• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego

Piotr Weltrowski
12 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego". Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego".

Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy KwiatkowskiegoMapka w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.



Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.

Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.

Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku. Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.

Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.

Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.

  • Pierwszymi fragmentami estakady można było pojechać już w roku 1978.
  • Budowa odcinka estakady znajdującego się przy ul. Morskiej. Rok 1984.
  • Fotografia przedstawia budowę trasy Kwiatkowskiego nad terenami powstającej wówczas bazy kontenerowej. Na pierwszym planie widoczny jest rozkopany teren z ułożonymi rurami ciepłowniczymi. W centrum zdjęcia znajduje się fragment wiaduktu prowadzącego na Obłuże.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.

W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.

W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.

Otwarcie całej estakady, rok 1998. Otwarcie całej estakady, rok 1998.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".

Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.

Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.

Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku. Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Raczej 48 lat w budowie i remontach. (3)

    • 38 2

    • strategiczne polaczenie krajowe a remonty na koszt mieszkancow Gdyni (2)

      • 11 3

      • Szczurek nigdy nie złożył wniosku o to żeby droga podlegała pod GDDKiA

        Poseł Rutka pytał o to Szczurka. Bez problemu znajdziesz informacje w Internecie

        • 13 3

      • Byłoby krajowe, gdyby miało parametry....

        .....GDDKiA mówiło wtedy, że taniej będzie przedłużyć obwodnicę za Morską i tam połączyć z portem.
        Gdynia chciała inaczej i ma.

        • 10 0

  • Teraz prezydentowi 3 lata zajęła odbudowa mostku ma Wiśniewskiego (6)

    Od kilkunastu lat nie przeprowadził żadnej dużej inwestycji w Gdyni

    • 97 8

    • bo nie mogl sie dogadac z PKP (4)

      wiadomo ze pisowskie wladze PKP niechetnie wspieraja niepokorne samorzady; to samo z wiaduktem/tunelem w Chyloni

      • 11 27

      • Pkp przeprowadza w Gdyni największą od 30 lat inwestycje (3)

        Trwa przebudowa magistrali kolejowej do portu za 1,5 miliarda złotych.
        Wytrzeźwiej.

        • 27 5

        • Za kasę z UE (2)

          • 6 7

          • Nieprawda (1)

            • 6 4

            • Nieprawda? To jaka jest prawda?

              Co PiS zrobił bez kasy z UE? Słucham? Nic nie zrobił. A co było to rozkradli!

              • 5 8

    • Mostek nad Chylonką to mały problemik logistyczny , podlega pod różnych a zarządców a nie tylko jednego i w tym cały ambarans żeby wszyscy chcieli naraz

      • 6 7

  • Okrągła 14 rocznica! (2)

    Pamiętamy! Parówki będom?

    • 38 1

    • Bendom

      • 7 0

    • bendom parówki z futtraka za 30 zł sztuka

      • 6 0

  • Brawo! (6)

    Wjazd na obwodnicę Trójmiasta tylko w jednym kierunku...
    Ciekawe...
    Wyprzedziliśmy cały świat, nikt inny tego nie ma :)

    • 51 32

    • (3)

      A po co w druga stronę? Po to zeby sie przejechać do Chyloni 2 km

      • 26 2

      • No

        • 2 14

      • (1)

        A jakby jednak kiedyś OPAT otworzyli? Trzeba będzie przebudować. ;)

        • 6 3

        • Na pewno nie będziesz jechał przez las, tylko Drogą Czerwoną

          • 7 0

    • nie wciskaj ciemnoty, całe szczęście, że nie decydujesz o publicznych inwestycjach...

      kto jechałby przez las do obwodnicy, żeby skręcić w prawo w stronę Chyloni (łącznie 5,5 km) zamiast z Morskiej od razu pojechać na Chylonię (2 km)? chyba taksówkarz z obcokrajowcem :)

      • 37 2

    • jakie jest uzasadnienie redakcji do wybrania tej opinii jako wyróżnionej? bo z pewnością swoją logiką na to nie zasługuje

      • 10 1

  • A dziś. Remont za remontem dylatacji, dziury. (2)

    I brak alternatywy. Droga Czerwona tylko w sferze marzeń.

    • 48 4

    • o drogę Czerwoną pytaj Horałę! tu musiałby się wziąć za robotę a on woli za grubą kasę pilnować łąkę pod CPK (1)

      • 8 7

      • Droga czerwona to część CPK więc zajmuje sie tym co trzeba.

        • 7 1

  • VVV (1)

    Tyle lat w budowie teraz pudrujemy dziury
    non stop a sama trasa nie spełnia wymogów na cały ten tabor z obciążaniem
    jaki tam przejeżdża to się zatrzymało w latach 90 tych.

    • 35 3

    • Skoro było projektowane w latsch 70

      Budowane w 80 i 90, gdy ruch był niewspółmiernie mniejszy, to co się dziwić. Dziś, żeby estakadę przebudować trzeba by ją zamknąć na wiele miesięcy. Ja sobie tego nie wyobrażam przy braku alternatywy. Więc się nie dziwmy ze trzeba wymieniać elementy. Bo to miast, który ciągle pracuje na wyższych obrotach niż było to przewidywane

      • 2 1

  • Żeby napisać coś o inwestycji w Gdyni trzeba się mocno cofnąć w czasie (2)

    To pokazuje jaki marazm panuje od lat. Inwestycje leżą a finanse to ruina, zadłużenie na rekordowym poziomie. Szkoda.

    • 77 4

    • Prawda , dojenie samorządów ogromne , tak jak rozdawnictwo kasy na lewo i prawo, a jak zabraknie to sie dodrukuje miliardy (1)

      • 7 7

      • Napisał prawdę, ale pisowski dureń ślepota musi zminusować.

        Taki ma odgórny rozkaz.

        • 5 8

  • Mam przeczucie graniczące z pewnością że budowa do dnia dzisiejszego się nie zakończyła:) (1)

    i w skrócie Gdynia woli gonić króliczka:)

    • 42 5

    • Zdjęcie Wojciecha przecinającego wstęgę w 1998

      Jakież to wymowne. Od tamtego czasu wciąż przecina wstęgi, wręcza dyplomy i klepie się po plecach z podobnymi sobie... a miasto sypie się na potęgę...

      • 6 2

  • A mostek pod estakadą 3 lata. Ideał wymaga czasu

    • 31 3

  • Opinia wyróżniona

    34 lata budowy to akurat tyle, (6)

    Żeby dojść do wniosku, że trasa ma co najmniej o 1 pas ruchu za mało.

    • 143 26

    • Jak zaczynali (1)

      Ja budować to prawie samochody nie jeździły.

      • 41 1

      • Szczegolnie w 2008, kiedy budowano lacznik z Korkownica

        Do tego ten fantastycznie wyprofilowany zakret na ktorym wywracaly sie ciezarowki dopoki nie zrobiono tam ograniczenia predkosci, po ktorym ciezarowki musza sie rozpedzac pod gore na Korkownicy.

        Drzewa byly wazniejsze (stad ten zakret jest tak ostry - nie pozwolono wciac sie glebiej w TPK), a ze sa bardziej trute podczas tego rozpedzania... no coz....

        • 0 0

    • Nie ma za mało pasów. (2)

      Korki tworzą się na zjazdach a nie wjazdach. To rozprowadzenie ruchu jest problemem, a nie jej przepustowość.

      • 41 1

      • I jedno i drugie. (1)

        • 7 11

        • I trzeciea a pierwsze

          To ilosc aut, ale może drogie paliwo ostudzi te zapędy, chociaz to

          • 0 1

    • Wydaje ci się ze Amerykę odkrywasz? My to wiemy w Gdyni od prawie pięćdziesięciu lat

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak wyglądał pierwszy historyczny zapis nazwy miasta Gdańska?

 

Najczęściej czytane