• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego

Piotr Weltrowski
12 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego". Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego".

Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy KwiatkowskiegoMapka w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.



Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.

Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.

Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku. Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.

Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.

Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.

  • Pierwszymi fragmentami estakady można było pojechać już w roku 1978.
  • Budowa odcinka estakady znajdującego się przy ul. Morskiej. Rok 1984.
  • Fotografia przedstawia budowę trasy Kwiatkowskiego nad terenami powstającej wówczas bazy kontenerowej. Na pierwszym planie widoczny jest rozkopany teren z ułożonymi rurami ciepłowniczymi. W centrum zdjęcia znajduje się fragment wiaduktu prowadzącego na Obłuże.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.

W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.

W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.

Otwarcie całej estakady, rok 1998. Otwarcie całej estakady, rok 1998.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".

Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.

Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.

Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku. Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • PRL-owskie zadęcie (2)

    ...jest w Gdyni wiecznie żywe. Ciekawe, jakie zadęcie bedzie 18. czerwca przy - ponownym - otwarciu terminalu promowego. Wprowadzanie do eksploatacji nowych autobusów (nie tylko elektryków), to też przykład takiego zadęcia. Lans na całego. No, ale tak się wygrywa wybory...

    • 13 2

    • Teraz wspomnij o zadęciu PiSowskim (1)

      CPK - najdroższe pastwisko Europy z najlepiej opłacanymi pastuchami!

      • 1 9

      • A po co wspominać o pisie jak to nie o nich temat?

        • 5 0

  • Ale zabawnie Szczurek wygląda na zdjęciu z 1998 r. (1)

    Dosłownie jak dzieciak. To tylko uświadamia, jak szybko czas mija i jak szybko wszyscy odejdziemy z tego świata, a dzisiejsze problemy kreowane przez wszelkiej maści trolli z PiS lub z Moskwy będą bez znaczenia!

    • 6 17

    • Moskwa. Dobrze ze nie Phong Jang

      • 3 2

  • Gdynia - jak w Sosnowcu

    • 16 1

  • Budowe wstrzymala banda zielonych !!! (2)

    Obwodnica trzeba było jechać do jej końca a potem w kierunku portu.

    • 11 0

    • Zieloni za Gierka? (1)

      Ktoś to wziął za dużo zielonego...

      • 3 3

      • Mowa o etapie przez las, to nie było za Gierka

        • 1 0

  • Przypominam jakie byly trudnosci w materislach a szczegolnie cemencie.

    Można było zrobic *stopa* dlsa samochodu który wiózł cement na wiadukt i podjeżdża pod wskazany adres za odpowiednią kopertę Grodzkiego. Podobnie z budowy w Zarnowcu.

    • 7 1

  • za komuny się budowało,

    właściwie, bazujemy na tym, co powstało/zostało zaplanowane za komuny: i trasa, i terminal, i osiedla. Czy to nie smutne?

    • 12 4

  • Trasa

    Jednak musicie Państwo przyznać, że za Gierka potrafiono planować perspektywicznie. Cóż by dzisiaj się działo bez obwodnicy Trójmiasta lub trasy Kwiatkowskiego, nie mówiąc już o porcie Północnym czy rafinerii!

    • 20 4

  • Estakada Kwiatkowskiego

    A nie wiem czy, ktoś pamięta, że estakada kończyła się przy dawnym TOS ( teraz chyba jeszcze PZU) i nakręcany był tam wątek filmu Kieślowskiego , Krótki Film o Miłości, gdy seksuolog grany przez Machalice spada na rowerze z mostu

    • 13 0

  • Budowa estakady przez las była kosztowna i bez sensu, już wtedy trzeba było budować połączenie do początku obwodnicy przy morskiej po płaskim. Teraz estakada okazała się za słaba i trzeba budować połączenie portu od nowa, tyle lat i kasy stracone.

    • 3 9

  • I całe szczęście, że Trasa istnieje

    Pomysł był świetny, a realizacja nie taka zła jak na tamte czasy. Pamiętam obwodnicę, gdy jeszcze nie było zjazdu na Chwarznie i wjeżdżało się na "dziko", nie ma co obśmiewać Gierka, bo więcej zostało po nim dobrych inwestycji niż po obecnych eurokołchoźnikach.

    • 17 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywało się powojenne kino w Gdyni na Grabówku przy ul. Mireckiego?

 

Najczęściej czytane