• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 lat temu otwarto lotnisko w Rębiechowie

Rafał Borowski
2 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później. Pierwszy samolot, który kiedykolwiek wylądował na płycie lotniska w Rębiechowie, przybył z Wrocławia 1 maja 1974 roku. Oficjalne otwarcie obiektu nastąpi dzień później.

Mija 45 lat od oficjalnego otwarcia portu lotniczego Gdańsk-Rębiechowo, które miało miejsce 2 maja 1974 r. Co ciekawe, pierwszy samolot - z Wrocławia - wylądował na tym lotnisku dzień wcześniej.



Początki budowy lotniska w Rębiechowie są związane z likwidacją jego poprzednika - czyli Lotniska Gdańsk-Wrzeszcz - które funkcjonowało w latach 1919-1974 na terenie dzisiejszej Zaspy.

Lotniska w Gdańsku - historia


Wystarczy rzut oka na mapę Gdańska, aby zrozumieć, jakie względy zadecydowały o podjęciu tej decyzji. Wrzeszczańskie lotnisko znajdowało się w niezwykle kłopotliwej lokalizacji, której nieprzekraczalne granice wyznaczały od wschodu zabudowania Wrzeszcza i Brzeźna, od zachodu intensywnie rozwijającego się wówczas Przymorza, od południa linia kolejowa między Gdańskiem a Gdynią i wreszcie od północy wybrzeże Bałtyku.

Samolotem z Wrzeszcza do Europy


Jak często korzystasz z lotniska w Rębiechowie?

Konkurencja z Pruszczem Gdańskim



Takie położenie nie tylko praktycznie wykluczało rozbudowę aerodromu, ale również stwarzało poważne zagrożenie dla pasażerów i okolicznych mieszkańców. Dlatego plany likwidacji lotniska we Wrzeszczu i budowy jego następcy powstały już na początku lat 60.

Rozważano kilka lokalizacji planowanej inwestycji. Najpoważniejszymi propozycjami były lotnisko wojskowe w Pruszczu Gdańskim - istniejące do dnia dzisiejszego - oraz tereny nieopodal wsi Rębiechowo pod Gdańskiem.

Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku. Punkt informacji na nowo otwartym lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 2 maja 1974 roku.
Jakie argumenty przeważyły w dyskusji nad ostatecznym wyborem? Obok Rębiechowa występowały lepsze warunki geologiczne - a dokładnie gleby piaszczysto-gliniaste - oraz mikrobiologiczne. Rzeźba terenu była niemal idealnie płaska, a w najbliższej okolicy brak było wysokiej zabudowy.

Nie bez znaczenia były również odległości do centrów Gdańska i Gdyni - odpowiednio 10 i 23 km - oraz czysty rachunek ekonomiczny. Paradoksalnie z wyliczeń wynikało bowiem, że koszty przebudowy pruszczańskiego lotniska byłyby wyższe niż budowa "od zera" w omawianej lokalizacji.

  • Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. Maszyna - tzw. rozścielacz do masy nawierzchniowej - układa asfalt na przyszłej drodze startowej. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.
  • Budowa dróg dojazdowych i kołowania na lotnisku w Gdańsku-Rębiechowie. 7 listopada 1973 roku.

Przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi



Port lotniczy Gdańsk-Rębiechowo był pierwszym tego rodzaju obiektem budowanym od podstaw w powojennej historii Polski. Pierwsza łopata została wbita w ziemię w grudniu 1971 roku. Prace budowlane objęły obszar 350 ha, podczas których niezbędne było przekopanie miliona metrów sześciennych ziemi i wycinka 36 ha lasu. O  rozmachu budowy świadczy również liczba zużytych materiałów: 140 km elementów nawierzchni betonowej oraz 80 km różnego rodzaju kabli.

Po upływie zaledwie 2,5 roku port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie był gotowy. Pierwszy samolot, który przyleciał z Wrocławia, wylądował tutaj 1 maja, punktualnie o godz. 13. Dzień później, czyli 2 maja, nastąpiło oficjalne otwarcie nowego, gdańskiego aerodromu z udziałem przedstawicieli najwyższych władz państwowych i uruchomienie regularnej komunikacji lotniczej.

Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku. Budowa lotniska w Rębiechowie. 6 kwietnia 1974 roku.

Trzecie największe lotnisko w Polsce



Aby zbytnio nie zanudzać czytelników, z kalendarium historii gdańskiego lotniska warto przytoczyć jeszcze kilka dat.

W 1997 r. został oddany do użytku nowy terminal pasażerski - obecnie jest wykorzystywany np. do lotów poza tzw. strefę Schengen.

W 2004 roku patronem obiektu został Lech Wałęsa, przywódca ruchu Solidarności i pierwszy po 1989 roku niekomunistyczny prezydent.

W 2006 roku udało się po raz pierwszy osiągnąć liczbę miliona pasażerów w ciągu jednego roku.

W roku 2012 oddano do użytku nowy, niemal w całości przeszklony terminal - nazwany T2, w odróżnieniu do wspomnianego wcześniej terminalu - który zaledwie trzy lata później został powiększony o ok. jedną trzecią powierzchni.

Otwarcie terminalu T2 1 kwietnia 2012 r.


W tym samym roku, tj. w roku 2015, uruchomiono wreszcie Pomorską Kolej Metropolitalną, której jeden z przystanków - Gdańsk Port Lotniczy - umożliwia sprawną komunikację nie tylko z i do Trójmiasta, ale również na Kaszuby.

Natomiast w marcu 2019 roku informowaliśmy o ogłoszeniu przetargu na rozbudowę terminalu T2 o dodatkowe pirsy.

Nowy pirs na gdańskim lotnisku


Port lotniczy w Gdańsku-Rębiechowie jest obecnie trzecim największym w całym kraju i stanowi zapasowe lotnisko dla Warszawy. Po zmianach administracyjnych - wbrew nazwie - jego teren znajduje się obecnie w większości w granicach dzielnicy Matarnia, włączonej do Gdańska w 1973 roku.

W 2018 roku z lotniska skorzystało 4,98 mln pasażerów. Po zakończeniu rozbudowy o wspomniane pirsy - która ma planowo zakończyć się w 2021 roku - przepustowość lotniska zwiększy się z 7 do 9 mln.
Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku. Budowa lotniska w Gdańsku-Rębiechowie. 9 maja 1972 roku.

Miejsca

Opinie (345) ponad 20 zablokowanych

  • Super artykuł.

    Dziękuje.

    • 10 9

  • To Propagandówka jak za PRLu.Obecnie mozemy pochwalic sie Nazwiskiem Bolka,Prezydenta co ciagnął samolot oszusta. (6)

    Stanowiska specjalnie utworzonego dla Syna Przewodniczącego UE którego zadaniem byłą współpraca z Liniami Oszusta. Mieliśmy ,też setki przykładów działań niekompetentnych urzędasów Zamknięcia lotniska lipnych przetargów ,niema się co dziwić ,lotnisko jest przechowalnią kolesiów polityków. Wszystko co robią działa dokładnie identycznie jak co kolwiek w mieście.
    80% pasażerów to emigranci zarobkowi.

    • 21 38

    • Jelop jestes! (2)

      Cymbał do tego!Pisowsi troll!

      • 9 10

      • On jest wlasnie z PO. (1)

        W PO znajdziesz tylko cymbalow.

        • 4 7

        • I u ciebie w Morągu

          • 0 1

    • Kacper - ty jesteś jednak bezdennie głupi

      ten bzdetny wpis nic nie przybliży cię do koryta prezesa wszystkich prezesów
      ty pewno czekasz na otwarcie Centralnego Portu Lotniczego imienia Solidarności Baranów...

      • 9 7

    • Tak jest.

      • 2 1

    • kto lata z lotniska z Gdańska i do Gdanska

      lataja pijani robole z Norwegii i Szwecji zdażają sie tez z Luton badz menchesteru pasażerowie szukani listem gonczym.

      • 1 0

  • zoom (1)

    Mała i zimna pakamera gdzie wjeżdżał wózek z bagażami pasażerów to był szczyt elegancji tego - jak upiera się autor, "aerodromu". Za to kabin do elektronicznego macania było sporo, ale milicjanci uprzejmiejsi od obecnej, nadętej SG.

    • 8 3

    • zważ co wtedy lądowało - 95 procent - An-24

      48 pasażerów maksymalnie w samolocie, a czasami to tylko pół samolotu pełne
      a wózki bagażowe to jeszcze lotnisko we Wrzeszczu pamiętały
      macania pasażerów zaczęły się po porwaniach do NRD...

      • 3 0

  • IL-18 i AN-24 - latalo sie. (2)

    Z Wrzeszcza do Wroclawia w 1973, pozniej do Warszawy w 1984 (z panem ochroniarzem na pokladzie).

    • 8 0

    • Ił-18 we Wrzeszczu nigdy nie wylądował (1)

      raz jeden widziałem B-737 w jakichś skandynawskich barwach i francuską Caravelle.
      Stały w części płyty położonej w sąsiedztwie aeroklubu i skwapliwie pilnowane przez żołdaków.
      An-24 był podstawą komunikacji wewnętrznej i tego LOT miał najwięcej - 20 sztuk.

      • 3 1

      • Z Wrzeszcza AN-24, z Rebiechowa tez.

        IL-18 - albo z Warszawy do Gdanska w 1980, i chyba Do Sofii (tez z Wawy)

        • 1 0

  • (2)

    Warto dodać że stare lotnisko jest teraz cargo.

    • 6 4

    • Stare lotnisko jest teraz Zaspą (1)

      A terminal to galeria handlowa (właściwie hangar, terminal był obok)

      • 6 0

      • 20 minut

        Terminalem był dawny sklep z lampami oraz bank. Piętro wyżej była "wieża".

        • 0 0

  • Parking, toalety - naprawdę? (2)

    Ciągle słyszymy o rekordach liczbowych pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska... Ile to nie przewija się rocznie turystów. A automaty parkingowe... dwa biedne. Jedna budka. A toalety w terminalu wiecznie nieczynne - bo niemiła Zofia sprząta i odsyła do innych, które są... w remoncie. Poza tym - na plus - wszystko po "zachodniemu" :)

    • 14 4

    • Latam 3 razy każdego miesiąca,od lat--nie pamiętam dnia,żeby była nieczynna choć jedna toaleta! Po co sączysz jad?

      Do tego zawsze jest czysto,co wcale nie jest normą na innych europejskich lotniskach.

      • 8 3

    • But a

      Wszystko oprócz straży granicznej.

      • 1 2

  • Szkoda, że im. Bolka

    Szkoda...

    • 18 22

  • Tylko 45

    Wydaje mi się że było od zawsze

    • 2 2

  • dobra robota

    t o firma g p r d byla glownym wykonawca pracowalem przy budowie rolnicy nie by li chetni oddac ziemie ale praca szla

    • 8 2

  • Kiedy Lotnisko zmieni nazwe z im. ? (3)

    • 17 25

    • Pewnie chcesz lotnisko imienia Macier----cza? (2)

      • 4 4

      • Nie. lotnisko im PLichty i młodego Tuska. (1)

        • 1 6

        • lotnisko imienia Misia Zapudłowanego na złość Antoniemu

          • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Charakterystyczny gdański napitek alkoholowy, to:

 

Najczęściej czytane