- 1 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (74 opinie)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (33 opinie)
- 5 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (81 opinii)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-04 10:20
S-bahn (3)
Pociągi "berlińskie" były lepiej przystosowane do obsługi ruchu aglomeracyjnego - większe przyspieszenia, większa ilość drzwi, ułatwiającą wymianę podróżnych. W latach 70-tych próbowano stworzyć coś podobnego, ale raczej bez sukcesów...
- 37 0
-
2021-03-04 10:29
(2)
Oryginalne były zasilane szyną trakcyjną umieszczoną nisko obok toru / tak w Berlinie jest do dziś /. U nas , mi.in w gdańskich ZNTK montowano pantografy do sieci napowietrznej.
- 8 0
-
2021-03-04 14:28
no właśnie (1)
Dlaczego , skoro i tak SKM w Gdańsku była budowana od początku i przez pierwsze 20 lat funkcjowała oddzielona od całej sieci zelktryfikowanej ( istniała tylko na torach skm, gdyż na torach dalekoboieznych do 1969 jeździły parowozy) nie zostawiono zasilania na trzecią szynę . Przecież takie rozwiązanie jest trwalsze i prostsze w konstrukcji i montażu. W Berlinie do dzisiaj na S-Bahn jest zasilanie na trzecią szynę i na prąd stały 800 V, podczas m gdy tory dalekobieżne mają zasilenie z sieci o napięciu 15.000 V prądu zmiennego. Poza tym nowe pociągi berlińskie są sklądami również dwuwagonowymi jak składu stare szczepiane po cztery tzw. "Vollzug" czyli pełny pociąg i co najważniejsze przy zatrzymaniu się przy peronie nie mają dziury między wejściem a krawędzią peronu. W ten sposób niepełnosparwni na wózku mogą bez problemu wjeżdzać do pociągu. Nadto dalej mają po czworo drzwi w każdym wagonei tak ze wymiana pasażerów jest błyskawiczna. U nas wycofując stare składy te zalety zaprzepaszczono. Zarówno jak i stare mają jedynie po dwoje drzwi w agonie , zaś między krawędzią peronu i pociągiem od ponad czterdziestu lat zieje dziura , gdzie można sobie nogi połamać. Jest to problem nie do pokonania dla naszych kolejarzy - dopasowanie wysokości składu do peronu . Jeszcze jedno Niemcy ostatnei stare składy wycofali z eksploatacji w roku 2001 , zaś odpowiedniki naszych EW 91 w roku 1996 . To po co było wszytsko wymieniać już w roku 1976 ?
- 3 1
-
2021-03-05 09:35
Przejścia przez tory? Trasa do Wejherowa?
Poza tym trakcję zakładano dostosowaną do 3 kV
- 0 0
-
2021-03-04 10:26
Obecne składy pamiętają chyba dinozaury (1)
Witamy w świecie gdzie spółka publiczna ma monopol na przewóz. Po co kupować nowe składy skoro nie ma konkurencji... Lepiej rozdać prezesikom.
- 25 6
-
2021-03-12 17:47
Po co inwestować
Skoro marszałek robi przetarg na dwa lata. Niech miasta sprzedadzą udziały A skmka sama sie utrzyma. Nie chcą tego robić bo stracą wpływy do budzetu
- 0 0
-
2021-03-04 10:26
I znowu wątek niemiecki. Wyznawcy pislamu, nastawieni wrogo do gdańszczan, powinni odpowiednio zareagować;)
Jednocześnie chciałbym powiedzieć, że doskonale pamiętam te pociągi, bardzo często z nich korzystałem. Do tej pory byłem przekonany, że pociągi te, jeździły w berlińskim metrze.- 14 5
-
2021-03-04 10:32
Lepsze!!!! (6)
Kolejki SKM "modraki" były o wiele lepsze niż obecny tabor SKM. Były o wiele szybsze niż obecne, miały większe przyśpieszenie, więcej drzwi , wejście równo z peronem. Obecnie trasa Gdańsk- Sopot 40 min , w latach 60 tych 17 min. Kolejki te były typowo miejskie obecne nie. Obecny tabor przegrywa z taborem z lat 50-tych - skandal.
- 44 13
-
2021-03-04 10:49
podsumowując Polacy potrafią wszystko spie*rzyć - niestety
- 9 5
-
2021-03-04 12:26
Bzdura
Gdańsk Śródmieście - Sopot 23 minuty.
- 13 0
-
2021-03-04 13:20
Skandalem są takie rewelacje
wyssane z brudnego palucha... Gdańsk - Sopot - 19 minut... Nie wstyd tak łgać?
- 8 1
-
2021-03-04 13:34
W porównaniu z PKM to SKM jest jak TGV!
- 0 0
-
2021-03-04 13:41
ten tabor był jeszcze starszy niż lata 50-te
ale dużo lepiej zaprojektowany przez niemieckich inżynierów
- 5 1
-
2021-03-04 15:07
Przystanków było mniej....
- 1 0
-
2021-03-04 10:35
a teraz niedasie chociąz coraz bardziej widać, że będą potrzebne
za 10 lat poczytacie o skm Gdańsk Wejherowo w czasie przeszłym gdy kible się rozpadną
- 14 2
-
2021-03-04 10:42
A 69 Lat później pacjent zero :)
- 9 3
-
2021-03-04 10:44
70 lat a pociagi praktycznie bez zmian (1)
ten ze zdjecia jakis znajomy
- 16 6
-
2021-03-04 11:10
Mylisz sie
- 3 1
-
2021-03-04 10:47
jazda i otwieranie drzwi
Te poreparacyjne wagony z Berlina to była niesamowita jazda! XD
- 17 0
-
2021-03-04 10:53
Już wtedy sprowadzaliśmy złom z Niemiec?
- 4 17
-
2021-03-04 11:02
Podobne podziemne wagony (U-Bahny) w 1945 roku w Berlinie wozily zolnierzy Wehrmachtu na front wschodni (3)
- 4 7
-
2021-03-04 11:11
Nawet te same
- 1 0
-
2021-03-04 13:22
W 1945 front wschodni był w samym Berlinie...
- 2 0
-
2021-03-04 13:30
Nikt z U- Bahnem nie zalapal zartu, kpiny, satyry. Co sie z Wami stalo Polacy. Wszyskich Was oglupiono w seminariach, na
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.