• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Teraz lewackie ekooszołomy oprotestowałyby to w samej Brukseli. Jak to możliwe, że tramwaj może tam wjechać. Plaża i wydmy są ich. W zasadzie wszystko jest ich, tylko jakim prawem? Prawem bolszewickiego zdegenerowanego zwichrowania umysłowego.

    • 4 9

  • Czyli ówcześnie Marksa

    • 2 1

  • Stare tramwaje mają ten klimat...

    A te nowe bzyczące to już nie to samo...
    W starym tramwaju , tym jeżdżącym jeszcze do niedawna to się czuło że się jedzie pojazdem szynowym.

    • 6 1

  • Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

    Tak bo wtedy nie było pis.

    • 3 4

  • Mnostwo glupot i wykluczajacych sie teorii z palca wzietych

    • 0 0

  • No i własnie tamta epoka dawno mineła a gdańsk jest zacofany i nadal tramwajowy złom rozwija Mimo ze mamy epoke autobusów (1)

    Autobsusów które są ciche i nie poptrzebuja torów .i na dodatek kosztują mniej

    • 0 2

    • Mamy epoke elektrycznego badziewia

      Które wcale takie tańsze nie jest.

      • 1 0

  • Tramwaje

    Fajny artykuł ale dzisiaj tramwajem do pracy? Jechał bym godzinami trójmiasto jest rozciągnięte niestety mieszkam w Gdańsku dojeżdam do Gdyni pozostaje SKM albo auto moze przesiadłbym na komunikację miejską ale w święta i weekendy wiadomo jak jeżdzi poza tym brak biletu na trójmiasto od 30 lat gnoje nie potrafię tego zrobić powinna być jedną rada miejska jeden prezydent dla całego Trójmiasta

    • 4 0

  • ja pamiętam pętlę w Jelitkowie. , jedna linia torów z Oliwy... jedną nitkę Pomorskiej...

    • 3 0

  • Był jakiś niepowtarzalny klimat. (1)

    Pamiętam końcowy przystanek 5-taki na Waryńskiego. Ślepy tor kończył się 10 m przed tunelem. 60 m wcześniej - na przeciwko, przed dawnym budynkiem Towarzystwa Mniejszości Niemieckiej - była mijanka. Stała tam żółta budka, z której co jakiś czas wychodził "wajchowy", aby zmienić kierunek szyn. W lecie miasto na tej trasie podstawiao tzw. letnie wagony (takie jak na zdjęciu) bez zamykanych drzwi, tylko zabezpieczone przegrodą z drugiej strony. W środku tłum plażowiczów - niektórzy zawczasu rozebrani do połowy. Potem jazda do Brzeżna że zgrzytem kół na zakręcie i kolejne mijańki. W Brzeżnie wszyscy się wysypywali z tramwaju. Ale tam już były tłumy, większość na bosaka i w strojach pożarowych. Wszyscy podążał na plażę odległą o 60 m. Słońce paliło niemiłosiernie !

    • 4 0

    • 5-KA to mój tramwaj

      rocnik 51. to moja trasa na plażę

      • 0 0

  • Mijanka nie jest chyba w Nowym Porcie

    1 nigdy nie jeździła do Nowego Portu, to raczej Siedlce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Kim był Jean Georg Haffner?

 

Najczęściej czytane