- 1 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (59 opinii)
- 2 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (171 opinii)
- 4 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (59 opinii)
- 5 Te zdjęcia obejrzysz przez specjalne okulary (8 opinii)
- 6 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (227 opinii)
Tory w parku na pamiątkę trasy kolejowej. Tędy przebiegała linia Gdynia - Kokoszki
W parku przy ulicy Starodworcowej w Wielkim Kacku z inicjatywy rady dzielnicy zamontowano fragment nawierzchni torowej wykonanej na wzór linii kolejowej z 1921 roku. Dokładnie w tym miejscu przebiegała linia kolejowa prowadząca z Kokoszek do Gdyni.
- Stacja Kieszonka to jeden z dziewięciu parków kieszonkowych zrealizowanych w ramach ogólnomiejskiego projektu z Budżetu Obywatelskiego w edycji z 2019 r.
- Inspiracja dla twórców parku była przedwojenna, nieistniejąca już relacja Gdynia-Kokoszki, której fragment biegł m.in. obecną ul. Starodworcową.
- Projektanci w geometrycznym układzie rabat i alejek parku starali się upamiętnić kształty peronów, semaforów lub nawet kół napędowych lokomotyw. Stojąca w centralnym punkcie okrągła ławka przywodzi z kolei na myśl kolejową poczekalnię.
Park przy ul. Starodworcowej: więcej informacji
Nawierzchnia torowa nowością w parku w Wielkim Kacku
Do parku dołączyła teraz ekspozycja oryginalnego fragmentu nawierzchni torowej, posiadająca stalowe szyny, wyprodukowana w roku 1905 roku przez producenta - Hutę Krupp.
- Do symbolicznej ekspozycji zastosowano oryginalny tor wyprodukowany w roku 1905, posiadający stalowe szyny ustawione w rozstawie 143,5 cm. Profil szyny (typu 8) to: główka, szyjka oraz stopka o wymiarach maksymalnych 13,8cm x 11,0cm. Ciężar jednego metra szyny to 41 kg. Szyny położone zostały na impregnowanych podkładach drewniany sosnowych o wymiarach: szerokość 24 cm, grubość 16 cm - mówi architekt Tomasz Kamiński, radny dzielnicy Wielki Kack, pomysłodawca i projektant tej historycznej ekspozycji.
Jak dodaje, mimo kilku różnic postarano się odwzorować ten fragment nawierzchni zgodnie oryginałem.
- Ustawiliśmy go w niedalekiej odległości od nieistniejącej stacji i równoległym układzie do ul. Starodworcowej, będącej osią historycznej trasy Gdynia - Kokoszki - podkreśla pomysłodawca ekspozycji.
Szafka do czytania na ławce kolejną nowością
Wkrótce w parku pojawi się szafka dla fanów czytania na ławce, będzie z materiału odpornego na warunki pogodowe i zostanie usytuowana w parku w pobliżu jednej z alejek. Zostanie odpowiednio opisana wraz z wytłumaczeniem zasad bookcrossingu.
- W kolejnych latach chcemy nadal rozwijać zielone przestrzenie wzdłuż ulicy Starodworcowej. W tym celu sfinansowaliśmy wykonanie, na zlecenie Wydziału Ogrodnika Miasta, koncepcji zagospodarowania terenów zielonych wzdłuż tej ulicy. Z kolei z budżetu inwestycyjnego zaplanowaliśmy urządzenie zieleni, wzdłuż ul. Starodworcowej, od ul. Wielkopolskiej w kierunku szkoły - mówi Piotr Szpajer, przewodniczący rady dzielnicy.
Ponad 100 lat linii Gdynia - Kokoszki
20 listopada 1921 roku oficjalnie otwarto 23-kilometrową linię kolejową z Kokoszek do Gdyni wzdłuż granicy z Wolnym Miastem Gdańsk. Zbudowano ją w nieco ponad półtora roku od momentu podjęcia decyzji w tej sprawie.
Historia linii Gdynia - Kokoszki
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-05-15 09:30
Opinia wyróżniona
(9)
Najlepsza beka jest z tego, że w latach 90 celowo zapuszczono i wygaszano kolej, żeby potem(już z dużym nakładem sił i środków) reaktywować niektóre linie oraz rozbudowywać sieć kolejowa, bo epoka niekontrolowanej suburbanizacji to wieczne korki i niemożliwe do zaradzenia problemy infrastrukturalne związane z siecią drogowa.
- 64 3
-
2022-05-15 09:50
Ktoś na tym nieźle się obłowił. (1)
Może by tak zacząć sprawdzać kto?
- 12 3
-
2022-05-15 18:47
Wszędzie widzisz przekręty, złodziejstwo?
Pewnie tak wygląda rzeczywistość w twojej rodzinie i domu.
- 0 0
-
2022-05-15 13:45
(1)
Wygaszano je i zamykano a potem weszła moda na ich rozbieranie by potem tam robić ścieżki rowerowe
- 1 1
-
2022-05-15 15:42
Potwierdzam.
Byłem, widziałem na własne oczy.
Stacje kolejowe pozostały, szyn i podkładów brak. W ich miejscu jest ścieżka rowerowa.- 0 0
-
2022-05-15 14:50
Najlepsza to jest z tego, ze tak wielu i**otom wydaje sie, iz posiedli tajemna wiedze.
- 0 0
-
2022-05-15 09:36
(3)
Beka? Bardzo zabawne, że budowali to ludzie własnymi siłami za psie pieniądze z hasłem (przodownictwo pracy) potem majątek wyprzedano i rozkradziono, a teraz znowu budują za nasze. Ubaw po pachy.
- 13 2
-
2022-05-15 11:36
(1)
Przedmówcy chyba chodziło o coś innego. Wypowiedź była sarkastyczna a Ty tego nie wyczułeś tylko niepotrzebnie się spinasz.
- 9 3
-
2022-05-15 14:08
S...stryczna
- 0 0
-
2022-05-15 13:17
Jakie przodownictwo pracy?
U nas te nieczynne linie kolejowe budowano w czasach zaborów, gdy nie było Polski na mapach. W czasach gdy tu było Cesarstwo Niemieckie i mieszkaniec Sopotu, Gdańska, Gdyni, Sierakowic, Kartuz, Kościerzyny, Lubawy, Gniewina, Skarszew, Torunia czy Kwidzyna był obywatelem Cesarstwa Niemieckiego i poddanym cesarza Wilhelma II.
Zanim zaczną się komentarze "że Szwaby".
Mieszkaniec Warszawy, Łodzi, Piotrkowa, Lublina, Częstochowy, Radomia, Płocka, Siedlec, Łomży, Kalisza, Kielc, Włocławka czy Suwałk był Ruskiem.
Gwoli przypomnienia:
Królestwo Polskie (1815-1832) ze stolicą w Warszawie było częścią Cesarstwa Rosyjskiego i głową państwa był król Mikołaj I. Warszawiak był poddanym rosyjskiego króla.
Dalej, Królestwo Polskie ze stolicą w Warszawie istniejące w latach 1832-1918 było częścią Cesarstwa Rosyjskiego.
Od 1867 językiem urzędowym był już tylko język rosyjski i mieszkaniec Warszawy czy Łodzi miał w portfelu ruble.
Kraków był wtedy w granicach Austro-Węgier.
Jak będziecie jeść bułkę kajzerkę to pamiętajcie, że to spadek po austro-węgier skim zaborze ;)- 1 0
-
2022-05-15 15:48
to nam zostalo z tamtyvh lat
- 5 0
-
2022-05-15 11:41
Proponuję składać corocznie kwiaty (1)
- 3 5
-
2022-05-15 15:06
Dobry pomysł.
"To był szok dla tysięcy Polaków. Jednego dnia PKP zrezygnowały z dziesiątek pociągów, pozostawiając pasażerów samych sobie. Niedawno minęła 22. rocznica "ostrego cięcia", którego skutki odczuwamy do teraz.
Mieszkańcy wielu polskich miejscowości do dziś nie zapomnieli o zimnym prysznicu, jakim uraczyli ich kolejarze dwadzieścia dwa lata temu. Wtedy, w kwietniu 2000 roku, z dnia na dzień zlikwidowano pasażerskie połączenia kolejowe na 1028 km sieci w różnych regionach kraju.
Wcześniej rozkłady jazdy był tak układane, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania. Na przykład obcinano kursy, którymi ludzie wracali z pracy i szkoły do domów. W rezultacie przesiadali się do autobusów lub samochodów.
To klasyczny przypadek wygaszania popytu."
Polecam książkę "Ostre cięcie: jak niszczono polską kolej", Karola Trammera.- 5 1
-
2022-05-15 11:29
(2)
A czy do szafki będzie dołączony magiczny sok anycovidiwy? Przecież to jest wylęgarnia chorób, miasto nie dba o zdrowie ludzi.
Pozdrawiam covidowych oszołomów, już wam covid nie przeszkadza? Woda w fontannach już nie zakaża, przyciski przy przejściach dla pieszych nie są zagrożeniem?- 14 6
-
2022-05-15 13:50
(1)
Ciekawe czy byś był taki odważny i przebywał wśród chorych.
- 5 6
-
2022-05-15 14:54
Ja zyje wsrod chorych w chorym kraju.
- 3 2
-
2022-05-15 09:28
Zróbcie tam drogi z asfaltu (3)
Bo są z płyt jak na budowie. Zróbcie całą nowodworcowa z chodnikiem i asfaltową drogą. Żadnego normalnego sklepu w tej dzielnicy. Taka mała Ukraina wschodnia.
- 16 5
-
2022-05-15 10:52
Do tego Wielkopolska, która wygląda jak po bomardowniu (1)
Też wina Kucyka - ludzie nie wybierajmy go. Każdy inny. Podziękujmy temu kolesiostwu.
- 10 1
-
2022-05-15 14:45
Przejeżdżałem ostatnio przez Wielkopolskę i drogi mają lepsze niż na Pomorzu.
- 2 0
-
2022-05-15 11:45
Zrobią niedługo. Tam mieszka ważna osoba z urzędu
- 5 1
-
2022-05-15 09:55
Takie przerwane tory (3)
Jakoś źle mi się kojarzą, niestety ale z obozami
- 6 13
-
2022-05-15 14:43
Nigdy w obozie nie byłem.
Po co tam były takie przerywane tory?
Przecież to żadnej kolejowej funkcji nie mogło pełnić. Nic po takich torach nie przejedzie.- 2 1
-
2022-05-15 13:49
(1)
Taki " przerwany tor" jest także pomnikiem największej katastrofy kolejowej w Otłoczynie. Tak więc nie wiem skąd takie skojarzenie
- 8 0
-
2022-05-15 14:09
Z tvn
- 4 2
-
2022-05-15 14:42
chory pomysl z tymi torami, co to ma byc jakis tor przeszkod, kto pszeszedl komu sie udalo a komu nie udalo
- 2 10
-
2022-05-15 09:17
Opinia wyróżniona
Szafka z książkami to fajna sprawa. Tylko trochę spóźniona. O jakieś 20 lat. (3)
Wtedy to, właśnie 20 lat temu były już takie szafki w Ostrzeszowie, Mrągowie i wielu innych miastach.
- 24 10
-
2022-05-15 14:11
Jak tobsię pali będzie gril
- 0 1
-
2022-05-15 14:04
Bydzie złom jo
- 1 5
-
2022-05-15 12:51
No i?
Czy to powód, żeby jej nie bylo?
- 13 3
-
2022-05-15 12:50
bookcrossingu co to znaczy?
- 4 1
-
2022-05-15 11:47
Szyny pewnie zarąbali z półwyspu helskiego, tam dużo jest takich szyn
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.