• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Małgorzata Zimnoch
21 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Przesuń aby
porównać
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Przesuń aby
porównać
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Przesuń aby
porównać
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Przesuń aby
porównać
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla



Przesuń aby
porównać

To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • A gdzie trasa do Sopotu. (4)

    Która do dziś powinna istnieć.

    • 37 5

    • Jak niemcy wróca to bedzie (1)

      Tak to zapomnij

      • 4 7

      • Tę linię to zbudowali Polacy, ruski kmiocie.

        • 1 0

    • lepiej wymienić tabor SKM i przywrócić częstotliwość połączeń (1)

      przedłużyć tory SKM do Pruszcza lub nawet do Tczewa, na odcinku Gdańsk - Śródmieście - Reda zapewnić częstotliwość połączeń co 5 minut w godzinach szczytu, zelektryfikować PKM i radykalnie poprawić komfort i bezpieczeństwo dostępu pieszych i rowerzystów do wszystkich stacji i przystanków SKM i PKM od Tczewa po Wejherowo.

      • 5 2

      • Nie ten budżet!

        Co innego zbudowanie 3 km linii tramwajowej z Oliwy do Monciaka w Sopocie. A co innego modernizacja całego trójmiejskiego węzła kolejowego.

        • 0 0

  • Sceptyk (3)

    Budynki w centrum Gdańska w tej chwili są odbudowywane w strasznie złym deweloperskim stylu. Wyspa spichrzów wyglada okropnie w porównaniu do tego jak wyglądała zabudowa przed wojną. Wyobraźcie sobie jeżeli po wojnie starówka byłaby odbudowana w socjalistycznym stylu. Moda mija, budynki wybudowane w latach 90 tez na tamte czasy były spoko, dziś zastanawiamy się kto postawił tu takie brzydactwo. Stare miasto powinno być odbudowywane i rekonstruowane w oryginalnym przedwojennym stylu. Gdańsk to piękne miasto ale obecnie panuje straszny burdel architektoniczny który pozostanie z nami na lata a piękno zabudowań możemy podziwiać jedynie na przedwojennych zdjęciach.

    • 52 14

    • To przez adamowicza

      I przez łowicza

      • 3 11

    • Wyspa Spichrzów to były niemal wyłącznie magazyny, żadnych mieszkań hoteli i restauracji. Nawet był czas gdy zamykano ją na noc i wypuszczano psy. Naprawdę przychodzi do głowy komuś pomysł by odbudować te magazyny z malutkimi okienkami ? Wyłącznie dla wątpliwej ozdoby ? Naprawdę myśli, że ktoś by wykładał pieniądze ,zwłaszcza prywatne, na głupoty nie dające zysku. Utopia.

      • 4 1

    • Akurat na Głównym Mieście są budynku wybudowane w "socjalistycznym stylu", zresztą wiele budynków tylko z grubsza przypomina te pierwotne. Główne Miasto zostało zbudowane od nowa.
      A skoro wspominasz o budynkach z lat 90-tyhc - wtedy to dopiero koszmarki stawiano.

      • 2 0

  • Widać, że niektórzy wypowiadający się nie ogarniają współczesności (3)

    Dzisiejsze tramwaje rozwijają parokrotnie większe prędkości i są znacznie większe. Bo też ich rola polega nie na podwożeniu ludzi pod ważniejsze miejsca, lecz szybkim ich przemieszczaniu z jednego obszaru w drugi. I jeśli są po drodze licznie uczęszczane miejsca, to dobrze. Taką rolę, jak kiedyś tramwaj, dzisiaj pełni autobus. Też większy, zatem nie wszędzie wjedzie. Jest jeszcze bezpieczeństwo pieszych, o których nie może się ocierać duży pojazd. To dlatego dobrze spaceruje się po centrach dużych miast, ale dojechać pod wieżę Eiffla czy Westminster, względnie główne place Brukseli, Wiednia albo Kopenhagi komunikacją miejską jest niemożliwe.

    • 22 11

    • szczerze ? Te prędkości są równe mojej hulajnodze.

      • 5 7

    • Jechałeś ostatnio tramwajem?

      Prędkość ok. 5 km/h, to nie jest "szybkie przemieszczanie z jednego obszaru w drugi". Teoretycznie nie stoją w korkach, ale ciągle się spóźniają...

      • 4 5

    • To może zawitaj do Budapesztu, w którym do ścisłego centrum i w miejsca uczęszczane dojedziesz właśnie tramwajem. W Polsce przykładem jest Poznań. A co do bezpieczeństwa pieszych - w Katowicach tramwaj jeździ po deptaku, i jakoś rzezi wśród pieszych tam nie widać.
      W Gdańsku Główne Miasto jest praktycznie odcięte od komunikacji miejskiej.

      • 5 0

  • Odbudować linię na Orunię (10)

    wzdłuż Traktu, na terenach po martwych zakładach przemysłowych, i potem wzdłuż Małomiejskiej do pętli Świętokrzyska.

    • 52 4

    • (3)

      jest taka potrzeba ?

      • 6 7

      • Dla damiana rosołka

        Bedzie bił ludzi z noży w szybkim tramwaju I kradł Portfele ten bandyta karłowaty

        • 4 2

      • Przwrócić świetność " Adri "!!!!!!! (1)

        • 2 3

        • he, he pamiętam te świetność , zapach kwaśnego piwska i nieumytych bywalców w chmurach palonych sportów i ekstra mocnych

          • 3 0

    • Patologia zniszczy (3)

      Nowe tramwaje I rozkradnie infrastrukture na zlom. Oruniacy biedacy mentalni I pokoleniowi

      • 4 8

      • Naprawdę? (2)

        Znam kilku profesorów, kórzy wychowali się na Oruni. Jakoś to im, ale i wielu innym, w rozwoju i karierze nie przeszkodziło. A ty kim jesteś, żeby tak autorytatywnie ferować wyroki?

        • 15 4

        • Twoim panem

          I władca. Don kasjo król

          • 2 9

        • Chyba profesora żiwago

          Po uczelni triwago, orunia dolna to wylęgarnia roksiar i złodziei a ten mowi o profesorach. Cringe. Przejdz sie po zmroku w tunel na rejtana bedziesz telefon oddawał

          • 3 9

    • Będzie Pkm poludnie (1)

      Za x lat

      • 6 0

      • taaa

        • 1 0

  • Trójmiasto to Polska perła. (2)

    Dziękuję.

    • 14 12

    • Raczej Gdańsk (1)

      • 8 2

      • Nur Fur Danziger

        arka sledzie syfem rąb1ie

        • 1 1

  • Dziwię się, że ludzie patrząc na zniszczony Gdańsk nie żądają masowo reparacji od Niemiec (7)

    • 19 30

    • Gdansk zostal zniszczony przez armię radziecką w 1945

      • 25 2

    • Do 30 marca 1945 to był Danzig.
      Jeśli już to reparacji powinni domagać się przymusowo wysiedleni za Odrę Danzigerzy.
      Jeszcze w połowie 1945 było tu ich ok. 130.000.

      "Od połowy 1945 Gdańsk był celem licznych transportów przymusowych wysiedleńców z Kresów Wschodnich"

      • 11 3

    • odszkodowania (2)

      Akurat swoich miast Niemcy nie niszczyli mieli nadzieja na powrot te zniszczenia to wynik niepotrzebnych radzieckich bombardowac Stettin i Breslau tez Niemcy oszczedzili

      • 5 3

      • w centrum Wrocławia (Breslau) w 1945 Niemcy tworzyli twierdzę z pasem do startowania i lądowania samolotów (1)

        samodzielnie przyczyniając się do ruiny centrum tego miasta.

        • 3 1

        • Breslau został ogłoszony w 45 roku miastem-twierdzą. Gdańsk takiej roli nigdy nie pełnił.

          • 1 1

    • (1)

      Gdańska to raczej Niemcy nie zniszczyli, przecież to było ich miasto! Polecam powtórkę z historii

      • 4 3

      • po co?

        • 1 1

  • Z Targu Weglowego jeździłem na Orunię. Pamiętam tą linię. (6)

    Pamiętam też tramwaje z drewnianymi ławkami. Drzwi otwierało się i zamykało ręcznie. W każdym wagonie jechał konduktor i sprzedawał bilety.

    • 43 3

    • Linia (5)

      Nr 6 o ile dobrze pamiętam

      • 13 0

      • Zgadza sie. (1)

        Jechała przez przydrożne łąki. Można bylo siedzieć na stopniu w otwartych drzwiach podziwiając widoki dopóki konduktor nie przegonił ;-)

        • 4 1

        • Mnie wykorzystał

          Na pętli pasanil, bylem pasywny

          • 4 4

      • Ja pamietam (1)

        Jak zachar el bandito przyjechal na dolne miasto i zebrał na łepetyne srogo

        • 1 2

        • Ale to swiat

          O ktorym sie nie mowi

          • 2 1

      • Dobrze pamiętarz, przez ul. Jednośći Robotniczej.

        • 4 0

  • j23 (1)

    Na Orunię trasa była oznaczona linią nr 6 do pętli na ul Gościniec z mijanką .Powinni przywrócić trasę na Orunię .

    • 29 0

    • Pętla była na Gościnnej nie na ul Gościniec bo takiej ulicy nie było na Orunii. Słaby z ciebie agent

      • 2 0

  • 10:09 29

    Spoko było

    • 5 0

  • (1)

    Co się wydarzyło z tym Targiem Węglowym?!

    • 17 3

    • został zamieniony na parking

      nadal czeka na zabudowę jednej z pierzei i zamianę na atrakcyjną przestrzeń miejską wolną od parkujących i jeżdżących samochodów, taką jak Rynek w Krakowie.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszym kinem w Gdyni, otwartym w 1926 roku, było:

 

Najczęściej czytane