• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Teraz lewackie ekooszołomy oprotestowałyby to w samej Brukseli. Jak to możliwe, że tramwaj może tam wjechać. Plaża i wydmy są ich. W zasadzie wszystko jest ich, tylko jakim prawem? Prawem bolszewickiego zdegenerowanego zwichrowania umysłowego.

    • 4 9

  • Czyli ówcześnie Marksa

    • 2 1

  • Stare tramwaje mają ten klimat...

    A te nowe bzyczące to już nie to samo...
    W starym tramwaju , tym jeżdżącym jeszcze do niedawna to się czuło że się jedzie pojazdem szynowym.

    • 6 1

  • Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

    Tak bo wtedy nie było pis.

    • 3 4

  • Mnostwo glupot i wykluczajacych sie teorii z palca wzietych

    • 0 0

  • No i własnie tamta epoka dawno mineła a gdańsk jest zacofany i nadal tramwajowy złom rozwija Mimo ze mamy epoke autobusów (1)

    Autobsusów które są ciche i nie poptrzebuja torów .i na dodatek kosztują mniej

    • 0 2

    • Mamy epoke elektrycznego badziewia

      Które wcale takie tańsze nie jest.

      • 1 0

  • Tramwaje

    Fajny artykuł ale dzisiaj tramwajem do pracy? Jechał bym godzinami trójmiasto jest rozciągnięte niestety mieszkam w Gdańsku dojeżdam do Gdyni pozostaje SKM albo auto moze przesiadłbym na komunikację miejską ale w święta i weekendy wiadomo jak jeżdzi poza tym brak biletu na trójmiasto od 30 lat gnoje nie potrafię tego zrobić powinna być jedną rada miejska jeden prezydent dla całego Trójmiasta

    • 4 0

  • ja pamiętam pętlę w Jelitkowie. , jedna linia torów z Oliwy... jedną nitkę Pomorskiej...

    • 3 0

  • Był jakiś niepowtarzalny klimat. (1)

    Pamiętam końcowy przystanek 5-taki na Waryńskiego. Ślepy tor kończył się 10 m przed tunelem. 60 m wcześniej - na przeciwko, przed dawnym budynkiem Towarzystwa Mniejszości Niemieckiej - była mijanka. Stała tam żółta budka, z której co jakiś czas wychodził "wajchowy", aby zmienić kierunek szyn. W lecie miasto na tej trasie podstawiao tzw. letnie wagony (takie jak na zdjęciu) bez zamykanych drzwi, tylko zabezpieczone przegrodą z drugiej strony. W środku tłum plażowiczów - niektórzy zawczasu rozebrani do połowy. Potem jazda do Brzeżna że zgrzytem kół na zakręcie i kolejne mijańki. W Brzeżnie wszyscy się wysypywali z tramwaju. Ale tam już były tłumy, większość na bosaka i w strojach pożarowych. Wszyscy podążał na plażę odległą o 60 m. Słońce paliło niemiłosiernie !

    • 4 0

    • 5-KA to mój tramwaj

      rocnik 51. to moja trasa na plażę

      • 0 0

  • Mijanka nie jest chyba w Nowym Porcie

    1 nigdy nie jeździła do Nowego Portu, to raczej Siedlce.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile postulatów liczyły drewniane tablice z sierpnia 1980 wywieszone na bramie stoczni gdańskiej?

 

Najczęściej czytane