• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto kiedyś i dziś. Porównanie kilku miejsc

Rafał Borowski
6 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Utrwalona na nich architektura nie uległa większym zmianom, ale poziom życia mieszkańców wręcz przeciwnie. W artykule zaprezentujemy, jak z perspektywy kilkudziesięciu lat zmieniło się dziewięć wybranych miejsc z Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ich historyczne fotografie, w większości pochodzące z okresu PRL-u, zestawiliśmy z wykonanymi współcześnie.



Masz własne, archiwalne zdjęcia okolicy, w której mieszkasz?

Z perspektywy wielu lat nawet pozornie błahe zdjęcia potrafią nabrać niezwykłej wartości. W artykule przedstawimy wybrane kadry Gdyni, Sopotu i Gdańska, utrwalone od końca lat 60. do początku 90. i zestawione z ich współczesnymi odpowiednikami. Wszystkie historyczne zdjęcia pochodzą ze zbiorów agencji Kosycarz Foto Press.

Nie ma co ukrywać, że próżno spodziewać się zaskoczeń, które towarzyszą podziwianiu przedwojennych zdjęć. Widoczna w naszych zestawieniach architektura - z nielicznymi wyjątkami - nie uległa znaczącym zmianom. Nie oznacza to jednak, że nie będą one interesujące dla czytelników.

Bo choć wygląd budynków zmienił się w niewielkim stopniu, ogromnym przeobrażeniom uległo ich otoczenie, np. liczba i marki samochodów na ulicach czy sposób prezentowania reklam w przestrzeni publicznej. Dla starszych czytelników będzie to podróż do czasów młodości, dla młodszych okazja do poznania, w jakich realiach żyli ich rodzice czy dziadkowe. Po obejrzeniu naszej galerii zapraszamy do podzielenia się swoimi wspomnieniami lub refleksjami w komentarzach pod artykułem. Co waszym zdaniem zmieniło się na lepsze, a co na gorsze?

Gdynia, skrzyżowanie ulic Władysława IV oraz Żwirki i WiguryMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Władysława IV oraz Żwirki i Wigury w Gdyni w maju 1987 r. W oczy rzuca się znacznie większa współcześnie ilość zieleni oraz przeobrażenia, którym uległa branża reklamowa. Zniknął widoczny po prawej słup ogłoszeniowy - podobnie jak niemal wszystkie tego rodzaju obiekty w Trójmieście - a zamiast niego wyrasta nieopodal stojak na billboardy.

Quiz Trójmiasto kiedyś i dziś Średni wynik 56%

Trójmiasto kiedyś i dziś

Rozpocznij quiz


Gdynia, ul. 10 lutegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono ul. 10 lutego w Gdyni w czerwcu 1975 r. To pamiątka z wizyty prezydenta Francji, którym był wówczas Valéry Giscard d'Estaing. Oprócz niego w otwartej limuzynie znajdują się także premier Piotr Jaroszewicz oraz I sekretarz komitetu wojewódzkiego PZPR Tadeusz Fiszbach.

Czytaj więcej: Zapomniana Natasza ze skweru Kościuszki

W przeciwieństwie do poprzedniego zestawienia z tej ulicy niemal całkowicie zniknęła zieleń. Ze zmian w architekturze warto odnotować pojawienie się w lewej pierzei Centrum Kwiatkowskiego oraz trwającą właśnie budowę apartamentowca przy dawnym oddziale NBP. Spostrzegawczy czytelnik dostrzeże także majaczący w oddali Pomnik Braterstwa Polsko-Radzieckiego, który został zburzony tuż po transformacji ustrojowej.

Sopot, ul. Bohaterów Monte CassinoMapka



Przesuń aby
porównać
Na obu zdjęciach po lewej - zarówno u góry, jak i na dole - utrwalono ul. Bohaterów Monte Cassino w Sopocie w marcu 1989 r. Elewacje niektórych kamienic uległy drobnym zmianom w wyniku kapitalnych remontów, przeprowadzonych w ciągu ostatnich kilkunastu lat. W oczy rzuca się natomiast znacznie większa liczba ogródków gastronomicznych, które pojawiły się przy jednym z najsłynniejszych deptaków w naszym kraju.

Przesuń aby
porównać


Gdańsk, skrzyżowanie al. Armii Krajowej i ul. 3 majaMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie al. Armii Krajowej i ul. 3 maja w Gdańsku lutym 1989 r. Od marca 2006 r. nosi ono nazwę węzła im. Karla von Groddecka, XVIII-wiecznego burmistrza Gdańska. Lewą część współczesnego kadru, gdzie niegdyś znajdowało się odkryte torowisko kolejowe, wypełnia gmach galerii handlowej Forum Gdańsk, otwartej w maju 2018 r. Z różnic pomiędzy zdjęciami warto również zwrócić uwagę na torowisko tramwajowe w kierunku Chełmu, które zostało oddane do użytku w grudniu 2007 r.

Widoczny na dalszym planie węzeł drogowy z górującą nad nim estakadą nosił w czasie wykonania czarno-białego zdjęcia nazwę węzła Leningradzkiego. Od września 2004 r. ten newralgiczny punkt na mapie komunikacyjnej Gdańska nazywa się węzłem im. Unii Europejskiej. Jego dawna nazwa pochodziła od dochodzącej do niego al. Leningradzkiej, której w 1990 r. przywrócono historyczną nazwę - Podwale Przedmiejskie.

Gdańsk, skrzyżowanie ulic Wały Jagiellońskie i HuciskoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Wały Jagiellońskie i Hucisko w Gdańsku w 1969 r. Oprócz poszerzenia pierwszej z ulic na początku lat 70. uwagę przykuwa znacznie zmieniony wygląd gmachu w centralnej części zdjęcia, przy Targu Drzewnym. Zarówno pod koniec lat 60., jak i dziś mieści się w nim lokalny oddział Państwowego Zakładu Ubezpieczeń. Przebudowa budynku, podczas której wykonano charakterystyczne oszklenie elewacji, została przeprowadzona na początku lat 90.

Gdańsk, skrzyżowanie ulic Chłopskiej i Bora KomorowskiegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Chłopskiej (na lewo) i gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego na Przymorzu w marcu 1984 r. Poza większą ilością zieleni w pasie pomiędzy jezdniami kadr nie uległ większym zmianom. Warto wspomnieć, w okresie PRL druga ze wspomnianych ulic nosiła nazwę Czerwonego Sztandaru. Patron ulicy został zmieniony w 1990 r.

Gdańsk, skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. MiszewskiegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej w górnym zestawieniu utrwalono skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. ks. Leona Miszewskiego we Wrzeszczu w lipcu 1968 r. Natomiast lewe zdjęcie w dolnym zestawieniu pochodzi z sierpnia 1994 r. W pierwszym zestawieniu w oczy rzuca się znaczne poszerzenie kosztem chodnika ul. Miszewskiego, w drugim nieznaczna przebudowa fasady budynku na rogu z ul. Do Studzienki, która do 1990 r. nosiła imię Władysława Hibnera.

Przesuń aby
porównać

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Gdzie się podziały drzewa z ul. 10 Lutego?! (2)

    A dokładniej szpalery drzew?

    • 36 0

    • są w odbudowie (1)

      • 6 1

      • Tylko jak..

        Zrobić je, białą farbą? hehe

        • 5 0

  • Gdynia, skrzyżowanie ulic Władysława IV oraz Żwirki i Wigury (2)

    1987 - heksagonalna płyta/kostka na placu >>> 2020 - ta sama heksagonalna płyta/kostka na placu >>> Rozwój jak się patrzy.

    • 28 1

    • ta sama...

      Tylko jak przystalo na "miasto z morza" - falujaca.

      • 12 0

    • Ta kostka nazywa się trylinka

      • 4 0

  • Doskonały dowód na to że miasto zwija się w stagnacji, nic się nie zmienia od wielu lat, wieję komuną

    • 22 4

  • Ciemność widze

    • 8 0

  • Kiedys lepiej niz obecnie

    Czesto ogladam stare zdjecia i w 100 % stweirdzam ze kiedys bylo ladniej,zielona,czysto..zobaczcie jak kiedys wygladal np plac po 1 jak i 2 stronie Dworca Glownego..

    • 17 4

  • Ale to forum gdańskie jest szpetne masakra jaknktos na budowę takiego szkaradnego budynku pozwolil

    • 31 7

  • Na żadnym ze starych zdjęć nie ma infrastruktury rowerowej (6)

    To jest chyba najbardziej rzucająca się w oczy zmiana.
    Dobrze, że odchodzimy od schematów mentalnych sprzed 50 lat, szkoda tylko, że tak powoli.

    • 5 42

    • Rowery (2)

      Struktury rowerowej? Rowerami wtedy jezdzili biedacy .To byl wstyd pokazac sie rowerem w miescie. Byly one uzywane przez dzieci i ludnosc wiejska.

      • 4 7

      • (1)

        Właśnie o tej mentalności i biedzie - głównie umysłowej - piszę.
        Połowa lat 70. to rewolucja rowerowa w Holandii. My musieliśmy czekać na to całe dwa pokolenia.

        • 5 5

        • Rowery

          Nie ustrzeglismy sie. Przyszla ta moda z zgnilego zachodu.Teraz wszedzie tylko ci ped**arze......

          • 4 4

    • Fakt

      Kiedyś infrastruktura drogowa była znacznie bardziej dostosowana do potrzeb. Teraz to zupełne dno. A rowery wodne były na plaży w Sopocie i kto chiał to sobie popedałował.

      • 9 1

    • a po co? (1)

      Podobnie jak obecnie, bez problemow jezdzilo sie jezdnia. Po to byla karta rowerowa...

      • 7 1

      • i po chodnikach

        • 0 0

  • Hucisko (1)

    To nie jest skrzyżowanie ulic Wały Jagiellońskie i Hucisko w Gdańsku w 1969 r. Pętla tramwajowa na Targu Węglowym działała do 1971, tory na Targu Drzewnym zlikwidowano w 1972 lub 1973

    • 9 1

    • Zeczywiscie!nie widać torów ! To musi być pozniej!

      • 0 0

  • Tyko kiosków RUCH żal (6)

    Kiedyś były, tera nie ma

    • 37 4

    • (4)

      Faktycznie, wprost żyć bez tych metalowych bud z zapałkami i gazetami nie mogę :D

      • 5 9

      • I jeszcze budy z zapiekankami przy Locie, palce lizać... (3)

        • 7 0

        • (2)

          Pamiętam. Serio tęsknicie za kioskami i przyczepami kempingiwymi na ulicach?
          Nie wierzę... Co Wy w głowach macie?

          • 2 7

          • Bo wtedy byli młodzi, ot co. (1)

            Pamiętam jak w latach 80. kupowałem zapiekankę w przyczepie przy Podwalu Staromiejskim. Koleś, który mi ją serwował, miał długie i średniej czystości paznokcie. Od tamtej pory odechciało mi się wszelakich budkowych specjałów.

            • 1 0

            • No właśnie

              To jest chyba jedyny powód, dla którego są tacy, co mówią, że za PRL było lepiej.
              Bo ich plecy nie bolały.

              • 0 1

    • Kiedyś to były czasy, teraz nima czasów.

      • 7 0

  • Stare fotki (2)

    Ciekawa sytuacja przychodzi na mysl. Prezydent Francji i inni "dygnitarze" stoja w otwartym samochodzie? Bez pancernej limuzyny i bez ochrony? A wokol tlumy mieszkancow. To zdjecie to chyba jakis "przekret" i propaganda komunistow.

    • 16 11

    • Hehe... (1)

      A dzisiaj mały wicepremier w kamizelce kuloodpornej daje się wywozić ochronie z miasta, bo się boi polskich kobiet.
      Taka piękna władza teraz, że są najbardziej znienawidzonymi ludźmi w kraju. Bardziej niż wierchuszka PZPR u schyłku komuny.

      • 8 2

      • A prezydentka mieściny płaci setki tysięcy złotych za swoją ochronę...

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki tytuł miało pierwsze dzieło wystawione w Operze Leśnej w Sopocie?

 

Najczęściej czytane