- 1 Przymorze kiedyś i dziś. Porównujemy zdjęcia (145 opinii)
- 2 Nietypowa willa prezesa banku nad miastem (55 opinii)
- 3 Te zabytki otwierają się po remontach (88 opinii)
- 4 "Banany jedzą tylko dzieci bardzo bogate" (36 opinii)
Kiedy dworzec w Sopocie przestał straszyć?
Dekadę temu, w marcu 2013 roku, rozpoczęła się realizacja jednej z większych sopockich inwestycji - budowy nowego dworca i zagospodarowania przylegających do niego terenów. Zainicjowało ją burzenie starych kas biletowych... i rekonstrukcja historyczna, nawiązująca do zniszczenia najstarszego budynku sopockiego dworca podczas II wojny światowej.
I nawet jeżeli zdania na temat walorów architektonicznych i - przede wszystkim - skali tej inwestycji są podzielone, to nie sposób zaprzeczyć, że zmieniła ona ten rejon i... cóż, wyprowadziła sopocki dworzec z czasów PRL-ul.
Pierwsze "do odstrzału" poszły w marcu 2013 roku stare kasy biletowe SKM.
Początki sopockiego dworca
Cofnijmy się jednak o ponad 150 lat.
Historia sopockiego dworca sięga tak naprawdę połowy XIX wieku. Wtedy to kolej dotarła najpierw do Gdańska, choć tylko do południowej części Śródmieścia. W latach 60. XIX wieku kolej w Gdańsku zaczęła się rozwijać - powstała choćby linia kolejowa do Nowego Portu.
W tym samym czasie trwała też budowa linii od strony Słupska, inwestycję realizowano etapami i w końcu tory dotarły też do Sopotu, początkowo z tej właśnie strony.
Latem 1869 roku powstał pierwszy budynek stacyjny w Sopocie, z kolei rok później uruchomiono połączenie na linii Sopot - Gdańsk, a we wrześniu 1970 również na linii Sopot-Słupsk.
Ruch pasażerski pomiędzy Sopotem a Gdańskiem rozwinął się do tego stopnia, że w 1888 konieczna stała się budowa kolejnego toru, który do użytku oddano rok później.
Przetrwał tylko budynek bagażowni
W tym czasie powstały również pierwsze zabudowania dworca. Jedyną istniejącą do dziś pozostałością tych zabudowań jest inspirowany gotykiem budynek tzw. bagażowni.
Pod koniec pierwszej dekady XX wieku powstał pierwszy sopocki wiadukt (na wysokości ul. Podjazd) oraz pierwszy tunel pod torami (w ciągu ul. Marynarzy). Z kolei w 1912 roku zbudowano peron dalekobieżny.
Do II wojny światowej sopocki dworzec z jednej strony obsługiwał ruch podmiejski z Gdańskiem, z drugiej zaś zapewniał siatkę połączeń m.in. z Berlinem, Królewcem, Poznaniem czy Warszawą.
Rozbiórka starego dworca w Sopocie rozpoczęła się w marcu 2013 roku od inscenizacji... walk o jeszcze starszy sopocki dworzec z czasów II wojny światowej.
Po wojnie dworzec głównie straszył
Po wojnie, w 1947 roku, odbudowano tylko parterową część zabudowań. Z kolei budynek, który przynajmniej część z nas może pamiętać, jako stary sopocki dworzec, swojego pełnego kształtu nabrał na samym początku lat 70. XX wieku.
Trudno było go nazwać perłą architektury, raczej odstraszał swoją brzydotą. Obok kas mieścił się tam bar i poczekalnia. A na zewnątrz można było tradycyjnie spotkać sznur taksówek czekających na klientów.
Ten PRL-owski dworzec służył podróżnym do 2013 roku, kiedy to zaczęła się budowa nowego i faktycznie znacznie bardziej nowoczesnego i - przede wszystkim - znacznie większego obiektu, który znamy dziś.
Opinie (159) ponad 10 zablokowanych
-
2023-03-19 17:25
Cały czas straszy. Ten z PRL-u też straszył, bo oba to przykłady prostackiej architektury straszydeł
- 10 0
-
2023-03-19 20:40
Dworzec w Sopocie w obecnym stanie to pomyłka.
- 9 1
-
2023-03-19 21:14
zarządzanie nieruchomościami
Mam bardzo dobre doświadczenia z firmą Polzen z Gdańska, jeśli chodzi o administrowanie nieruchomościami, polecam
- 0 2
-
2023-03-19 21:47
stary dworzec to był wstyd
ale z tym nowym trochę 'przeskalowali'
- 4 0
-
2023-03-19 21:53
Nawet o zegar mieszkancy musieli walczyc
Caly czas puuuuusto, echo, porazka, nikt tam nie chce handlowac, moze zrobic noclegownie dla bezdomnych, albo apartamenty na wynajem, przeskalowany kloc, ecs pasuje do kontekstu, dworzec nie, mysle, ze klimat hotelu rezydent bylby super
- 18 13
-
2023-03-19 21:58
Sopot, wioska której 2/3 terenu stanowią drzewa, nie ma nawet własnej komunikacji publicznej
ale ma za to ogromny deficyt i prezydenta który ma ogromne zaplecze urzędnicze i pobiera wynagrodzenie na wzór pełnowymiarowych miast jak Gdańsk czy Gdynia. Albo wcielić to jako dzielnice do jednego z miast albo zamienić na sołtysa i pogonić to całe towarzystwo bo to jakieś nieporozumienie które kosztuje obywateli ogromne pieniądze
- 4 2
-
2023-03-20 07:39
A na górze cały czas puste lokale.
Może zrobić noclegownię dla bezdomnych?
- 3 0
-
2023-03-20 08:40
Po długim czasie postanowiłem przeczytac cos na tym portalu, niestety widzę, że jest kiepsko z warsztatem dziennikarskim. A może to jest artykul sponsorowany? Brak krytycznego spojrzenia, powierzchowna ocena, prawdopodobnie spowodowana bardzo niedokladnym zapoznaniem z materiałami archiwalnymi, brak wiedzy o architekturze, przestrzeni oraz transporcie.
Szkoda.- 3 1
-
2023-03-20 09:05
Drzewa
A na maps.google można jeszcze zobaczyć ile wielkich drzew poszło pod topór przy tej inwestycji. Kto to zatwierdził... te w doniczkach nigdy tego nie zrekompensują...
- 4 0
-
2023-03-20 11:14
Okropność !!!!
Tyle złych opinii sopocian było na temat nowego dworca i co postawili .Fakt ze stary straszył ale ile jest starych zabytków a zrobiono z nich cukiereczek .
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.