- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (27 opinii)
- 2 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (263 opinie)
- 3 Największe starcie gdańskiej "Gry o tron" (30 opinii)
- 4 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (36 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (73 opinie)
- 6 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie
Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.
Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.
Lotniska w Gdańsku - historia
Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.
Samolotem z Wrzeszcza do Europy
Konkurencja z Pruszczem Gdańskim
Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.
Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.
Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.
Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi
Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.
Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.
Trzecie największe lotnisko w Polsce
Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.
W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.
W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.
W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.
W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.
Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.
W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.
Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.
Nowy pirs na gdańskim lotnisku
Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.
W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Miejsca
Opinie (345) ponad 20 zablokowanych
-
2019-05-03 11:44
dało się..
Dało..ale..???.. dało ale należy wlać optymizm oraz zachęcić do PRACY..
- 2 0
-
2019-05-03 14:08
w ankiecie niema odpowiedzi ze jeszcze nigdy...
- 5 0
-
2019-05-03 14:09
Lotnisko jest w Matarni? Nie w Firodze?
- 5 1
-
2019-05-03 14:47
Kiedy lotnisko w Babich Dolach ?
Mialy byc loty to Londynu i do Radomia.
- 5 2
-
2019-05-03 16:20
Ankieta..nigdy!
- 4 0
-
2019-05-03 16:29
Hańbą jest,że samoloty tak nisko latają nad domami mieszkańców.Mam nadzieję,że pani prezydent Dulkiewicz to zmieni.
- 3 16
-
2019-05-03 17:22
Ja rozumiem że Pan Z. Kosycarz robi dobre...
...zdjęcia i jest znana gdańska postacia, ale czy ta informacja fot. Kosycarz musi byc na każdym zdjęciu tak wielka i nachalna, zeby przeslaniala zdjecie?!
- 9 5
-
2019-05-03 17:42
Pamiętam lotnisko we Wrzeszczu. (2)
Pozostał pas startowy, który od wielu lat jest ulicą. We Wrzeszczu był aeroklub i modelarnia.
W niej budowałem latające modele samolotów.
W hangarach stały szybowce, samoloty Wilgi i Gawrony. Na dworzu samoloty AN-2.
Jak zamknęli lotnisko to na tym terenie było organizowane Święto Latawca. Fajna impreza.
A potem na terenie lotniska powstało osiedle ZASPA.- 12 1
-
2019-05-03 18:23
Słusznie prawisz (1)
poza nimi były czeskie "Moravy", w hangarze stały ruski kukuruźnik Po-2, TS-8 "Bies" - ciekawym co się z nimi stało?...
- 1 1
-
2019-05-16 19:09
Czasy
Z Aeroklubów szły na emeryturę - na ognisko za hangarem. Widziałem to w jednym z Aeroklubów w centralnej Polsce. CSS13 poszedł do ognia. Jednemu z pilotów, po wielkiej awanturze, udało się odzyskać drążek sterowy. Takie to były czasy.
- 0 0
-
2019-05-03 18:43
Głosowanie (1)
W głosowaniu brakuje odpowiedzi do zaznaczenia "nigdy". Autorzy głosowania mogliby uszanować tysiące czytelników, którzy albo nigdy nie latali samolotami albo np. tylko raz w życiu np. z Wa-wy.
- 4 2
-
2019-05-03 21:04
Nieporozumienie
Niemcy już przed wojną wykluczyli tą lokalizację z powodu mgieł. A teraz na dodatek latają nad miastem.
- 3 0
-
2019-05-03 21:13
rząd chce uchwalić nowe prawo geologiczne i górnicze. to będzie koniec Polski. ułatwienia dla zagranicznych korporacji do przejmowania koncesji na wydobycie!
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.