• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfozy Bramy Wyżynnej

Marcin Stąporek
5 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Brama Wyżynna: piękna z zewnątrz i od środka
Brama Wyżynna już niebawem zyska nowe oblicze. Brama Wyżynna już niebawem zyska nowe oblicze.

Dobrze znana gdańszczanom Brama Wyżynna już niedługo zostanie poddana poważnym pracom budowlanym i konserwatorskim. Po ich zakończeniu, możemy mieć kłopot z rozpoznaniem tego obiektu: zniszczone elewacje zostaną odnowione, ale jednocześnie pojawią się elementy nowoczesne - przede wszystkim szklane, elektrycznie otwierane drzwi, za którymi znajdzie się centrum informacji turystycznej.



Brama w czasach, gdy stanowiła jedyne wejście do miasta od zachodu. Brama w czasach, gdy stanowiła jedyne wejście do miasta od zachodu.
Od 1878 r. duże pojazdy mogły już omijać bramę. Od 1878 r. duże pojazdy mogły już omijać bramę.
Brama w czasach Wolnego Miasta - jako siedziba biura Norddeutscher Lloyd. Brama w czasach Wolnego Miasta - jako siedziba biura Norddeutscher Lloyd.
Brama Wyżynna jako otwarcie rekonstruowanej „Drogi Królewskiej” ok. 1960 r. Brama Wyżynna jako otwarcie rekonstruowanej „Drogi Królewskiej” ok. 1960 r.
Zamknięcie przejazdu bramy, przez którą od XVI do XIX wieku wjeżdżano do Gdańska, może w pierwszej chwili budzić kontrowersje. Czy jednak słusznie? Warto prześledzić jej dzieje w ostatnich 150 latach.

W 1861 r. wciąż było tak, jak przed rozbiorami: brama znajdowała się w linii potężnych wałów ziemnych, dostęp od strony Targu Siennego możliwy był jedynie poprzez zwodzony most przerzucony nad fosą. Wozy wjeżdżały środkiem, dla pieszych pozostawiono dwa przejazdy po bokach. W tym właśnie roku odnowiono elewację, czego śladem są do dziś widoczne sygnatury z datami. Z dawnych zdjęć wiemy, że nie zapomniano o wyzłoceniu umieszczonych na fasadzie dat i sentencji.

Nowe zbliżało się jednak wielkimi krokami. W 1878 r. rozebrano wewnętrzną część bramy, która dwoma poternami obchodziła budynek Katowni i część przylegających do niej wałów, a zwodzony most zastąpiono stałą groblą. Odtąd ruch kołowy (nie było jeszcze samochodów, ale zaczynały się pojawiać tramwaje konne) można było kierować obok Bramy Wyżynnej, a nie tylko przez nią.

Kilkanaście lat później całkowicie zlikwidowano fosę i wały. Uzyskana powierzchnia została przeznaczona na nowoczesne, szerokie ulice i reprezentacyjne budowle. Zabytkowa brama nie miała już żadnej funkcji. Dopiero w 1903 r. przekształcono ją w siedzibę odwachu (inaczej: kordegardy), czyli charakterystycznej dla dawnych miast wartowni wojskowo-policyjnej. Niepotrzebny przejazd i przejścia boczne zostały zamknięte przeszklonymi ściankami, dzięki czemu powstały we wnętrzu pomieszczenia użytkowe. Częstym motywem wydawanych na początku wieku widokówek stała się odprawa warty przed Bramą Wyżynną.

Wraz z demilitaryzacją Gdańska po wejściu w życie traktatu wersalskiego, odwach został w 1920 r. zlikwidowany, a jego pomieszczenia przejęła niemiecka firma żeglugowa Norddeutscher Lloyd (NDL) - w tamtych czasach kojarzona zwłaszcza z pasażerskimi transatlantykami. Pewnie niejeden emigrant z naszej części Europy odwiedził Bramę Wyżynną, by tu wykupić bilet na upragniony rejs do Nowego Jorku.

Jeszcze przez kilka lat po zakończeniu działań wojennych wnętrza bramy istniały w kształcie nadanym im na początku XX wieku - na miejsce NDL wprowadziło się do nich Polskie Biuro Podróży "Orbis". W 1952 r. zwyciężyła koncepcja "historyzująca" - ponieważ ważnym elementem odbudowy Głównego Miasta była rekonstrukcja tzw. Drogi Królewskiej, zdecydowano się potraktować Bramę Wyżynną jako otwarcie tego szlaku i w związku z tym usunięto ścianki zamykające środkowy przejazd. Przejścia boczne pozostawały zamknięte i w takim kształcie zabytek dotrwał mniej więcej do przełomu tysiącleci. Co ciekawe, aż do końca lat 90. funkcjonowały tu małe biura turystyczne.

Warto zauważyć, że mimo otwarcia środkowego przejazdu, i tak mało kto miał okazję tędy przechodzić - główny ruch pieszy odbywał się i nadal odbywa pomiędzy północną ścianą bramy a budynkiem LOT-u. Należy żałować, że poszerzając jezdnie na Okopowej i Wałach Jagiellońskich, nie pozostawiono dość miejsca, by turyści mogli przystanąć i podziwiać fasadę bramy zaprojektowaną przez Willema van den Blocka.

W 2002 r. Bramę Wyżynną przejęło Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, znane jako gospodarz najcenniejszych zabytków miasta: Ratusza Głównomiejskiego, Dworu Artusa czy Domu Uphagena. Kilka lat trwały przygotowania do prac budowlanych i remontowych. Jak już wiemy, postanowiono powrócić do rozwiązania sprzed 1952 r. i ponownie zamknąć przejazd i przejścia boczne. W 2010 r. rozstrzygnięto przetargi i już wkrótce rozpocznie się realizacja projektu. Po zakończeniu prac poznamy nowe, być może zaskakujące oblicze jednego z najcenniejszych gdańskich zabytków.

O autorze

autor

Marcin Stąporek

- autor jest publicystą historycznym, prowadzi firmę archeologiczną. Pracował w Muzeum Archeologicznym w Gdańsku i Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w Gdańsku. Obecnie jest pracownikiem Biura Prezydenta Gdańska ds. Kultury.

Opinie (178) ponad 20 zablokowanych

  • Oddajcie nam wafle naszego Króla !!! (1)

    Nawet Niemcom nie przeszkadzał król na Ratuszu. A teraz zdjęli i konserwują.
    Nie wiadomo co konserwują po co i jak długo. Niedługo wszyscy się przyzwyczają
    i tak już zostanie. Zwłaszcza że ludzie nie chodzą z podniesioną głową
    a raczej odwrotnie.

    • 7 1

    • król na posągu miał wielkie przyrodzenie co w dobie "krzyża" jest nie do pomyślenia.

      pewnie starają się to zamaskować, żeby nie ściągnąc na siebie gniewu ojca rydzyka i jego arcypolskich słuchaczy z jarosławem na czele.

      • 3 3

  • Znów historia Gdanska od połowy XIX wieku (2)

    Autorze a gdzie jest opis że Brama Wyżynna czy też raczej Wysoka była piątą kolejną bramą w tym właśnie kierunku (w ciągu ul. Długiej). Że zbudowano ją w latach 1586-1588 przez Wilhelma van den Block'a, ledwie dwa lata wcześniej do Gdańska przybyłego i za poręczeniem Stefana Batorego - KRÓLA POLSKIEGO (bo niektórzy nie pamiętają iż Gdańsk był miastem królewskim POLSKIM) mimo iż nie był obywatelem miasta, do cechu rzeźbiarzy i kamieniarzy przyjętym. Że zbudował tę bramę na Swoich warunkach, według projektu własnego (z kamienia ciosanego) choć wedle założeń rajców a zatwierdzonego przez Radę w dniu 27 września 1586 roku.
    Kolejny historyk prusackiego Gdańska.

    • 12 3

    • Lobby pruskie działa (1)

      • 1 2

      • Prusów już nie ma, zostali wytępieni przez sąsiadów.

        warto poczytać.

        • 0 0

  • ja bym ją zburzył

    stary badziew

    • 2 5

  • budynek lotu ni w dupe ni w oko

    zburzyć go, co on tam robi tyle lat?,

    • 6 0

  • Kiedy pomnik Budynia?

    Ja się pytam, kiedy wreszcie doczekamy się pomnika tego wielce zasłużonego dla gdańskiej architektury arcymistrza, arcywizjonera, arcyprezydenta? Najlepiej gdzieś w okolicach koszmarnych potworów typu "Hilton", które stworzył wraz ze swoją wesołą kompanią.

    • 3 0

  • Kiedy znikną żółte, obrzydliwe reklamy (1)

    szpecące dach Bramy Wyżynnej od dłuższego czasu?! Nadają jej wygląd groteskowy. Czy nikomu to nie przeszkadza?!

    • 5 0

    • One zabezpieczają dach do czasu remontu. Czyli, jak dobrze pójdzie, znikną już wkrótce.

      • 0 1

  • ile to będzie kosztowało i kto zwial z poprzednim zleceniem

    • 1 0

  • rozety czyli okrągłe okna

    Od strony katowni są okrągłe okna czyli rozety a w tych oknach umieszczone są gwiazdy Dawida kto je tam umieścił i kiedy myślę że w latach drugiej wojny światowej ich tam nie było od kilku lat usiłuję się dowiedzieć ale bezskutecznie przewodnicy po Gdańsku rozkładają ręce i nie wiedzą więc kto może udzielić informacji oczekuję na sensowne wyjaśnienie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W Oksywskiej Bazie Lotnictwa Morskiego w Babich Dołach, na co dzień stacjonują:

 

Najczęściej czytane