- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (182 opinie)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (305 opinii)
- 3 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (30 opinii)
- 4 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 5 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 6 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
Do czego służyła najsłynniejsza hala Stoczni Gdańskiej
Jest duża, widoczna z ulicy i zachowała się w dobrym stanie. Prawdopodobnie z tych powodów jest najbardziej znaną halą stoczniową w Gdańsku. A mimo to wciąż bardzo często określana jest nieprawidłową nazwą.
Stojący tuż przy ul. Jana z Kolna ceglany budynek jest dobrze widoczny zarówno z okien przejeżdżających tuż obok tramwajów, jak i oddalonej o kilkadziesiąt metrów linii SKM. Na szczycie jego frontu znajduje się napis "Stocznia Gdańska", a nad nim dwa, mocno już wyblakłe symbole. Pierwszy z nich to - dziś powiedzielibyśmy - logotyp zakładu, drugi to Order Sztandaru Pracy, jakim stocznia szczyciła się w okresie PRL.
Historia stoczniowej kadłubowni
Halę zbudowano jednak znacznie wcześniej. Na miejscu istniejących tutaj kilku mniejszych obiektów przemysłowych powstała na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, w ramach rozbudowy stoczni Schichaua i przygotowania zakładu na potrzebny produkcji militarnej III Rzeszy wielka hala o zbliżonym do obecnego kształcie.
Tuż po zbudowaniu była największą i najnowocześniejszą halą Stoczni Schichaua, a w latach powojennych, do lat 70. XX wieku, najnowocześniejszą i największą halą polskiej Stoczni nr 2, a następnie Stoczni Gdańskiej. W latach 70. XX wieku - hala 3B została zmodernizowana w związku z wymogami dotyczącymi wentylacji.
Choć dość powszechnie nazywana jest trasernią, nie jest to poprawna nazwa. Ta właściwa to: hala prefabrykacji wydziału K3 - 3B. Mieściła się w niej kadłubownia wydziału K3 oraz - na piętrze - trasernia wydziału K1.
Największa hala prefabrykacyjna przez 30 lat
Hala ma powierzchnię 10 500 m kw. Do lat 70. XX w. była to największa w stoczni hala służąca celom prefabrykacyjnym.
Główna hala jest jednoprzestrzenna. Część, znajdująca się od strony południowej, została wyniesiona. Od strony zachodniej znajduje się aneks socjalno-biurowy. Na wysokim piętrze hali zlokalizowano trasernię - miejsce przygotowywania szablonów do wykonywania części okrętowych.
Hala należała do dwóch wydziałów stoczni
Część główna hali 3B oraz przybudówka socjalno-biurowa należała do Wydziału Montażu Kadłubów K3 (Zakład Budowy Statków B), trasernia - do Wydziału Obróbki i Prefabrykacji Kadłubów K1.
Traserzy i stolarze na piętrze...
W traserni, zlokalizowanej na wysokim piętrze hali, przygotowywano dokumentację traserską dla całej stoczni. Linie teoretyczne części jednostek rozrysowywano na podłodze i przenoszono następnie na szablony wykonane ze sklejki.
Szablony opuszczano później specjalnymi windami z wysokiego piętra hali 3B do jej dolnej, głównej części i transportowano następnie do hali obróbki blach (4B - szablony do odwzorowania części na blachy poszycia) lub wręgowni (6B - szablony do odwzorowania kształtowników na wręgi), gdzie ich kształty były odwzorowywane na blachach i kształtownikach.
W okresie, kiedy trasernia klasyczna przekształciła się w trasernię numeryczną, dodano liczne boczne boksy - biura wyposażone w komputery (częściowo zachowane, mieszczące stanowiska pracy dla dwóch-trzech osób). Były to także pomieszczenia do nauki młodych traserów. W traserni pracowało około 130 osób.
Plan miejscowy ochroni otoczenie słynnej stoczniowej hali
W traserni znajdowała się także podręczna stolarnia, w której wykonywano szablony, ale także np. mniejsze modele elementów konstrukcyjnych statków, jak np. układy zrzutowe kotwic z kluzami kotwicznymi (otworami, przez które przechodzą łańcuchy kotwic), łańcuchami i kotwicami. Miały one służyć do symulacji opadania kotwic i sprawdzenia, czy podczas zrzutu kotwic nie uderzą one o burtę jednostki.
W stolarni znajdowały się mniejsze maszyny do obróbki drewna, np. strugarki, heblarki, piły. Strugano tam także niezbędne w pracy traserni deski i listewki.
...sekcje okrętowe na parterze
W głównej części obiektu 3B - hali produkcyjnej znajdują się dwa przeloty robocze, dokonywano tutaj prefabrykacji sekcji okrętowych. Powstawały tu sekcje o ciężarze do 36 ton, ponieważ zespołowo suwnicami można zapewnić wywiezienie z hali właśnie sekcje o tym ciężarze. Udźwig suwnic wynosił po 20 ton. Trzeci, zewnętrzny, niezadaszony przelot roboczy służył do prefabrykacji sekcji płaskich kadłuba. Uzbrojony był w suwnicę wspartą na belce suwnicowej, zamontowanej na ścianie hali 3B. Pod częścią biurową obiektu 3B znajdują się schrony.
Rocznie przerabiano w hali od około 25 000 do 30 000 ton stali, miesięcznie około 2000 ton. Materiał dostarczano do hali prefabrykacji wagonami z placu, znajdującego się poza halą od strony północnej.
Dziennie do hali wjeżdżały cztery wagony z materiałem, po dwa na każdy przelot wewnętrzny. Wagony wjeżdżały do środka hali prefabrykacji od strony południowej, a nie północnej od strony placu kompletacyjnego. Były one rozładowywane na trzeciej zmianie pracy stoczni za pomocą suwnic.
W hali pracowało przeciętnie około 190 ludzi, natomiast na odkrytym przelocie zewnętrznym około 40 osób.
Poza halą sekcje łączono w duże podzespoły (bloki)
Na przedpolach pochylni B (obok hali 3B) wykonywano montaż sekcji w bloki kadłubowe, szczególnie bloki części dziobowych i rufowych kadłubów statków (elementy złożone z kilku sekcji). Sekcje 36-tonowe ładowano w hali 3B na samojezdne przyczepy i wywożono na przedpola pochylni, gdzie służyły do montażu bloków okrętowych.
Bloki okrętowe montowane na przedpolach pochylni były umieszczane na pochylniach i montowane jako części składowe kadłuba statku. Po zamontowaniu przy pochylniach żurawi Kone bloki kadłubowe mogły mieć wagę do 150 ton, a w szczególnych przypadkach, przy wykorzystaniu dwóch żurawi do pracy w tandemie, nawet do 260 ton. Umożliwiało to znaczne skrócenie montażu kadłuba statku na pochylni.
Codziennie, planowo po godzinie 18, wywożono z hali wagonami, a później także za pomocą samojezdnej przyczepy wykonane sekcje okrętowe i przygotowywano przestrzeń do przyjęcia kolejnej partii materiału. Pracę na pochylniach prowadziło 16 brygad.
Po wywiezieniu gotowych sekcji wjeżdżały do hali dwa wagony z materiałem pochodzącym z magazynu kompletacyjnego. Od godziny 22 do 6 materiał przy użyciu suwnic rozkładano na poszczególne stanowiska robocze. Rano do pracy przychodzili monterzy, którzy pobierali narzędzia i przystępowali do prefabrykacji sekcji okrętowych.
Materiał archiwalny z 2020 r.
Nietypowe Budowle Trójmiasta. Kadłubownia i trasernia na terenach stoczniowych
Zachowane elementy pierwotnego wyposażenia
Sześć suwnic o udźwigu 20 ton (jedna z nich wieloczynnościowa obrotowa), płyty monterskie, winda do szablonów, szyna podajnika. Magazyn spawalniczy - po lewej stronie od wejścia w formie aneksu, pomieszczenia biurowe dodane w formie blaszanych budek. W traserni zachowane lampy, szyb i tor do transportu szablonów, budki do rzutników w tzw. ciemni. W północno-zachodnim narożniku hali znajduje się przybudówka - pomieszczenie mistrza wykonane przez pracowników wydziału K3 z materiału odpadowego.
Przypomnijmy, że trwa procedowanie wniosku o wpis obiektów i obszaru dawnej Stoczni Gdańskiej na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Śródtytuły pochodzą od redakcji.
Miejsca
Opinie (170) ponad 10 zablokowanych
-
2023-04-02 01:28
Za socjalizmu było tu najlepiej (5)
- 11 3
-
2023-04-02 06:13
(2)
Stocznia im.Komuny Paryskiej,Stocznia Nauta w Gdyni, wszystko zaorali...
- 5 0
-
2023-04-02 08:46
PiS tak ma... (1)
- 1 4
-
2023-04-02 23:51
pewnie nie zdajesz sobie z tego sprawy
Ale twoje brednie sa przeciwskuteczne...
- 1 0
-
2023-04-02 07:47
Szpital,stołówki,nadgodziny,była praca i kasa. (1)
Pracowałem w łączności ,byłem w każdym miejscu.
- 3 1
-
2023-04-02 09:37
Kabel Kaczyszenko też był w każdym miejscu, w tym u WSI, haki na ludzi zbierał
- 2 2
-
2023-04-02 02:39
w TVP podano? (3)
PiS najpierw doprowadził do sprzedaży państwowej Stoczni Gdańsk ukraińskim oligarchom, a po latach obwieścił sukces, że podupadającą spółkę udało się od nich odkupić za cenę, której nie można ujawnić
ARP nie ujawniła, ile zapłaciła. Przedstawiała upaństwowienie Stoczni Gdańsk jako jeden z sukcesów gospodarczych rządu. To kolejny krok w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wdrażanej przez rząd Premiera Mateusza Morawieckiego podała w komunikacie.- 22 12
-
2023-04-02 10:48
poczytaj o Stoczniowym Funduszu Inwestycyjnym i jego roli w parcelacji stoczni. (2)
wykonanej przez Synergię z jej "amerykańskimi" kolegami.
Wydzielenie cynkowni i pochylni do zewnętrznego podmiotu i oczekiwanie opłat za użyczenie...
Mistrzostwo (gdańsko-liberalnego) świata...
Deal z Ukrainą dotyczył oskrobanych resztek. W tym samym czasie Niemcy sprzedali swoje wschodnie stocznie Rosjanom. Taka moda była. Z podobnym jak w Polsce efektem...
Tak, to był sukces, ponieważ nawet gdy stocznia była w stanie znacznie lepszym nie udało się tego dokonać innym rządom. Bo jak się nie umie prowadzić takiej działalności, to lepiej oddawać możliwości tym co umieją a możliwości nie mają. Przynajmniej można zarobić i czegoś się nauczyć.- 3 0
-
2023-04-02 11:50
I co z tym sukcesem partia zrobiła? (1)
I ile kasy pislamisty na dealu zrobiły?
- 0 3
-
2023-04-02 12:41
tyle samo
co Niemcy na swoich konszachtach z Rosjanami.
A błędów nie popełnia tylko ten, co nic nie robi...
Za to w "gałę harata"...- 3 0
-
2023-04-02 06:09
(1)
sloiki nie znajo..
- 10 3
-
2023-04-02 07:17
Prawie same słoiki tam pracowali bo repatrianci precz z komuną by nie krzyczeli.
- 0 3
-
2023-04-02 06:25
Są większe
Zbudowane na początku XX wieku i istniejące do dziś hale Żakładów Naprawczych na Przeróbce mają 16000 i 25000 metrów kwadratowych ale na jednym poziomie.
- 3 0
-
2023-04-02 07:22
Tam założono Wolne związki zawodowe (1)
a potem na bruku wylądowali bo całe lata 80 komuna wiedząc że ten system się skończył przygotowywała się do przejęcia majątku Polski i zamienienie książeczek partyjnych na czekowe.Dzisiaj oni i ich dzieci są miliardami a także przejęli PO.
- 24 6
-
2023-04-02 08:49
Kim są?
Nadprezes się tatusiem jakos nie chwali... czyzby był resortowy?
I w pis bieda co?- 3 6
-
2023-04-02 08:07
Hala stoczni Gdańskiej (2)
1889-1939 - Stocznia Schichaua w Gdańsku, została stworzona przez Schichaua , który wcześniej zajmował się początkiem
prac stoczniowych w Elblągu i tam nie było możliwości rozwoju stoczni dlatego ,że Elbląg nie posiadał dużego portu morskiego i dlatego podjął decyzję by stocznia była w Gdańsku . A obecne władze podjęli decyzję o zbudowaniu kanału
na Mierzei Wiślanej ale statki morskie nie mogą wpływać przez ten kanał li dopływać do portu w Elblągu.
Port w Elblągu jest niewielki ale dobry dla małych jednostek bo np. głębokość wody jest 2,5 m.
A rozbudowa portu w Elblągu nie ma potrzeb ani sensu.- 12 12
-
2023-04-02 09:54
Hala stoczni Gdańskiej 1889-1939 - Stocznia Schichaua w Gdańsku, została stworzona przez Schichaua
Aaaaaa, to nie przez Kalksteinøf? Czy tam Kaczynskich, jak w TVP
- 1 3
-
2023-04-02 10:32
Schichau dorobił się na silnikach parowych i lokomotywach
Potem robił turbiny dla swojej stoczni w Gdańsku
2,5 metra jest wystarczające dla barek z prefabrykatami.
Stocznia upadła z podobnych powodów jak i obecne. Po pierwszej wojnie zmieniła się konstelacja polityczna i technologie a stocznia przegapiła to lub nie zdążyła się przestawić..- 2 1
-
2023-04-02 08:29
W 1972 roku montowaliśmy z kolegą sterowanie elektryczne zamykania i otwierania tych wielkich wrót
- 8 0
-
2023-04-02 08:31
Donaldzie, Tadeuszu, Jarosławie , (1)
Dziękujemy za zaoranie stoczni .
100 lat nikt nie dał rady a Wy w ciągu 30 lat doprowadziliście do jej bankructwa- 25 2
-
2023-04-02 15:09
dołóź jeszcze
Januszu - Michale.
- 3 1
-
2023-04-02 09:29
W procesie gangu Jaroslawa K, pseudonim "balbina"
Zbigniew Z, pseudonim "0", Mateusz M, pseudonim "Pinokio", Antoni M, pseudonim "Rusek", Jacek S, pseudonim "70 baniek", Daniel O, pseudonim "Brudna pała", Marek S, pseudonim "Caryca", Beata S, pseudonim "Powiatowa"
- 13 11
-
2023-04-02 15:52
Pracowałem jakis czas w tej stoczni ale nigdy bym nie pomyślał ze...
...jest to najsłynniejsza hala w tym zakładzie. Zawsze najbardziej popularną była hala koncertowa Stoczni Gdańskiej gdzie odbywały sie pierwotnie "sopockie" festiwale piosenki i najwięksi artyści muzyczni z calego świata zjeżdżali sie tłumnie aby zaprezentować swoje talenty.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.