• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kiedy dworzec w Sopocie przestał straszyć?

piw
18 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (159)
To nie zdjęcie z czasów PRL-u. Tak sopocki dworzec i jego okolica wyglądały... w 2010 roku. To nie zdjęcie z czasów PRL-u. Tak sopocki dworzec i jego okolica wyglądały... w 2010 roku.

Dekadę temu, w marcu 2013 roku, rozpoczęła się realizacja jednej z większych sopockich inwestycji - budowy nowego dworca i zagospodarowania przylegających do niego terenów. Zainicjowało ją burzenie starych kas biletowych... i rekonstrukcja historyczna, nawiązująca do zniszczenia najstarszego budynku sopockiego dworca podczas II wojny światowej.



Pamietasz, jak przed przebudową wyglądał sopocki dworzec?

Dziś trudno wyobrazić sobie bezpośrednie centrum Sopotu bez ogromnego i bardzo charakterystycznego budynku dworca.

I nawet jeżeli zdania na temat walorów architektonicznych i - przede wszystkim - skali tej inwestycji są podzielone, to nie sposób zaprzeczyć, że zmieniła ona ten rejon i... cóż, wyprowadziła sopocki dworzec z czasów PRL-ul.

Pierwsze "do odstrzału" poszły w marcu 2013 roku stare kasy biletowe SKM.

Nie da się bowiem ukryć, że przez lata, także po transformacji ustrojowej, stary sopocki dworzec przede wszystkim straszył. I turystów, i mieszkańców, i imprezowiczów nawiedzających co weekend miasto.

Początki sopockiego dworca



Cofnijmy się jednak o ponad 150 lat.

Historia sopockiego dworca sięga tak naprawdę połowy XIX wieku. Wtedy to kolej dotarła najpierw do Gdańska, choć tylko do południowej części Śródmieścia. W latach 60. XIX wieku kolej w Gdańsku zaczęła się rozwijać - powstała choćby linia kolejowa do Nowego Portu.

Sopocki dworzec na początku XX wieku. Sopocki dworzec na początku XX wieku.
W tym samym czasie trwała też budowa linii od strony Słupska, inwestycję realizowano etapami i w końcu tory dotarły też do Sopotu, początkowo z tej właśnie strony.



Latem 1869 roku powstał pierwszy budynek stacyjny w Sopocie, z kolei rok później uruchomiono połączenie na linii Sopot - Gdańsk, a we wrześniu 1970 również na linii Sopot-Słupsk.

Ruch pasażerski pomiędzy Sopotem a Gdańskiem rozwinął się do tego stopnia, że w 1888 konieczna stała się budowa kolejnego toru, który do użytku oddano rok później.

Przetrwał tylko budynek bagażowni



W tym czasie powstały również pierwsze zabudowania dworca. Jedyną istniejącą do dziś pozostałością tych zabudowań jest inspirowany gotykiem budynek tzw. bagażowni.

Sopocki dworzec w latach 30. XX wieku. Sopocki dworzec w latach 30. XX wieku.
Pod koniec pierwszej dekady XX wieku powstał pierwszy sopocki wiadukt (na wysokości ul. Podjazd) oraz pierwszy tunel pod torami (w ciągu ul. Marynarzy). Z kolei w 1912 roku zbudowano peron dalekobieżny.

Do II wojny światowej sopocki dworzec z jednej strony obsługiwał ruch podmiejski z Gdańskiem, z drugiej zaś zapewniał siatkę połączeń m.in. z Berlinem, Królewcem, Poznaniem czy Warszawą.

Rozbiórka starego dworca w Sopocie rozpoczęła się w marcu 2013 roku od inscenizacji... walk o jeszcze starszy sopocki dworzec z czasów II wojny światowej.

Same zabudowania dworcowe praktycznie przestały istnieć wraz z końcem II wojny światowej. Związane było to z ofensywą Armii Czerwonej, która poruszała się od Gdyni w stronę Gdańska wzdłuż torów kolejowych. W Sopocie radzieccy żołnierze na największy opór natknęli się właśnie w okolicy dworca, który ostatecznie spalili.

Po wojnie dworzec głównie straszył



Po wojnie, w 1947 roku, odbudowano tylko parterową część zabudowań. Z kolei budynek, który przynajmniej część z nas może pamiętać, jako stary sopocki dworzec, swojego pełnego kształtu nabrał na samym początku lat 70. XX wieku.



Trudno było go nazwać perłą architektury, raczej odstraszał swoją brzydotą. Obok kas mieścił się tam bar i poczekalnia. A na zewnątrz można było tradycyjnie spotkać sznur taksówek czekających na klientów.

Dworzec i jego okolica już po przebudowie. Dworzec i jego okolica już po przebudowie.
Ten PRL-owski dworzec służył podróżnym do 2013 roku, kiedy to zaczęła się budowa nowego i faktycznie znacznie bardziej nowoczesnego i - przede wszystkim - znacznie większego obiektu, który znamy dziś.
piw

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Bo tutaj PROpaganed Powską sie tutaj publikuje nieraz .

    • 8 1

  • Odpowiadam na tytułowe pytanie.

    Dworzec do tej pory nie przestał straszyć.

    • 10 3

  • No szczerze mówiąc (1)

    zamienił stryjek siekierkę na kijek.
    Siekierka była stara a nowy kijek bardziej przypomina niedorobioną maczugę,ale to Warszawce ma się podobać.
    Kasa ,Misiu,Kasa.

    • 7 1

    • Jeśli chodzi o kasę to taniej było nic nie robić i czekać aż betonowy klocek tymczasowego dworca się rozleci. Tak, tymczasowego bo jako taki był zbudowany.

      • 2 1

  • Dworzec jest miejscem przelotowym, tu sie bywa przejazdem. Nie musi byc rozbuchanym ponad potrzebe molochem. (1)

    Ten zburzony byl skromny ale lepszy od pozlacanego nowego. Nijak nie pasuje on do klimatu miasta.

    • 12 2

    • Ja bym nie udawał, że Sopot to wieś bo to nieprawda. Może rzeczywiście Sopot nie potrzebował aż tak wysokiego dworca ale z drugiej strony bardzo nie lubię prób robienia z Sopotu (a także Oliwy) skansenu, gdzie mogą powstawać tylko budki z mchu i paproci. Na tej zasadzie to można by dowodzić że i Grand Hotel nie pasuje do klimatu miasta.

      • 3 5

  • Ci którzy chwalą poprzedni budynek dworca chyba nie bardzo go pamiętają

    Może był tam jakiś kebeb ale w ostatnich latach strach tam było wchodzić. Smród i bród. I w dodatku był to bardzo mały budynek w marnym stanie technicznym, od początku budowany jako tymczasowy. A cała reszta ulicy Dworcowej to też była rozpacz, szczególnie przed wybudowaniem Rezydenta (też w swoim czasie kontrowersyjnego ale z przeciwnych powodów). Ja bym się na pewno nie zamienił mimo, ze sam gmach nowego dworca pachnie nieco gigantyzmem. Ale to i talk lepiej niż okolice dworca w stylu mniej więcej Gołubia i to też przed niedawnym remontem.

    • 4 7

  • Tu nie chodzilo o zaden dworzec tylko jak postawic kloc galerie w centrum Sopotu. "Dworzec"byl pretekstem do interesu.

    Sklepy restauracje itp itd i laskawie wydzielono pare metrow kwadratowych na kasy i dwa krzesla dla podrozujacych. Kubatura jest maksymalna jaka tylko byla mozliwa. Gigantomania Karnowskiego przypominajaca gigantomanie budowania 1000letniej rzeszy. Rezultat jest taki sam jak skutki mariny Karnowskiego czyli smrod gnijacych glonow przy zapiaszczonym molo z powodu przerwania cyrkulacji wody.

    • 16 1

  • A co z Liceum Ekonomicznym obok dworca??

    Stara szkoła z tradycjami ładnie odremontowana świeci pustkami, salę gimnastyczną przerobiono na biura magistratu bo niby remont ich pomieszczeń w ratuszu, tylko coś długo ten remont trwa bo już prawie 3 lata. Tablica na budynku szkoły o nadaniu jej imienia Sędzikówny znikła, a uczniów przepędzono do starej Szkoły Podstawowej nr 3, późniejszego gimnazjum, teraz zwanego Zespołem Szkół Technicznych. Chodzą słuchy, że kandydat do sejmu Jacek K. wymarzył sobie przerobienie starej handlówki na hotel, chroń nas Boże od takich posłów.

    • 12 0

  • Jedną architektoniczną maszkarę (2)

    zastąpiono drugą. To jest zupełnie niefunkcjonalny dworzec w przegabarytowanej bryle galerii handlowej, nienawiązującej w żaden sposób dialogu z otoczeniem, w którym przyszło jej stanąć. No macie powody do dumy.

    • 14 1

    • Mamy a jak się nie podoba (1)

      To nie przyjeżdżać.

      • 1 7

      • W przeciwieństwie do ciebie,

        to ja jestem z Sopotu.

        • 8 0

  • Chciałbym zaznaczyć że dworzec w Sopocie straszy na bieżąco

    Tylko że wcześniej straszył barak...Dzis straszy betonowe pudło. Brak pomysłu na miejsce zaowocował bylejakim miejscem.

    • 10 1

  • Stary dworzec byl fajniejszy (1)

    • 10 2

    • Ciekawe w czym?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Majówkowe zwiedzanie Stoczni vol.7

20 zł
spacer

Vivat Gdańsk! Rekonstrukcje historyczne na Górze Gradowej

pokaz, spacer

Gdynia wielu narodowości

spotkanie, wykład

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się okręt muzealny, który na stałe cumuje przy Skwerze Kościuszki w Gdyni?

 

Najczęściej czytane