- 1 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (67 opinii)
- 2 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (75 opinii)
- 3 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (46 opinii)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (33 opinie)
- 5 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (82 opinie)
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.
Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM
SKM do Gdyni rok później
Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.
Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku
16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.
Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.
70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
W TRÓJMIEŚCIE
Szanowni Podróżni
Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.
Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)
Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.
Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.
Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.
Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii. Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (143) 6 zablokowanych
-
2021-03-04 13:51
wtedey skm jezdzilo co 5min w szczycie co 3 (3)
dzis co ile? co 30min ? nie wiem bo juz nie korzystam
- 15 3
-
2021-03-04 15:12
Najczęściej jeździły co 6 min (1)
Teraz w szczycie co 6-7 min.
- 1 0
-
2021-03-04 15:14
Tylko składy teraz są krótsze....
- 0 0
-
2021-03-04 15:23
no właśnie, nie korzystam. To co, mają jeździć puste, skoro ludzie przesiedli się na samochody a tramwaje i autobusy mają gęsta sieć połączeń. Prąd za darmo. ludzie pracują w czynie społecznym? Nie wszystko jest idealnie ale tam gdzie się płaci trzeba kalkulować - a nie tylko sentymenty. Tramwaje konne też były fajne zresztą
- 0 1
-
2021-03-04 15:18
Nowa Letnica
Powstaje wiele osiedli w Letnicy,niedługo w Nowym Porcie,a dojazdu do Gdańska Głównego oprócz tramwaju nr.10 ,brak.Czekaliśmy na reaktywację SKM,a nie kolejną linię tramwajową.
- 10 2
-
2021-03-04 15:21
Kolej
Kibole ważniejsi od tubylców,Gdańszczan w Gdańsku.
- 4 0
-
2021-03-04 17:40
70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM
Patrząc na stan taboru, pierwszy skład dalej jeździ.
- 10 1
-
2021-03-04 18:34
skm gdynia (2)
Nigdy kolejki nie nazywano "modrakiem". Lokalny dziennikarz chyba z Głosu Wybrzeża bardzo chciał tę nazwę spopularyzować, ale to zawsze była "kolejka". Dopiero jak powstała firma Szybka Kolej Miejska częściej używana jest nazwa "SKM-ka".
Mieszkałam w Gdańsku od 1952 do 1982 roku, teraz mieszkam w Gdyni i żadna ze znanych mi osób nie używała określenia "modrak" a przez wiele lat dojeżdżałam do szkoły i do pracy właśnie korzystając z tego bardzo wygodnego - szybko i bez korków - środka lokomocji.- 15 0
-
2021-03-04 19:42
Bzdury pani wypisuje
To zawsze były modraki !
- 0 4
-
2023-03-24 06:33
Dokładnie tak!
Prasa próbowała wprowadzić nazwę "modrak", ale to nie przyjęło się nigdy. Nie usłyszałem ani razu, żeby ktoś kiedyś użył tej nazwy. Za moich czasów mówiło się "kolejka" i tyle. Teraz mówi się "SKM" - no może, ale nadal wolę "kolejka", bo szybka to na nie jest.
- 0 0
-
2021-03-04 18:59
(1)
Nie pomalujemy wszystkich ale damy radę :)
- 0 1
-
2021-03-04 19:46
Od zawsze mówiono na nie Modraki
- 0 2
-
2021-03-04 20:21
Pamiętam,ta pani nic powinna uruchomić kolejkę do n.portu
- 5 0
-
2021-03-05 02:18
(1)
Nie kojarzę nazwy modrak.Do np.Gdyni jechało się zawsze kolejką albo baną.
- 7 0
-
2021-03-05 22:37
Dziennikarze i "towarzysze" chcieli coś wymyślić, ale się nie przyjęło
Pociągi były berlinskie. Wstyd, co za dziennikarz wciska nam dziś nazwę "modrak"? Jak się nie wie, to się pyta, a nie radośnie cytuję gazety z lat 70-tych.
- 1 0
-
2021-03-05 11:16
Nigdy nie
Mów nidgy. Rejon letnicy się rozwija i myślę kwestia czasu kiedy ruszy tam skm
- 3 0
-
2021-03-05 11:47
Wyjechał i do tej pory nie dojechał... takie ma opóźnienie!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.