- 1 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 2 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 3 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 4 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. Część 2 (12 opinii)
- 5 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
- 6 Kronika oblężenia Gdańska w 1734 r. (11 opinii)
Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego
Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.
Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.
Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.
Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.
Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.
W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.
W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".
Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.
Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.
Opinie wybrane
-
2022-06-12 10:14
I słusznie (3)
Założenie tej trasy było słuszne. Wykonanie , no cóż... Zostawia wiele do życzenia ale moje pokolenie z tego co jest to korzysta. Pamiętam jak otworzono ostatni etap - była radość. Dziś tylko narzekanie. Szkoda że nie można zburzyć i wybudować na nowo - no ale nie da się .
- 86 10
-
2022-06-12 11:49
Wszystko się da, tylko kasa już przez PiS rozkradziona! (2)
- 26 18
-
2022-06-12 12:32
Szczur trwoni pieniadze (1)
100 mln utopione w nieczynnym lotnisku
Kolejne 100 mln to stracone pieniadze na odsetki od 100 mln, koszty prawnikow, utrzymania tego nieczynbego badziewia
Dziesiatki milionow na niezrealizowane projekty - Forum Miejskie, wezel w Witominie, wezel awielki kack, lidowisko, basem olimpijski....
Miluony topione co roku w muzeum emigracji
Miliony topione co roku na utrzymanie biurowcow nazywanych parkiem naukowo-technologicznym- 27 20
-
2022-06-15 11:59
Ty tak serio?
Przecież to wina wladzy czyli pisu, zabierają miastu z budżetu nowym ladem choćby. Zdziwiony?
- 5 0
-
2022-06-12 14:38
Teraz czas by zrobić Drogę Czerwona (4)
Jest w planach od kilkudziesięciu lat a jakże potrzebna by odciążyć ta Estakade
- 98 1
-
2022-06-13 09:14
Kolorowe drogi. (3)
Czerwony kojarzy się z komuną,dlatego jej nie będzie.
- 1 3
-
2022-06-13 09:35
(2)
Specjalnie dla Ciebie, trasę możemy nazwać nawet tęczową. Byle by spełniała swoje zadanie.
- 4 1
-
2022-06-13 14:40
Tęcza. (1)
Natura stworzyła tęcze która jest półkolem,zaczyna się od lewej kończy po prawej stronie(może być odwrotnie).Tęcza powstaje na wskutek rozczepienia światła białego,jest symbolem greenpeace (grinpisu) i zwiastunem dobrej pogody.Tęcza P@ O@ paprańców jest kolorową wstęgą,nie wiadomo gdzie się zaczyna i gdzie się kończy.
- 1 2
-
2022-06-28 06:37
Rozczepienie? Lol
- 1 0
-
2022-06-12 09:29
34 lata budowy to akurat tyle, (6)
Żeby dojść do wniosku, że trasa ma co najmniej o 1 pas ruchu za mało.
- 143 26
-
2022-06-12 16:47
Wydaje ci się ze Amerykę odkrywasz? My to wiemy w Gdyni od prawie pięćdziesięciu lat
- 7 0
-
2022-06-12 11:15
Nie ma za mało pasów. (2)
Korki tworzą się na zjazdach a nie wjazdach. To rozprowadzenie ruchu jest problemem, a nie jej przepustowość.
- 41 1
-
2022-06-12 11:30
I jedno i drugie. (1)
- 7 11
-
2022-06-15 12:00
I trzeciea a pierwsze
To ilosc aut, ale może drogie paliwo ostudzi te zapędy, chociaz to
- 0 1
-
2022-06-12 11:07
Jak zaczynali (1)
Ja budować to prawie samochody nie jeździły.
- 41 1
-
2023-03-11 20:33
Szczegolnie w 2008, kiedy budowano lacznik z Korkownica
Do tego ten fantastycznie wyprofilowany zakret na ktorym wywracaly sie ciezarowki dopoki nie zrobiono tam ograniczenia predkosci, po ktorym ciezarowki musza sie rozpedzac pod gore na Korkownicy.
Drzewa byly wazniejsze (stad ten zakret jest tak ostry - nie pozwolono wciac sie glebiej w TPK), a ze sa bardziej trute podczas tego rozpedzania... no coz....- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.