- 1 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (53 opinie)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
- 3 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (72 opinie)
- 4 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (30 opinii)
- 5 Następcy Haffnera wchodzą cali na biało (6 opinii)
- 6 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (81 opinii)
Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki
W parku przy ulicy Starodworcowej w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.
- Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
- Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
- Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.
Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji
Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku
Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.
- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.
- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.
Szafka do czytania na ławce kolejną nowością
Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.
Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
Historia linii Gdynia - Kokoszki
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-05-16 09:43
dzisiaj niemożliwe: min 5 lat, jak oni to zrobili? Pewnie nie wiedzieli, że się nie da...
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
- 2 0
-
2022-05-16 10:17
"oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905". Źle użyte sformułowanie. "Oryginalny" to może i jest, w kontekście wieku. Trasa powstała kilkanaście lat później, więc wątpliwe, aby użyli starych torów. Jeśli komuś mało faktycznie "oryginalnych" fragmentów tej trasy to zapraszam do klukowa. Do dziś trzeba się przedzierać autem przez skrajnie dziurawy przejazd kolejowy na ulicy telewizyjnej. Co ciekawe, jeszcze kilka miesięcy temu stał tam znak "stop", mimo że ostatni pociąg przejechał tam w 73', kiedy linię zamknięto ze względu na budowę lotniska, które przecinało linię kolejową nr 235.
- 1 0
-
2022-05-16 10:57
Słabo!
Już parę lat temu rzuciłem Radzie Dzielnicy i samemu UM propozycję, by postawić tam nie tylko fragment toru, ale też jakiś stary fajnie odmalowany Parowóz przejęty od PKP (trochę jako Pomnik, a trochę jako fajna atrakcja dla dzieci-oczywiście odpowiednio do tego zabezpieczony itp.)
Niestety zostałem wpierw ola...................y, a gdy dalej naciskałem to w końcu łaskawie odp.( że oczywiście że mają swoje plany i "Do widzenia")
To co zrobili w Poznaniu przy stadionie Lecha pokazuje jak mogłoby to super i fajnie wyglądać.
Nie upieram się, ale te parę podkładzików i wręcz mm jak na skalę fragmencik szynek przez większość nie zostanie nawet zauważona-mi zaś chodziło o to, by w mieście była taka atrakcja gdzie dzieci z rodzicami nawet z innym Dzielnic przy przyjeżdżały, by zobaczyć sobie " na żywo" piękny Parowóz, a przy okazji przypomniałoby sobie historię Dzielnicy i samego Miasta.
Może kiedyś zmienią się władze i da się coś z tym zrobić miast ciągle tych samych pomysłów w ramach budżetu obywatelskiego ( na marginesie: chyba jednak w części wymyślanych już trochę na siłę: czytaj np. pomysły na ul.J.Brzechwy)
Pzd.- 1 0
-
2022-05-16 13:10
propozycja
dobrze byłoby zabezpieczyć ostre krawędzie
- 2 1
-
2022-06-07 11:00
wielki kack
super sprawa ,lubie takie polaczenie estetyki z historia ,mam nadzieje ze jest tam opis tej histori,bo np.na koncu skwerku kosciuszki stoja wysokie metalowe maszty i nikt nie wie o co chodzi,brak opisu kto ,co, i dlaczego dziwne ?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.