• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego

Piotr Weltrowski
12 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego". Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego".

Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy KwiatkowskiegoMapka w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.



Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.

Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.

Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku. Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.

Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.

Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.

  • Pierwszymi fragmentami estakady można było pojechać już w roku 1978.
  • Budowa odcinka estakady znajdującego się przy ul. Morskiej. Rok 1984.
  • Fotografia przedstawia budowę trasy Kwiatkowskiego nad terenami powstającej wówczas bazy kontenerowej. Na pierwszym planie widoczny jest rozkopany teren z ułożonymi rurami ciepłowniczymi. W centrum zdjęcia znajduje się fragment wiaduktu prowadzącego na Obłuże.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.

W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.

W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.

Otwarcie całej estakady, rok 1998. Otwarcie całej estakady, rok 1998.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".

Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.

Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.

Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku. Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Tal dla porownania (1)

    W Chinach w 2020 zbudowano 7000 km autostrad

    • 0 0

    • porównanie miasta na prawach powiatu w państwie na obrzeżach UE do potężnego gospodarczo państwa sterującego centralnie to nie jest dobre porównanie

      • 0 0

  • Teraz nie ma takich wizjonerów. Ruch był dużo mniejszy, a potrafili przewidzieć potrzebę budowy Chłopskiej, Obwodnicy, Kwiatkows

    Dzisiejsi włodarze wyprzedają tereny pod deweloperkę i potem palą głupa, że tyle samochodów i nie ma gdzie zaparkować, jak przejechać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie w Gdańsku w XIX wieku znajdowała się słynna Hala Plażowa?

 

Najczęściej czytane