- 1 Postoczniowe tereny bardziej "stoczniowe' (67 opinii)
- 2 Pierwszy przewodnik po Długich Ogrodach (8 opinii)
- 3 Niepozorny budynek, a tak wiele historii (111 opinii)
- 4 Mapa Gdańska jak układ nerwowy człowieka (27 opinii)
- 5 Miały 8 i 10 lat. Zapewniły przyszłość Gdyni (13 opinii)
- 6 Kiedyś tramwaj wjeżdżał niemal na plażę (139 opinii)
Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę
122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.
Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.
27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.
W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.
Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-26 07:55
Opinia wyróżniona
Artykul super. Prosba o kolorowanie zdjec (10)
Sa serwisy ktore koloruja zdjecia. Efekty sa super
- 30 190
-
2023-05-26 08:38
Znajdź program w necie,
takowe są i sobie koloruj sam. Mnie się podoba takie, jakie jest zamieszczone w artykule.
- 79 1
-
2023-05-26 09:57
(1)
Mi też to przeszkadza dlatego drukuje i koloruje samemu. Drukuje po 3 sztuki bo fantazje mam sporą, jeden obrazek a różnie malowany daje mnóstwo frajdy.
- 7 20
-
2023-05-26 18:53
Jak zrobisz niebo różowe a trawe niebieska to zamieść taka fotke tutaj.
- 5 2
-
2023-05-26 10:04
to nie przedszkole żeby się w kolorowanki bawić (1)
to jest artykuł dla dojrzałych ludzi a nie dzieci, pokazują zdjęcia historyczne w oryginale i to jest najlepsze a nie jakieś sztuczne, udawane kolorowanie
- 39 0
-
2023-05-26 18:54
Jak nie przedszkole skoro większość tu piszących to jeszcze dzieci?
- 5 1
-
2023-05-26 10:18
Ale po co??
- 24 0
-
2023-05-26 12:05
cały urok właśnie....
- 12 0
-
2023-05-26 12:21
Grafik
Instaluj Gimpa i koloruj portalowi za darmo
- 8 0
-
2023-05-26 16:45
kololowe kledki,w pudełeczku noszę.Kololowe kledki,bardzo lubią mnie....
kololowe kledki,kiedy je poploszę,pokololują wszystko,to co chcę....
- 6 1
-
2023-05-26 16:45
tylko po co .?To są autentyczne zdjęcia a nie podrasowana lala.
- 8 0
-
2023-05-26 13:01
Opinia wyróżniona
Złe datowanie
Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące
Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące pasażerów po całym mieście, wtedy wagony przemalowano na ciemnoczerwono. Od 1914 na tramwajach pojawiły się już numery poszczególnych linii. Natomiast w latach dwudziestych, równolegle z modernizacją taboru, wprowadzano malowanie na kolor "kremowy".
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 69 1
-
2023-05-26 09:02
Opinia wyróżniona
Kiedyś tramwaj jeżdził blisko miejsc gdzie mieszkają ludzie (29)
Ale przełomowa myśl urbanistyczna lat 70 wyniosła linie tramwajowe na wyspy odcięte dwu-trzy pasmowymi trasami (żeby tylko, skrzyżowania wciąż puchną prawoskrętami). Dzięki temu na tramwaj ciężej się dostać, droga na przystanek powrotny zajmuje 5 minut ale przynajmniej kierowcom jest wygodniej.
- 115 63
-
2023-05-26 09:20
nie no, super pomysł, tramwaj pod blokiem (12)
20 lat tak mieszkałem i więcej nie chcę - hałas i wstrząsy. Ale pod Twoim blokiem możemy puścić tramwaj czy akurat pod Twoim to nie? :)
- 43 11
-
2023-05-26 09:27
To ciekawy temat
możnaby popytac ludzi mieszkających na Mazurskiej, tam gdzie tramwaj przejeżdzą pod oknami, co dla nich istotniejsze; plusy przystanku przy klatce, czy tez minusy hałasowania tramwaju. To by wiele wyjaśniło
- 36 0
-
2023-05-26 09:38
Tak, jest to super pomysł!
- 2 4
-
2023-05-26 11:07
Inne torowisko i predkosc (7)
Tramwaj powinien wjeżdżać do dzielnic i tam jeździć wolno i cicho a nadrabiać pomiędzy dzielnicami w bezpiecznych szybkich tunelach na wzór metra ale dużo tańszych czyli z otwartych.
- 8 14
-
2023-05-26 14:41
(5)
tylko, że to nie ma sensu. Tramwaj na szynach w mieście to przeżytek - 120 lat temu to było coś nowego, aktualnie możliwości sądużo większe. Dużo tańsze i lepsze są autobusy (np. z napędem CNG lub nawet trolejbusy) - system BRT, czyli Bus Rapid Transport.
- 6 17
-
2023-05-26 22:05
Pod warunkiem ze wszedzie bylyby buspasy (1)
- 3 1
-
2023-05-27 10:56
Czyli 30% a czasami 50% przepustowości wyłączone z użycia.
- 0 0
-
2023-05-26 22:46
Nie jest to prawdą.
Tramwaje są bardziej ekologicznym środkiem transportu, zapewniają większe przepływy pasażerów, jeden wozokilometr kosztuje mniej niż w autobusie, a tor tramwajowy zabiera na szerokość mniej miejsca niż buspas czy pas jezdni.
- 4 1
-
2023-05-27 07:49
tak tak BRT oczywiscie, normalnie jakbysmy byli metropolia. nie wspominajac o polozeniu gdanska
i mozliwosci finansowych
- 0 0
-
2023-05-27 10:55
No i autobusy są bardziej punktualne bo przeskakują nad korkami nieprawdaż?
- 0 0
-
2023-05-27 07:48
dziękuję za tę garść fascynujących informacji ale mowiąc szczerze panie boczek, mam to w
- 0 1
-
2023-05-26 22:09
Poproszę
- 1 0
-
2023-05-27 07:47
ej no weź, koleś myślał że zabłyśnie i udało mu się zdobyć ponad sto łapek w górę. ale pewnie mieszka na mackowych
albo w podobnym miejscu gdzie tramwaj widzi tylko jak wybierze sie z rodzina na zakupy do centrum
- 0 0
-
2023-05-26 09:24
Czy aby na pewno mieszkasz w Gdańsku ? (3)
Linie tramwajowe projektuje się blisko osiedla ale nie przez osiedle.
Zapytaj mieszkańców Nowego Portu czy są zadowoleni, że pod samym domem kursują tramwaje.- 30 4
-
2023-05-26 22:13
Lepiej mieć pod oknem tramwaj niż sześć pasów autostrady (2)
Jakoś nie slychac, żeby mieszkańcy Brzeźna czy NP się skarżyli. Ja mieszkałem kiedyś w Oliwie na Obrońców Westerplatte, tramwaj kilkanaście metrów od domu, było bardzo spoko.
- 4 4
-
2023-05-27 06:22
Jakie to odkrywcze! Na miarę Kolumba! Faktycznie w NP nie ma autostrady...
- 2 0
-
2023-05-27 07:50
autostrada w nowym porcie albo brzeznie? chlopie po co tam autostrada?
wez sie walnij w łeb.
- 1 0
-
2023-05-26 09:25
Lepiej jakby tramwaj stal w korku z autami? (1)
- 10 6
-
2023-05-26 16:59
ruch aut można kierować na inne drogi/ ulice miejskie
skądinąd najważniejsze okazuje się wdrażanie programu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów miasta od jeżdżących i parkujących samochodów. Bez zadbania o radykalną poprawę komfortu i bezpieczeństwa warunków docierania do przystanków tramwajowych przez pieszych i rowerzystów korzystna zmiana zachowań komunikacyjnych nie nastąpi.
- 5 6
-
2023-05-26 09:28
O nie, 5 minutowy spacer! (1)
A kierowców wyzywacie od grubych leni... Czy taki tramwaj powinien się zatrzymywać pod każdym blokiem, czy np. pod co drugim? Jak długo zajmowałaby trasa wijąca się przez całe blokowisko? A znając dzisiejsze normy bezpieczeństwa, czy teraz na całym blokowisku byłoby pełno świateł i rogatek?
- 16 11
-
2023-05-26 22:16
No błagam, a jak nazwać kogoś kto musi parkować pod samym okienkiem bo 100 m przejść za daleko
Pierwsi jesteście, żeby wysyłać ludzi na dłuższe spacery wzdłuż ruchliwych ulic, ale na pod marketem to trzeba stanąć pod samymi drzwiami, najlepiej na miejscu dla niepełnosprawnych. A na wielopiętrowych parkingach na drugi czy trzeci poziom też nie łaska, widać ładnie w galeriach handlowych
- 5 1
-
2023-05-26 09:32
Najpierw powinno się budować torowisko
Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie
Kiedyś ludzie chcieli mieć tramwaj jak najbliżej domu, dziś już tak nie jest. Przykład: protesty we Wrzeszczu, w związku z budową nowej trasy tramwajowej. W efekcie często najpierw się buduje nowe tory (np. PKM), a jak już powstaną, to deweloperzy budują w pobliżu osiedla - przykład: budynki w pobliżu PKM Jasień. Takie podejście jest zdecydowanie lepsze, bo nie wciska się nikomu na siłę torów. To ludzie decydują, czy chcą mieszkać obok lini kolejowej/tramwajowej, czy nie. Ewentualnie powinna być informacja o tym, jakie inwestycje drogowe będą na danym terenie w przyszłości prowadzone. Wbrew pozorom da się to przewidzieć.
- 10 7
-
2023-05-26 09:37
To nie była "myśl urbanistyczna" to była "czerwona zaraza"! (2)
- 1 13
-
2023-05-26 10:32
Paradoksalnie, osiedla były projektowane przez komuchów bardzo dobrze. (1)
Odstępy między budynkami były dość duże, starano się ustawiać budynki tak, żeby był dobry dostęp do światła słonecznego. Na każdym osiedlu był spory sklep spożywczy, przedszkole i szkoła podstawowa, często też przychodnia zdrowia. Ba! Szkoły stawiano tak (np. słynne tysiąclatki), że dzieci po drodze z domu do szkoły nie przechodziły przez żadną ulicę! W przestrzeniach między domami były boiska i place zabaw oraz zieleńce. Teraz liczy się kasa i nadźgać jak najwięcej budynków na małej działce.
- 60 3
-
2023-05-27 07:52
oczywiście masz rację. tylko komuchy zabierały ludziom ziemie, a deweloper musi sporo zapłacić za teren na ktorym
zbuduje. zatem fajnie masz w mózgu, skoro chwalisz komuchów, co zabierali ludziom ich własność. mam pomysł. może tobie też wszystko zabierzemy i tam zaprojektujemy. ale co lepsze, zebrałeś tyle plusów, czy tam łapek. masakra tak pochwalac złodziejski ustrój co kradł i zabijał ludzi. pluję na was leszcze
- 0 1
-
2023-05-26 11:19
Dzisiaj ludzie protestują przeciwko budowie tramwaju blisko bloków. Z jednej strony chcą mieć dobrą komunikację ale jednak nie koło swojego budynku. Taki to paradoks.
- 15 1
-
2023-05-27 06:21
W Polsce lepiej tego nie robić, bo zostanie zrobione po polsku, czyli skopane.
Są takie technologie, dzięki którym tramwaj jest bardzo cichym środkiem transportu, ale to kosztuje. Więc w Polsce miałbyś najtańsze rozwiązania, a tramwaje dudniłyby i piszczały dokładnie ludziom pod oknami. Nie życz tego nikomu, a sobie zwłaszcza. Wiem co piszę bo za komuny miałem tramwaj dokładnie pod oknami.
- 2 0
-
2023-05-27 07:56
Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną
Rozumiem że jesteś bardzo schorowaną osobą i najlepiej było by jak by tramwaj podjeżdżał pod Twój balkon, aby zabrać Ciebie z mieszkania. Na początku lat 1900 ten tramwaj był luksusem. A samochód był wyjątkowym luksusem. Tych którzy nie mieli na to pieniędzy, szli pieszo. To dobra metoda na przewietrzenie umysłu.
- 1 1
-
2023-05-27 10:52
Zgroza. Masz 5 minut do przystanku? Przecież powinien zatrzymywać się w nogach twojego łóżka.
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2023-05-26 07:03
(3)
Wspaniale historia i zdjęcia,teraz jedynie co jakiś czas.aby podtrzymać historię ludzie wjeżdżają autem na plażę...
- 31 5
-
2023-05-26 10:12
Ale to miasto brzydnie z roku na rok - straszne
- 2 1
-
2023-05-26 10:52
Ech, przed wojna to się żyło (1)
- 1 1
-
2023-05-26 17:01
zależy komu
- 1 0
-
2023-05-26 07:04
Mogloby by tak do dziś... (4)
Ale kultura gdzieś poszła spać i zapomniała o ludziach...Nie to ludzie zapomnieli o kulturze...
Miłego piątku, bądźmy dla siebie milsi...- 29 11
-
2023-05-26 10:12
i smacznej kawusi
- 0 0
-
2023-05-26 16:32
No ale teraz jakby tramwaj mial wjezdzac na plaze (2)
To miejscowy konserwator zabytków z zielonymi eko-terrorystami posr@li by się z przerazenia i nigdy by na to nie pozwolili.... paranoja. W każdym normalnym kraju podjeżdżam autem pod samą plażę przy oceanie czy morzu, zostawia auto na w 99% bezpłatnym parkingu lub miejscu przy plaży i jest to normalne. A w naszym pięknym kraju? Jeśli cudem znajdzie się jakiś parking to oczywiście płatny i dodatkowo niestrzeżony! Więc za co płatny??? Polska to chory kraj...
- 1 2
-
2023-05-26 17:02
parking płatny za zajęcie przestrzeni, która może mieć także inne funkcje
poznaj pojęcie kosztu alternatywnego - doucz się ekonomii i nie udawaj antykomunisty
- 1 0
-
2023-05-26 23:10
Ja to bym sie przejechał takim tramwajem po plazy
- 0 0
-
2023-05-26 07:04
I to jest tradycja kochani.
Jednak zabraklo pieniedzy
- 16 4
-
2023-05-26 07:08
Tak w tamtych czasach (20)
Nie było problemów z kupnem biletów w tamtych czasach człowiek nie był numerkiem czy panem panią Rodo w tamtych czasach chleb pachniał chlebem pomidor pomidorem w tamtych czasach przy każdym prawie budynku był przydomowy ogródek a Gdańsk tonął w zieleni wystarczy przejść się po starym Wrzeszczu czy Strzyży dom wielorodzinny czy jednorodzinny wszędzie były ogródki
- 119 12
-
2023-05-26 07:21
Były wtedy porządne aplikacje do biletów, nie to co dziś... (1)
- 27 6
-
2023-05-26 09:45
A wiesz jak taka apka wyglądała?
Ja doskonale pamiętam bo urodziłam się w latach pięćdziesiątych otóż w tramwaju przy wejściu siedział pan na kolanach miał skórzaną torbę pełną biletów i ołówek owinięty gumką i tym ołówkiem odliczał ile dla pani ile dla pana dwa bileciki proszę bardzo gumka obowiązkowa żeby mu było lepiej te bileciki pobierac z bloczka
- 9 0
-
2023-05-26 07:22
Ciekawe, że tej zieleni na starych zdjęciach Gdańska nie widać. (1)
- 14 7
-
2023-05-26 07:38
Bo zdjecia czarno-biale.
- 5 9
-
2023-05-26 07:35
(1)
No i nie było wtedy oglupiaczy typu instagram/Tiktok, durnych influencerow i ludzi latających za reklamowanymi przez nich produktami jak małpy.... Gdzie można kupić wehikuł?
- 19 3
-
2023-05-26 08:22
i nie było trojmiasto i komentarzy tego typu, wez sie przenies do 1946 albo 1915
i korzystaj z ówczesnych dobrodziejstw świata
- 5 5
-
2023-05-26 08:15
Na świecie było 2 miliardy ludzi a nie 9 (1)
Rozmnożenie generuje problemy i konieczność produkcji szybkiej ale gorszej żywności. Dodatkowo przy takiej masie ludzi jednostka zupełnie się nie liczy, stąd coraz gorszą służba zdrowia niemalże we wszystkich krajach.
- 8 5
-
2023-05-26 09:46
Służba zdrowia
To była kiedyś dzisiaj nie masz kasy to możesz sobie czekać miesiącami do specjalisty i każdy ma to gdzieś
- 4 3
-
2023-05-26 08:21
to ile ty masz lat, że to wszystko pamiętasz? (3)
i właściwie wszyscy byli bogaci, pracowali po 8 godzin, nie było wojen, nie było złodziejstwa, nie było przemocy, nie było baraków bez bieżącej wody, nie było biedy
- 15 1
-
2023-05-26 09:04
Nie było niczego
- 3 5
-
2023-05-26 12:36
Bieda byla i bieda jest różni są ludzie (1)
Są biedni i bogaci A jeśli chodzi o wodę to nie było żadnych liczników i ograniczeń rodziny się kąpały po dwa razy dziennie w wannie pełnej wody i nikt nie myślał o wysokich rachunkach a prąd to były groszowe sprawy Nie było mięsa ale warzywa i owoce zawsze były a makaron kobiety robiły same w domu
- 3 5
-
2023-05-26 18:21
No nie było liczników... i bieżącej wody!
W tamtym czasie spora część społeczeństwa nie miała w mieszkaniu łazienki czy choćby wanny.
Wychodki były powszechne nawet w miastach a kąpiele brano od czasu do czasu w miejskich łaźniach.- 4 1
-
2023-05-26 08:27
i NSDAP kwitła, a pomidory to widziałą elita przez pare tygodni w roku (1)
i nie byłeś numerkiem, tylko wlasnoscia panstwa
- 11 3
-
2023-05-26 20:36
NSDAP powstało w 1920 roku.
- 1 1
-
2023-05-26 08:28
W tamtych czasach tacy jak ty
jedliby stary chleb z brukwią, a nie z pachnącymi pomidorkami. W głównym mieście też był ogródki? gdzie niby?
- 9 4
-
2023-05-26 08:33
Tak, w tamtych czasach
Połowa dzieci umierała na zapomniane dziś choroby jeszcze przed osiągnięciem dorosłości, a ta połowa która miała "szczęście" kończyła w jakimś bagnie z płucami przeżartymi gazem musztardowym, stopą okopową albo zwyczajnie zdychała w błocie. Wspaniałe czasy wielkich kryzysów gospodarczych, rodzącego się komunizmu. Cudowne czasy, w których na chleb pachnący chlebem dzieci musiały zasuwać po 10 godzin w kopalni. Złota epoka.
- 15 6
-
2023-05-26 09:00
(3)
Oczywiści szaro buro i siermiężnie ale wszyscy mieli po równo czyli niewiele albo nic
- 2 3
-
2023-05-26 09:48
Wiesz ale napewno (2)
Bawili się lepiej i nie byli takimi ponurakami żyli i cieszyli się życiem a dzisiaj macie wszystko i na wszystko narzekacie
- 3 2
-
2023-05-26 18:25
Aha... i to pewnie z tego powszechnego zadowolenia i cieszenia życiem rodziły się kolejne bunty, strajki i rewolucje a do władzy dochodzili populiści i fanatycy ;)
- 2 0
-
2023-05-26 20:00
Na pewno albo z pewnością .
- 0 0
-
2023-05-26 07:18
Marzenie Januszy. Podjechać pod sama atrakcje turystyczna. (2)
- 15 27
-
2023-05-26 07:32
(1)
Ja zauważyłem taka cechę bardziej u nowobogackiej hołoty....
- 7 2
-
2023-05-26 07:49
Nowobogacki też może być Januszem. To nie kwestia wieku czy portfela ale mentalności.
- 8 0
-
2023-05-26 07:30
Też mi nowina
Teraz też wjeżdżają nawet na samą plaże tylko nie tramwaje tylko stare pasaty januszy
- 26 9
-
2023-05-26 07:33
(6)
Czemu wtedy budowano takie ładne budynki a dziś wszystko musi być takie plastykowo-klockowate?
- 50 2
-
2023-05-26 07:42
Teraz też są ładne to za komuny były brzydkie.
- 1 17
-
2023-05-26 08:51
Budowanie budynków dawniej..
... prace wykonywali ludzie, którzy znali się na tym co robić. Dziś nie ma budowniczych domów są tzw.patodeweloperzy ludzie którzy nie maja pojęcia co to jest habitat, jak projektować domy, jakie materiały używać
to co oni czynią to tylko chęć by jak najwięcej dostać pieniędzy. W Gdańsku ci patodeweloperzy niszczą zabytkowe
domy , podpalają itd. Można obejrzeć te niby domy jakie kiedyś oni budowali jak dziś one wyglądają, nawet te bzdury
jakie opowiadają np. o betonie ,który niby używany jest do budowy jest to oczywiste kłamstwo bo przykładowo
można obejrzeć domy we Włoszech w Rzymie do budowy ,których używano beton a minęło już prawie 2000 lat
a domy są i nadal są korzystane. Jeżeli chodzi o Gdańsk to dlaczego nie przestrzega się projektów wykonywanych
w Gdańsku już od kwietnia 1945 roku a więc już przed zakończeniem wojny. Oczywiście częściowo skorzystano
z tych projektów np. obwodnica, autostrady itd. ale np. nie zalecali budowania domów mieszkalnych w Nowym Porcie
czy Brzeżnie. To wtedy zaplanowano duże ok. 250 tys. osiedle południowe , które powstaje teraz ale nie wykonano
planowanych dodatkowych ulic i innych rzeczy.- 10 2
-
2023-05-26 09:08
Kiedyś nie było korporacji ani masowej produkcji
każdy rzemieślnik był także artystą - widać to wszędzie, np. przy produkcji broni.
A dziś korpo zalewają świat tandetą i to drogą, bo musisz też opłacić kilkuset dyrektorów czy kilkudziesięciu prezesów plus typowe dla korpo marnowanie czasu i zasobów.
Możesz być oczywiście tak zwanym deweloperem niezależnym - ale nie przebijesz się przez sufit korupcji i biurokracji, korpo dostanie zgodę na pas nadmorski chwila moment bo prezes gra z prezydentem w golfa - a ty na pozwolenie będziesz czekał latami i w końcu dostaniesz odmowę pod jakimś pretekstem (teraz na topie są eko i klimat),- 8 2
-
2023-05-26 09:49
I pseudo drzewa
W doniczkach plus plastikowa trawa
- 5 2
-
2023-05-26 15:16
Dlaczego?
Może dlatego że wtedy mieszkali w nich bogaci mieszczanie a nie biedne wieśniaki
- 1 0
-
2023-05-26 15:48
Bo
kiedyś tym zajmowali się architekci, a nie absolwenci studiów, którym do głowy wbija sią niepotrzebne informacje, a nikt nie uczy ich utrzymywania harmonii między formą i funkcją.
- 2 1
-
2023-05-26 07:40
Ta grafika to niby przedstawia linię tramwajową z 1901 roku (2)
a na Zaspie i Przymorzu już stoją wieżowce?
- 10 13
-
2023-05-26 08:23
a czy zastanawiałeś się, że to specjalny zabieg, żeby ktoś taki jak ty, mógł sobie ogarnąć jak ta linia przebiegała
gdyby była oryginalna mapa, to byś przez najbliższe 2 lata nie ogarnął co i jak
- 11 2
-
2023-05-26 08:58
Grafika przedstawia którędy kiedyś jeździły tramwaje
Widać również zarysy współczesnego przebiegi linii np pętla Kliniczna czy pętla na końcu ul Hallera.
- 2 0
-
2023-05-26 07:41
Uwielbiam patrzeć na stroje ludzi na fotografiach jak te w artykule (1)
Piękna odskocznia od współczesnego szaro-burego dresiarstwa czy też mody na bezdomnego
- 28 3
-
2023-05-26 10:01
spodnie dla dziewczyn są wygodne ale można je nosić z jako taką elegancją, Elegancji brakuje nawet bogatym ludziom.
- 3 1
-
2023-05-26 07:42
a potem nastal czas ukladu rozkladu (2)
platformu unii wolnosci i reszty Kliki , ktora do dzis trwa w Gdansku
- 32 12
-
2023-05-26 07:51
Srebrniki 17 (1)
Wpisy na forum bez PO albo Tuska w ogóle się nie liczą.
- 3 7
-
2023-05-26 09:04
Nie przejmuj się.
Gdyby zawsze prawica rzadziła w Gdańsku również by krytykował złe czyny. Tak to odbiera ( nie tylko on ) A Tusek jest zbyt cienki aby w naszym mieście zawojować.
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.