• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki

Patryk Szczerba
15 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Fragment nawierzchni torowej w parku wykonano na wzór linii kolejowej z 1921 roku.

W parku przy ulicy StarodworcowejMapka w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.



Czy zwracasz uwagę na elementy przypominające o historii danego miejsca?

  • Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
  • Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
  • Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.


Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji



Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku



Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.

- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki. Ustawiono go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia-Kokoszki.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.

- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.

Szafka do czytania na ławce kolejną nowością



Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.

Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej. Ławka symboliczna mebel stosowany w poczekalni kolejowej.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.

Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki



Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia. 

Zdjęcie z budowy linii Kokoszki - Gdynia.
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.

Historia linii Gdynia - Kokoszki

Miejsca

Opinie (79) 4 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    Drewniane podkłady kolejowe - cudownie piękny zapach (14)

    Impregnowane, pięknie pachnące drewno, obecne betonowe podkłady niestety już nie mają tego zapachu.

    • 48 16

    • tego robak nie ruszał. (11)

      Do ich impregnacji był używany szkodliwy kreozot. Unia Europejska zabroniła jego stosowania, ale są wyjątki od rozporządzenia i rakotwórcze substancje nadal zagrażają zdrowiu ludzi i zwierząt.

      • 15 8

      • Owazem, poniekad masz rację. Tylko logika mówi coś innego. (8)

        Był kreozot, azbest i xylamit. Ale Polskie Normy były bardziej restrykcyjne od unijnych. Szczególnie w sprawach żywności. Ilość fosforanów, azotanów, barwników, konserwantów jest porażajaca. A zapadalnosć na nowotwory wzrosła kilkakrotnie, niestety.

        • 18 5

        • Bo podkładów kolejowych nikt nie jadł (4)

          tak samo jak asfaltu z ulic

          • 24 0

          • Ale już palili nimi w piecach (3)

            Np min somsiad, Stary Kolejarz i złodziej, gdzieś miał jakie snormy I raki, palił czym popadnie w swoim piecu, a podkłady były super, bo darmowe z pracy

            • 9 4

            • (1)

              Ale najwaniejszy przekaz dnia jest że szyny były od Krupa.

              • 7 5

              • Niemcy przed pierwszą wojną robili bardzo dobrą stal.

                Jak kiedyś będziesz w Toruniu i będziesz przechodził przez most nad Wisłą to przyjrzyj się napisom na owym moście.
                Bismarckhütte - stal z niemieckiej huty w Chorzowie.

                W latach 1907-1910 w Opaleniu wybudowali Niemcy most.
                Po 1920 roku most ten znalazł się na polskim terytorium, ale u jego wylotu przebiegała granica niemiecka - utracił wiec znaczenie i rację bytu.

                Rozbiórkę mostu w Opaleniu prowadzono w latach 1928-1929, pracowało tam ok. 300 robotników.
                W roku 1929 elementy mostu przewieziono barkami do Torunia - uwczesnej stolicy województwa pomorskiego.

                W 1930 roku ukończono budowę filarów i przyczółków, zamontowano 3 przęsła od strony Podgórza. Pracowało średnio 305 robotników. Do znitowania tych 3 przęseł zużyto 105 ton nitów. Prace miały być ukończone w 1931 roku, a otwarcie - wiosną roku 1932, jednak w roku 1931 wstrzymano miastu kredyty. Most uruchomiono na gwiazdkę 1933 r. W 700-lecie Torunia na moście uruchomiono linię tramwajową. Cały most oddano do użytkowania 11 listopada 1934 r.

                • 17 1

            • Co żal

              • 1 1

        • Zapadalność wzrosła bo poprawiła się diagnostyka (2)

          • 3 3

          • (1)

            Raczej wzrosła ilość chemii w żywności, oczywiście tej "bezpiecznej, w odpowiednim stężeniu"... wg. zachodnich "ekspertów"...

            • 3 1

            • Jakiej chemii

              Typowy tekst laika który nie wie o czym mówi. Sól to też chemia

              • 0 2

      • I osłom co daja do torunia

        • 1 1

      • Impregnacja

        Do konserwacji podkładów kolejowych i słupów elektrycznych i telefonicznych używano karboleum. bardzo szkodliwa substancja czas pracy przy tym był skrócony do 6 godzin

        • 0 0

    • Ksylen jest rakotwórczy

      Bardzo rakotwórczy, więc ten "aromat" idzie z pewnym kosztem.

      • 1 0

    • Zapach torowiska...

      Pamiętaj, jak działały toalety w pociągach w czasach, gdy dominowały drewniane podkłady ;-)

      • 0 0

  • Zbudowano od zera w ciezkim terenie 23km lini kolejowej w półtora roku

    a dzis PLK remontuje 2 km w dwa lata !!!!

    • 20 0

  • (2)

    A czy do szafki będzie dołączony magiczny sok anycovidiwy? Przecież to jest wylęgarnia chorób, miasto nie dba o zdrowie ludzi.

    Pozdrawiam covidowych oszołomów, już wam covid nie przeszkadza? Woda w fontannach już nie zakaża, przyciski przy przejściach dla pieszych nie są zagrożeniem?

    • 14 6

    • (1)

      Ciekawe czy byś był taki odważny i przebywał wśród chorych.

      • 5 6

      • Ja zyje wsrod chorych w chorym kraju.

        • 3 2

  • Proponuję składać corocznie kwiaty (1)

    • 3 5

    • Dobry pomysł.

      "To był szok dla tysięcy Polaków. Jednego dnia PKP zrezygnowały z dziesiątek pociągów, pozostawiając pasażerów samych sobie. Niedawno minęła 22. rocznica "ostrego cięcia", którego skutki odczuwamy do teraz.

      Mieszkańcy wielu polskich miejscowości do dziś nie zapomnieli o zimnym prysznicu, jakim uraczyli ich kolejarze dwadzieścia dwa lata temu. Wtedy, w kwietniu 2000 roku, z dnia na dzień zlikwidowano pasażerskie połączenia kolejowe na 1028 km sieci w różnych regionach kraju.

      Wcześniej rozkłady jazdy był tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.

      To klasyczny przypadek wygaszania popytu."

      Polecam książkę "Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej", Karola Trammera.

      • 5 1

  • Szyny pewnie zarąbali z półwyspu helskiego, tam dużo jest takich szyn

    • 7 3

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Mój ulubiony zapach samotności to zapach torów kolejowych.

    Lubię czasem usiąść na peronie nieczynnego dworca kolejowego, który od wielu lat nie widział żadnego pociągu i wyczilować się.

    • 64 4

    • Ogólnie tereny kolejowe są fajnym miejscem, często to udany misz-masz industrialu i dzikiej zieleni. Wystarczy zadekować się w bardziej odludnym miejscu by nie drażnić sokistów i rzeczywiście można odpocząć z chłodnym piwkiem czy blancikiem.

      • 5 0

    • KOLEJ

      Tak jest m.in na dworu Drzycim.....

      • 0 0

  • bookcrossingu co to znaczy?

    • 4 1

  • chory pomysl z tymi torami, co to ma byc jakis tor przeszkod, kto pszeszedl komu sie udalo a komu nie udalo

    • 2 10

  • to nam zostalo z tamtyvh lat

    • 5 0

  • tory uzyjcie do budowy torowiska zeby mogli ludzie podrozowac koleja to wtedy nie bedzie korkow (2)

    na ulicach

    • 0 0

    • (1)

      teraz jest inna moda czyli budowa nowych dróg i rozbieranie linii kolejowych by robić tam ścieżki rowerowe - tak więc nikt zbytnio nie przejmuje się korkami. Dodatkowo miasto może zarobić na płatnym parkowaniu.

      • 2 0

      • Już kilka razy prosiłem- podj jakieś przykłady linii zamykanych i rozbieranych tylko po to by zrobić tam "ścieżki rowerowe"

        I cisza...

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak brzmiał tytuł czasopisma utworzonego w 1891 roku przez Bernarda Milskiego, działacza Polonii gdańskiej przełomu XIX I XX wieku ?

 

Najczęściej czytane