• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rocznica wypadku kolejowego w Gdańsku

DŁ/KFP
14 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Zderzenie pociągów towarowych w Gdańsku, do którego doszło 14 lutego 1963 r.
  • Zderzenie pociągów towarowych w Gdańsku, do którego doszło 14 lutego 1963 r.
  • Zderzenie pociągów towarowych w Gdańsku, do którego doszło 14 lutego 1963 r.
  • Zderzenie pociągów towarowych w Gdańsku, do którego doszło 14 lutego 1963 r.
  • Zderzenie pociągów towarowych w Gdańsku, do którego doszło 14 lutego 1963 r.

56 lat temu w Gdańsku doszło do zderzenia pociągów towarowych. Choć siedem wagonów zostało całkowicie zniszczonych, nikt nie ucierpiał. Skutki wypadku usuwano przez całą dobę.



14 lutego 1963 r., około godz. 5, na trasie kolejowej pomiędzy wiaduktem Błędnik a przystankiem Stocznia zderzyły się dwa pociągi towarowe. Oba podążały w kierunku centrum Gdańska, jeden, załadowany cementem - z Gdyni, drugi, przewożący rudę żelaza - z Nowego Portu.

Pociągi wjechały na siebie na rozjeździe.

Jak wykazało późniejsze dochodzenie, winny był maszynista prowadzący pociąg z Nowego Portu. Nie zauważył semafora, który nakazywał mu zatrzymanie się.

Dawne katastrofy kolejowe na Pomorzu



Szczęśliwie żaden z pracowników kolei obsługujących składy nie ucierpiał.

W wyniku zderzenia wykoleił się jeden z parowozów oraz 17 wagonów. Siedem z nich uległo kompletnemu rozbiciu.

Brygady awaryjne pracowały przy wrakach przez całą noc. Żeby usunąć je z torowiska, kolejarze musieli sprowadzić z Gdyni potężny dźwig. Nad ranem rozsypane cement i rudę można było załadować do podstawionych wagonów.

W 2011 roku wykolejone wagony podnoszono przez 48 godzin

DŁ/KFP

Opinie (43)

  • Myślałem że chodzi o zawalony most nad torami (4)

    Z początku lat 90...

    • 6 13

    • o jakim zdarzeniu mówisz? (3)

      Gdzie i kiedy do niego doszło, bo nie kojarzę zdarzenia, by w Gdańsku zawalił się jakiś most...

      • 7 0

      • 1 listopad 1985 lub 6 (2)

        Ale tym razem na pociąg towar z Niu Portu walnął towar z Gdyni z rudą zawiodły hamulce i to było dokładnie pod Błędnikiem 5 cm.i fru w górę!

        • 0 3

        • Błędnik

          Pamiętam ten wypadek. Wagony były spiętrzone prawie do wysokości Błednika. Niesamowity widok. Swoją drogą dość pechowe to miejsce. W okresie międzywojennym też w tym miejscu była katastrofa kolejowa.

          • 0 0

        • Jak można myśleć,

          że w kutym wypada rocznica wydarzeń z listopada???

          • 13 0

  • Na jednym ze zdjęć widać pociąg SKM. (17)

    Takie same jeżdżą do dziś.

    • 52 43

    • fredek

      To pociagi z Berlina.

      • 1 0

    • Gunwo prawda. (8)

      Na zdjeciu widac Modraki, sprowadzone z Berlina w ramach reparacji wojennych i wycofane w 1970 roku po zmianie napięcia na linii SKM z 800V na 3kV.

      • 46 2

      • W 1976 (1)

        • 20 1

        • Piękne były te lokomotywy, może nie ekonomiczne, ale piękne. Jak zacząłem fotografować, to jedynie przed Tczewem można był wypatrzyć jakieś niedobitki.

          • 3 0

      • No ale bardzo podobne (3)

        design skm mamy zatem sprzed 50 lat, albo i dalej... jeszcze byłoby śmieszkniej, gdyby okazało się, że te z Berlina szybsze i bardziej komfortowe niż aktualne skm-ki. BTW; my reparacje z Niemiec, a Ruski od nas... całe fabryki jechały na wschód

        • 7 12

        • szybsze na pewno (2)

          zauważ rozstaw drzwi - co jedno okno - błyskawiczna wymiana pasażerów = krótszy postój na stacjach.
          Tylko dzięki temu można by zbić czas przejazdu z Gdyni do Gdańska przynajmniej o 5 minut.

          • 12 1

          • Większym problemmem przy wymianie pasażerów na przystankach są: (1)

            Wysiadanie "gęsiego" zamiast w "parach" - dwie osoby jednocześnie.
            "Bramkarze" przy drzwiach oraz oczekujący na peronach na wejście zmniejszający "światło" otwartych drzwi - przez co ludzie wysiadają gęsiego.
            Osoby które zaraz jak staną na peronie zatrzymują się zastanawiając do kąd iść uniemożliwiając wysiadanie kolejnym.
            A jak już idzie wysiadanie w parach to ścinanie zakrętu na pas sąsiedni, lub też zajmowanie niewłaściwego przed drzwiami dla swojego późniejszego kierunku

            • 13 1

            • właśnie dlatego

              wszystkie metra i s-bahny na świecie mają gęsto drzwi

              • 6 0

      • małe sprostowanie (1)

        - modraki nie były sprowadzone z Niemiec w ramach reparacji. Wagony berlińskiej S-Bahn zostały ewakuowane z Berlina przed nadejściem frontu w 1945 przez Niemców i odstawione na stacjach Śląska i Pomorza zachodniego, które po wojnie znalazły się w granicach Polski. Było ich dużo, ale to czysty przypadek.
        - konstrukcja "SKMek" czyli EN57 jest wynikiem zmodyfikowania projektu innych pociągów. A dokładniej EW54 - pociągów zamówionych w Szwecji w latach 50.
        Na koniec ciekawostka - EN57 jest najdłużej produkowaną serią na świecie - wyprodukowano niemal 2000 składów. Poza Polską jeździły również w Jugosławii skąd docierały nawet do miast na północy Włoch.

        • 19 0

        • Wspaniale to opisałeś

          gratuluję wiedzy, na poważnie. No ale teraz to już jestem dumny, że mamy (nadal) takie SKMki.

          • 11 4

    • Z drobną różnicą - w 1976 roku zmieniono system zasilania z 800V na 3000 V itylko z tego powodu nie mogą być te same.

      • 2 0

    • Takie same

      Nie zupelnie. Wopwczas jezdzily kolejki 800v - otrzymane w ramach reparacji wojennych Berlina.

      • 2 0

    • Nie - to modrak, czyli reparacje wojenne z Berlinskiej S-Bahn.

      • 3 0

    • mylisz się.

      • 3 0

    • Nie takie same.

      Na zdjęciu widać starą poniemiecką 800, teraz jeżdżą 3000.

      • 8 0

    • zewnętrzny wygląd podobny ale są znacznie krótsze (na zdjęciu masz 3 składy)

      • 5 1

    • Gdzie ty masz takie kolejki skm

      • 8 1

  • Wypadek jak wypadek nic specjalnego (2)

    Za 60 lat też tak będziecie wspominać codzienne dzwony na obwodnicy? :)

    • 21 10

    • (1)

      Lepiej pisać co było 90/40 lat temu niż pisać o klotniach polityków

      • 10 0

      • Tak wielkie kolizje nie zdarzały się co dziennie, jak dziś na ulicach.

        • 2 0

  • Cala dobe usuwali skutki zdezenia 2 pociagow, a (1)

    Powalony ciagnik siodlowy z naczepa usowali 9h. Mowicie, ze yeraz jest lepiej ?

    • 26 1

    • znawca

      yepiej yest yeraz

      • 1 3

  • Elektrowozy

    Na zdjęciach widać że tylko część torów była w tamtym czasie zelektryfikowana a po pozostałych mogły jeździć tylko parowozy.

    • 5 0

  • Zima widać sroga była (1)

    nie to co dziś.

    • 39 0

    • W 1963 roku byla zima stulecia.

      Pamietam jak telewizyjny Wicherek to zapowiadal.

      • 0 0

  • Ciekawe. (1)

    Czy maszynista został skazany i czy zapłacił za szkody

    • 9 3

    • Tak, do tej pory już jako emeryt w podeszłym wieku, pracuje i spłaca

      • 4 0

  • waz

    Tego dnia tez byem nawalony - piekne czasy!

    • 2 0

  • ech trojmiasto.pl

    Zanim wrzucicie jakiś artykuł na stronę wypadałoby zredagować treść. Pociągi mogły na siebie wjechać na rozjeździe a nie jak napisaliście na zwrotnicy (zwrotnica służy do przestawiania rozjazdu). Po drugie nie ma czegoś takiego jak zamknięty semafor. Semafor kształtowy może być w położeniu " stój" czyli zabraniającym jazdy,

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 4 0

  • Pamiętam

    pamiętam ten wypadek, miałem wtedy 10 lat i szedłem do ojca na stocznię.

    • 2 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku papież Jan Paweł II odwiedził Gdańsk?

 

Najczęściej czytane