• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
15 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku.

W parku przy ulicy StarodworcowejMapka w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.



Czy zwracasz uwagę na elementy przypominające o historii danego miejsca?

  • Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
  • Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
  • Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.


Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji



Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku



Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.

- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki. Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.

- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.

Szafka do czytania na ławce kolejną nowością



Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.

Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej. Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.

Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki



Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia. 

Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia.
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Historia linii Gdynia - Kokoszki

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • wielki kack

    super sprawa ,lubie takie polaczenie estetyki z historia ,mam nadzieje ze jest tam opis tej histori,bo np.na koncu skwerku kosciuszki stoja wysokie metalowe maszty i nikt nie wie o co chodzi,brak opisu kto ,co, i dlaczego dziwne ?

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Drewniane podkłady kolejowe - cudownie piękny zapach (14)

    Impregnowane, pięknie pachnące drewno, obecne betonowe podkłady niestety już nie mają tego zapachu.

    • 48 16

    • Zapach torowiska...

      Pamiętaj, jak działały toalety w pociągach w czasach, gdy dominowały drewniane podkłady ;-)

      • 0 0

    • tego robak nie ruszał. (11)

      Do ich impregnacji był używany szkodliwy kreozot. Unia Europejska zabroniła jego stosowania, ale są wyjątki od rozporządzenia i rakotwórcze substancje nadal zagrażają zdrowiu ludzi i zwierząt.

      • 15 8

      • Owazem, poniekad masz rację. Tylko logika mówi coś innego. (8)

        Był kreozot, azbest i xylamit. Ale Polskie Normy były bardziej restrykcyjne od unijnych. Szczególnie w sprawach żywności. Ilość fosforanów, azotanów, barwników, konserwantów jest porażajaca. A zapadalnosć na nowotwory wzrosła kilkakrotnie, niestety.

        • 18 5

        • Zapadalność wzrosła bo poprawiła się diagnostyka (2)

          • 3 3

          • (1)

            Raczej wzrosła ilość chemii w żywności, oczywiście tej "bezpiecznej, w odpowiednim stężeniu"... wg. zachodnich "ekspertów"...

            • 3 1

            • Jakiej chemii

              Typowy tekst laika który nie wie o czym mówi. Sól to też chemia

              • 0 2

        • Bo podkładów kolejowych nikt nie jadł (4)

          tak samo jak asfaltu z ulic

          • 24 0

          • Ale już palili nimi w piecach (3)

            Np min somsiad, Stary Kolejarz i złodziej, gdzieś miał jakie snormy I raki, palił czym popadnie w swoim piecu, a podkłady były super, bo darmowe z pracy

            • 9 4

            • (1)

              Ale najwaniejszy przekaz dnia jest że szyny były od Krupa.

              • 7 5

              • Niemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.

                Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
                Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.

                W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
                Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu.

                Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.
                W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia - uwczesnej stolicy województwa pomorskiego.

                W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.

                • 17 1

            • Co żal

              • 1 1

      • Impregnacja

        Do konserwacji podkładów kolejowych i słupów elektrycznych i telefonicznych używano karboleum. bardzo szkodliwa substancja czas pracy przy tym był skrócony do 6 godzin

        • 0 0

      • I osłom co daja do torunia

        • 1 1

    • Ksylen jest rakotwórczy

      Bardzo rakotwórczy, więc ten "aromat" idzie z pewnym kosztem.

      • 1 0

  • propozycja

    dobrze byłoby zabezpieczyć ostre krawędzie

    • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Mój ulubiony zapach samotności to zapach torów kolejowych.

    Lubię czasem usiąść na peronie nieczynnego dworca kolejowego, który od wielu lat nie widział żadnego pociągu i wyczilować się.

    • 64 4

    • KOLEJ

      Tak jest m.in na dworu Drzycim.....

      • 0 0

    • Ogólnie tereny kolejowe są fajnym miejscem, często to udany misz-masz industrialu i dzikiej zieleni. Wystarczy zadekować się w bardziej odludnym miejscu by nie drażnić sokistów i rzeczywiście można odpocząć z chłodnym piwkiem czy blancikiem.

      • 5 0

  • Słabo!

    Już parę lat temu rzuciłem Radzie Dzielnicy i samemu UM propozycję, by postawić tam nie tylko fragment toru, ale też jakiś stary fajnie odmalowany Parowóz przejęty od PKP (trochę jako Pomnik, a trochę jako fajna atrakcja dla dzieci-oczywiście odpowiednio do tego zabezpieczony itp.)
    Niestety zostałem wpierw ola...................y, a gdy dalej naciskałem to w końcu łaskawie odp.( że oczywiście że mają swoje plany i "Do widzenia")
    To co zrobili w Poznaniu przy stadionie Lecha pokazuje jak mogłoby to super i fajnie wyglądać.
    Nie upieram się, ale te parę podkładzików i wręcz mm jak na skalę fragmencik szynek przez większość nie zostanie nawet zauważona-mi zaś chodziło o to, by w mieście była taka atrakcja gdzie dzieci z rodzicami nawet z innym Dzielnic przy przyjeżdżały, by zobaczyć sobie " na żywo" piękny Parowóz, a przy okazji przypomniałoby sobie historię Dzielnicy i samego Miasta.
    Może kiedyś zmienią się władze i da się coś z tym zrobić miast ciągle tych samych pomysłów w ramach budżetu obywatelskiego ( na marginesie: chyba jednak w części wymyślanych już trochę na siłę: czytaj np. pomysły na ul.J.Brzechwy)
    Pzd.

    • 1 0

  • tory uzyjcie do budowy torowiska zeby mogli ludzie podrozowac koleja to wtedy nie bedzie korkow (2)

    na ulicach

    • 0 0

    • (1)

      teraz jest inna moda czyli budowa nowych dróg i rozbieranie linii kolejowych by robić tam ścieżki rowerowe - tak więc nikt zbytnio nie przejmuje się korkami. Dodatkowo miasto może zarobić na płatnym parkowaniu.

      • 2 0

      • Już kilka razy prosiłem- podj jakieś przykłady linii zamykanych i rozbieranych tylko po to by zrobić tam "ścieżki rowerowe"

        I cisza...

        • 0 1

  • "oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905". Źle użyte sformułowanie. "Oryginalny" to może i jest, w kontekście wieku. Trasa powstała kilkanaście lat później, więc wątpliwe, aby użyli starych torów. Jeśli komuś mało faktycznie "oryginalnych" fragmentów tej trasy to zapraszam do klukowa. Do dziś trzeba się przedzierać autem przez skrajnie dziurawy przejazd kolejowy na ulicy telewizyjnej. Co ciekawe, jeszcze kilka miesięcy temu stał tam znak "stop", mimo że ostatni pociąg przejechał tam w 73', kiedy linię zamknięto ze względu na budowę lotniska, które przecinało linię kolejową nr 235.

    • 1 0

  • dzisiaj niemożliwe: min 5 lat, jak oni to zrobili? Pewnie nie wiedzieli, że się nie da...

    20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

    • 2 0

  • (10)

    Piękna historia i wartościowa pamiątka.Jestem ciekaw kiedy miasto w końcu zacznie budowę kolei na Obłuże...z Kosakowa tam wieczne korki i kolej by się tam przydała.W 1921 mogli ekspresowo budować a dzisiaj,100 lat później nie mogą.Dziwne.

    • 50 5

    • (2)

      Kolej nawet na Oksywie jest.
      Niemcy w czasie okupacji zaczęli budować i nie zdążyli dokończyć. Budowę dokończyli Polacy.

      Na początku lat 90 nie raz wsiadałem na stacji Gdynia Obłuże Leśne do pociągu złożonego z wagonów piętrowych ciągniętych przez lokomotywę spalinowa SP42.

      • 4 0

      • Państwowe PKP mogłoby zabrać się do roboty (1)

        i uruchomić pociągi na tej linii.

        • 0 0

        • "Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych zapoznali się z wyznaczonym przez władze Gdyni przebiegiem linii kolejowej na północ miasta i - delikatnie rzecz ujmując - bardzo się zdziwili. Propozycja to połączenie dwóch wariantów, która nie była poddana konsultacjom. Nie ma też dla niej zapewnionego finansowania."

          https://trojmiasto.pl/wiadomosci/Kolej-na-polnoc-Gdyni-PKP-zdziwione-wybrana-trasa-n156436.html

          • 1 0

    • Dzisiaj już tak szybko nie budują bo Skarb Państwa jest pusty. A inflacja taka że jak już zaczną robić to okazuje się że koszt (2)

      inwestycji wynosi 200% więcej. Państwo nie przypomina już 1 RP tylko PRL.

      • 9 3

      • Miasto ma zbudować za swoje pieniądze?

        I oddać państwowemu PKP? Może niech Rząd za to zapłaci.

        • 0 0

      • 1RP?

        tej przedrozbiorowej?

        • 8 0

    • jak odejdzie Szczurek i kucyk oraz cała ekipa marnująca potencjal i pieniadze podatników z Gdyni (1)

      • 8 1

      • I przyjdą pisowcy! Prawie jak PRL

        • 4 4

    • Kolej po starym śladzie w okolice lotniska

      w podstawowej wersji nie wymaga duzych pieniędzy, tylko woli

      • 8 0

    • Dziwne.że twój rozumek ogarnia takie historie.

      Ahahahaha.

      • 0 4

  • (4)

    Piękne tory aż by się je chciało oddać na złom a teraz ceny na skupach bardzo atrakcyjne. Chyba się tam przejdę w tą słoneczną niedzielę oczywiście ze szlifierz.

    • 7 7

    • (2)

      Oby złodziejom szyn sarna przebiegła przed maską i w wyniku ostrego hamowania szyna poleciała z paki i przeleciała przez plecy złodzieja szyn.

      Ostatnio ***** ukradły ponad 50 metrów szyn z linii Bytów - Korzybie. 10 dni później z tej samej linii złodzieje ukradli 60 metrów szyn podpalając przy tym las.

      "W okolicy Jutrzenki spłonęło ok. 2 ha lasu. Pożar najprawdopodobniej spowodowały iskry powstałe w wyniku cięcia kolejowych szyn. Skradziono ich 60 m.

      Pożar gasiły jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych m.in. z Dąbrówki, Krosnowa, Niedarzyna, Borzytuchomia, Kołczygłów, a także jednostka Państwowej Straży Pożarnej z Bytowa."

      • 5 0

      • To na pewno peowska prowokacja, Polacy tacy przeciez nie sa. (1)

        • 0 5

        • Raczej to wyznawcy, znaczy się wyborcy Jarozbawa.

          Zaraz po udanej akcji spowiadali się u proboszcza.

          • 2 0

    • Szlifierka to sobie możesz. Tylko palnik

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszym kinem w Gdyni, otwartym w 1926 roku, było:

 

Najczęściej czytane