- 1 Pozostałości baterii mającej bronić portu (69 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 O morderstwie na jachcie i upartej nudystce (32 opinie)
- 4 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 5 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (97 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
Różne losy starych budynków na Oruni
Rozpoczęła się rozbiórka charakterystycznego narożnego budynku u zbiegu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską. To kolejny obiekt, który wkrótce zniknie z panoramy Oruni. Z kolei remont przeszła kamienica przy Trakcie św. Wojciecha 58, w której mieściła się kiedyś pralnia, a obecnie jest ona zamieszkiwana.
Co należy do rzadkości w takich przypadkach, pojawia się wiele głosów, które popierają rozbiórkę. Wątpliwej urody budynek utrudniał bowiem widoczność na tym ruchliwym skrzyżowaniu, a zaraz obok niego przebiega ścieżka rowerowa wzdłuż kanału Raduni. Często dochodziło tam do wypadków, potrąceń i niebezpiecznych sytuacji.
Film z 2014 roku
Od czwartku trwają prace rozbiórkowe, bowiem remont okazał się nieopłacalny.
- Po analizie kosztów przywrócenia nieruchomości do stanu pierwotnego podejmowane są decyzje dotyczące dalszej eksploatacji. Budynek przy ul. Trakt św. Wojciecha 28 zakwalifikowany został do rozbiórki ze względu na nieopłacalność remontu - wyjaśnia Aleksandra Strug, rzecznik Gdańskich Nieruchomości.
W czwartek na dachu budynku pojawiła się ekipa, która rozpoczęła jego demontaż. Obecnie rozbierana jest część pierwszego piętra. Z kolei na sobotę zaplanowane zostało burzenie pozostałości obiektu.
Czytaj też: Hotel w 100-letniej kamienicy na Oruni
To nie pierwszy budynek, który w ostatnich latach zniknął z krajobrazu Oruni. W zeszłym roku pisaliśmy o planach wyburzenia 100-letnich domów. Jeden z nich, przy ul. Małomiejskiej 11 i 11A został rozebrany w 2018 roku, chociaż konserwator nie wyraził na to zgody. Powodem był zły stan techniczny budynku po pożarze, jaki miał miejsce w październiku tegoż roku. Sprawa trafiła do prokuratury.
Jednak nie wszystkie budynki spotyka ten sam los. W lipcu oddana do użytku, po remoncie, została kamienica przy Trakcie św. Wojciecha 58. W budynku o historii sięgającej czasów przedwojennych zachowana została funkcja mieszkaniowa.
Czytaj też: Tu prało pół miasta. Historia przedwojennej pralni z Oruni
Kamienica jest ostatnim budynkiem przedwojennej pralni i farbiarni Maxa Kraatza. Po wojnie pralnia wznowiła działalność jako Państwowa Pralnia i Farbiarnia Chemiczna nr 1. Bardziej współcześnie znana była pod nazwą "Śnieżka", należała bowiem do Spółdzielni Pracy o takiej nazwie.
Opinie (227) ponad 10 zablokowanych
-
2020-08-07 06:57
Panie redaktoru ! (2)
Trzeba jechać na miejsce i zobaczyć. Stawiam flaszkę jeśli jest tam droga dla rowerów, a druga flacha jeśli budynek ogranicza widoczność na skrzyżowaniu. oczywiście trzeba znać definicje skrzyżowania.
- 15 2
-
2020-08-07 07:28
(1)
trzeba tez znać definicje drogi dla rowerów..... tam nic takiego nie ma.
- 5 0
-
2020-08-07 18:03
Droga technologiczna
Z możliwością poruszania się rowerów.
- 0 1
-
2020-08-07 07:10
Piwko w pracy
a robotnicy Taterką popijają podczas roboty...
- 3 0
-
2020-08-07 07:13
logika redaktora
Wypadki na drodze i biegnąca obok ścieżka rowerowa to argument na wyburzenie kamienicy. Idąc z duchem tej logiki wyburzyć wszystkie domy postawione przy drogach w Gdańsku , na zasadzie jest wypadek ,wyburzamy. Poza tym jak redaktorowi pojawiają się głosy to do lekarza .....od głowy.
- 6 3
-
2020-08-07 08:32
Kolega Anioł tam mieszkał na górze, pozdrawiam jak czytasz.
- 6 0
-
2020-08-07 08:43
ulica albo trakt
to masło maślane.Jeszcze niech zniknie ten brzydki mural po drugiej stronie ulicy.
- 2 5
-
2020-08-07 08:50
.
Polityka-doprowadzić budynki do ruiny , rozebrać i postawić kartonowo-gipsowe dziadostwa
- 5 6
-
2020-08-07 09:00
super
bardzo dobrze wyburzac i sadzic drzewa. nie gęsta zabudowa tylko zielona zabudowa
- 4 3
-
2020-08-07 09:53
To właśnie "trudne" skrzyżowanie jest na okładce albumu Kosycarza o Oruni. (1)
Budynek jest przyczyną niebezpiecznych sytuacji?
A może niektórzy kierowcy i rowerzyści powinni przesiąść się do komunikacji miejskiej?- 6 0
-
2020-08-07 10:33
To oczywiste, że budynek jest przyczyną, dla której 99% rowerzystów jest za jego wyburzeniem
Zniknie budynek , to zniknie również zakaz przejazdu rowerami przez ulicę w tym miejscu - nie respektowany przez cyklistów. Dużo bezpieczniej nie będzie, bo ostry zakręt pod górkę, do tego ze skrzyżowaniem, z licznymi autobusami zasłaniającymi widoczność nie znikną.
- 0 0
-
2020-08-07 10:19
Sciezka rowerowa?
Jaka ścieżka rowerowa się pytam?przez jezdnie nie ma śluzy dla rowerow, trzeba podejść kawałek do przejścia dla pieszych z rowerem a nie wymuszac na kierowcach gwałtowne hamowanie!! Jak to w Polsce bywa, zrozumieją to dopiero wtedy gdy wydarzy się tragedia!
- 8 2
-
2020-08-07 10:35
Brawo Pani Prezydent burzyć to badziewie na Oruni i zbudować nowe oraz nowoczesne wszytko to co ciezy i ladnie wygląda
- 3 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.