- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (90 opinii)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (21 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (179 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (66 opinii)
- 5 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
- 6 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-04 15:21
Kolej
Kibole ważniejsi od tubylców,Gdańszczan w Gdańsku.
- 4 0
-
2021-03-04 15:18
Nowa Letnica
Powstaje wiele osiedli w Letnicy,niedługo w Nowym Porcie,a dojazdu do Gdańska Głównego oprócz tramwaju nr.10 ,brak.Czekaliśmy na reaktywację SKM,a nie kolejną linię tramwajową.
- 10 2
-
2021-03-04 12:15
(1)
Pamiętam jak w latach 80-tych jedna skm-ka składała się z trzech jednostek. Na peronach były wyświetlacze minutowe i pociągi kursowały co 6 minut. Czasami jeden skład uciekł a już było widać zbliżający się następny. Były też super automaty na bilety kartonowe.
- 37 0
-
2021-03-04 15:10
To była zła komuna.
Po 32 latach kapitalizmu SKM jeszcze nie doszła do poziomu kryzysowych lat 80.
- 10 0
-
2021-03-04 10:32
Lepsze!!!! (6)
Kolejki SKM "modraki" były o wiele lepsze niż obecny tabor SKM. Były o wiele szybsze niż obecne, miały większe przyśpieszenie, więcej drzwi , wejście równo z peronem. Obecnie trasa Gdańsk- Sopot 40 min , w latach 60 tych 17 min. Kolejki te były typowo miejskie obecne nie. Obecny tabor przegrywa z taborem z lat 50-tych - skandal.
- 44 13
-
2021-03-04 15:07
Przystanków było mniej....
- 1 0
-
2021-03-04 13:41
ten tabor był jeszcze starszy niż lata 50-te
ale dużo lepiej zaprojektowany przez niemieckich inżynierów
- 5 1
-
2021-03-04 13:34
W porównaniu z PKM to SKM jest jak TGV!
- 0 0
-
2021-03-04 13:20
Skandalem są takie rewelacje
wyssane z brudnego palucha... Gdańsk - Sopot - 19 minut... Nie wstyd tak łgać?
- 8 1
-
2021-03-04 12:26
Bzdura
Gdańsk Śródmieście - Sopot 23 minuty.
- 13 0
-
2021-03-04 10:49
podsumowując Polacy potrafią wszystko spie*rzyć - niestety
- 9 5
-
2021-03-04 10:03
(6)
A tabor cały czas, prawie taki sam...
- 86 15
-
2021-03-04 10:16
Gorszy - EW90 przyspieszały lepiej, dzięki dużej liczbie drzwi krócej stsły na przystankach. (2)
Obecne (tzn 50 letnie) "kible" to projekt na linie podmiejskie.
- 23 0
-
2021-03-04 10:26
Niby 50-letnie, (1)
ale jak sobie pomyślę, że przetarg na nowe składy wygrałaby pesa to jednak wole te stare kible.
- 10 6
-
2021-03-04 14:12
Super wybór....
Może wskrzesić te pomarańczowe?
- 2 0
-
2021-03-04 10:14
trzeba mieć wzrok jak kret w samo południe, (1)
żeby nie rozróżnić nitowanego pudła z dwoma małymi światełkami od potężnego EN57, arcykibla, kręgosłupu pomorskiego kolejnictwa.
- 15 4
-
2021-03-04 12:39
Trzeba mieć sokoli wzrok, żeby nie zauważyć wyrazu - prawie. Ewentualnie może tez mieć problemy z czytaniem.
- 4 1
-
2021-03-04 11:02
I kolejki na Letnicy od dziurawej drogi z płyt ;)
- 2 2
-
2021-03-04 12:57
jest jak jest - szybka juz nie jest, ale sie jedzie (4)
zeby było szybka czyli naprawde SKM to warto by dorzucić pośpieszne SKM, co by innym torem jechały i tylko na stacjach dalekobieżnych by sie zatrzymywały np. Wejcherowo, Rumia, Reda, Chylonia, Gdynia Gł, Sopot, Oliwa, Wrzeszcz, Gdańk Gł, Pruszcz,) ceny takie same jak na normalna
kto był np. w NY to wie ze na jednej linii metra jezdza regularne i pospieszne (oznaczone dodatkowa literka jak pamietam), wygodne to jak sie chce do głownych stacji szybko dojechac, wtedy np. z Wrzeszcza do Gdyni w 10-15min to by duzo ludzi sie zdecydowało do takiego transportu- 10 3
-
2021-03-04 13:38
(1)
Nawet nie wyobrażasz sobie jak bardzo jest to nieopłacalne.
- 0 1
-
2021-03-04 14:12
moze na razie nie jest, ale bedzie
zreszta, to niech nie gadaja wszedzie w urzedach miast ze stawiaja ja na transport zbiorowy, ekologie itd. jedyne co to potrafia podwyzszac oplaty parkingowe.
- 3 0
-
2021-03-04 13:43
jeszcze całkiem niedawno takie pociągi nazywały się sprinter
i jeździły po dalekobieżnych torach. Pokazane w rozkładzie skm, więc np w oliwie można było zdecydować czy jedziemy sprinterem czy zwykłą marudą
- 4 0
-
2021-03-04 13:40
za gierka na bilecie skm mogles jechac kazdym pociagiem na odcinku gdańsk gdynia
tylko w pociągach z miejscówkami nie wolno było zajmować miejsc siedzących, a w praktyce ludzie siadali i tylko ustępowali miejsca jak przyszedl ktoś z biletem dalekobieznym.
i to dzialalo sprawnie
jak cale to prl
a nie ten obecny kabater styropianowy- 2 1
-
2021-03-04 10:14
(5)
I już wtedy wagony były w barwach Arki Gdynia?
- 42 11
-
2021-03-04 10:40
(3)
Dlatego na te składy mówi się "kibel ".
- 10 15
-
2021-03-04 10:56
mówiło się "modraki" (1)
a kibel to po prostu EN57, nawet biało-zielony. Także błysnąłeś tak króciutko jak Lechia w Pucharze Polski.
- 15 5
-
2021-03-04 13:50
zamknijcie łaskawie mordki, kibole obu żałosnych trzeciorzędnych drużynek skórokopków
bo jeszcze nam zrobią skm na białoczerwono (przy istniejącym taborze i smętnej kadrze) i będzie skrzyżowanie świętokradztwa i kompromitacji- 7 0
-
2021-03-04 12:24
Wyziewy z WC do wentylacji.
- 3 5
-
2021-03-04 10:53
SKM wozi tylko kibiców Lechii, czytaj ze zrozumieniem tłuku pancerny z Wejherowa.
- 3 10
-
2021-03-04 12:02
Żal !!!!!! (1)
I tylko żal ZNTK w Gdańsku gdzie naprawiono wszystkie wagony SKM.
A potem okazało się że nie są już potrzebni a miejsce ZNTK zajęła nomenklaturowe społeczna.- 11 0
-
2021-03-04 13:42
ZNTK zlikwidowano ale na szczęście w odróżnieniu od wielu gdańskich zakładów zabytkowe budynki, hale, obiekty techniczne / wieża ciśnień, kotłownia z murowanym kominem / pozostały i są remontowane przez właścicieli i najemców. Również działalność naprawcza po przeniesieniu maszyn do jednej hali jest kontynuowana. No ale to nie to co Pesa czy Newag, które też powstały na bazie ZNTK-ów.
- 3 0
-
2021-03-04 12:50
A były dwa rodzaje (1)
z klamkami i bez , tzw. klamówki , to była jazda , czasami na zewnątrz.
- 9 0
-
2021-03-04 13:37
Wszystkie klamki usuwano przy najbliższej naprawie głównej. Po kolei wszystkie do niej trafiły.
- 2 0
-
2021-03-04 11:02
Podobne podziemne wagony (U-Bahny) w 1945 roku w Berlinie wozily zolnierzy Wehrmachtu na front wschodni (3)
- 4 7
-
2021-03-04 13:30
Nikt z U- Bahnem nie zalapal zartu, kpiny, satyry. Co sie z Wami stalo Polacy. Wszyskich Was oglupiono w seminariach, na
- 2 1
-
2021-03-04 13:22
W 1945 front wschodni był w samym Berlinie...
- 2 0
-
2021-03-04 11:11
Nawet te same
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.