• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Wspaniale historia i zdjęcia,teraz jedynie co jakiś czas.aby podtrzymać historię ludzie wjeżdżają autem na plażę...

    • 31 5

    • Ech, przed wojna to się żyło (1)

      • 1 1

      • zależy komu

        • 1 0

    • Ale to miasto brzydnie z roku na rok - straszne

      • 2 1

  • fajna sonda 59% głosujących chciałoby żyć w Gdańsku z początku XX wieku (1)

    to było krótkie życie . Skończyliby w dole w Piaśnicy, w piecu w Stutthofie alentualnie w masowyvm grobie w Maćkowych.
    Tak skończyli Gdańszczanie polskiego pochodzenia

    • 9 4

    • Głosowali pewnie jewropejczycy

      • 0 4

  • Teraz lewackie ekooszołomy oprotestowałyby to w samej Brukseli. Jak to możliwe, że tramwaj może tam wjechać. Plaża i wydmy są ich. W zasadzie wszystko jest ich, tylko jakim prawem? Prawem bolszewickiego zdegenerowanego zwichrowania umysłowego.

    • 4 9

  • tak jak

    sloiki z litera W na tablicy

    • 2 0

  • (6)

    Czemu wtedy budowano takie ładne budynki a dziś wszystko musi być takie plastykowo-klockowate?

    • 50 2

    • Bo

      kiedyś tym zajmowali się architekci, a nie absolwenci studiów, którym do głowy wbija sią niepotrzebne informacje, a nikt nie uczy ich utrzymywania harmonii między formą i funkcją.

      • 2 1

    • Dlaczego?

      Może dlatego że wtedy mieszkali w nich bogaci mieszczanie a nie biedne wieśniaki

      • 1 0

    • I pseudo drzewa

      W doniczkach plus plastikowa trawa

      • 5 2

    • Kiedyś nie było korporacji ani masowej produkcji

      każdy rzemieślnik był także artystą - widać to wszędzie, np. przy produkcji broni.
      A dziś korpo zalewają świat tandetą i to drogą, bo musisz też opłacić kilkuset dyrektorów czy kilkudziesięciu prezesów plus typowe dla korpo marnowanie czasu i zasobów.
      Możesz być oczywiście tak zwanym deweloperem niezależnym - ale nie przebijesz się przez sufit korupcji i biurokracji, korpo dostanie zgodę na pas nadmorski chwila moment bo prezes gra z prezydentem w golfa - a ty na pozwolenie będziesz czekał latami i w końcu dostaniesz odmowę pod jakimś pretekstem (teraz na topie są eko i klimat),

      • 8 2

    • Budowanie budynków dawniej..

      ... prace wykonywali ludzie, którzy znali się na tym co robić. Dziś nie ma budowniczych domów są tzw.patodeweloperzy ludzie którzy nie maja pojęcia co to jest habitat, jak projektować domy, jakie materiały używać
      to co oni czynią to tylko chęć by jak najwięcej dostać pieniędzy. W Gdańsku ci patodeweloperzy niszczą zabytkowe
      domy , podpalają itd. Można obejrzeć te niby domy jakie kiedyś oni budowali jak dziś one wyglądają, nawet te bzdury
      jakie opowiadają np. o betonie ,który niby używany jest do budowy jest to oczywiste kłamstwo bo przykładowo
      można obejrzeć domy we Włoszech w Rzymie do budowy ,których używano beton a minęło już prawie 2000 lat
      a domy są i nadal są korzystane. Jeżeli chodzi o Gdańsk to dlaczego nie przestrzega się projektów wykonywanych
      w Gdańsku już od kwietnia 1945 roku a więc już przed zakończeniem wojny. Oczywiście częściowo skorzystano
      z tych projektów np. obwodnica, autostrady itd. ale np. nie zalecali budowania domów mieszkalnych w Nowym Porcie
      czy Brzeżnie. To wtedy zaplanowano duże ok. 250 tys. osiedle południowe , które powstaje teraz ale nie wykonano
      planowanych dodatkowych ulic i innych rzeczy.

      • 10 2

    • Teraz też są ładne to za komuny były brzydkie.

      • 1 17

  • Mapka z 2015 roku, to dlaczego wklejacie niemieckie opisy ??

    • 2 4

  • Kiedy tramwaj przez spacerowa do osowy?i do sobieszewa?

    • 6 2

  • Pamiętam lata 80

    Nieotynkowane bloki, 2 auta na parkingu, syrena i duży fiat, oraz wakacje z duchami na czarno białym tv.
    Lody gałkowane i sklep 1001 drobiazgów.
    To było życie bezstresowe

    • 10 2

  • Opinia wyróżniona

    Złe datowanie

    Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące pasażerów po całym mieście, wtedy wagony przemalowano na ciemnoczerwono. Od 1914 na tramwajach pojawiły się już numery poszczególnych linii. Natomiast w latach dwudziestych, równolegle z modernizacją taboru, wprowadzano malowanie na kolor "kremowy".

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 72 1

  • Jpowinien taki stary historyczny tramwaj jeździć z turystami po historycznych przystankach miasta

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Od jakiego wyrazu utworzono nazwę Brzeźno?

 

Najczęściej czytane