• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego

Piotr Weltrowski
12 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego". Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego".

Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy KwiatkowskiegoMapka w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.



Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.

Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.

Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku. Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.

Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.

Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.

  • Pierwszymi fragmentami estakady można było pojechać już w roku 1978.
  • Budowa odcinka estakady znajdującego się przy ul. Morskiej. Rok 1984.
  • Fotografia przedstawia budowę trasy Kwiatkowskiego nad terenami powstającej wówczas bazy kontenerowej. Na pierwszym planie widoczny jest rozkopany teren z ułożonymi rurami ciepłowniczymi. W centrum zdjęcia znajduje się fragment wiaduktu prowadzącego na Obłuże.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.

W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.

W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.

Otwarcie całej estakady, rok 1998. Otwarcie całej estakady, rok 1998.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".

Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.

Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.

Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku. Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Szkoda lasu (1)

    piękny był...

    • 1 13

    • Przecież las jest

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Teraz czas by zrobić Drogę Czerwona (4)

    Jest w planach od kilkudziesięciu lat a jakże potrzebna by odciążyć ta Estakade

    • 98 1

    • Kolorowe drogi. (3)

      Czerwony kojarzy się z komuną,dlatego jej nie będzie.

      • 1 3

      • (2)

        Specjalnie dla Ciebie, trasę możemy nazwać nawet tęczową. Byle by spełniała swoje zadanie.

        • 4 1

        • Tęcza. (1)

          Natura stworzyła tęcze która jest półkolem,zaczyna się od lewej kończy po prawej stronie(może być odwrotnie).Tęcza powstaje na wskutek rozczepienia światła białego,jest symbolem greenpeace (grinpisu) i zwiastunem dobrej pogody.Tęcza P@ O@ paprańców jest kolorową wstęgą,nie wiadomo gdzie się zaczyna i gdzie się kończy.

          • 1 2

          • Rozczepienie? Lol

            • 1 0

  • Hallo hallo-apel do wladz gdyni i gddk aby caly lesny odcinek byl oswietlony bo jest tam bardzo niebezpiecznie!!!! Wy bezmozgi

    • 8 1

  • Prawdziwym budowniczym jest prezydent rozwoju Marek Łucyk (1)

    On to umie rozwijać

    • 9 2

    • nasz Dyzma i Sasin w jednym

      • 5 0

  • Ostatni odcinek trasy kwiatkowakiwgo

    Budowano 3 lata tyle co zasypywano dziurę koło portu

    • 10 0

  • Węzeł Port i Chwarzno

    to węzły w Gdyni ale. Do szczęścia zabrakło dokończenia tzw koniczynki na węźle Chwarzno co powoduje spore korki w tym rejonie ale, cytując klasyka - taki mamy klimat.

    • 8 0

  • to kiedy przedużenie obwodnicy?!

    Na osi Północna - Południowa?!

    I kolej na Północ...

    • 4 0

  • Arteria z morza i z marzeń

    • 6 1

  • Za PRLu to byli inzynierowie

    Aż dziwnie w to uwierzyć, że w tamtych latach budowniczowie projektujący drogi i koleje myśleli o kolejnych 50 latach po wybudowaniu. Tak Centralny w Warszawie, CMK, nasza estakada i obwodnica Trójmiasta czy rezerwa pod wydłużenie obwodnicy do hutniczej. Połączenie Kaliskiej z Fabryczna i można tak długo wymieniać. Szkoda że dzisiejsi inżynierowie dokanczajac to co wtedy zaprojektowano generalnie zabijali te projektym włączenie Estakady z Obwodnica to jest poprostu dramat. Raz pod względem geometrii, gdzie jest ostro w dół ostry łuk i ostro pod górę, ale i wąskie gardło, gdzie z 2 pasów wchodzi 1 i drugi kolizyjny. Zresztą kto jeździ w godzinach szczytu to wie o czym mowie

    • 6 0

  • I pewnie Szczurek sobie przypisuje jej otwarcie, mimo że budowa trwała tyle lat przed jego rządami.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu mieszkańców zakładał plan zabudowy Gdyni, stworzony w 1925 roku?

 

Najczęściej czytane