• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto kiedyś i dziś. Porównanie kilku miejsc

Rafał Borowski
6 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Przesuń aby
porównać

Utrwalona na nich architektura nie uległa większym zmianom, ale poziom życia mieszkańców wręcz przeciwnie. W artykule zaprezentujemy, jak z perspektywy kilkudziesięciu lat zmieniło się dziewięć wybranych miejsc z Gdańska, Sopotu i Gdyni. Ich historyczne fotografie, w większości pochodzące z okresu PRL-u, zestawiliśmy z wykonanymi współcześnie.



Masz własne, archiwalne zdjęcia okolicy, w której mieszkasz?

Z perspektywy wielu lat nawet pozornie błahe zdjęcia potrafią nabrać niezwykłej wartości. W artykule przedstawimy wybrane kadry Gdyni, Sopotu i Gdańska, utrwalone od końca lat 60. do początku 90. i zestawione z ich współczesnymi odpowiednikami. Wszystkie historyczne zdjęcia pochodzą ze zbiorów agencji Kosycarz Foto Press.

Nie ma co ukrywać, że próżno spodziewać się zaskoczeń, które towarzyszą podziwianiu przedwojennych zdjęć. Widoczna w naszych zestawieniach architektura - z nielicznymi wyjątkami - nie uległa znaczącym zmianom. Nie oznacza to jednak, że nie będą one interesujące dla czytelników.

Bo choć wygląd budynków zmienił się w niewielkim stopniu, ogromnym przeobrażeniom uległo ich otoczenie, np. liczba i marki samochodów na ulicach czy sposób prezentowania reklam w przestrzeni publicznej. Dla starszych czytelników będzie to podróż do czasów młodości, dla młodszych okazja do poznania, w jakich realiach żyli ich rodzice czy dziadkowe. Po obejrzeniu naszej galerii zapraszamy do podzielenia się swoimi wspomnieniami lub refleksjami w komentarzach pod artykułem. Co waszym zdaniem zmieniło się na lepsze, a co na gorsze?

Gdynia, skrzyżowanie ulic Władysława IV oraz Żwirki i WiguryMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Władysława IV oraz Żwirki i Wigury w Gdyni w maju 1987 r. W oczy rzuca się znacznie większa współcześnie ilość zieleni oraz przeobrażenia, którym uległa branża reklamowa. Zniknął widoczny po prawej słup ogłoszeniowy - podobnie jak niemal wszystkie tego rodzaju obiekty w Trójmieście - a zamiast niego wyrasta nieopodal stojak na billboardy.

Quiz Trójmiasto kiedyś i dziś Średni wynik 56%

Trójmiasto kiedyś i dziś

Rozpocznij quiz


Gdynia, ul. 10 lutegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono ul. 10 lutego w Gdyni w czerwcu 1975 r. To pamiątka z wizyty prezydenta Francji, którym był wówczas Valéry Giscard d'Estaing. Oprócz niego w otwartej limuzynie znajdują się także premier Piotr Jaroszewicz oraz I sekretarz komitetu wojewódzkiego PZPR Tadeusz Fiszbach.

Czytaj więcej: Zapomniana Natasza ze skweru Kościuszki

W przeciwieństwie do poprzedniego zestawienia z tej ulicy niemal całkowicie zniknęła zieleń. Ze zmian w architekturze warto odnotować pojawienie się w lewej pierzei Centrum Kwiatkowskiego oraz trwającą właśnie budowę apartamentowca przy dawnym oddziale NBP. Spostrzegawczy czytelnik dostrzeże także majaczący w oddali Pomnik Braterstwa Polsko-Radzieckiego, który został zburzony tuż po transformacji ustrojowej.

Sopot, ul. Bohaterów Monte CassinoMapka



Przesuń aby
porównać
Na obu zdjęciach po lewej - zarówno u góry, jak i na dole - utrwalono ul. Bohaterów Monte Cassino w Sopocie w marcu 1989 r. Elewacje niektórych kamienic uległy drobnym zmianom w wyniku kapitalnych remontów, przeprowadzonych w ciągu ostatnich kilkunastu lat. W oczy rzuca się natomiast znacznie większa liczba ogródków gastronomicznych, które pojawiły się przy jednym z najsłynniejszych deptaków w naszym kraju.

Przesuń aby
porównać


Gdańsk, skrzyżowanie al. Armii Krajowej i ul. 3 majaMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie al. Armii Krajowej i ul. 3 maja w Gdańsku lutym 1989 r. Od marca 2006 r. nosi ono nazwę węzła im. Karla von Groddecka, XVIII-wiecznego burmistrza Gdańska. Lewą część współczesnego kadru, gdzie niegdyś znajdowało się odkryte torowisko kolejowe, wypełnia gmach galerii handlowej Forum Gdańsk, otwartej w maju 2018 r. Z różnic pomiędzy zdjęciami warto również zwrócić uwagę na torowisko tramwajowe w kierunku Chełmu, które zostało oddane do użytku w grudniu 2007 r.

Widoczny na dalszym planie węzeł drogowy z górującą nad nim estakadą nosił w czasie wykonania czarno-białego zdjęcia nazwę węzła Leningradzkiego. Od września 2004 r. ten newralgiczny punkt na mapie komunikacyjnej Gdańska nazywa się węzłem im. Unii Europejskiej. Jego dawna nazwa pochodziła od dochodzącej do niego al. Leningradzkiej, której w 1990 r. przywrócono historyczną nazwę - Podwale Przedmiejskie.

Gdańsk, skrzyżowanie ulic Wały Jagiellońskie i HuciskoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Wały Jagiellońskie i Hucisko w Gdańsku w 1969 r. Oprócz poszerzenia pierwszej z ulic na początku lat 70. uwagę przykuwa znacznie zmieniony wygląd gmachu w centralnej części zdjęcia, przy Targu Drzewnym. Zarówno pod koniec lat 60., jak i dziś mieści się w nim lokalny oddział Państwowego Zakładu Ubezpieczeń. Przebudowa budynku, podczas której wykonano charakterystyczne oszklenie elewacji, została przeprowadzona na początku lat 90.

Gdańsk, skrzyżowanie ulic Chłopskiej i Bora KomorowskiegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej utrwalono skrzyżowanie ulic Chłopskiej (na lewo) i gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego na Przymorzu w marcu 1984 r. Poza większą ilością zieleni w pasie pomiędzy jezdniami kadr nie uległ większym zmianom. Warto wspomnieć, w okresie PRL druga ze wspomnianych ulic nosiła nazwę Czerwonego Sztandaru. Patron ulicy został zmieniony w 1990 r.

Gdańsk, skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. MiszewskiegoMapka



Przesuń aby
porównać
Na zdjęciu po lewej w górnym zestawieniu utrwalono skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. ks. Leona Miszewskiego we Wrzeszczu w lipcu 1968 r. Natomiast lewe zdjęcie w dolnym zestawieniu pochodzi z sierpnia 1994 r. W pierwszym zestawieniu w oczy rzuca się znaczne poszerzenie kosztem chodnika ul. Miszewskiego, w drugim nieznaczna przebudowa fasady budynku na rogu z ul. Do Studzienki, która do 1990 r. nosiła imię Władysława Hibnera.

Przesuń aby
porównać

Opinie (248) 10 zablokowanych

  • Gdańsk i Gdynia nie zatrzymały się 50 lat temu (6)

    Te miasta się cofnęły. Jest brudniej, więcej reklam, gorsze drogi. Do czego doprowadzili ci włodarze z po.

    • 35 23

    • (1)

      Masz na myśli tych wladarzy z PO, którzy wprowadzili ustawę krajobrazową eliminującą reklamy, którą to ustawę dwa razy pisowski wojewoda próbował zawetować?
      Aha.
      Gorsze drogi? Aha. Widzę, że kartuskiej, Słowackiego i obwodnicy sprzed kilkudziesięciu lat to nie pamiętasz albo pamiętać nie chcesz.

      • 8 8

      • Nie dziw się wojewodzie,którego przywieźli w teczce i pierwszy raz w życiu zobaczył duże miasto! Typowy pisowski kmiot!!!

        • 6 6

    • Gdańsk miasto kapusie i SB kow (1)

      • 6 11

      • Widać ze często spotykasz kumpli!!

        • 2 3

    • (1)

      Za to Z pisu strasznie nabudowali! Ciekawe co?

      • 4 4

      • Przecież Gdańskiem od dawna rządzi PO...

        • 3 1

  • Szkoda Gdyni

    Szczurek zaniedbał miasto. Niech on i tak cała jego klika już odejdą.

    • 21 4

  • Kiedyś były ładniejsze samochody. (4)

    • 11 8

    • (3)

      wardburgi, syreny, moskwicze, no cud miód i orzeszki

      • 7 2

      • (2)

        A z większych to jeszcze jelcze, autosany i stary.
        Kapiące olejami stawiacze zasłon dymnych.
        No faktycznie jest za czym tęsknić... dziżes...

        • 5 2

        • Nie pisałem o jakości a o wyglądzie. (1)

          • 3 1

          • Najpierw ma działać.
            Potem na być bezpieczne.
            A dopiero na końcu ma wyglądać.
            a i tak uważam, że dzisiejsze pojazdy są ładniejsze.

            • 2 4

  • Szaro buro jak zawsze.

    Nie rozumiem tylko jednego dlaczego ludzie tu chcą mieszkać i płacić krocie za m2 mieszkania. Taki paradoks ??? Trochę odmalowali te kamieniczki w Głównym Mieście ale wystarczy zejść na podwórko by uświadczyć uroków strefy striptizu ;)

    • 13 3

  • Jednak te czarno-biale zdjecia, bez wszechobecnych obecnie reklam, byly duzo ladniejsze, a ul. Swietojanska z drzedwami (jeszcze pamietam) po prostu wspaniala

    • 23 1

  • Z zał. zdjęć wynika żę naprawdę tak wiele się nie zmieniło.... (1)

    .

    • 26 0

    • Mam to samo zdanie

      Nie wiem czy zdjęcia specjalnie tak dobrane czy faktycznie nic się nie zmieniło.

      • 3 0

  • przybyło jedynie sporo blachosmrodów

    .

    • 10 9

  • Stan drog i czystosc na ulicach wtedy lepsza niz teraz (1)

    Komuna i UE

    • 16 3

    • kiedyś nie było samochodów

      to drogi się nie niszczyły

      • 4 0

  • Ale kiedyś było szaro i buro, a teraz tak kolorowo... ;)

    • 1 10

  • (1)

    Nie wiem czemu ale odnoszę wrażenie że kiedyś większy ład panował estetyczny na ulicach a dziś jeden wielki misz masz. Taki typowy mcdonalizm. Ot choćby te czerwone ścieżki rowerowe na przejściach dla pieszych. Nie można było tego estetyczniej zrobić jak kiedyś? Nie wszystko co zachodnie musi być piękne i lepsze. Owszem ściągajmy to co dobre ale niekoniecznie wszystko bo nie wszystko jest takie super. Ot choćby wszędzie reklamy o wszystkim i o niczym.

    • 22 6

    • zebra przejść i czerwień dróg dla rowerów polkierowczykom nie wystarczy
      mimo nich "nie mogą się spodziewać" obecności piszych i rowerzystów

      gdyby wystarczyła, można by jak w centrum Kopenhagi, bez kolorków
      ale tam kierowczyki jakoś cudownie dają radę
      może Duny sprawdzają IQ na prawko?

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

Co symbolizuje 12 złotych gwiazd na błękitnym tle flagi UE?

 

Najczęściej czytane