- 1 Jeśli na lody, to tylko do Gdyni (12 opinii)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (132 opinie)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (199 opinii)
- 4 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (70 opinii)
- 5 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (194 opinie)
- 6 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (26 opinii)
Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę
122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.
Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.
64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.
27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.
W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.
Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.
95 lat trasy tramwajowej na Stogi
Opinie (141) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-26 11:07
Ładne stare zdjecia
- 4 0
-
2023-05-26 11:08
To były magiczne zaczarowane czasy, nie to coteraz wszędzie beton (2)
- 6 2
-
2023-05-26 11:32
i bieda straszna zwyklych ludzi
- 3 0
-
2023-05-26 23:11
Tramwaje też ladniejsze od współczesnych
- 0 0
-
2023-05-26 11:11
Ładne to zdjęcie z tramwajem na plazy
- 3 0
-
2023-05-26 11:13
Jpowinien taki stary historyczny tramwaj jeździć z turystami po historycznych przystankach miasta
- 2 2
-
2023-05-26 13:01
Opinia wyróżniona
Złe datowanie
Zdjęcie mijanki tramwajowej na Oliwskiej wykonano ok. 1903, krótko po uruchomieniu pierwszych linii tramwajowych w Nowym Porcie. Wagony mają niskie numery boczne bo Danziger Elektrische Strassenbahn miało ich tylko kilkanaście i obsługiwało jedynie dwie linie. Pod koniec 1903 doszło do połączenia dwóch spółek i powstało przedsiębiorstwo wożące pasażerów po całym mieście, wtedy wagony przemalowano na ciemnoczerwono. Od 1914 na tramwajach pojawiły się już numery poszczególnych linii. Natomiast w latach dwudziestych, równolegle z modernizacją taboru, wprowadzano malowanie na kolor "kremowy".
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 72 1
-
2023-05-26 13:17
Pamiętam lata 80
Nieotynkowane bloki, 2 auta na parkingu, syrena i duży fiat, oraz wakacje z duchami na czarno białym tv.
Lody gałkowane i sklep 1001 drobiazgów.
To było życie bezstresowe- 10 2
-
2023-05-26 13:57
Kiedy tramwaj przez spacerowa do osowy?i do sobieszewa?
- 6 2
-
2023-05-26 14:07
Mapka z 2015 roku, to dlaczego wklejacie niemieckie opisy ??
- 2 4
-
2023-05-26 15:03
fajna sonda 59% głosujących chciałoby żyć w Gdańsku z początku XX wieku (1)
to było krótkie życie . Skończyliby w dole w Piaśnicy, w piecu w Stutthofie alentualnie w masowyvm grobie w Maćkowych.
Tak skończyli Gdańszczanie polskiego pochodzenia- 9 4
-
2023-05-26 16:50
Głosowali pewnie jewropejczycy
- 0 4
-
2023-05-26 16:08
tak jak
sloiki z litera W na tablicy
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.