trzy kilometry w pięć lat, poświęcą i zadowoleni.
- 2 0
-
2019-12-30 23:45
W Pisie maja posadki
- 7 0
-
2019-12-31 15:02
Bez sensu, po co ją budowali, do końca lat 90 tych mało kto nią jeżdzilł
tyle lat była nieużywana. Ruch i tak był mały w miastach.....
- 0 7
-
2019-12-31 12:36
niedziela czynu społecznego
to jest to
- 1 0
-
2019-12-30 15:32
Warto zauważyć że to już nie jest żadna "obwodnica" (3)
Ta droga dziś już nie jest obwodnicą w znaczeniu tego słowa, a w praktyce jest trasą średnicową przebiegającą przez środek aglomeracji.
Prawdziwą obwodnicę to trzeba teraz w trójmieście zbudować (tzw. obwodnica metropolitalna).
A na tej starej przede wszystkim skończyć z fikcją drogi ekspresowej, bo to nie jest już miejsce na ekspresówkę, a powinna tam być normalna droga w terenie zabudowanym o prędkości dopuszczalnej 70-80, o zwężonych pasach (wprowadzonym trzecim dla autobusów).
Brakuje też drogi dla rowerów po jej obu stronach.
Do tego rezygnacja ze statusu drogi ekspresowej pozwoli zbudować tam więcej zjazdów i wjazdów który obecnie brakuje.- 37 34
-
2019-12-31 11:22
Do tego rezygnacja że statusu drogi ekspresowej pozwoli na zamontowanie sygnalizacji świetlnej...
- 2 0
-
2019-12-30 20:45
Odstaw te leki bo Ci nie służą
- 3 0
-
2019-12-30 16:33
To jest droga szybkiego ruchu powyżej 100, a nie średnicowa do 80.
- 4 1
-
2019-12-30 14:15
Z tej okazji proponuję wprowadzic ograniczenie do 90 km/h dla staruszki (3)
Jej czas się skończył, czas szybkich eskapad, błyskawicznych przelotów. Teraz aby skup puk blokuje jej cały układ krążenia (a tym samym kierowcom).
- 20 10
-
2019-12-30 15:34
Autostrada w Sztokholmie, po 3 pasy ruchu, ograniczenie do 80km/h, a na odcinkach remontowanych do 70km/h (1)
- 3 1
-
2019-12-31 10:56
W Szwecji nie ma autostrad. Są tylko ekspesówki E4, E6, E20. Max zwykle 110 km/godz. i wiele ograniczeń do 90. Kary za przekroczenie prędkości i nieuzasadnioną jazdę na lewym pasie drakońskie.
- 2 0
-
2019-12-30 14:27
Myślę że 90 km/h to i tak za dużo w ciągu dnia. Duże natężenie ruchu sprawia ze w szczycie nie da się nawet jechać tyle.
- 5 1
-
2019-12-31 10:09
szkoda że nie wspomniano o nowej nawierzchni
którą zyskała obwodnica ok 10 lat temu (nie pamiętam dokładnie). Dopiero od tego czasu da się tam normalnie jeździć, minęło tyle czasu a nadal brak dziur i kolein. Remont robiła jakaś firma niemiecka. Obecnie budowane drogi po roku nadają się do remontu.
- 8 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.