- 1 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 2 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 3 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 4 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 5 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
- 6 Duży gmach w centrum powstał w 8 miesięcy (40 opinii)
Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki
W parku przy ulicy Starodworcowej w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.
- Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
- Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
- Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.
Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji
Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku
Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.
- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.
- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.
Szafka do czytania na ławce kolejną nowością
Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.
Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
Historia linii Gdynia - Kokoszki
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-05-15 12:23
Opinia wyróżniona
(2)
Mój ulubiony zapach samotności to zapach torów kolejowych.
Lubię czasem usiąść na peronie nieczynnego dworca kolejowego, który od wielu lat nie widział żadnego pociągu i wyczilować się.- 64 4
-
2022-05-16 12:05
KOLEJ
Tak jest m.in na dworu Drzycim.....
- 0 0
-
2022-05-16 09:55
Ogólnie tereny kolejowe są fajnym miejscem, często to udany misz-masz industrialu i dzikiej zieleni. Wystarczy zadekować się w bardziej odludnym miejscu by nie drażnić sokistów i rzeczywiście można odpocząć z chłodnym piwkiem czy blancikiem.
- 5 0
-
2022-05-15 09:17
Opinia wyróżniona
Szafka z książkami to fajna sprawa. Tylko trochę spóźniona. O jakieś 20 lat. (3)
Wtedy to, właśnie 20 lat temu były już takie szafki w Ostrzeszowie, Mrągowie i wielu innych miastach.
- 24 10
-
2022-05-15 14:11
Jak tobsię pali będzie gril
- 0 1
-
2022-05-15 14:04
Bydzie złom jo
- 1 5
-
2022-05-15 12:51
No i?
Czy to powód, żeby jej nie bylo?
- 13 3
-
2022-05-15 10:47
Opinia wyróżniona
Drewniane podkłady kolejowe - cudownie piękny zapach (14)
Impregnowane, pięknie pachnące drewno, obecne betonowe podkłady niestety już nie mają tego zapachu.
- 48 16
-
2022-06-07 09:21
Zapach torowiska...
Pamiętaj, jak działały toalety w pociągach w czasach, gdy dominowały drewniane podkłady ;-)
- 0 0
-
2022-05-15 23:32
Ksylen jest rakotwórczy
Bardzo rakotwórczy, więc ten "aromat" idzie z pewnym kosztem.
- 1 0
-
2022-05-15 11:12
tego robak nie ruszał. (11)
Do ich impregnacji był używany szkodliwy kreozot. Unia Europejska zabroniła jego stosowania, ale są wyjątki od rozporządzenia i rakotwórcze substancje nadal zagrażają zdrowiu ludzi i zwierząt.
- 15 8
-
2022-05-16 05:14
Impregnacja
Do konserwacji podkładów kolejowych i słupów elektrycznych i telefonicznych używano karboleum. bardzo szkodliwa substancja czas pracy przy tym był skrócony do 6 godzin
- 0 0
-
2022-05-15 14:06
I osłom co daja do torunia
- 1 1
-
2022-05-15 11:37
Owazem, poniekad masz rację. Tylko logika mówi coś innego. (8)
Był kreozot, azbest i xylamit. Ale Polskie Normy były bardziej restrykcyjne od unijnych. Szczególnie w sprawach żywności. Ilość fosforanów, azotanów, barwników, konserwantów jest porażajaca. A zapadalnosć na nowotwory wzrosła kilkakrotnie, niestety.
- 18 5
-
2022-05-15 14:33
Zapadalność wzrosła bo poprawiła się diagnostyka (2)
- 3 3
-
2022-05-15 22:05
(1)
Raczej wzrosła ilość chemii w żywności, oczywiście tej "bezpiecznej, w odpowiednim stężeniu"... wg. zachodnich "ekspertów"...
- 3 1
-
2022-05-16 08:50
Jakiej chemii
Typowy tekst laika który nie wie o czym mówi. Sól to też chemia
- 0 2
-
2022-05-15 11:58
Bo podkładów kolejowych nikt nie jadł (4)
tak samo jak asfaltu z ulic
- 24 0
-
2022-05-15 12:16
Ale już palili nimi w piecach (3)
Np min somsiad, Stary Kolejarz i złodziej, gdzieś miał jakie snormy I raki, palił czym popadnie w swoim piecu, a podkłady były super, bo darmowe z pracy
- 9 4
-
2022-05-15 14:07
Co żal
- 1 1
-
2022-05-15 13:32
(1)
Ale najwaniejszy przekaz dnia jest że szyny były od Krupa.
- 7 5
-
2022-05-15 14:40
Niemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.
Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.
W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
Po 1920 roku most ten znalazł sięNiemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.
Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.
W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu.
Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.
W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia - uwczesnej stolicy województwa pomorskiego.
W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.- 17 1
Wszystkie opinie
-
2022-05-15 09:02
(10)
Piękna historia i wartościowa pamiątka.Jestem ciekaw kiedy miasto w końcu zacznie budowę kolei na Obłuże...z Kosakowa tam wieczne korki i kolej by się tam przydała.W 1921 mogli ekspresowo budować a dzisiaj,100 lat później nie mogą.Dziwne.
- 50 5
-
2022-05-15 09:23
Dzisiaj już tak szybko nie budują bo Skarb Państwa jest pusty. A inflacja taka że jak już zaczną robić to okazuje się że koszt (2)
inwestycji wynosi 200% więcej. Państwo nie przypomina już 1 RP tylko PRL.
- 9 3
-
2022-05-15 09:40
1RP?
tej przedrozbiorowej?
- 8 0
-
2022-05-15 18:51
Miasto ma zbudować za swoje pieniądze?
I oddać państwowemu PKP? Może niech Rząd za to zapłaci.
- 0 0
-
2022-05-15 10:24
jak odejdzie Szczurek i kucyk oraz cała ekipa marnująca potencjal i pieniadze podatników z Gdyni (1)
- 8 1
-
2022-05-15 11:44
I przyjdą pisowcy! Prawie jak PRL
- 4 4
-
2022-05-15 10:49
Dziwne.że twój rozumek ogarnia takie historie.
Ahahahaha.
- 0 4
-
2022-05-15 10:59
Kolej po starym śladzie w okolice lotniska
w podstawowej wersji nie wymaga duzych pieniędzy, tylko woli
- 8 0
-
2022-05-15 13:24
(2)
Kolej nawet na Oksywie jest.
Niemcy w czasie okupacji zaczęli budować i nie zdążyli dokończyć. Budowę dokończyli Polacy.
Na początku lat 90 nie raz wsiadałem na stacji Gdynia Obłuże Leśne do pociągu złożonego z wagonów piętrowych ciągniętych przez lokomotywę spalinowa SP42.- 4 0
-
2022-05-15 18:53
Państwowe PKP mogłoby zabrać się do roboty (1)
i uruchomić pociągi na tej linii.
- 0 0
-
2022-05-15 20:59
"Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania."
https://trojmiasto.pl/wiadomosci/Kolej-na-polnoc-Gdyni-PKP-zdziwione-wybrana-trasa-n156436.html- 1 0
-
2022-05-15 09:17
Opinia wyróżniona
Szafka z książkami to fajna sprawa. Tylko trochę spóźniona. O jakieś 20 lat. (3)
Wtedy to, właśnie 20 lat temu były już takie szafki w Ostrzeszowie, Mrągowie i wielu innych miastach.
- 24 10
-
2022-05-15 12:51
No i?
Czy to powód, żeby jej nie bylo?
- 13 3
-
2022-05-15 14:04
Bydzie złom jo
- 1 5
-
2022-05-15 14:11
Jak tobsię pali będzie gril
- 0 1
-
2022-05-15 09:19
Mało zdjęć to pewnie nie wiele jest do pokazania.
Fajnie że powstają takie miejsca. Trzeba teraz uważać na szabrowników - złomu co prawda mało ale coś tam jest.
- 16 5
-
2022-05-15 09:28
Zróbcie tam drogi z asfaltu (3)
Bo są z płyt jak na budowie. Zróbcie całą nowodworcowa z chodnikiem i asfaltową drogą. Żadnego normalnego sklepu w tej dzielnicy. Taka mała Ukraina wschodnia.
- 16 5
-
2022-05-15 10:52
Do tego Wielkopolska, która wygląda jak po bomardowniu (1)
Też wina Kucyka - ludzie nie wybierajmy go. Każdy inny. Podziękujmy temu kolesiostwu.
- 10 1
-
2022-05-15 14:45
Przejeżdżałem ostatnio przez Wielkopolskę i drogi mają lepsze niż na Pomorzu.
- 2 0
-
2022-05-15 11:45
Zrobią niedługo. Tam mieszka ważna osoba z urzędu
- 5 1
-
2022-05-15 09:30
Opinia wyróżniona
(9)
Najlepsza beka jest z tego, że w latach 90 celowo zapuszczono i wygaszano kolej, żeby potem(już z dużym nakładem sił i środków) reaktywować niektóre linie oraz rozbudowywać sieć kolejowa, bo epoka niekontrolowanej suburbanizacji to wieczne korki i niemożliwe do zaradzenia problemy infrastrukturalne związane z siecią drogowa.
- 64 3
-
2022-05-15 09:36
(3)
Beka? Bardzo zabawne, że budowali to ludzie własnymi siłami za psie pieniądze z hasłem (przodownictwo pracy) potem majątek wyprzedano i rozkradziono, a teraz znowu budują za nasze. Ubaw po pachy.
- 13 2
-
2022-05-15 11:36
(1)
Przedmówcy chyba chodziło o coś innego. Wypowiedź była sarkastyczna a Ty tego nie wyczułeś tylko niepotrzebnie się spinasz.
- 9 3
-
2022-05-15 14:08
S...stryczna
- 0 0
-
2022-05-15 13:17
Jakie przodownictwo pracy?
U nas te nieczynne linie kolejowe budowano w czasach zaborów, gdy nie było Polski na mapach. W czasach gdy tu było Cesarstwo Niemieckie i mieszkaniec Sopotu, Gdańska, Gdyni, Sierakowic, Kartuz, Kościerzyny, Lubawy, Gniewina, Skarszew, Torunia czy Kwidzyna był obywatelem Cesarstwa Niemieckiego i poddanym cesarza Wilhelma II.
Zanim zaczną się komentarze "że Szwaby".
Mieszkaniec Warszawy, Łodzi, Piotrkowa, Lublina, Częstochowy, Radomia, Płocka, Siedlec, Łomży, Kalisza, Kielc, Włocławka czy Suwałk był Ruskiem.
Gwoli przypomnienia:
Królestwo Polskie (1815-1832) ze stolicą w Warszawie było częścią Cesarstwa Rosyjskiego i głową państwa był król Mikołaj I. Warszawiak był poddanym rosyjskiego króla.
Dalej, Królestwo Polskie ze stolicą w Warszawie istniejące w latach 1832-1918 było częścią Cesarstwa Rosyjskiego.
Od 1867 językiem urzędowym był już tylko język rosyjski i mieszkaniec Warszawy czy Łodzi miał w portfelu ruble.
Kraków był wtedy w granicach Austro-Węgier.
Jak będziecie jeść bułkę kajzerkę to pamiętajcie, że to spadek po austro-węgier skim zaborze ;)- 1 0
-
2022-05-15 09:50
Ktoś na tym nieźle się obłowił. (1)
Może by tak zacząć sprawdzać kto?
- 12 3
-
2022-05-15 18:47
Wszędzie widzisz przekręty, złodziejstwo?
Pewnie tak wygląda rzeczywistość w twojej rodzinie i domu.
- 0 0
-
2022-05-15 13:45
(1)
Wygaszano je i zamykano a potem weszła moda na ich rozbieranie by potem tam robić ścieżki rowerowe
- 1 1
-
2022-05-15 15:42
Potwierdzam.
Byłem, widziałem na własne oczy.
Stacje kolejowe pozostały, szyn i podkładów brak. W ich miejscu jest ścieżka rowerowa.- 0 0
-
2022-05-15 14:50
Najlepsza to jest z tego, ze tak wielu i**otom wydaje sie, iz posiedli tajemna wiedze.
- 0 0
-
2022-05-15 09:34
Umocujcie dobrze tory do powierzchni ....
..bo zaraz wyjadą w dziwnych okolicznościach na skup ...
- 29 1
-
2022-05-15 09:55
Takie przerwane tory (3)
Jakoś źle mi się kojarzą, niestety ale z obozami
- 6 13
-
2022-05-15 13:49
(1)
Taki " przerwany tor" jest także pomnikiem największej katastrofy kolejowej w Otłoczynie. Tak więc nie wiem skąd takie skojarzenie
- 8 0
-
2022-05-15 14:09
Z tvn
- 4 2
-
2022-05-15 14:43
Nigdy w obozie nie byłem.
Po co tam były takie przerywane tory?
Przecież to żadnej kolejowej funkcji nie mogło pełnić. Nic po takich torach nie przejedzie.- 2 1
-
2022-05-15 10:08
(1)
nowy adres dka zlomiarzy
- 17 3
-
2022-05-15 10:16
Tam jest ukryty monitoring więc spokojnie
- 9 0
-
2022-05-15 10:20
Parki kieszkonkowe
Nowo otwierane parki kieszkonkowe
w Gdyni mają bardzo mało zieleni, nie mogę zrozumieć dlaczego tak jest- 17 1
-
2022-05-15 10:43
(4)
Piękne tory aż by się je chciało oddać na złom a teraz ceny na skupach bardzo atrakcyjne. Chyba się tam przejdę w tą słoneczną niedzielę oczywiście ze szlifierz.
- 7 7
-
2022-05-15 11:06
Szlifierka to sobie możesz. Tylko palnik
- 5 0
-
2022-05-15 14:53
(2)
Oby złodziejom szyn sarna przebiegła przed maską i w wyniku ostrego hamowania szyna poleciała z paki i przeleciała przez plecy złodzieja szyn.
Ostatnio ***** ukradły ponad 50 metrów szyn z linii Bytów - Korzybie. 10 dni później z tej samej linii złodzieje ukradli 60 metrów szyn podpalając przy tym las.
"W okolicy Jutrzenki spłonęło ok. 2 ha lasu. Pożar najprawdopodobniej spowodowały iskry powstałe w wyniku cięcia kolejowych szyn. Skradziono ich 60 m.
Pożar gasiły jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych m.in. z Dąbrówki, Krosnowa, Niedarzyna, Borzytuchomia, Kołczygłów, a także jednostka Państwowej Straży Pożarnej z Bytowa."- 5 0
-
2022-05-15 15:04
To na pewno peowska prowokacja, Polacy tacy przeciez nie sa. (1)
- 0 5
-
2022-05-15 18:58
Raczej to wyznawcy, znaczy się wyborcy Jarozbawa.
Zaraz po udanej akcji spowiadali się u proboszcza.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.