- 1 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (67 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (75 opinii)
- 3 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (46 opinii)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (33 opinie)
- 5 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (82 opinie)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-04 11:09
Kiedyś
Był zakład od 20 lat to spółka kolejne 20lat i będzie wspólny bilet i ponoć nie tylko...
- 7 0
-
2021-03-04 11:21
Jest jaka jest, ale bez niej komunikacyjnie Trójmiasto by leżało. Wystarczy porównać sobie podróż do Oliwy tramwajem a SKM.
- 19 0
-
2021-03-04 11:38
Pięć lat dojeżdżałem do Technikum do Gdańska tymi kolejkami.
Wsiadało się równo z peronem,ruszała ostro i jechała szybko.Jazda przypominała jazdę U-Banem w Berlinie.Po latach będąc w Gdańsku miałem okazję pojechać polskim,dostałem szoku.Same wsiadanie po stopniach to pomyłka,ruszała,ruszała i rozpędzić się nie mogła,myślałem ,że się coś zepsuło.Polacy mają są największymi wynalazcami na świecie,szkoda,że muszą opuszczać polskie piekiełko żeby coś tu osiągnąć.Tak też było w moim przypadku.Potrafiłem w młodym wieku za komuny mieć samochód w pracy osiągnięcia to pamiętam donos na mnie do SB po którym straciłem pracę i wyjechałem przed stanem wojennym za granicę gdzie mnie doceniono.
- 23 4
-
2021-03-04 12:02
Żal !!!!!! (1)
I tylko żal ZNTK w Gdańsku gdzie naprawiono wszystkie wagony SKM.
A potem okazało się że nie są już potrzebni a miejsce ZNTK zajęła nomenklaturowe społeczna.- 11 0
-
2021-03-04 13:42
ZNTK zlikwidowano ale na szczęście w odróżnieniu od wielu gdańskich zakładów zabytkowe budynki, hale, obiekty techniczne / wieża ciśnień, kotłownia z murowanym kominem / pozostały i są remontowane przez właścicieli i najemców. Również działalność naprawcza po przeniesieniu maszyn do jednej hali jest kontynuowana. No ale to nie to co Pesa czy Newag, które też powstały na bazie ZNTK-ów.
- 3 0
-
2021-03-04 12:15
(1)
Pamiętam jak w latach 80-tych jedna skm-ka składała się z trzech jednostek. Na peronach były wyświetlacze minutowe i pociągi kursowały co 6 minut. Czasami jeden skład uciekł a już było widać zbliżający się następny. Były też super automaty na bilety kartonowe.
- 37 0
-
2021-03-04 15:10
To była zła komuna.
Po 32 latach kapitalizmu SKM jeszcze nie doszła do poziomu kryzysowych lat 80.
- 10 0
-
2021-03-04 12:38
Były plany...
Pół wieku temu postulowano kolejkę do Nowego Portu poprowadzić nad morzem do Sopotu, niejako równolegle do istniejącej trasy...
- 10 1
-
2021-03-04 12:45
Szybka Kolej Miejska
SKM się skończyło jak zmieniono napięcie i tabor.
- 10 3
-
2021-03-04 12:50
A były dwa rodzaje (1)
z klamkami i bez , tzw. klamówki , to była jazda , czasami na zewnątrz.
- 9 0
-
2021-03-04 13:37
Wszystkie klamki usuwano przy najbliższej naprawie głównej. Po kolei wszystkie do niej trafiły.
- 2 0
-
2021-03-04 12:57
jest jak jest - szybka juz nie jest, ale sie jedzie (4)
zeby było szybka czyli naprawde SKM to warto by dorzucić pośpieszne SKM, co by innym torem jechały i tylko na stacjach dalekobieżnych by sie zatrzymywały np. Wejcherowo, Rumia, Reda, Chylonia, Gdynia Gł, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz, Gdańk Gł, Pruszcz,) ceny takie same jak na normalna
kto był np. w NY to wie ze na jednej linii metra jezdza regularne i pospieszne (oznaczone dodatkowa literka jak pamietam), wygodne to jak sie chce do głownych stacji szybko dojechac, wtedy np. z Wrzeszcza do Gdyni w 10-15min to by duzo ludzi sie zdecydowało do takiego transportu- 10 3
-
2021-03-04 13:38
(1)
Nawet nie wyobrażasz sobie jak bardzo jest to nieopłacalne.
- 0 1
-
2021-03-04 14:12
moze na razie nie jest, ale bedzie
zreszta, to niech nie gadaja wszedzie w urzedach miast ze stawiaja ja na transport zbiorowy, ekologie itd. jedyne co to potrafia podwyzszac oplaty parkingowe.
- 3 0
-
2021-03-04 13:40
za gierka na bilecie skm mogles jechac kazdym pociagiem na odcinku gdańsk gdynia
tylko w pociągach z miejscówkami nie wolno było zajmować miejsc siedzących, a w praktyce ludzie siadali i tylko ustępowali miejsca jak przyszedl ktoś z biletem dalekobieznym.
i to dzialalo sprawnie
jak cale to prl
a nie ten obecny kabater styropianowy- 2 1
-
2021-03-04 13:43
jeszcze całkiem niedawno takie pociągi nazywały się sprinter
i jeździły po dalekobieżnych torach. Pokazane w rozkładzie skm, więc np w oliwie można było zdecydować czy jedziemy sprinterem czy zwykłą marudą
- 4 0
-
2021-03-04 13:19
EW
Elektryczny Wysoki peron
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.