• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przez 34 lata w budowie. Przypominamy historię trasy Kwiatkowskiego

Piotr Weltrowski
12 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego". Przez lata funkcjonował tylko odcinek Trasy Kwiatkowskiego - estakada łącząca ul. Morską z Obłużem. Być może dlatego do słownika weszło wielu osobom określenie "estakada Kwiatkowskiego", a nie "Trasa Kwiatkowskiego".

Równo 14 lat temu, 12 czerwca 2008 roku, oddano do użytku ostatni odcinek Trasy KwiatkowskiegoMapka w Gdyni. To dobra okazja, aby przypomnieć sobie historię tej kluczowej dla całego miasta inwestycji, która realizowana była łącznie przez aż 34 lata.



Dziś Trasa Kwiatkowskiego kojarzy się kierowcom głównie z kolejnymi utrudnieniami powodowanymi przez częste (ale konieczne) naprawy czy przebudowy. Wciąż zresztą czekamy na otwarcie przebudowywanego w ostatnich miesiącach ostatniego odcinka tej arterii, łączącego estakadę z ul. Dąbka.

Warto jednak pamiętać, że Trasa Kwiatkowskiego swój obecny kształt, gwarantujący bezpośrednie połączenie między portem a obwodnicą Trójmiasta, zyskała dopiero w czerwcu 2008 roku. Niemal 34 lata po rozpoczęciu pierwszych prac nad jej budową. Ale po kolei.

Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku. Rok 1967. Zdjęcie wykonane ze wzgórza w okolicy Leszczynek pokazujące panoramę północnych dzielnic Gdyni. Charakterystycznej estakady na nim nie ma, bo jej budowa rozpocznie się dopiero za kilka lat, w 1974 roku.
Sam pomysł budowy trasy - nazwanej, na cześć Eugeniusza Kwiatkowskiego, czyli budowniczego gdyńskiego portu - pojawił się w latach 70. Już wówczas brak bezkolizyjnego i bezpośredniego połączenia obsługującego ruch ciężkich pojazdów pomiędzy wciąż rozwijającym się portem, a krajowym systemem transportowym, stanowił poważny problem.

Na tyle poważny, że cały pierwszy etap budowy sfinansowano ze środków budżetu państwa, a nie miasta.

Budowa pierwszego etapu inwestycji ruszyła w sierpniu 1974 roku. Pierwsze plany zakładały stworzenie połączenia ul. Piotra Ściegiennego na Leszczynkach z ul. Czerwonych Kosynierów (obecnie ul. Morska) oraz ul. Marchlewskiego (obecnie ul. Janka Wiśniewskiego) z ulicami Wincentego Gruny (obecnie ul. Unruga) i płk. Dąbka. Pomysł, aby pociągnąć trasę aż do obwodnicy pojawił się już później, w trakcie prac.

  • Pierwszymi fragmentami estakady można było pojechać już w roku 1978.
  • Budowa odcinka estakady znajdującego się przy ul. Morskiej. Rok 1984.
  • Fotografia przedstawia budowę trasy Kwiatkowskiego nad terenami powstającej wówczas bazy kontenerowej. Na pierwszym planie widoczny jest rozkopany teren z ułożonymi rurami ciepłowniczymi. W centrum zdjęcia znajduje się fragment wiaduktu prowadzącego na Obłuże.
Najszybciej oddano do użytku cztery estakady: dwie nad torem kolejowym i ul. Opata Hackiego oraz dwie nad kompleksem torów portu w Gdyni. Chwilę później - w połowie lat 80. - budowę trasy wstrzymano. Przez kilka lat istniały więc dwa niezależne fragmenty Trasy Kwiatkowskiego.

W 1992 roku zdecydowano nawet o pełnym odstąpieniu od koncepcji stworzenia jednej, długiej Trasy Kwiatkowskiego. Na szczęście już trzy lata później powrócono do pomysłu i rozpoczęto drugi etap prac.

W latach 1995-1998, przy współudziale finansowym Banku Światowego, zrealizowano kolejną fazę budowy, uzupełniając estakadę o brakujące odcinki.

Otwarcie całej estakady, rok 1998. Otwarcie całej estakady, rok 1998.
13 listopada 1998, po 22 latach od rozpoczęcia budowy, oddano do użytku całą estakadę łączącą ul. Morską z ul. płk. Dąbka. Odcinek ten liczy łącznie 2316 m. W tym czasie utrwaliła się też, używana często do dziś, choć w gruncie rzeczy błędna nazwa "estakada Kwiatkowskiego".

Choć po części rozwiązało to problem bezkolizyjnego dojazdu do północnych dzielnic Gdyni, to problemem pozostawał ruch z portu - ciężarówki korzystać musiały z ul. Morskiej, aby dostać się nią do obwodnicy, co powodowało nie tylko gigantyczne korki, ale i generowało konieczność bardzo częstych napraw dosłownie rozjeżdżanej co roku głównej arterii Gdyni.

Tym razem z pomocną dłonią przyszła Unia Europejska - w 2005 roku Komisja Europejska ostatecznie zaakceptowała współfinansowanie budowy ostatniego z etapów trasy, zapewniającego bezpośrednie połączenie portu z obwodnicą.

Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku. Ceremonia otwarcia ostatniego odcinka trasy Kwiatkowskiego, 12 czerwca 2008 roku.
Budowa rozpoczęła się w sierpniu 2006 roku, a zakończyła w marcu 2008 roku. Nowy odcinek trasy, liczący 2736 m, został oddany do użytku 12 czerwca 2008 roku. I jeżeli nawet dziś może nieco śmieszyć iście PRL-owskie zadęcie samej ceremonii otwarcia z wielką flagą z napisem "dla Gdyni, dla Portu, dla Polski" rozwieszoną na jednym z wiaduktów, to ciężko też wyobrazić sobie dziś życie w Gdyni, a nawet całym Trójmieście bez trasy Kwiatkowskiego.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (103)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się dom, w którym mieszkał niegdyś król Kaszubów?

 

Najczęściej czytane