• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Ładne to zdjęcie z tramwajem na plazy

    • 3 0

  • Ładne stare zdjecia

    • 4 0

  • Mam wrażenie że kiedyś (1)

    Jakoś lepiej potrafili wszystko skomunikować i to z dużym wyprzedzeniem

    • 15 3

    • ludzi było mniej,szczególnie bogatszych

      • 1 0

  • Uwielbiam patrzeć na stroje ludzi na fotografiach jak te w artykule (1)

    Piękna odskocznia od współczesnego szaro-burego dresiarstwa czy też mody na bezdomnego

    • 29 3

    • spodnie dla dziewczyn są wygodne ale można je nosić z jako taką elegancją, Elegancji brakuje nawet bogatym ludziom.

      • 3 1

  • Ulica Długa

    bez kin straciła swoją duszę. Kino w Forum to jest bar, a nie kino. Przyszło mi żyć w jakichś głupich czasach, gdy nie ma kin, rowerami się jeździ po chodnikach, a panie chodzą w brudnych czarnych szmatach albo poszarpanych spodniach.

    • 15 3

  • Patrząc na stare zdjęcia mam wrażenie, że nastąpił spory regres

    Niestety nic nie wskazuje na poprawę. Kiedyś linie tramwajowe docierały tam, gdzie mieszkają ludzie, czy tam gdzie chcą faktycznie dojechać. Dla przykładu tramwaje jeździły do Dolnego Miasta, czy do Oliwy pod Pachołek prawie albo nawet Długą i jak tu widać nawet na samą plażę. Było molo, dom zdrojowy, wieża widokowa z restauracją na Pachołku, park rekreacyjny na Biskupiej Górce. Dziś nawet ludzie wstydzą się myśleć, aby wrócić do tego, a co dopiero pójść o krok dalej niż te połączenia.
    Zamiast budować tramwaj przez Politechnikę żeby studenci wysiedli pod gmachem, to będą chodzić dookoła, bo kumuś brakowało wizji i determinacji.
    Nastała epoka małych, miałkich ludzi.

    • 15 2

  • a potem nastal czas ukladu rozkladu (2)

    platformu unii wolnosci i reszty Kliki , ktora do dzis trwa w Gdansku

    • 33 16

    • Srebrniki 17 (1)

      Wpisy na forum bez PO albo Tuska w ogóle się nie liczą.

      • 3 7

      • Nie przejmuj się.

        Gdyby zawsze prawica rzadziła w Gdańsku również by krytykował złe czyny. Tak to odbiera ( nie tylko on ) A Tusek jest zbyt cienki aby w naszym mieście zawojować.

        • 3 5

  • Ta grafika to niby przedstawia linię tramwajową z 1901 roku (2)

    a na Zaspie i Przymorzu już stoją wieżowce?

    • 10 13

    • Grafika przedstawia którędy kiedyś jeździły tramwaje

      Widać również zarysy współczesnego przebiegi linii np pętla Kliniczna czy pętla na końcu ul Hallera.

      • 2 0

    • a czy zastanawiałeś się, że to specjalny zabieg, żeby ktoś taki jak ty, mógł sobie ogarnąć jak ta linia przebiegała

      gdyby była oryginalna mapa, to byś przez najbliższe 2 lata nie ogarnął co i jak

      • 11 2

  • Już

    Niech zrobią tramwaj do mola ...

    • 4 1

  • Oj przydałaby się taka trasa wzdłuż chrobrego, plac Komorowskiego aż do Wrzeszcza (albo dalej na morenę)

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku uruchomiono połączenie kolejowe z Sopotem?

 

Najczęściej czytane