• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM

bra
4 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy. Pociąg elektryczny, popularny "modrak", obok wiaduktu na ul. Uczniowskiej w Gdańsku-Letnicy.

4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły na trasę z Gdańska Głównego do Nowego Portu.



Pamiętasz swoją pierwszą podróż SKM-ką?

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało siedem pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II wojną światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM.

Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 r. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny - Gdańsk-Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Zobacz też: Pociąg-pomnik na terenie bazy SKM

SKM do Gdyni rok później



Z kolei połączenie na odcinku Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później - 2 stycznia 1952 r.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r. na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Czytaj też: Wszystko o pojazdach komunikacji miejskiej w Trójmieście. Tekst z 2014 roku

16 lat temu ostatnia SKM do Nowego Portu



Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska-Brzeźna 24 czerwca 2005 r. i dzisiaj już wiadomo, że tam nie wrócą.

Linia została częściowo reaktywowana w 2012 r. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie - najczęściej przewożą wówczas kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

70 lat Aglomeracyjnej Kolei Elektrycznej (4 opinie)

70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
70 LAT AGLOMERACYJNEJ KOLEI ELEKTRYCZNEJ
W TRÓJMIEŚCIE

Szanowni Podróżni

Zapewne wielu z Was będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście.

Już 4 marca 1951 roku pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z
Gdańska Głównego do Nowego Portu. Połączenie na odcinku
Gdańsk Główny - Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 r.)

Początkowo linię do Nowego Portu obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii
Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V.

Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinkuGdańsk Główny Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia w sieci trakcyjnej także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi EN57 i EW 58.

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu. Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku.

Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 r.
Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku
Gdańsk Główny Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze ️ EURO 2012.
Do dziś na tym odcinku pociągi SKM kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze ️ gdańskiej Lechii.
Zobacz więcej
bra

Miejsca

Opinie (143) 6 zablokowanych

  • wtedey skm jezdzilo co 5min w szczycie co 3 (3)

    dzis co ile? co 30min ? nie wiem bo juz nie korzystam

    • 15 3

    • Najczęściej jeździły co 6 min (1)

      Teraz w szczycie co 6-7 min.

      • 1 0

      • Tylko składy teraz są krótsze....

        • 0 0

    • no właśnie, nie korzystam. To co, mają jeździć puste, skoro ludzie przesiedli się na samochody a tramwaje i autobusy mają gęsta sieć połączeń. Prąd za darmo. ludzie pracują w czynie społecznym? Nie wszystko jest idealnie ale tam gdzie się płaci trzeba kalkulować - a nie tylko sentymenty. Tramwaje konne też były fajne zresztą

      • 0 1

  • Nowa Letnica

    Powstaje wiele osiedli w Letnicy,niedługo w Nowym Porcie,a dojazdu do Gdańska Głównego oprócz tramwaju nr.10 ,brak.Czekaliśmy na reaktywację SKM,a nie kolejną linię tramwajową.

    • 10 2

  • Kolej

    Kibole ważniejsi od tubylców,Gdańszczan w Gdańsku.

    • 4 0

  • 70 lat temu wyjechał pierwszy pociąg SKM

    Patrząc na stan taboru, pierwszy skład dalej jeździ.

    • 10 1

  • skm gdynia (2)

    Nigdy kolejki nie nazywano "modrakiem". Lokalny dziennikarz chyba z Głosu Wybrzeża bardzo chciał tę nazwę spopularyzować, ale to zawsze była "kolejka". Dopiero jak powstała firma Szybka Kolej Miejska częściej używana jest nazwa "SKM-ka".
    Mieszkałam w Gdańsku od 1952 do 1982 roku, teraz mieszkam w Gdyni i żadna ze znanych mi osób nie używała określenia "modrak" a przez wiele lat dojeżdżałam do szkoły i do pracy właśnie korzystając z tego bardzo wygodnego - szybko i bez korków - środka lokomocji.

    • 15 0

    • Bzdury pani wypisuje

      To zawsze były modraki !

      • 0 4

    • Dokładnie tak!

      Prasa próbowała wprowadzić nazwę "modrak", ale to nie przyjęło się nigdy. Nie usłyszałem ani razu, żeby ktoś kiedyś użył tej nazwy. Za moich czasów mówiło się "kolejka" i tyle. Teraz mówi się "SKM" - no może, ale nadal wolę "kolejka", bo szybka to na nie jest.

      • 0 0

  • (1)

    Nie pomalujemy wszystkich ale damy radę :)

    • 0 1

    • Od zawsze mówiono na nie Modraki

      • 0 2

  • Pamiętam,ta pani nic powinna uruchomić kolejkę do n.portu

    • 5 0

  • (1)

    Nie kojarzę nazwy modrak.Do np.Gdyni jechało się zawsze kolejką albo baną.

    • 7 0

    • Dziennikarze i "towarzysze" chcieli coś wymyślić, ale się nie przyjęło

      Pociągi były berlinskie. Wstyd, co za dziennikarz wciska nam dziś nazwę "modrak"? Jak się nie wie, to się pyta, a nie radośnie cytuję gazety z lat 70-tych.

      • 1 0

  • Nigdy nie

    Mów nidgy. Rejon letnicy się rozwija i myślę kwestia czasu kiedy ruszy tam skm

    • 3 0

  • Wyjechał i do tej pory nie dojechał... takie ma opóźnienie!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Na jaką nazwę Niemcy zmienili nazwę Gdyni w 1939 roku?

 

Najczęściej czytane