wiadomości

Rocznica wypadku kolejowego w Gdańsku

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Zabrane przez morze. Tragiczne dzieje polskich "zdrojowców"


56 lat temu w Gdańsku doszło do zderzenia pociągów towarowych. Choć siedem wagonów zostało całkowicie zniszczonych, nikt nie ucierpiał. Skutki wypadku usuwano przez całą dobę.



14 lutego 1963 r., około godz. 5, na trasie kolejowej pomiędzy wiaduktem Błędnik a przystankiem Stocznia zderzyły się dwa pociągi towarowe. Oba podążały w kierunku centrum Gdańska, jeden, załadowany cementem - z Gdyni, drugi, przewożący rudę żelaza - z Nowego Portu.

Pociągi wjechały na siebie na rozjeździe.

Jak wykazało późniejsze dochodzenie, winny był maszynista prowadzący pociąg z Nowego Portu. Nie zauważył semafora, który nakazywał mu zatrzymanie się.

Dawne katastrofy kolejowe na Pomorzu



Szczęśliwie żaden z pracowników kolei obsługujących składy nie ucierpiał.

W wyniku zderzenia wykoleił się jeden z parowozów oraz 17 wagonów. Siedem z nich uległo kompletnemu rozbiciu.

Brygady awaryjne pracowały przy wrakach przez całą noc. Żeby usunąć je z torowiska, kolejarze musieli sprowadzić z Gdyni potężny dźwig. Nad ranem rozsypane cement i rudę można było załadować do podstawionych wagonów.

W 2011 roku wykolejone wagony podnoszono przez 48 godzin

Opinie (41)

  • Myślałem że chodzi o zawalony most nad torami (3)

    Z początku lat 90...

    • 6 13

    • o jakim zdarzeniu mówisz? (2)

      Gdzie i kiedy do niego doszło, bo nie kojarzę zdarzenia, by w Gdańsku zawalił się jakiś most...

      • 7 0

      • 1 listopad 1985 lub 6 (1)

        Ale tym razem na pociąg towar z Niu Portu walnął towar z Gdyni z rudą zawiodły hamulce i to było dokładnie pod Błędnikiem 5 cm.i fru w górę!

        • 0 3

        • Jak można myśleć,

          że w kutym wypada rocznica wydarzeń z listopada???

          • 12 0

  • Na jednym ze zdjęć widać pociąg SKM. (16)

    Takie same jeżdżą do dziś.

    • 51 40

    • Gunwo prawda. (8)

      Na zdjeciu widac Modraki, sprowadzone z Berlina w ramach reparacji wojennych i wycofane w 1970 roku po zmianie napięcia na linii SKM z 800V na 3kV.

      • 44 2

      • W 1976 (1)

        • 20 1

        • Piękne były te lokomotywy, może nie ekonomiczne, ale piękne. Jak zacząłem fotografować, to jedynie przed Tczewem można był wypatrzyć jakieś niedobitki.

          • 2 0

      • No ale bardzo podobne (3)

        design skm mamy zatem sprzed 50 lat, albo i dalej... jeszcze byłoby śmieszkniej, gdyby okazało się, że te z Berlina szybsze i bardziej komfortowe niż aktualne skm-ki. BTW; my reparacje z Niemiec, a Ruski od nas... całe fabryki jechały na wschód

        • 7 12

        • szybsze na pewno (2)

          zauważ rozstaw drzwi - co jedno okno - błyskawiczna wymiana pasażerów = krótszy postój na stacjach.
          Tylko dzięki temu można by zbić czas przejazdu z Gdyni do Gdańska przynajmniej o 5 minut.

          • 12 1

          • Większym problemmem przy wymianie pasażerów na przystankach są: (1)

            Wysiadanie "gęsiego" zamiast w "parach" - dwie osoby jednocześnie.
            "Bramkarze" przy drzwiach oraz oczekujący na peronach na wejście zmniejszający "światło" otwartych drzwi - przez co ludzie wysiadają gęsiego.
            Osoby które zaraz jak staną na peronie zatrzymują się zastanawiając do kąd iść uniemożliwiając wysiadanie kolejnym.
            A jak już idzie wysiadanie w parach to ścinanie zakrętu na pas sąsiedni, lub też zajmowanie niewłaściwego przed drzwiami dla swojego późniejszego kierunku

            • 13 1

            • właśnie dlatego

              wszystkie metra i s-bahny na świecie mają gęsto drzwi

              • 6 0

      • małe sprostowanie (1)

        - modraki nie były sprowadzone z Niemiec w ramach reparacji. Wagony berlińskiej S-Bahn zostały ewakuowane z Berlina przed nadejściem frontu w 1945 przez Niemców i odstawione na stacjach Śląska i Pomorza zachodniego, które po wojnie znalazły się w granicach Polski. Było ich dużo, ale to czysty przypadek.
        - konstrukcja "SKMek" czyli EN57 jest wynikiem zmodyfikowania projektu innych pociągów. A dokładniej EW54 - pociągów zamówionych w Szwecji w latach 50.
        Na koniec ciekawostka - EN57 jest najdłużej produkowaną serią na świecie - wyprodukowano niemal 2000 składów. Poza Polską jeździły również w Jugosławii skąd docierały nawet do miast na północy Włoch.

        • 19 0

        • Wspaniale to opisałeś

          gratuluję wiedzy, na poważnie. No ale teraz to już jestem dumny, że mamy (nadal) takie SKMki.

          • 11 4

    • Gdzie ty masz takie kolejki skm

      • 8 1

    • zewnętrzny wygląd podobny ale są znacznie krótsze (na zdjęciu masz 3 składy)

      • 5 1

    • Nie takie same.

      Na zdjęciu widać starą poniemiecką 800, teraz jeżdżą 3000.

      • 8 0

    • mylisz się.

      • 3 0

    • Nie - to modrak, czyli reparacje wojenne z Berlinskiej S-Bahn.

      • 3 0

    • Takie same

      Nie zupelnie. Wopwczas jezdzily kolejki 800v - otrzymane w ramach reparacji wojennych Berlina.

      • 2 0

    • Z drobną różnicą - w 1976 roku zmieniono system zasilania z 800V na 3000 V itylko z tego powodu nie mogą być te same.

      • 2 0

  • Zima widać sroga była (1)

    nie to co dziś.

    • 37 0

    • W 1963 roku byla zima stulecia.

      Pamietam jak telewizyjny Wicherek to zapowiadal.

      • 0 0

  • Wypadek jak wypadek nic specjalnego (2)

    Za 60 lat też tak będziecie wspominać codzienne dzwony na obwodnicy? :)

    • 20 10

    • (1)

      Lepiej pisać co było 90/40 lat temu niż pisać o klotniach polityków

      • 10 0

      • Tak wielkie kolizje nie zdarzały się co dziennie, jak dziś na ulicach.

        • 2 0

  • Skutki wypadku usuwano rzez całą dobę. (2)

    Kilka lat temu we Wrzeszczu przewróciło się kilka wagonów (z węglem jak dobrze pamiętam) leżały z tydzień.

    • 36 1

    • kiedys były wagony lekkie dwuosiowe , dzisiejsza fadroma sama by je z torów sciagneła

      teraz sa duzo cieższe i dłuższe wagony a tydzien to trwało usuniecia skutków , czyli wagonów i zniszczen w torze od Gdanska Głównego aż do Wrzeszcza....dzis po wypadkach sciaga sie wagony na bok udraznia tor a wraki usuwa sie w późniejszym terminie.

      • 2 5

    • Pewnie trzeba było ogłosić przetarg na firmę która je podnosiła :-)

      • 10 0

  • Kierujący z Nowego Portu... (1)

    ....i wszystko jasne ;)

    • 17 8

    • a komentujacy ,,ekonom ' z gimnazjum

      Kłania sie czytanie ze zrozumieniem

      • 9 0

  • Ciekawe. (1)

    Czy maszynista został skazany i czy zapłacił za szkody

    • 9 3

    • Tak, do tej pory już jako emeryt w podeszłym wieku, pracuje i spłaca

      • 4 0

  • Przynajmniej zima była.

    Przynajmniej zima była, nie to co teraz mamy. nie wiadomo co

    • 6 1

  • Nie ma rannych, nie ma wypadku.

    • 7 4

  • Cala dobe usuwali skutki zdezenia 2 pociagow, a (1)

    Powalony ciagnik siodlowy z naczepa usowali 9h. Mowicie, ze yeraz jest lepiej ?

    • 25 1

    • znawca

      yepiej yest yeraz

      • 1 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

kalendarz historyczny

1929 Powstaje Związek Zawodowy Marynarzy opis W Gdyni stworzono pierwszy w historii Związek Zawodowy Marynarzy Wybrzeża Polskiego.

1697 Zmarł Jakob Breyne opis W Gdańsku zmarł Jakob Breyne wybitny przyrodnik, założyciel ogrodu botanicznego i muzeum przyrodniczego.

Sprawdź się

Jaki gdańszczanin dowodził pierwszym królewskim okrętem kaperskim Zygmunta Starego?