• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedyś pieszy trakt dla pielgrzymek, dziś najważniejsza arteria Gdyni

Piotr Weltrowski
11 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (130)
Ul. Morska na początku lat 40., podczas okupacji. Na zdjęciu odcinek na wysokości Grabówka. Ul. Morska na początku lat 40., podczas okupacji. Na zdjęciu odcinek na wysokości Grabówka.

Ma ponad 8 km długości, przecina aż 5 różnych dzielnic Gdyni i posiada aż 24 skrzyżowania - dziś ul. MorskaMapka to jedna z głównych arterii Trójmiasta. Najstarsi mieszkańcy mogą ją jednak pamiętać jako niezbyt uczęszczaną, brukowaną drogę. Przypominamy historię tej niezwykłej ulicy.




Zaczęło się od Szosy Gdańskiej



Znałe(a)ś historię ul. Morskiej?

Można powiedzieć, że korzenie ul. Morskiej sięgają czasów zaborów. Przodkiem tej arterii był bowiem duży odcinek tzw. Szosy Gdańskiej, kluczowej w XIX w dla rozwoju całego regionu.

- Była to brukowana droga wybudowana przez niemieckich budowniczych z okolic Lipska z iście chirurgiczną precyzją. Charakteryzowała się doskonale wytyczonymi zakrętami, stabilizacją bruku, dodatkowymi kamykami i rowami przeciwdeszczowymi, co nie było wcale tak powszechne w tamtych czasach. Budowę drogi ukończono w latach 1820-1823 - mówi Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdyni.
Szosa zastąpiła dawny szlak prowadzący z Gdańska do Wejherowa przez Sopot, Kolibki, Mały Kack, nieistniejącą już osadę Święty Jan, Grabówek, Chylonię, Cisową i okolice Zagórskiej Strugi.

Lata 30. Budynek Państwowej Szkoły Morskiej, a obok brukowana ul. Morska, a na niej dorożka, rower i piesi. Lata 30. Budynek Państwowej Szkoły Morskiej, a obok brukowana ul. Morska, a na niej dorożka, rower i piesi.
- Nanosząc szosę na współczesny plan miasta, z łatwością można zauważyć, iż jej bieg pokrywa się z obecną Aleją Zwycięstwa, by później łagodnym łukiem połączyć się z ul. Śląską. Ona z kolei przeobraża się na wysokości Węzła Pokoju w ulicę Morską. Warto tu dodać, że w ówczesnych czasach Szosa Gdańska była również ważnym szlakiem pielgrzymkowym na trasie Oliwa - Wejherowo. Przy niej mieściły się też liczne karczmy, oferujące nocleg oraz odpoczynek strudzonym piechurom - opowiada Miegoń.

Nazwa na część Państwowej Szkoły Morskiej



Co ciekawe, jeszcze w czasach 20-lecia międzywojennego dzisiejsza ul. Morska była głównie szlakiem... pieszym. Automobile pojawiały się na niej sporadycznie - częściej można było zobaczyć pojazdy konne.

Okres międzywojenny to też czas, kiedy na mapie po raz pierwszy pojawia się dzisiejsza nazwa ulicy. Tak nazwano ją w roku 1930, co było związane z powstaniem przy niej budynków Państwowej Szkoły Morskiej (dziś Uniwersytetu Morskiego).



- Wówczas też zmodernizowano część jezdni, przykrywając ją tzw. grosspflastrem - bardzo grubym brukiem wytrzymującym wzmożony ruch samochodowy, pod którym leżała warstwa utwardzonego żwiru. W tym samym czasie rozdzielono też praktycznie Szosę Gdańską, dzieląc ją na kilka ulic, tak jak jest to widoczne na obecnych mapach - mówi Miegoń.

Leśna ścieżka równoległa do Chylońskiej



  • Lata 70. ubiegłego wieku, ul. Morska już po poszerzeniu, dzięki któremu zyskała znany dziś kształt.
  • Lata 70. ubiegłego wieku, ul. Morska już po poszerzeniu, dzięki któremu zyskała znany dziś kształt.
  • Lata 70. ubiegłego wieku, ul. Morska już po poszerzeniu, dzięki któremu zyskała znany dziś kształt.
Sama ul. Morska była wówczas zdecydowanie węższa niż dziś.

Część dzisiejszej ulicy była też... cóż, leśną ścieżką przebiegającą obok leśniczówki. Tak w latach 30. ub. w. wyglądał odcinek ul. Morskiej równoległy do ul. Chylońskiej, która była wówczas główną drogą przelotową na zachód.

Rok 1973, przebudowa skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Warszawską. Rok 1973, przebudowa skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Warszawską.
Obie ulice rolami zamieniły się dopiero w latach 60. Wcześniej jednak, tuż po wojnie, zmieniła się nazwa ul. Morskiej. W latach 1945-1990 była to ul. Czerwonych Kosynierów. Nazwa ta - choć z dzisiejszego punktu widzenia kontrowersyjna - pochodziła od Gdyńskich Kosynierów, czyli oddziałów biorących udział w walach o Gdynię w pierwszych dniach II wojny światowej.

Dopiero lata 60. przyniosły zmiany



Dzisiejszy kształt ul. Morska zaczęła uzyskiwać dopiero w roku 1963. Wtedy to rozpoczęto prace związane z jej poszerzeniem. Powstał drugi pas ruchu, poszerzono również chodniki.

Zwiększenie przepustowości ul. Morskiej miało zresztą kilka skutków ubocznych. Jednym z nich była zmiana dość odczuwalna na terenie Chyloni. W latach 70., podczas prac nad poszerzaniem ulicy Morskiej, robotnicy niechcący zasypali odpływ Chylonki.

Skutek był taki, że zupełnie zniknął ogromny staw, który znajdował się w miejscu, gdzie dziś mamy park Kiloński.



Staw w Chyloni, który zniknął w wyniku prac przy poszerzaniu ul. Morskiej. Staw w Chyloni, który zniknął w wyniku prac przy poszerzaniu ul. Morskiej.
W ostatnich dekadach sama ul. Morska przechodziła zmiany raczej kosmetyczne - poprawiano niektóre skrzyżowania, dodawano buspasy w kilku miejscach. Nie da się też ukryć, że największą zmianą w jej rejonie było stworzenie pełnej estakady Kwiatkowskiego. Jej historię opisaliśmy w innym tekście.

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • Może to dziwne ale na zdjęciach są ludzie którzy idą do pracy na zajecia , ich już nie ma nawet nie wiedzieli że ktoś będzie te zdjęcie oglądać 30-50 lat później .. takie dziwne to

    • 32 1

  • Kiedyś Gdynia była ładnym miastem. (9)

    • 41 4

    • Ile masz lat, że tak twierdzisz? (2)

      • 1 11

      • 35 (1)

        I swoją opinię opieram na zdjęciach z tego artykułu i porównaniu ich z wyglądem obecnej Gdyni.

        • 0 2

        • To Twój subiektywny pogląd

          • 1 0

    • Kiedyś to było ... (3)

      Trzeba zrozumieć że czasu się nie cofnie, świat idzie do przodu. Stare rzeczy są zastępowane nowymi, czy lepszymi, trudno powiedzieć. Ludzie zazwyczaj mają sentyment do lat minionych, nie dla tego, że było tak cudownie i kolorowo, po prostu tęsknią za swoją młodością.

      • 3 4

      • W przypadku Gdyni postęp jest ujemny, czyli stare rzeczy są zastępowane nowymi - gorszymi.

        • 6 3

      • No na pewno nie lepszymi (1)

        • 2 3

        • Nie wszystko złoto co się świeci lub stare ale jare.

          • 2 1

    • Nie rozumiem (1)

      co było ładnego w tych szaro-burych betonowych klockach z małymi oknami. Przed wojna potrafili ładniejsze elewacje robić, a potem przez cała komunę tylko siermiężna betonoza i wielka płyta Absolutna tragedia dla miasta.

      • 2 7

      • jakis pieknoduch z ciebie, wielka plyta to sposob na jaki zdecydowaly sie owczesne wladze na nadrobienie ogromnych miedzywojennych zaniedban mieszkaniowych, trzeba bylo wybudowac w krotkim czasie dziesiatki tysiecy mieszkan w mozliwie najlepszym standardzie, ludzie z kurnych chat z dnia na dzien ladowali w suchych, cieplych, widnych mieszkaniach z lazienkami, ogrzewanych kaloryferami, na cos takiego przed wojna nie bylo stac nawet bogatych

        • 1 0

  • (2)

    Fajne zdjęcia wybija od nich taki spokój drzewa i harmonia nie ma tego betonu i wilczego
    pośpiechu do wszystkiego.

    • 35 2

    • (1)

      Dokładnie te same myśli przyszły mi do głowy, jak zobaczyłem te zdjęcia.

      • 5 0

      • o wiele mniejsze zaludnienie, rewolucja motoryzacyjna to wtedy jeszcze piesn przyszosci

        • 0 0

  • Mam prawie 70 lat. (16)

    I pamiętam wiele. Powiem tylko tak: kiedyś Gdynia była bardzo ładnym miastem. A dzisiaj tylko żal d... ściska.

    • 64 7

    • Pamiętasz komunę, bo raczej nic innego. (7)

      Twierdzenie, że za komuny było lepiej jest chore. Powinieneś udać się do lekarza.

      • 8 35

      • (1)

        Nie napisał, że lepiej, tylko, że ładniej. Czytanie ze zrozumieniem.

        • 26 2

        • Skoro ładniej to chyba lepiej.

          Bez sensu byłoby, że ładniej a gorzej lub odwrotnie. Sam sobie zaprzeczasz.

          • 0 1

      • Gdynia (3)

        Rozwój swój miała w okresie międzywojennym. Faktem bezspornym jest,ze współczesna architektura,zabudowa w stylu okno w okno,balkon w balkon to współczesny kołchoz. W tak zwanej komunie budowano normalnie,projektanci,architekci mieli swoje korzenie na kresowych uczelniach. Dzisiejsza architektura i zabudowa jest chora,zasada deweloperska nastawiona na zysk i upchanie jak najwięcej ludzi .

        • 25 1

        • Oooo (2)

          I tu zasadnicze pytanie co to za ludzie którzy wykonują ten zawód i dają pozwolenie budowania okno w okno ,balkon w balkon i takim pięknym przykładem naprawdę warto się przejechać i zobaczyć przystanek Olgierda w stronę Karwin po tej samej stronie stoi już mały budynek mieszkalny dwupiętrowy teraz budują obok jaka tam będzie ciemność w mieszkaniach już wybudowanych i tych budowanych.
          Takiego odstępu jak tam mało się spotyka w Gdyni gdzie i tak są one bardzo malutkie.

          • 8 1

          • Nie trzeba jechać tak daleko. Nie dość, że widać co vis a vis gotuje na obiad. Jakie dzieciom czyta się książki na dobranoc, (1)

            To jeszcze - i to jest prawdziwa tragedia - z powodu bliskiej odległości i kradzieży odp.nasłonecznienia w lokalach zagościł chłod. Mamy nadzieję, że karma wróci.

            • 4 1

            • I widać, i słychać, i czuć jestem z miasta.

              • 2 0

      • Obecni włacy upiększyli tę ulicę?

        • 1 1

    • (4)

      Tak towarzyszu sekretarzu , sporo się zmieniło i wpływy twoje gdzieś znikły . Może żal ściskać ....

      • 3 13

      • Wyjątkowo wredny wpis. (1)

        Szczególnie, że dotyczy osoby, a nie treści. Ale cóż, w internecie można atakować ludzi i jak widac indywidua lubiacy komuś dopiec, pohejtować, poobrażać dla własnej chorej przyjemności mają tu pole do popisu.

        • 10 1

        • mali ludzie, male wredoty

          • 6 0

      • twoje wyobrażenie o świecie jest dość załosną mieszanką niewiedzy i kompleksów (1)

        facet ma 70 lat, wiec w 1989 miał raptem 36 lat. większość świadomego życia, aktywnego zawodowo, spędził nie PRL tylko w RP. Zapewne najlepiej pamięta lata 90te i wczesne 2000ne, kiedy to do Gdyni się przyjezdzalo posmakowac nowoczesnosci. szczurek skutecznie odwrocil te tendencje i dzis mamy radom.

        • 11 3

        • Człowieku, Gdynia była oknem na świat. Teraz zabitym dechami.

          • 7 0

    • Dziadkom zawsze bedzie podobac sie to co bylo za komuny. Maja do niej sentyment. (2)

      • 1 12

      • Byli wtedy młodzi. Młodość zawsze wspomina się pozytywnie. (1)

        • 1 0

        • przede wszystkim gdynia gwaltownie sie wtedy rozwijala, ilosciowo i jakosciowo, byla tez przestrzenna z oddechem

          • 0 0

  • Bardzo przeskalowana droga (11)

    Powinna mieć po jednym pasie a drugi pas powinien zostać oddany rowerom i hulajnogom. Ja wszędzie jeżdżę rowerem i reszta powinna robić to samo.

    • 16 76

    • W ogóle ja zamknąć i oddać pielgrzymom. (4)

      Rowery niech sobie jeżdżą po lesie.

      • 23 9

      • Samochody niech sobie jeżdżą po torze wyścigowym Indianapolis albo lepiej w ogóle

        • 13 13

      • Nie pielgrzymom, tylko koniom - dlaczego nikt nie myśli o koniach ? 1 pas dla koni ! :) (2)

        • 6 0

        • A woły? Nie wszystkich stać na konia! (1)

          • 1 0

          • woly do transportu towarowego jak najbardziej

            • 1 0

    • Najwyraźniej masz zwyczaj naginać wszystko do własnych potrzeb.

      Nie bądź taki roszczeniowy. Różni ludzie mają różne potrzeby. A miasto jest dla wszystkich.

      • 11 0

    • Spadaj, trolu. (3)

      • 10 2

      • Powinna być kładka (2)

        nad Morską dla roweròw

        • 0 7

        • Z podatków kierowców? Bo z podatków rowerkowców to nawet na farbę nie starczy.

          • 4 0

        • inhalacja spalinami?

          • 0 0

    • TICO Ci się znowu zepsuło ?

      • 1 0

  • Morska na powrót powinna być deptakiem (8)

    • 4 32

    • A pod blokami powinny wypasać się dziki (6)

      • 10 0

      • ...i dzikie konie. (3)

        • 11 0

        • (2)

          i łosie

          • 9 0

          • (1)

            I smoki

            • 9 0

            • I owce szewczyka Dratewki

              • 4 0

      • przecież się wypasają (1)

        • 4 1

        • zdecydowanie za mało

          Więcej inwentarza proszę!!!

          • 4 0

    • Pewnie, że tak.

      Albo lepiej, strefą 15 minutową, z zakazem opuszczania, przecież wszystko tam jest. Z takim myśleniem daleko zajdziemy.

      • 3 0

  • Dlaczego Morska skoro nie prowadzi do morza? (9)

    Zmieniłbym nazwę. Może na byłego prezydenta Gdańska który zawsze był przyjacielem Gdyni.

    • 2 38

    • Bieruta,Rokossowskiego,Michnika,Jaruzelskiego,Kociolka,Kiszczaka itd (6)

      • 10 1

      • Kuronia, Geremka, Bartoszewskiego, Mazowieckiego (4)

        Było wielu wybitnych Polaków

        • 2 5

        • Miernoty nigdy nie beda wielcy. (3)

          • 1 3

          • No kaczka wysoka nie jest. (1)

            dosłownie i w przenośni.

            • 4 3

            • Zgadzam się

              kaczka Donald do wysokich nie należy.

              • 3 2

          • *wielkie

            • 0 1

      • widać, że nie znasz historii

        • 1 1

    • Kurdupla też nie prowadzi do stawu.

      • 2 3

    • przez dziesieciolecia nazywala sie czerwonych kosynierow

      • 0 0

  • ulica 8 km -nic (6)

    Wzdłuż tej ulicy poza kilkoma ciekawymi budynkami nie uświadczysz nic co przyciąga uwagę. Aż prosić by się chciało o ciekawą architekturę przy dworcu PKP . A co do peronów....może na dwustu lecie Gdyni wybudują piękną halę nad nimi i zagospodarują teren wokoło.

    • 65 12

    • Nie ma potrzeby zeby wszedzie bylo interesujaco, ciekawie i spacerowo. Brzydkie fabryki, osiedla i szaro-bure parkingi tez sa potrzebne do zycia.

      • 14 5

    • Gdynia zacznie się ponownie rozwijać, jak wyrzucimy Wojciecha Szczurka z pracy. (4)

      • 30 2

      • Idź i wyrzuć (2)

        Tylko w jakim trybie? Zamach stanu czy dlatego, że masz taki kaprys?

        • 4 8

        • wybory

          .

          • 9 0

        • Marzy im się zastąpić Wojciecha jakimś Kacprem.

          • 3 4

      • Kto zlikwiduje to potężne zadłużenie? Kto? I jak? No i hrabia Marek Ł. niech już nie bruździ, bo serce się kraje

        • 5 3

  • Kiedyś trakt pielgrzymek, teraz kwatery lodowe:)

    • 6 1

  • patrząc na te zdjęcia raczej oczy bolą od tej architektury (1)

    • 12 21

    • Ja sobie uswiadamiam jak daleko bylismy w tyle za USA. Porownajcie sobie zdjecia ulic, mieszkan, domow, fabryk i drog z lat 30tych z roznych krajow.

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7 (2 opinie)

(2 opinie)
20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Katalog.trojmiasto.pl - Muzea

Sprawdź się

Sprawdź się

Obroną Poczty Polskiej w Gdańsku 1 września 1939 r. dowodził:

 

Najczęściej czytane