• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM

bra
4 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy. Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy.

4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.



Pamiętasz swoją pierwszą podróż SKM-ką?

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.

Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

SKM do Gdyni rok później



Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku

16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu



Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.

Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)

70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
bra

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • S-bahn (3)

    Pociągi "berlińskie" były lepiej przystosowane do obsługi ruchu aglomeracyjnego - większe przyspieszenia, większa ilość drzwi, ułatwiającą wymianę podróżnych. W latach 70-tych próbowano stworzyć coś podobnego, ale raczej bez sukcesów...

    • 37 0

    • (2)

      Oryginalne były zasilane szyną trakcyjną umieszczoną nisko obok toru / tak w Berlinie jest do dziś /. U nas , mi.in w gdańskich ZNTK montowano pantografy do sieci napowietrznej.

      • 8 0

      • no właśnie (1)

        Dlaczego , skoro i tak SKM w Gdańsku była budowana od początku i przez pierwsze 20 lat funkcjowała oddzielona od całej sieci zelktryfikowanej ( istniała tylko na torach skm, gdyż na torach dalekoboieznych do 1969 jeździły parowozy) nie zostawiono zasilania na trzecią szynę . Przecież takie rozwiązanie jest trwalsze i prostsze w konstrukcji i montażu. W Berlinie do dzisiaj na S-Bahn jest zasilanie na trzecią szynę i na prąd stały 800 V, podczas m gdy tory dalekobieżne mają zasilenie z sieci o napięciu 15.000 V prądu zmiennego. Poza tym nowe pociągi berlińskie są sklądami również dwuwagonowymi jak składu stare szczepiane po cztery tzw. "Vollzug" czyli pełny pociąg i co najważniejsze przy zatrzymaniu się przy peronie nie mają dziury między wejściem a krawędzią peronu. W ten sposób niepełnosparwni na wózku mogą bez problemu wjeżdzać do pociągu. Nadto dalej mają po czworo drzwi w każdym wagonei tak ze wymiana pasażerów jest błyskawiczna. U nas wycofując stare składy te zalety zaprzepaszczono. Zarówno jak i stare mają jedynie po dwoje drzwi w agonie , zaś między krawędzią peronu i pociągiem od ponad czterdziestu lat zieje dziura , gdzie można sobie nogi połamać. Jest to problem nie do pokonania dla naszych kolejarzy - dopasowanie wysokości składu do peronu . Jeszcze jedno Niemcy ostatnei stare składy wycofali z eksploatacji w roku 2001 , zaś odpowiedniki naszych EW 91 w roku 1996 . To po co było wszytsko wymieniać już w roku 1976 ?

        • 3 1

        • Przejścia przez tory? Trasa do Wejherowa?

          Poza tym trakcję zakładano dostosowaną do 3 kV

          • 0 0

  • Obecne składy pamiętają chyba dinozaury (1)

    Witamy w świecie gdzie spółka publiczna ma monopol na przewóz. Po co kupować nowe składy skoro nie ma konkurencji... Lepiej rozdać prezesikom.

    • 25 6

    • Po co inwestować

      Skoro marszałek robi przetarg na dwa lata. Niech miasta sprzedadzą udziały A skmka sama sie utrzyma. Nie chcą tego robić bo stracą wpływy do budzetu

      • 0 0

  • I znowu wątek niemiecki. Wyznawcy pislamu, nastawieni wrogo do gdańszczan, powinni odpowiednio zareagować;)
    Jednocześnie chciałbym powiedzieć, że doskonale pamiętam te pociągi, bardzo często z nich korzystałem. Do tej pory byłem przekonany, że pociągi te, jeździły w berlińskim metrze.

    • 14 5

  • Lepsze!!!! (6)

    Kolejki SKM "modraki" były o wiele lepsze niż obecny tabor SKM. Były o wiele szybsze niż obecne, miały większe przyśpieszenie, więcej drzwi , wejście równo z peronem. Obecnie trasa Gdańsk- Sopot 40 min , w latach 60 tych 17 min. Kolejki te były typowo miejskie obecne nie. Obecny tabor przegrywa z taborem z lat 50-tych - skandal.

    • 44 13

    • podsumowując Polacy potrafią wszystko spie*rzyć - niestety

      • 9 5

    • Bzdura

      Gdańsk Śródmieście - Sopot 23 minuty.

      • 13 0

    • Skandalem są takie rewelacje

      wyssane z brudnego palucha... Gdańsk - Sopot - 19 minut... Nie wstyd tak łgać?

      • 8 1

    • W porównaniu z PKM to SKM jest jak TGV!

      • 0 0

    • ten tabor był jeszcze starszy niż lata 50-te

      ale dużo lepiej zaprojektowany przez niemieckich inżynierów

      • 5 1

    • Przystanków było mniej....

      • 1 0

  • a teraz niedasie chociąz coraz bardziej widać, że będą potrzebne

    za 10 lat poczytacie o skm Gdańsk Wejherowo w czasie przeszłym gdy kible się rozpadną

    • 14 2

  • A 69 Lat później pacjent zero :)

    • 9 3

  • 70 lat a pociagi praktycznie bez zmian (1)

    ten ze zdjecia jakis znajomy

    • 16 6

    • Mylisz sie

      • 3 1

  • jazda i otwieranie drzwi

    Te poreparacyjne wagony z Berlina to była niesamowita jazda! XD

    • 17 0

  • Już wtedy sprowadzaliśmy złom z Niemiec?

    • 4 17

  • Podobne podziemne wagony (U-Bahny) w 1945 roku w Berlinie wozily zolnierzy Wehrmachtu na front wschodni (3)

    • 4 7

    • Nawet te same

      • 1 0

    • W 1945 front wschodni był w samym Berlinie...

      • 2 0

    • Nikt z U- Bahnem nie zalapal zartu, kpiny, satyry. Co sie z Wami stalo Polacy. Wszyskich Was oglupiono w seminariach, na

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był sponsorem tytularnym Klubu koszykarskiego Krajowa Grupa Spożywcza Arka Gdynia w 1995r?

 

Najczęściej czytane