• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ta trasa poprowadziła tramwaje na samą plażę

rb
26 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (141)
Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku Zakończenie torów tramwajowych w pobliżu nieistniejącego dziś mola w Brzeźnie. Zdjęcie z lat 30. XX wieku

122 lata temu uruchomiono nową, jednotorową linię tramwajową z Wrzeszcza przez ul. Chrobrego do Brzeźna. Przetrwała dokładnie 60 lat.



Chciał(a)byś żyć w Gdańsku z początku XX wieku?

26 maja 1901 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahn (DES) uruchomiła połączenie między plażą w Brzeźnie i placem Komorowskiego (Max-Halbe-Platz), przez ul. Chrobrego (Brösener Weg).

Zabrakło jednak środków na budowę ostatniego odcinka, zlokalizowanego przy dzisiejszym skrzyżowaniu ul. Ludwika Waryńskiego (Brunshöferweg) z ul. Białą (Weißer Weg). Powstał on później.

Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r. Mijanka tramwajowa na ul. Oliwskiej w Nowym Porcie. Zdjęcie wykonano ok. 1903 r.
Natomiast w tym czasie już od roku (9 lipca 1900 r.) istniał odcinek łączący Brzeźno z Nowym Portem, a więc tramwaje mogły odtąd kursować z Nowego Portu do Wrzeszcza.

64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej 64 lata temu tramwaje zniknęły z Długiej
W wyniku walk o Gdańsk w 1945 r. trasa została zniszczona. Odtworzono ją w nieco ponad rok po wojnie.

27 lipca 1946 r. przywrócono ruch z ul. Waryńskiego we Wrzeszczu, przez ul. Chrobrego i Brzeźno do Nowego Portu. Dwa tygodnie później - 10 sierpnia - już cała ta trasa została przywrócona do użytku. Obsługiwała ją wówczas linia nr 5.

Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015. Trasa z Wrzeszcza przez Brzeźno do Nowego Portu. Grafika pochodzi z książki Sebastiana Zomkowskiego pt. "Tramwajem przez Gdańsk", Gdańsk 2015.
Zakładano, że w latach 1951-52 linia zyska drugi tor oraz że zostanie połączona z al. Grunwaldzką (od pl. Komorowskiego). Jednak nie zdobyto na to kredytów i trasa nie została rozbudowana.



W latach 1961-62 rozbudowywano układ torowy na obecnej al. Hallera w kierunku Brzeźna. 30 lipca 1961 r. tramwaje pojechały po raz pierwszy nową, dwutorową trasą od pętli Kolonia Uroda do ul. Gdańskiej w Brzeźnie. Tym samym biegnące praktycznie równolegle torowisko na ul. Chrobrego stało się zbędne i zdemontowano je.

Ta jednotorowa linia zniknęła więc z krajobrazu Gdańska dokładnie 60 lat po jej uruchomieniu.

95 lat trasy tramwajowej na Stogi 95 lat trasy tramwajowej na Stogi
rb

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • Napewno brakuje tamtejszej zieleni, spokoju, uwaznosci na czlowieka. Tempo zycia bylo duzo wolniejsze, mniej nerwowe i to mi sie podoba. Ludzie zyli blizej siebie, nie obok siebie, chyba bylo mniej wrogosci.

    • 22 2

  • Marzenie Januszy. Podjechać pod sama atrakcje turystyczna. (2)

    • 15 28

    • (1)

      Ja zauważyłem taka cechę bardziej u nowobogackiej hołoty....

      • 7 2

      • Nowobogacki też może być Januszem. To nie kwestia wieku czy portfela ale mentalności.

        • 8 0

  • Też mi nowina

    Teraz też wjeżdżają nawet na samą plaże tylko nie tramwaje tylko stare pasaty januszy

    • 26 10

  • I to jest tradycja kochani.

    Jednak zabraklo pieniedzy

    • 16 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie znajdował się pierwszy stadion kolebki żółto-niebieskich?

 

Najczęściej czytane