- 1 24-letnia Aneta Kręglicka w 1989 roku (96 opinii)
- 2 Ambona i wieża ciśnień liczą na dotacje (87 opinii)
- 3 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. (10 opinii)
- 4 Konie i samoloty. Wyspa widziała wszystko (44 opinie)
- 5 Dawno nie było takiej książki (30 opinii)
- 6 Ten gmach znany jest tylko od strony wody (66 opinii)
Różne losy starych budynków na Oruni
Rozpoczęła się rozbiórka charakterystycznego narożnego budynku u zbiegu skrzyżowania Traktu św. Wojciecha z ul. Podmiejską. To kolejny obiekt, który wkrótce zniknie z panoramy Oruni. Z kolei remont przeszła kamienica przy Trakcie św. Wojciecha 58, w której mieściła się kiedyś pralnia, a obecnie jest ona zamieszkiwana.
Co należy do rzadkości w takich przypadkach, pojawia się wiele głosów, które popierają rozbiórkę. Wątpliwej urody budynek utrudniał bowiem widoczność na tym ruchliwym skrzyżowaniu, a zaraz obok niego przebiega ścieżka rowerowa wzdłuż kanału Raduni. Często dochodziło tam do wypadków, potrąceń i niebezpiecznych sytuacji.
Film z 2014 roku
Od czwartku trwają prace rozbiórkowe, bowiem remont okazał się nieopłacalny.
- Po analizie kosztów przywrócenia nieruchomości do stanu pierwotnego podejmowane są decyzje dotyczące dalszej eksploatacji. Budynek przy ul. Trakt św. Wojciecha 28 zakwalifikowany został do rozbiórki ze względu na nieopłacalność remontu - wyjaśnia Aleksandra Strug, rzecznik Gdańskich Nieruchomości.
W czwartek na dachu budynku pojawiła się ekipa, która rozpoczęła jego demontaż. Obecnie rozbierana jest część pierwszego piętra. Z kolei na sobotę zaplanowane zostało burzenie pozostałości obiektu.
Czytaj też: Hotel w 100-letniej kamienicy na Oruni
To nie pierwszy budynek, który w ostatnich latach zniknął z krajobrazu Oruni. W zeszłym roku pisaliśmy o planach wyburzenia 100-letnich domów. Jeden z nich, przy ul. Małomiejskiej 11 i 11A został rozebrany w 2018 roku, chociaż konserwator nie wyraził na to zgody. Powodem był zły stan techniczny budynku po pożarze, jaki miał miejsce w październiku tegoż roku. Sprawa trafiła do prokuratury.
Jednak nie wszystkie budynki spotyka ten sam los. W lipcu oddana do użytku, po remoncie, została kamienica przy Trakcie św. Wojciecha 58. W budynku o historii sięgającej czasów przedwojennych zachowana została funkcja mieszkaniowa.
Czytaj też: Tu prało pół miasta. Historia przedwojennej pralni z Oruni
Kamienica jest ostatnim budynkiem przedwojennej pralni i farbiarni Maxa Kraatza. Po wojnie pralnia wznowiła działalność jako Państwowa Pralnia i Farbiarnia Chemiczna nr 1. Bardziej współcześnie znana była pod nazwą "Śnieżka", należała bowiem do Spółdzielni Pracy o takiej nazwie.
Opinie (227) ponad 10 zablokowanych
-
2020-08-06 22:20
Nareszcie
- 4 3
-
2020-08-06 22:32
(3)
Polowa z Was to przyjezdni z osciennych wojewodztw przyjechali za praca kupili mieszkania i wielcy decyduja o losach Orunii.won do siebie na wieś!!!
- 23 6
-
2020-08-06 22:40
Niby tak (2)
Ale chłopak z Oruni powinien umieć prawidłowo odmieniać nazwę swojej dzielnicy.
- 5 1
-
2020-08-07 09:49
Nie, wcale nie. Bycie i**ota tylko go uwiarygodnia. (1)
- 0 1
-
2020-08-07 10:37
Bycie id...ą nie jest równoznaczne z nieznajomością ortografii
Ale za to twój komentarz to niemal przykład id....tyzmu.
- 0 0
-
2020-08-06 22:58
A od kiedy (6)
Tam biegnie ścieżka rowerowa? Tam jest droga technologiczna, nie dotycząca rowerów czyli rowery mogą się nią poruszać. Poza tym przejazd o którym mowa to rowery tam przejeżdżają nie zgodnie z przepisami
- 18 3
-
2020-08-06 23:14
Od zawsze (1)
Skoro jest droga technologiczna i jest skrzyżowanie... to rowery tam również mogą się poruszać zgodnie z prawem
- 4 5
-
2020-08-07 10:47
Przyjedź, a jak umiesz czytać, sprawdź, co jest napisane pod znakami przy tym "przejeździe "
- 3 2
-
2020-08-07 07:31
dlaczego niezgodnie? (3)
jakas podstawe prawną można prosić?
- 4 2
-
2020-08-07 10:46
Wystarczy przeczytać informacje pod znakami drogowymi (2)
Ustawionymi po obu stronach nielegalnego przejazdu
- 3 3
-
2020-08-07 13:13
No dalej nie rozumiem (1)
jaki przepis zakazuje przejazdu tam rowerem?
fakt nie ma się pierwszeństwa bo włącza się tam do ruchu ale przejechać można w pełni legalnie.
nie wymyślaj sobie przepisów których nie ma- 3 2
-
2020-08-07 13:51
Droga techniczna czy serwisowa jest traktowana jak droga wewnętrzna, więc nie ma tam żadnego skrzyżowania z drogą publiczną.
- 1 1
-
2020-08-06 23:04
Utrudniała widoczność? A mi się zdaje, że to dzisiejsi użytkownicy ruchu drogowego są niedorajdami. Zarówno kierowcy jak i rowerzyści i piesi. No kupa śmiechu!
- 6 8
-
2020-08-07 00:53
Temu panu nic sie nie oplaca
Chyba ze zpartolone remonty 45m za 80k ktore zleca i idbiera bez uwag z kolegami inspektorami
- 2 3
-
2020-08-07 02:53
Recznie to pewnie ukraincy aby taniej bylo
- 2 6
-
2020-08-07 03:21
Nie ma tam zadnej sciezki rowerowej ,
A tym bardziej przejazdu przez ulicę, do wypadków dochodziło jak rowerzysta kamikadze nawet nie zwolnił i przecinał jezdnie nawet nie patrząc, tak budynek jest straszny.
- 9 3
-
2020-08-07 06:22
xxx (1)
Cos miasto robi "dobrze" rowerzystom", tu wyburzą dom, tam zakaz wjazdu autom. Czy wszyscy urzędnicy miejscy jeżdżą do pracy rowerami?;)
- 6 5
-
2020-08-08 08:40
nie wszyscy, ale inni robią to coraz częściej
im więcej urzędników jeździ rowerami, tym mniej samochodów porusza się po mieście. Urzędnicy jeżdżący rowerami przy okazji poznają warunki korzystania z rowerów - zwłaszcza na skrzyżowaniach toru ich jazdy z drogami publicznymi.
- 0 0
-
2020-08-07 06:22
Orunia Dolna (1)
To dzielnica seksu i biznesu
- 4 9
-
2020-08-07 08:36
Nie ma czegoś takiego, jest Orunia
- 3 2
-
2020-08-07 06:54
w latach 70 (1)
mieszkałem na ptasiej pamiętam jak ta ulica tętniła życiem (małomiejska) sklepiki ,fryzjer Vis-à-vis obecnej pizzerii postój taxi na którym był taki ruch jak dziś w biedronce ale przy tak dużej rozbudowie oruni gótrnej, ujeściska itp. uważam że sentymentów nie powinno być ta ulica to hamulec powinni wyburzyć wszystkie stare opuszczone budynki i zrobić porządną drogę dojazdową .
- 10 5
-
2020-08-07 07:30
dokładnie
a po rozbudowie szadółek zburzyć górną orunie i wybudowac tam autostradę do szadółek ;)
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.