• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Małgorzata Zimnoch
21 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Przesuń aby
porównać
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Przesuń aby
porównać
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Przesuń aby
porównać
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Przesuń aby
porównać
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla



Przesuń aby
porównać

To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Chrobrego i Waryńskiego

    przez Chrobrego jeździł tramwaj i kończył bieg na Waryńskiego, tam była taka mijanka, a nie pętla.

    • 0 0

  • taki pomysł (27)

    w tych miejscach powinien być powrót do starych tramwajów...a samochody na parkingi przed starówką...byłoby znacznie więcej miejsca na chodzenie pieszo...

    • 211 26

    • (3)

      Na "starówkę" i tak prawie nikt nie może wjechać, bo masz strefę ograniczonej dostępności, więc po dodaniu torów tramwajowych byłoby mniej miejsca na chodzenie.

      • 9 6

      • a kto ci zabrania chodzić po torach? (2)

        tu chodzi o miejsca zajmowane przez poparkowane głupio samochody

        • 1 0

        • Nie będę się przepychał z tramwajem (1)

          za słaby jestem

          • 0 0

          • ale między ścianą - a żle zaparkowanym autkiem dajesz

            • 0 1

    • (8)

      W jakim mieście ta starówka?

      • 16 15

      • dodatkowa odpowiedź (2)

        aktualny parking przy Urzędzie Wojewódzkim....brzydki jest ale ma sporo miejsca na parkowanie...a Stare Miasto powinno być wolne od parkujących samochodów....wygląda to nieładnie...kamienice uliczki powinny być wyeksponowane...knajpy w środku nic na zewnątrz...Przywrócenie dawnego klimatu Gdańska w tym miejscu to jest dobry pomysł...

        • 9 5

        • A Ty wiesz gdzie jest Stare Miasto w Gdańsku?

          • 0 0

        • dlaczego...piszesz...jak...dziecko...neostrady...?

          • 3 4

      • (2)

        od razu widać żeś burak podlaski

        • 8 4

        • Spod laski

          • 0 0

        • napisał gdańszczanin z dziada pradziada

          • 1 6

      • odp.

        w widocznym mieście na zdjęciach....j/w ...

        • 7 15

      • we warszawiu

        • 21 5

    • W jaki sposób tramwaj na Długiej spowodowałby, że byłby

      tam więcej miejsca do chodzenia?

      • 1 1

    • W Gdańsku nie ma starówki!!! (10)

      Jest Stare Miasto (to tam, gdzie stał kiedyś zamek krzyżacki i stoi do dzisiaj Ratusz Staromiejski) jest też Główne Miasto to okolice Drogi Królewskiej- słoiki nazywają to miejsce starówką.

      • 18 12

      • a gdańszczanie "Gdańskiem" (4)

        trasa Wrzeszcz/Morena/Chełm/Przeróbka/cokolwiek -> Brama Wyżynna
        -gdzie jedziesz?
        -do Gdańska

        • 20 2

        • he, he. (3)

          Nie ma takiej dzielnicy jak Morena,są Piecki Migowo. Morena to spółdzielnia mieszkaniowa.

          • 9 9

          • To są nazwy umowne głupcze

            • 3 1

          • Wsi Piecek i Migowa też nie ma. Ludzie mówią Morena od lat '80, tylko do urzęda5ów jeszcze nie dotarło. Czy kogoś to dziwi

            • 8 0

          • Czego mu minusujecie? Prawdę pisze. Morena to spółdzielnia, a nie dzielnica.

            • 8 6

      • gdańska starówka to: (2)

        Stare Miasto, Główne Miasto, Długie Ogrody i Dolne Miasto

        • 5 8

        • Chyba u ciebie

          W Elblągu

          • 4 1

        • i Stare Przedmieście

          • 4 2

      • ...właściwie starówka jest nie ma tylko Starówki...

        • 11 2

      • I już ulżyło? Jest stare miasto, ale jeśli ktoś w tym znaczeniu użyje słowa starówka to koniec świata nie nastapi.

        • 12 12

    • (1)

      stare tramwaje to jeżdżą ale w Sztokholmie i też w starej części, no i w mieście aniołów

      • 0 8

      • Byłeś tam kiedyś?

        W Sztokholmie tramwaje jeżdżą spod Dworca Centralnego na wyspę Djurgarden, do pętli Waldemarude. Na Starym Mieście (Gamla Stan) tramwajów nie ma.

        • 8 0

  • Dawne trasy tramwajów w Gdańsku

    Brakuje informacji i zdjęć o trasie tramwaju z Wrzeszcza ul. Waryńskiego do Brzeźna

    • 0 0

  • Śmieszna jat taka dwoistość w ludziach. Na co dzień ze smartfonem, internet ,telewizja, lodówki, samoczynne odkurzacze, coraz szybsze samochody. Ale miasto chcieli by mieć XIX wieczne. Kamienice z piecami kaflowymi, drewnianymi stropami i schodami, wspólnymi ubikacjami na półpiętrze, różnymi budami na podwórzach, rynsztokami i tramwajami na wąskich ulicach. Miałem taką przyjemność, gdy szklanki spadały z półek trzęsących się gdy tramwaj przejeżdżał.

    • 2 3

  • Widać, że niektórzy wypowiadający się nie ogarniają współczesności (3)

    Dzisiejsze tramwaje rozwijają parokrotnie większe prędkości i są znacznie większe. Bo też ich rola polega nie na podwożeniu ludzi pod ważniejsze miejsca, lecz szybkim ich przemieszczaniu z jednego obszaru w drugi. I jeśli są po drodze licznie uczęszczane miejsca, to dobrze. Taką rolę, jak kiedyś tramwaj, dzisiaj pełni autobus. Też większy, zatem nie wszędzie wjedzie. Jest jeszcze bezpieczeństwo pieszych, o których nie może się ocierać duży pojazd. To dlatego dobrze spaceruje się po centrach dużych miast, ale dojechać pod wieżę Eiffla czy Westminster, względnie główne place Brukseli, Wiednia albo Kopenhagi komunikacją miejską jest niemożliwe.

    • 22 11

    • To może zawitaj do Budapesztu, w którym do ścisłego centrum i w miejsca uczęszczane dojedziesz właśnie tramwajem. W Polsce przykładem jest Poznań. A co do bezpieczeństwa pieszych - w Katowicach tramwaj jeździ po deptaku, i jakoś rzezi wśród pieszych tam nie widać.
      W Gdańsku Główne Miasto jest praktycznie odcięte od komunikacji miejskiej.

      • 5 0

    • Jechałeś ostatnio tramwajem?

      Prędkość ok. 5 km/h, to nie jest "szybkie przemieszczanie z jednego obszaru w drugi". Teoretycznie nie stoją w korkach, ale ciągle się spóźniają...

      • 4 5

    • szczerze ? Te prędkości są równe mojej hulajnodze.

      • 5 7

  • Będę nudna ale co mi tam

    Porównanie z Targiem Węglowym to doskonały przykład jak bardzo potrafimy budować miasta.

    • 2 0

  • Sceptyk (3)

    Budynki w centrum Gdańska w tej chwili są odbudowywane w strasznie złym deweloperskim stylu. Wyspa spichrzów wyglada okropnie w porównaniu do tego jak wyglądała zabudowa przed wojną. Wyobraźcie sobie jeżeli po wojnie starówka byłaby odbudowana w socjalistycznym stylu. Moda mija, budynki wybudowane w latach 90 tez na tamte czasy były spoko, dziś zastanawiamy się kto postawił tu takie brzydactwo. Stare miasto powinno być odbudowywane i rekonstruowane w oryginalnym przedwojennym stylu. Gdańsk to piękne miasto ale obecnie panuje straszny burdel architektoniczny który pozostanie z nami na lata a piękno zabudowań możemy podziwiać jedynie na przedwojennych zdjęciach.

    • 52 14

    • Akurat na Głównym Mieście są budynku wybudowane w "socjalistycznym stylu", zresztą wiele budynków tylko z grubsza przypomina te pierwotne. Główne Miasto zostało zbudowane od nowa.
      A skoro wspominasz o budynkach z lat 90-tyhc - wtedy to dopiero koszmarki stawiano.

      • 2 0

    • Wyspa Spichrzów to były niemal wyłącznie magazyny, żadnych mieszkań hoteli i restauracji. Nawet był czas gdy zamykano ją na noc i wypuszczano psy. Naprawdę przychodzi do głowy komuś pomysł by odbudować te magazyny z malutkimi okienkami ? Wyłącznie dla wątpliwej ozdoby ? Naprawdę myśli, że ktoś by wykładał pieniądze ,zwłaszcza prywatne, na głupoty nie dające zysku. Utopia.

      • 4 1

    • To przez adamowicza

      I przez łowicza

      • 3 11

  • Zadamy tramwaju przez spacerowa do osowy pkp i na armi krajowej az do kokoszek!!!oraz na lostowickiej aby polaczyc chelm z (2)

    Moreną!!!

    • 5 8

    • Żądamy tramwaju z przystankami "na żądanie"

      • 1 0

    • przeciwnie nie chcemy tego czołgu na szynach w Gdańsku jak juz to buspasy

      • 3 4

  • (6)

    Tramwaj mógł jechać jak już to na orunię, a nie do Oruni. Czas chyba cofnąć się do szkoły pani Małgorzato..

    • 15 8

    • (5)

      I tu się mylisz. "Na Orunię" to błędna mowa potoczna, prawidłowo jest do Oruni, w Oruni. To, że mało kto o tym wiem i stosuje, to już inna sprawa. Także ta podstawówkę warto rozważyć.

      • 12 3

      • To nie jest (2)

        To nie jest błędna mowa potoczna. Orunia przez wiele lat była osobną miejscowością, a raczej wsią sąsiadującą z Gdańskiem i dlatego poprawnym tu jest użycie "do Orunii". W drugiej połowie XX w. Orunia stała się administracyjnie dzielnicą Gdańska i z czasem zaczęto używać stwierdzenia, że jeździ się "na Orunię".

        • 8 2

        • Tak jak mówi się " jedziemy na grzyby" albo "idziemy na laski".

          • 0 1

        • Zgadza się, kiedyś ta wieś nazywała się Ohra

          • 0 0

      • Jadę na Hel?, jadę do Helu. (1)

        • 4 0

        • Go to Hell...

          • 0 1

  • Poza Długą i Targiem Węglowym powinni przywrócić linie (1)

    Tramwaj powinien jechać Szeroką lub choćby Podwale Staromiejskim i przy Łączności odbijać w stronę Muzeum 2 Wojny Światowej. Na Orunię powinny jeździć tramwaje skręcając w stronę Raduni i górą po wale i dalej w ulicy za Zaroślakiem. Drugą linię można byłoby reaktywować wzdłuż Łąkowej lub Chmielną tam wszędzie rozwijać będzie się miasto.

    • 72 16

    • Nawrót choroby?

      Zastanawiam się skąd się biorą tacy pomysłodawcy. Również ci co ich popierają lajkiem. Tramwaj na Podwalu Staromiejskim? Jadący czy stojący jak eksponat ? Wielkim szczęściem Gdańska jest niewielki już odsetek linii przebiegających ulicami bez wydzielonego torowiska. Został jeszcze kawałek w Nowym Porcie. Lata poświęcono na to by takie kolizje zlikwidować. Ale są jeszcze w Polsce miasta zmagające się z tym problemem, gdzie tramwaj stoi w korku razem z samochodami a przystanki dodatkowo hamują ruch. Nigdy więcej.

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdańszczanin, który na przełomie maja i czerwca 1981 roku przeprowadził strajk głodowy z żądaniem wypuszczenia wszystkich więźniów politycznych PRL to:

 

Najczęściej czytane