• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak z Gdańska latały samoloty 100 lat temu

szym
20 grudnia 2023, godz. 07:00 
Opinie (95)

Ile w dwudziestoleciu międzywojennym (1918-1939) trwał lot z Gdańska, z lotniska we Wrzeszczu, do Warszawy, Berlina, Królewca, Rygi czy Moskwy oraz jakimi liniami? W jakim czasie pokonywano samochodem lub autobusem trasę do Sopotu, Elbląga, Malborka czy Grunwaldu? Informuje o tym folder turystyczny wydany w Szczecinie w latach 30. XX w. znajdujący się w zbiorach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku.



Dobrze znasz historię Gdańska?

Pierwsze lotnisko na wyspie Ostrów



Pierwsze lotnisko w Gdańsku znajdowało się na wyspie Ostrów (zwanej wtedy Holmem)Mapka w bezpośrednim sąsiedztwie Stoczni Cesarskiej.

Już kilka lat później zaczęto tworzyć lotnisko we Wrzeszczu, a ściśle w jego części położonej na wschód od linii kolejowej, gdzie znajdował się tzw. wielki plac ćwiczeń dla wojska.

W czasie I wojny światowej gdańskie lotnisko nie odegrało poważniejszej roli ze względu na odległość od rejonów działań wojennych. Samoloty przypisane marynarce wojennej stacjonowały w Pucku (Marinefliegerstation Putzig), natomiast stacja lotnicza we Wrzeszczu wykorzystywana była przez szkołę pilotów marynarki (Marinefliegerschule).

Cywilne lotnisko we Wrzeszczu



Przez gdańskie lotnisko przewijało się przed wojną ok. 1500 pasażerów rocznie.

 Przez gdańskie lotnisko przewijało się przed wojną ok. 1500 pasażerów rocznie.
Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej i konferencji pokojowej w Wersalu zdecydowano o demilitaryzacji Gdańska. W tym okresie zaczęto tworzyć cywilne lotnisko we WrzeszczuMapka, które posłużyło jako ważny punkt komunikacyjny w lipcu 1920 r., w czasie plebiscytu w Prusach Wschodnich.

Ponieważ ówczesne samoloty nie wymagały jeszcze długich dróg startowych, lotnisko było niewielkie i znajdowało się na terenie pomiędzy wrzeszczańskim browarem a obecną ulicą Legionów. Opuszczone przez wojsko koszary Telegraphenkaserne przy tej ulicy posłużyły za budynek administracyjny lotniska.

Samoloty na płycie lotniska na Zaspie. Samoloty na płycie lotniska na Zaspie.
W 1922 r. komisja Ligi Narodów zajmująca się podziałem dawnego majątku Rzeszy na terenie Wolnego Miasta Gdańska zdecydowała, że dawny wielki plac ćwiczeń zostanie oddany na własność Wolnemu Miastu pod warunkiem zbudowania na nim lotniska. Decyzja ta powinna być uważana za oficjalny początek portu lotniczego we Wrzeszczu. W ówczesnych warunkach był on tworzony przede wszystkim dzięki dotacjom z Niemiec, żywo zainteresowanych utrzymywaniem połączeń komunikacyjnych z Wolnym Miastem i z Prusami Wschodnimi.

Otwarcie lotniska w 1923 r.



Oficjalne otwarcie portu lotniczego miało miejsce 17 czerwca 1923 r., a w kolejnych latach lotniskowa infrastruktura była rozbudowywana, by sprostać rosnącym wymaganiom. Był to jeden z najlepiej wyposażonych portów lotniczych w Europie, położony na ważnych szlakach komunikacyjnych, m.in. z Berlina do Moskwy i Leningradu. Już 5 września 1922 r. uruchomiono regularne połączenia z Warszawą.

Choć samoloty latały do Gdańska, to linie lotnicze reklamowały te połączenia jako sposób na dotarcie do modnego kurortu dla najbogatszych, jakim wtedy był Sopot.

 Choć samoloty latały do Gdańska, to linie lotnicze reklamowały te połączenia jako sposób na dotarcie do modnego kurortu dla najbogatszych, jakim wtedy był Sopot.
Jeszcze jedno "gdańskie" lotnisko powstało w okresie międzywojennym poza miastem, a nawet poza granicami administracyjnymi Wolnego Miasta. Mianowicie polscy studenci politechniki, ówczesnej Technische Hochschule, założyli w 1929 r. Akademicki Aeroklub Gdański. Ponieważ gdańscy Niemcy robili wszystko, by uniemożliwić Polakom korzystanie z lotniska we Wrzeszczu, entuzjaści zaczęli w 1931 r. tworzyć własne lotnisko w Rumi, na terytorium Polski.



Pomysł ten znalazł poparcie licznych środowisk w ówczesnym województwie pomorskim, m.in. dowództwa Morskiego Dywizjonu Lotniczego z Pucka, które było zainteresowane posiadaniem zapasowego lotniska dla swoich maszyn. W związku z szybkim rozrastaniem się Gdyni już w 1935 r. uruchomiono loty pasażerskie, a wiosną 1936 r. otwarto w Rumi nowoczesny dworzec lotniczy "Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu". Do wybuchu wojny posiadał on regularne połączenia z Warszawą oraz z kilkoma innymi miastami w Europie.



Jednak jak w dwudziestoleciu międzywojennym latano z Gdańska i ile czasu trwały lądowe podróże? Informuje o tym folder turystyczny wydany w Szczecinie w latach 30. XX w., który znajduje się w zbiorach Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku.

Ile czasu trwały loty z Gdańska prawie 100 lat temu?



Wynika z niego, że w tym czasie:

  • Lot z Gdańska do Warszawy trwał 2 godziny i 15 minut.
  • Lot z Gdańska do Berlina trwał 2 godziny i 30 minut.
  • Lot z Gdańska do Rygi trwał 3 godziny.
  • Lot z Gdańska do Moskwy trwał 11 godzin.

Dla przykładu dziś z Gdańska do Warszawy czy Berlina (gdyby były połączenia do stolicy Niemiec) dolecimy w ok. godzinę.



Rysunki pochodzą z folderu turystycznego. Bloki drukarskie wyryto w miedzi w Instytucie Sztuki Chemigraficznej Felix Köring, Berlin SW 61 według zdjęć Staatliche Bildstelle Berlin, autorstwa pracowni Machtana w Gdańsku i K. Schefflera w Gdańsku.

Quiz Turystyczne Trójmiasto Średni wynik 71%

Turystyczne Trójmiasto

Rozpocznij quiz
szym

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (95)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

2 stycznia 1951 roku z Gdańska odjechał pierwszy pociąg podmiejski. Dokąd?

 

Najczęściej czytane