• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Orunia, Droga Królewska, Zielony Most - tędy kiedyś jeździły tramwaje

Małgorzata Zimnoch
21 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Mają w Gdańsku długą historię, nadajemy im imiona i kochamy je, chociaż czasem się psują. Gdańskie tramwaje - sprawdzamy, dokąd kiedyś można było nimi dojechać.



Tramwaj do Oruni - jedna z najstarszych linii



Przesuń aby
porównać
Tramwaje jeździły do Oruni Mapka od 1878 r. Była to druga oddana do użytku w Gdańsku linia tramwajów konnych (pierwsza prowadziła do Wrzeszcza i Oliwy). Jako jedna z pierwszych została zelektryfikowana - w 1896 r. tramwaje elektryczne pojechały właśnie do Oruni oraz do Siedlec. Oruńska linia była jednotorowa, miała jedną mijankę. Trasa przetrwała niemal sto lat - została zlikwidowana w 1972 r.

Tramwaje coraz szybsze: "Podkręcają" prędkość tramwajów

Ulica DługaMapkaDługi Targ



Przesuń aby
porównać
Trasa przez ul. Długą w kierunku Dolnego Miasta została uruchomiona w 1883 r. - jeszcze w erze tramwajów konnych. Zniszczona podczas II wojny światowej, w latach powojennych ruch został wznowiony jedynie tymczasowo. Tramwaje kursowały tu do 1959 r. Tę linię zastąpiła trasa przez Podwale Przedmiejskie i most Baileya (który miał być prowizoryczny, a przetrwał kilkadziesiąt lat).

Tramwaje coraz dłuższe: Pojedziemy 45-metrowymi tramwajami?

Tramwaj pod Żurawiem - ul. SzerokaMapka



Przesuń aby
porównać
Tramwaj pod Żurawiem pojawił się na początku XX w. Ta linia powstała jako przedłużenie trasy z Brzeźna przez Nowy Port do Stoczni Schichaua (dalej tory prowadziły przy dzisiejszym Madisonie, ul. Korzenną aż do ul. Szerokiej). Decyzja o zamknięciu tej części trasy zapadła w pierwszych latach po zakończeniu wojny.

Czytaj więcej: Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Zielony MostMapka - zwodzona trakcja



Przesuń aby
porównać
Linia tramwajowa nr 3 prowadziła od początku XX w. z Dworca Głównego na Dolne Miasto przez Targ Węglowy, ul. Długą, Długi Targ, Zielony Most i Długie Ogrody. Zielony Most był wówczas zwodzony - przęsła podnosiły się razem z trakcją. To połączenie zlikwidowano w latach 50. XX w.

Targ Węglowy Mapka - kiedyś była tu pętla



Przesuń aby
porównać

To stąd od 1883 r. wyjeżdżały tramwaje konne w kierunku Dolnego Miasta. W 1896 r. była to już linia elektryczna i miała połączenie z Dworcem Głównym. W latach 30. XX w. zbudowano drugi tor i pętlę uliczną (od strony Katowni). Linia tramwajowa działała na Targu Węglowym do 1971 r.

Więcej artykułów o gdańskich tramwajach znajdziesz tutaj

Opinie (253) ponad 20 zablokowanych

  • Chciałbym doczekać powrotu nazwy (3)

    Prawie zawsze piszecie Przeróbka zamiast Trojan. Wszyscy niby chcą wrócić do pieknej przeszłości, a posługują się socjalistyczną przeróbką nazwy z Trojan na Przeróbkę. Tramwaj Długą, Zieloną bramą, Bramą Zuławską podążał jako nr 9 na Trojan, dalej na Sianki dzisiaj Stogi...

    • 22 0

    • (1)

      "Trojany" w XXI wieku źle się kojarzą

      • 3 1

      • Sianki też ładna nazwa...

        • 2 0

    • Radzę jednak choć trochę zainteresować się historią. Nawet tą w Gedanopedii. Po wojnie zamiast niemieckiego Troyl zaczęto używać nieco spolszczonej nazwy Trojan. Nie miała ona żadnego związku z dzielnicą, tyle że niedaleko była ulica Trojangasse /dziś Seredyńskiego/. Bardziej oficjalną nazwą było Zawiśle i do tej, geograficznie uzasadnionej nazwy może warto było by wrócić.

      • 3 0

  • Jedno stwierdzam

    kiedys bylo ladniej :)

    • 19 3

  • Widzę w tym wszystkim logikę.

    Paliwo drożeje i samochody też ? Ludzie opamiętajcie się i nie kupujcie śmieci.

    • 9 3

  • Tramwaje w Gdańsku

    Dawno temu dokładnie 100 lat temu czyli w 1921 roku tramwaje jeździły tak : nr 1 co 5 minut do Wrzeszcza, a po godz. 20 do godz. 22 co 10 minut, do Oliwy z Targu Węglowego tramwaj nr 2
    co 15 minut, a na Orunię tramwaj nr 6 od Targu Węglowego do kościoła w Oruni co 10 minut,
    z Oliwy do Jelitkowa nr 10 co 15 minut a w zimie co półgodziny, z Wrzeszcza do Brzeźna
    tramwaj nr 9 , i jeszcze inne były nr 4, nr 3, nr 8 czy np tramwaj nr 5 z dworca głównego do Targu
    Rybnego ( ulicą Krosna) ...
    Warto chyba przywrócić linie tramwajowe, których dziś nie ma.

    • 16 3

  • a o Wrzeszczu ani słowa trasie, skąd ruszał tramwaj na plażę w Brzeźnie, trasie ,mijankach nie wspomnę o nr.linii ,nie wszyscy nowomiejscy(patologia podlaska )co stocznie życie uratowały o tym wiedzą ,oni to raczej gdzie wypić i pod krzakiem paść (tanie mordownie) takie były lata 50-60,a na tej linii to jeździły dyliżanse i szybkość ich zawrotna

    • 10 0

  • Więcej takich ciekawych wiadomości prosimy

    • 11 0

  • anna

    Tramwajem przez ul.Dluga w latach 50 tych jezdzilam jako mloda dziewczyna do pracy do Lakowej tam na ul. Szuwary byly Warsztaty szolne a Targiem Weglowym to byla normalna trasa do Wrzeszcza lub do Oruni potem z Biskupi pieszo na Pohulanke teraz Chelm

    • 14 1

  • Precz z samochodami spalinowymi

    Gdańsk miastem pojazdów eko

    • 6 9

  • Poza Długą i Targiem Węglowym powinni przywrócić linie (1)

    Tramwaj powinien jechać Szeroką lub choćby Podwale Staromiejskim i przy Łączności odbijać w stronę Muzeum 2 Wojny Światowej. Na Orunię powinny jeździć tramwaje skręcając w stronę Raduni i górą po wale i dalej w ulicy za Zaroślakiem. Drugą linię można byłoby reaktywować wzdłuż Łąkowej lub Chmielną tam wszędzie rozwijać będzie się miasto.

    • 72 16

    • Nawrót choroby?

      Zastanawiam się skąd się biorą tacy pomysłodawcy. Również ci co ich popierają lajkiem. Tramwaj na Podwalu Staromiejskim? Jadący czy stojący jak eksponat ? Wielkim szczęściem Gdańska jest niewielki już odsetek linii przebiegających ulicami bez wydzielonego torowiska. Został jeszcze kawałek w Nowym Porcie. Lata poświęcono na to by takie kolizje zlikwidować. Ale są jeszcze w Polsce miasta zmagające się z tym problemem, gdzie tramwaj stoi w korku razem z samochodami a przystanki dodatkowo hamują ruch. Nigdy więcej.

      • 1 7

  • (4)

    Zielony Most był zwodzony, ok. Ale jak trakcja się podnosiła? Most zwodzony podnosił się razem z trakcją..? He?

    • 6 1

    • Tak. Wyższa technika niedostępna współczesnym Wolakom. (1)

      • 3 0

      • Niezwykłe..

        • 1 0

    • (1)

      Nie tylko ten. Przewód trakcyjny podnosił się też z przęsłem mostu Siennickiego> Są zdjęcia gdzie widać jak to działało.

      • 1 0

      • Dziękuję bardzo za odpowiedź!!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się okręt muzealny, który na stałe cumuje przy Skwerze Kościuszki w Gdyni?

 

Najczęściej czytane