• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy 100-letni most kolejowy na Martwej Wiśle może być udostępniony pieszym?

Maciej Naskręt
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego. Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego.

Mieszkańcy chcą, by ponad 100-letni most kolejowy na Przeróbce zobacz na mapie Gdańska uniknął rozbiórki. Ich zdaniem zamiast torów można by wykonać na nim chodnik i ścieżkę rowerową. Tak zmodernizowany obiekt mógłby zapewnić pieszym i rowerzystom przeprawę, której brakuje dla nich wzdłuż Trasy Sucharskiego. Co o pomyśle sądzą sami kolejarze i osoby uprawiające tam żeglugę?



Czy stary most kolejowy powinien zostać rozebrany?

Mieszkańcy Rudników i Przeróbki nie mogą się pogodzić z planowaną rozbiórką ponad 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Obiekt zniknie z mapy miasta po wybudowaniu nowej przeprawy kilka metrów na wschód w ramach przebudowy linii kolejowej między Pruszczem Gdańskim a portem.

Zainteresowani proponują, by stary most został zaadaptowany na kładkę pieszo-rowerową. - Nie tylko umożliwiłoby to poruszanie się między Rudnikami a Przeróbką, ale także zachowalibyśmy historyczny obiekt - mówi pan Tomasz z Rudników.

Podkreślmy, że obecnie mieszkańcy obu wspomnianych dzielnic mogą się "odwiedzać" jadąc do siebie wyłącznie samochodem przez most wantowy lub komunikacją miejską przez Most Siennicki. Jakiekolwiek próby przejścia lub przejazdu rowerem, czy to przez most kolejowy, czy most wantowy grożą otrzymaniem mandatu odpowiednio od funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei lub Policji. Na obu mostach obowiązuje zakaz poruszania się rowerem i piechotą.

Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo. Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo.
Najpierw wpis do rejestru zabytków, potem remont

Pomysł mieszkańców podoba się radnemu Łukaszowi Hamadykowi. - Najpierw należałoby wpisać most kolejowy do rejestru zabytków, by nikt nie mógł go już wyburzyć. Jeśli chodzi o pieniądze, to byłaby szansa na pozyskanie funduszy z ministerstwa, tak jak postąpiono z mostem drogowym przez Wisłę w Tczewie - mówi radny.

- Jeśli most miałby pełnić tylko funkcję kładki rowerowo-pieszej to demontaż szyn i zastąpienie ich deskami, a także dodatkowe drobne prace chyba nie byłyby aż tak kosztowne - dodaje Hamadyk.

Początkowo mieszkańcy musieliby przywyknąć do tego, że oba osiedla łączyłaby co najwyżej szutrowa droga. Z upływem lat nad Martwą Wisłą mogłyby pojawić się chodniki, ścieżki rowerowe, a nawet oświetlenie. Dzięki temu przejście między ul. Wosia Budzysza a ul. Elbląską stałoby się bardzo wygodne.

Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most. Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most.
Kolejarze: szansa zawsze jest, ale..

Właścicielem obiektu na Martwej Wiśle jest spółka PKP PLK, a zarządza nim Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. Zdaniem kolejarzy szansa na takie rozwiązanie zawsze jest, ale sprawa wypływa nieco za późno.

- Po pierwsze wykonawca, który od jakiegoś czasu pracuje przy starym obiekcie - buduje nową przeprawę - musiałby zmienić technologię realizacji. Podwyższane są tam nasypy i nieco wykonawca wchodzi w konstrukcję nasypów istniejącego mostu. Po drugie obiekt musiałby zostać od nas odkupiony po cenie złomu, a nie każdy może sobie na to pozwolić - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakład Linii Kolejowych w Gdyni.

Po cenie złomu na przykład została jakiś czas temu sprzedana miastu wiata peronowa na stacji Sopot. Oczywiście kolejarze mogą zdecydować o przekazaniu mostu kolejowego w formie darowizny, ale to już leży w kompetencji zarządu spółki PKP PLK.

Kolejarze zwracają też uwagę na fakt, że utrzymanie tego obiektu wymagałoby sporych nakładów finansowych. Jest on w złym stanie technicznym.

Iluminacja nowego mostu kolejowego. Iluminacja nowego mostu kolejowego.
Władze Gdańska: ciekawy pomysł

Mieszkańcy w roli nowego właściciela - po spółce kolejowej - widzieliby miasto Gdańsk. Warto podkreślić, że samorząd musiałby zapłacić nie tylko za most, ale też za część działki do niego przylegającej. Trzeba przecież zbudować dojścia i dojazdy.

- Sam pomysł jest bardzo ciekawy - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Trzeba jednak pamiętać, że niebawem chcemy też budować tunel pod Pachołkiem, czy most zwodzony w Sobieszewie. Przejęcie tego kolejowego obiektu skutkowałoby tym, że gdzieś ten strumień pieniędzy nie popłynie - mówi.

Dlatego nie ma zgody na przejęcie 100-letniego obiektu.

A żegluga?

Wysokość toru wodnego pod starym mostem obrotowym to 5,2 m. Po wybudowaniu nowego mostu i rozebraniu starego tor zostanie podwyższony o 2,8 m. Zapytaliśmy w Kapitanacie Portu Gdańskiego: czy pozostawienie 100-letniego obiektu będzie ze szkodą dla żeglugi?

- Ruch jednostek odbywa się tam ciągle. Nikt nie zgłasza nam problemów z powodu istniejącego mostu kolejowego - mówi Wiesław Piotrzkowski z Kapitanatu Portu Gdańsk.

Oczywiście podwyższenie toru wodnego dla żeglarzy zdaniem ekspertów jest zawsze korzystne dla żeglugi. - W tym miejscu należy jednak rozważyć, czy ze względu na walory historyczne lub strategiczne obiekt lepiej pozostawić. Trudno to bez analizy przesądzać - dodaje Piotrzkowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • (2)

    Szczególnie firma Topf und Sohne budowała pięknie. Gdyby nie dynamit krematoria w Auschwitz stałyby do dziś. Gdyby nie Ruscy może nawet by działały.

    • 3 2

    • Prawie w kazdym mieście jest działające krematorium,,, (1)

      • 2 0

      • Tej firmy?

        • 0 0

  • Pozostawienie mostu i nasypu jest głównie w interesie

    złodziei złomu i węgla z pociagów , mieszkaja w poblizu i uschnie im źródełko utrzymania...
    A z drugiej strony komu potrzebna scieżka lub chodnik , po jednej stronie Przeróbka a po drugiej same bagna i chaszcze.
    Most nadaje sie do rozebrania i do postawienia w jakimś muzeum techniki ale wątpię aby tak się stało , kolej pocieła na złom jeszcze ciekawszy eksponat w Lęborku , jedyną w Polsce obrotnicę z dopinanym wózkiem... a jednocześnie unikat w skali europejskiej..

    • 3 3

  • Przeraża mnie ilość słoików warmiaków i innych na tym forum... (2)

    Przyjadą takie przybłędy do Gdańska, pomieszkają (obowiązkowo bez meldunku, bo podatki to płacą u mamusi w Braniewie, czy innym Olsztynie) tutaj 2-3 lata i zaraz: "wyburzyć to, wyburzyć tamto, po co ten zabytek, brzydki, wyburzyć).

    Wracajcie do siebie pastuchy, a jak chcecie tu mieszkać to buzia w kubeł, bo nie macie nic do powiedzenia.

    • 8 5

    • Pan gdańszczanin pełną gębą

      Dziadka z Wilna nie miałeś?

      • 3 3

    • ile ty masz do powiedzenia?

      • 1 1

  • Zabytek

    Zabytek zabytkiem, ale kto będzie płacił za jego utrzymanie, chyba nie złomiarze. Tam jest potrzebna przeprawa pieszo-rowerowa, ale nowa w dobrym stanie technicznym, mniejsza nie wymagająca wielkich nakładów w utrzymaniu. W tym wypadku sentymenty trzeba schować do kieszeni.

    • 2 4

  • Historia ... (2)

    I kolejny raz czytamy o tym że następny obiekt historyczny chcą wyburzyć.
    no juz sie inaczej nie da w tym mieście ??? !!!
    wystarczająco zostało zniszczone i jest niszczone do tej pory ...
    zamiast zachowywać to co pozostało to jak okiem sięgnać tylko galerie handlowe i biedronki ... To chcecie pozostawić po sobie dalszym pokoleniom??? !!!
    to ma być historią naszego miasta ??? !!!
    jeśli tak to ja się z tym nie zgadzam !!!!
    przecież można się dogadać, tylko trzeba chcieć, ale um i kolejarze tego nie chcą bo każdy musi zarobić, a na dogadaniu interesu nie ukręcą ...
    serce boli jak się ciągle czyta, słyszy o tym że tak niszczą to co pozostało, ma wartość. Ten most jest starszy od zabudowy śródmieścia bo jest orginalny, a śródmieście to jedna wielka rekonstrukcja z paroma wyjątkami, więc dlaczego nie można tego uratować z przeznaczeniem na trakt pieszo-rowerowy ???
    to się przyda jak i mieszkańcom tak i nie jeden turysta tam dotrze w te rejony, a tak to teren zamkniety ...
    przecież na remnot tego obiektu się wyda jedno razowo tyle kasy a później doraźna konserwacja, skoro przetrwał taki kwała czasu służąc koleji to przecież piesi, rowerzyści go tak szybko nie wyeksploatują, wiec nie gadajcie głupot że to takie wielkie koszty ...
    po za tym jak nawet to ten most jesli miał by zniknąć to można go zdemontować i podarować jakiejś ubogiej gminie której taka przeprawa się przyda, jak to juz kiedyć zrobiono w stolicy ... I most ocaleje a o jego utrzymaniu juz będą sie tamci mieszkańcy matrwili, a i i też myśle że to będzie wielka radość dla nich nie majac porządnego mostu.
    pomyślcie nad tym, bo szkoda tak cennego obiektu ...
    proszę nie niszczcie wszystkiego juz do końca co jest historią naszego miasta, bo ono to nie tylko galerie handlowe i pseudo budowle świadczące o krótkim czasie wstecz, to także takie perełki mające swoje lata w naszym ponad 1000-letnim mieście ...

    • 6 3

    • Zapomniałeś o złomiarzach Zabytku, (1)

      teraz przynajmniej SOK od czasu do czasu tam zajdzie, a jak to nie będzie kolejowe to kto?

      • 1 0

      • Myśle że jak to będzie zadbane jak obiekty po miedzy Zaspą a Wrzeszczem, czy wiadukt przy Nowej Wałowej, czy oswietlony, i uczeszczany to nie sdze by sie ktos na niego polasil ...
        Jesli bedzie tak stal bezuzyteczny to owszem masz racje podzieli los na złomie dzielony czy to przez złomiarzy, czy w koncu przez włascicieli ...

        • 0 1

  • on jest ładny (2)

    warto go zostawić

    • 4 3

    • (1)

      ta, ładny inaczej

      • 1 0

      • nie, naprawde jest ładny
        taki styl nitowanego żeliwa jak wieża Eiffla

        • 0 0

  • urzędnicy z prezydentem Gdańska na czele (1)

    mają na za nic. Traktują nas jak najgorsze bydło, plebs i śmieci.
    Mamy tylko na nich robić i potulnie oddać im swoją całą krwawice.
    Nie liczą się ze zdaniem obywateli.
    Jedyni z kim się liczą to kościół, deweloperzy i korporacje.

    • 3 2

    • Ja też jestem mieszkańcem

      I nie życzę sobie wywalania kupy kasy na jakiś rdzewiejący most

      • 2 0

  • Zeglarzom most nie przeszkadza...

    Ze starym czy nowym przeswitem i tak zegluga pod tymi mostami nigdy nie byla mozliwa pod nimi na zaglach...

    Most jest zabytkiem hydrotechniki i nalezy go chronic i wykorzystac dla mieszkancow...

    • 5 1

  • Świetny pomysł. Oczywiście że powinna tu powstać ścieżka rowerowa. Już widzę jak można by śmignąć np. z Sobieszewa na Westerplatte. Mam nadzieję że pomysł przerodzi się w czyn.

    • 3 2

  • przeprawa dla pieszych i rowerzystów (2)

    jeszcze raz brawo dla osób decyzyjnych, które nie liczą się z potrzebami mieszkańców i zezwalają na budowę mostu przeznaczonego jedynie dla ruchu samochodowego. Brawo! może w końcu ktoś pójdzie po rozum do głowy i odpowie na potrzeby ludzi,którzy chcą przmieszczać się pieszo lub rowerem pomiędzy Przeróbką a Rudnikami?!

    • 8 1

    • ciekawe ilu jest tych ludzi z takimi potrzebami (1)

      • 1 3

      • podaż rodzi popyt

        jak się stworzy infrastrukturę wygodną dla ruchu rowerowego, pojawią się osoby korzystające z rowerów

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto przebywał w latem 1920 roku w budynku będącym dzisiejszą siedzibą Towarzystwa Przyjaciół Orłowa?

 

Najczęściej czytane