• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy 100-letni most kolejowy na Martwej Wiśle może być udostępniony pieszym?

Maciej Naskręt
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego. Most kolejowy nad Martwą Wisłą, a tuż obok plac budowy nowego mostu kolejowego.

Mieszkańcy chcą, by ponad 100-letni most kolejowy na Przeróbce zobacz na mapie Gdańska uniknął rozbiórki. Ich zdaniem zamiast torów można by wykonać na nim chodnik i ścieżkę rowerową. Tak zmodernizowany obiekt mógłby zapewnić pieszym i rowerzystom przeprawę, której brakuje dla nich wzdłuż Trasy Sucharskiego. Co o pomyśle sądzą sami kolejarze i osoby uprawiające tam żeglugę?



Czy stary most kolejowy powinien zostać rozebrany?

Mieszkańcy Rudników i Przeróbki nie mogą się pogodzić z planowaną rozbiórką ponad 100-letniego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Obiekt zniknie z mapy miasta po wybudowaniu nowej przeprawy kilka metrów na wschód w ramach przebudowy linii kolejowej między Pruszczem Gdańskim a portem.

Zainteresowani proponują, by stary most został zaadaptowany na kładkę pieszo-rowerową. - Nie tylko umożliwiłoby to poruszanie się między Rudnikami a Przeróbką, ale także zachowalibyśmy historyczny obiekt - mówi pan Tomasz z Rudników.

Podkreślmy, że obecnie mieszkańcy obu wspomnianych dzielnic mogą się "odwiedzać" jadąc do siebie wyłącznie samochodem przez most wantowy lub komunikacją miejską przez Most Siennicki. Jakiekolwiek próby przejścia lub przejazdu rowerem, czy to przez most kolejowy, czy most wantowy grożą otrzymaniem mandatu odpowiednio od funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei lub Policji. Na obu mostach obowiązuje zakaz poruszania się rowerem i piechotą.

Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo. Most kolejowy i most wantowy (na drugim planie). Na obu obiektach obowiązuje zakaz poruszania się pieszo.
Najpierw wpis do rejestru zabytków, potem remont

Pomysł mieszkańców podoba się radnemu Łukaszowi Hamadykowi. - Najpierw należałoby wpisać most kolejowy do rejestru zabytków, by nikt nie mógł go już wyburzyć. Jeśli chodzi o pieniądze, to byłaby szansa na pozyskanie funduszy z ministerstwa, tak jak postąpiono z mostem drogowym przez Wisłę w Tczewie - mówi radny.

- Jeśli most miałby pełnić tylko funkcję kładki rowerowo-pieszej to demontaż szyn i zastąpienie ich deskami, a także dodatkowe drobne prace chyba nie byłyby aż tak kosztowne - dodaje Hamadyk.

Początkowo mieszkańcy musieliby przywyknąć do tego, że oba osiedla łączyłaby co najwyżej szutrowa droga. Z upływem lat nad Martwą Wisłą mogłyby pojawić się chodniki, ścieżki rowerowe, a nawet oświetlenie. Dzięki temu przejście między ul. Wosia Budzysza a ul. Elbląską stałoby się bardzo wygodne.

Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most. Wizualizacja nowego mostu kolejowego. Docelowo zniknie stary most.
Kolejarze: szansa zawsze jest, ale..

Właścicielem obiektu na Martwej Wiśle jest spółka PKP PLK, a zarządza nim Zakład Linii Kolejowych w Gdyni. Zdaniem kolejarzy szansa na takie rozwiązanie zawsze jest, ale sprawa wypływa nieco za późno.

- Po pierwsze wykonawca, który od jakiegoś czasu pracuje przy starym obiekcie - buduje nową przeprawę - musiałby zmienić technologię realizacji. Podwyższane są tam nasypy i nieco wykonawca wchodzi w konstrukcję nasypów istniejącego mostu. Po drugie obiekt musiałby zostać od nas odkupiony po cenie złomu, a nie każdy może sobie na to pozwolić - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakład Linii Kolejowych w Gdyni.

Po cenie złomu na przykład została jakiś czas temu sprzedana miastu wiata peronowa na stacji Sopot. Oczywiście kolejarze mogą zdecydować o przekazaniu mostu kolejowego w formie darowizny, ale to już leży w kompetencji zarządu spółki PKP PLK.

Kolejarze zwracają też uwagę na fakt, że utrzymanie tego obiektu wymagałoby sporych nakładów finansowych. Jest on w złym stanie technicznym.

Iluminacja nowego mostu kolejowego. Iluminacja nowego mostu kolejowego.
Władze Gdańska: ciekawy pomysł

Mieszkańcy w roli nowego właściciela - po spółce kolejowej - widzieliby miasto Gdańsk. Warto podkreślić, że samorząd musiałby zapłacić nie tylko za most, ale też za część działki do niego przylegającej. Trzeba przecież zbudować dojścia i dojazdy.

- Sam pomysł jest bardzo ciekawy - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Trzeba jednak pamiętać, że niebawem chcemy też budować tunel pod Pachołkiem, czy most zwodzony w Sobieszewie. Przejęcie tego kolejowego obiektu skutkowałoby tym, że gdzieś ten strumień pieniędzy nie popłynie - mówi.

Dlatego nie ma zgody na przejęcie 100-letniego obiektu.

A żegluga?

Wysokość toru wodnego pod starym mostem obrotowym to 5,2 m. Po wybudowaniu nowego mostu i rozebraniu starego tor zostanie podwyższony o 2,8 m. Zapytaliśmy w Kapitanacie Portu Gdańskiego: czy pozostawienie 100-letniego obiektu będzie ze szkodą dla żeglugi?

- Ruch jednostek odbywa się tam ciągle. Nikt nie zgłasza nam problemów z powodu istniejącego mostu kolejowego - mówi Wiesław Piotrzkowski z Kapitanatu Portu Gdańsk.

Oczywiście podwyższenie toru wodnego dla żeglarzy zdaniem ekspertów jest zawsze korzystne dla żeglugi. - W tym miejscu należy jednak rozważyć, czy ze względu na walory historyczne lub strategiczne obiekt lepiej pozostawić. Trudno to bez analizy przesądzać - dodaje Piotrzkowski.

Miejsca

Opinie (110) 3 zablokowane

  • Nie pali się mostów (4)

    A oni chcą tylko zlikwidować. Ładna konstrukcja niczym XXI wiek, ach te adolfy budowały kiedyś, ślicznie, pięknie.

    • 85 20

    • chyba że jest to most łazienkowski w Wawie

      • 1 0

    • (2)

      Jak się nie pali? A w wawce się pali

      • 24 1

      • Wczoraj próbowali spalić Most Gdański! Skandal! Prowokacja! Zamach! Dziś wszyscy jesteśmy łazienkami!

        • 5 5

      • W Wawie to co innego..

        ... tam sie pali, zeby rolnicy ze wschodu mieli trudniej dojechac na protesty.

        • 25 0

  • Unikalna konstrukcja to była gdy działała. W tej chwili pozostała z niej kupa złomu, nawiasem mówiąc po elektryfikacji linii a zupełnie innym wyglądzie niż kiedyś. Ten most jeśli się kiedyś obróci to tylko w pionie. Ludzie, to nie czasy gdy państwo da, państwo kupi. To wszystko z NASZYCH pieniędzy. Niech ktoś kupi ten most i kasuje za przechodzenie. Tak jak kupiono prom Wisłoujście. Co brak chętnych?

    • 7 0

  • Unikalna Konstrukcja (4)

    Ten most ma unikalną konstrukcję, jest przecież obrotowy a niewiele w Polsce jest takich obiektów. Już kiedyś o nim pisałem. Powinien zostać przeniesiony do centrum Gdańska, na Motławę lub jej opływ, gdzie pełniłby rolę kładki pieszo rowerowej, nie utrudniałby ruchu żeglarzom i był atrakcją turystyczną podczas otwierania. I nie piszcie tu o braku pieniędzy, bo wydaje się zdecydowanie więcej pieniędzy na inne nietrafione pomysły w Gdańsku. Zachowanie i zadbanie o zabytek powinno być w interesie miasta.
    Kiedyś w Gdańsku wszystkie mosty były otwierane a teraz buduje się nową kładkę zwodzoną na Ołowiankę. A groszy na pewno nie będzie kosztować.

    • 13 7

    • Skoro wywalają tyle kasy

      To mogą spokojnie wywalić jeszcze więcej?

      Co za prostacka logika...

      • 4 0

    • może jest taki unikalny

      bo wszystkie inne już zburzyli w europie. niepraktyczny

      • 5 1

    • Prawda jest taka, że odkąd mechanizm obrotowy szlag trafił (jakieś 50 lat temu)...

      ... to ten most jest zwykłym stalowym potworkiem jakich pełno. PLK powinno rozebrać go, odsprzedać jego elementy na złom, zostawić tylko podpory i teren przekazać miastu, które w tym miejscu mogłoby wybudować jakąś ciekawszą, tańszą w utrzymaniu, lżejszą kładkę pieszo-rowerową.

      • 7 0

    • +++

      Chyba najmądrzejszy pomysł jaki tu widziałem. Brawo.

      • 1 1

  • (1)

    gdańska PO na nic pożytecznego nie ma pieniędzy
    ale na stadiony, lechię, ecs, teatr szekspirowski itp kasa płynie szerokim strumieniem

    czy most zostawić czy nie to jedna sprawa

    pytanie dlaczego nowe mosty nie mają ciągów pieszych?!
    nie bo nie?
    pieszy to nie człowiek?
    to też dzieło urzędu. to oni wszak zatwierdzają te "wizje" do realizacji

    • 15 3

    • Które nowe?

      Ja kojarzę tylko ten wantowy. Który jest elementem układu autostradowego, nie pieszo-rowerowego

      • 2 2

  • Rozebrać

    Oczywiście, że rozebrać. Przecież mamy nowe zbytki zabytki naszych czasów ECS, Teatr Shekspirowski, stadion.

    • 5 3

  • coś nie tak z wami (1)

    nie może być tak, by "zabytki" blokowały rozwój

    • 5 7

    • to lećzaraz z podziekowaniem dla armii czerwonej bo tyle niepotrzebnych starych ruder wyburzyła, spaliła

      • 5 1

  • Gdańsk w soczewce (1)

    Typowe dla Gdańśka - nie dość, że mamy gdzieś potrzbeby pieszych , to jeszcze odwracamy się d*pą od wody. Sposób w jaki Gdańsku traktowana jest Martwa Wisła woła o pomstę do nieba.

    • 9 2

    • Po prostu Gdańsk nie jest w wyobrażeniach włodarzy MORSKIM miastem.

      Tak to jest jak potomkowie chłopów rządzą miastem.
      Gdyby to byli chociażby potomkowie Kaszubów rybaków lub kupców gdańskich to nie byłoby żadnego problemu z zagospodarowaniem brzegów wszelkich cieków wodnych.

      • 5 3

  • szkoda...

    mam wrażenie, że w Trójmieście nie dba się kompletnie o obiekty zabytkowe, które po renowacji miałyby ogromną szansę na drugie, długie życie: wspomniany most, stara modelarnia na terenach stoczniowych, dźwigi, nastawnia we Wrzeszczu, takich obiektów były i są dziesiątki, niestety coraz mniej...

    • 5 3

  • Kolejowy most obrotowy w Gdańsku

    To teraz zapytajcie się ile jest tego typu konstrukcji w Polsce?? Odpowiem, dosłownie trzy. Nasz Gdański jest największy. Oczywiście, że rozebrać. Po co w zmienionej formie użytkowania zachować dość unikalną konstrukcję?? Zawsze można wybudować zwodzoną kładkę na Motławie za grube miliony.

    • 8 4

  • Ten most byłby niejako przedłużeniem drogi rowerowej na trasie Sucharskiego

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie zabrzmiał pierwszy carillon w Gdańsku?

 

Najczęściej czytane