• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Katastrofa nie przez sabotaż, lecz niedbałość

Jarosław Kus
12 sierpnia 2022, godz. 13:00 
Opinie (11)
Skutki katastrofy kolejowej pod Tczewem. Skutki katastrofy kolejowej pod Tczewem.

50 osób rannych, w tym pięć ciężko, to efekt katastrofy kolejowej, która latem 1932 r. wydarzyła się pod Tczewem.



W sierpień roku 1932 Wybrzeże wkracza pod znakiem raczej niespokojnej pogody: "wskutek szalejącej nad Gdynią i okolicą ulewy" zostają zerwane "mosty drogowy [i] kolejowy na szosie obok kanału portowego, prowadzącej do Oksywji". Również w Gdańsku i Sopocie "gwałtowny, trwający kilka godzin deszcz" wyrządza wiele szkód.

Lecz burzliwa aura nie jest w stanie zatrzeć pozytywnych wrażeń po pierwszych w historii obchodach Święta Morza, urządzanych w ostatnich dniach lipca w Gdyni. W prasie dominują przeważnie komentarze pozytywne, zaś większość komentujących nie ma wątpliwości, że historyczne obchody udały się w stu procentach, choć "podczas tych kilku dni" Gdynia "gościła dwa razy więcej narodu, aniżeli sama ma mieszkańców stałych".

W tej sytuacji "trzeba było rzeczywiście nadludzkiego wysiłku, ażeby te ogromne masy, będące stale w ruchu, opanować bez żadnych tarć i niezadowoleń". Nie byłoby to możliwe bez "nie tylko wzorowej dyscypliny samego społeczeństwa, oceniającego doniosłość wielkiej manifestacji, lecz także znakomitej organizacji przemyślanej w najdrobniejszych szczegółach". Sporo w tym również zasługi "policji i władz bezpieczeństwa".

Nie obyło się jednak bez pewnych kontrowersji, zwłaszcza na tle napiętych stosunków polsko-niemieckich. Jednak, co ciekawe, najpoważniejszy incydent odnotowano w Warszawie, gdzie "niemiecki radca ambasady (...) zerwał flagę polską w dniu Święta Morza". Mieszane uczucia strony polskiej wzbudziło też lądowanie w Gdańsku Zeppelina: sterowiec wylądował we Wrzeszczu, co zostało uznane za oczywistą "gdańsko-niemiecką prowokację".

Niestety znacznie poważniejsze reperkusje wywołały wypadki i zdarzenia związane z komunikacją kolejową.

O ile jednak sceny z udziałem podróżnych, do których doszło na dworcu w Bydgoszczy, można zaliczyć w poczet wydarzeń często humorystycznych (choć nie dla zirytowanych pasażerów), o tyle katastrofy kolejowej pod Tczewem tym mianem określić się nie da.

Dawne katastrofy kolejowe na Pomorzu



Wykolejeniu uległ "pociąg pospieszny 1401 II, zdążający z Krakowa do Gdyni": "większość podróżnych stanowili wycieczkowicze jadący na "Święto Morza" do Gdyni. A chociaż "wykolejeniu uległo sześć ostatnich wagonów", to "wszelkie pogłoski o wypadkach śmiertelnych podczas katastrofy pod Tczewem" okazały się "zupełnie bezpodstawne".

Znamienne, że "Niemcy już wieczorem "roztrąbiły" przez radio wiadomość o rzekomo okropnej katastrofie kolejowej, o wielkiej ilości ciężko rannych i zabitych". Lecz to właśnie na Niemców padły pierwsze podejrzenia, gdy zaczęto szukać winnych i wyjaśniać, "co było przyczyną straszliwej katastrofy". Sugerowano więc, że "katastrofa jest dziełem sabotażystów, którzy może chcieli w ten sposób przeciwdziałać entuzjastycznemu ogromnemu napływowi wycieczek na "Święto Morza"".

Nie trzeba było jednak długiego śledztwa, by stwierdzić, że jedyną winę za katastrofę ponosi wykonawca remontu linii kolejowej: wskutek prac remontowych "tor był znacznie osłabiony", zaś "dozorca robót zaniedbał wystawienia sygnałów, zmuszających pociągi do zwolnienia biegu".



Będąc w Gdyni, szkoda by było nie odwiedzić Gdańska, gdzie w sierpniu odbywa się najbardziej znany z pomorskich jarmarków, czyli tradycyjny "Dominik".

Co ciekawe, okazuje się jednak, że nawet "wielki festyn ludowy od 670 lat" nie jest w stu procentach bezpieczny.

Czyżby na plaży było bezpieczniej? Bo przecież to, że "ruch turystyczny nie słabnie w Gdyni", oznacza, iż "raj nad morzem" można znaleźć nie tylko w Hallerowie, Wielkiej Wsi czy "rozbawionej Jastarni, ale przede wszystkim "na gdyńskiej plaży...".



Źródło: "Gazeta Gdańska" nr 174 z 31 lipca 1932 r., "Dziennik Bydgoski" nr 174 z 31 lipca 1932 r., nr 175 z 2 sierpnia 1932 r., nr 180 z 7 sierpnia 1932 r. i nr 181 z 9 sierpnia 1932 r., "Gazeta Bydgoska" nr 180 z 7 sierpnia 1932 r., "Słowo Pomorskie" nr 174 z 31 lipca 1932 r., nr 180 z 7 sierpnia 1932 r. i nr 181 z 9 sierpnia 1932 r., "Ilustrowany Kurier Codzienny" nr 210 z 31 lipca 1932 r. i nr 212 z 2 sierpnia 1932 r., "Światowid" nr 33 z 1932 r. Skany pochodzą z Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej, Kujawsko-Pomorskiej Biblioteki Cyfrowej, Małopolskiej Biblioteki Cyfrowej oraz Jagiellońskiej Biblioteki Cyfrowej.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (11)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Jesienne spacery historyczne

spacer

Jesienne spacery historyczne

spacer

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie wojska splądrowały klasztor w Oliwie 4 września 1433 r?

 

Najczęściej czytane