• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jedno miejsce, różne lata: dworzec PKS na Targu Siennym

Michał Brancewicz
18 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (149)
Budynek dworca PKS funkcjonował na Targu Siennym, na przedłużeniu ul. Rogaczewskiego w latach 1957-1973. Budynek dworca PKS funkcjonował na Targu Siennym, na przedłużeniu ul. Rogaczewskiego w latach 1957-1973.

Targ Sienny był przez dekady miejscem, gdzie zatrzymywały się linie miejskich i podmiejskich autobusów. Pod koniec lat 50. powstał nawet budynek dworcaMapka w miejscu późniejszej Gildii. Dzisiaj nie ma już po nim śladu, bo na Targu Siennym stoi kompleks handlowy Forum Gdańsk.



Targ Sienny i Rakowy kojarzą się dzisiaj głównie z tym, że na ich terenie stoi kompleks handlowy Forum Gdańsk. Nieco starsi pamiętają jeszcze, że kiedyś istniała tam Gildia, duży parking oraz pętla autobusowa.

I właśnie na tej ostatniej funkcji warto się skupić, gdyż autobusy zatrzymywał się tam już 110 lat wcześniej.

Dworzec autobusowy na Targu Siennym ok 1920 roku. Budynki widoczne z prawej strony to Dominikswall (Wały Dominika), obecnie ul. Okopowa i Wały Jagiellońskie. Dworzec autobusowy na Targu Siennym ok 1920 roku. Budynki widoczne z prawej strony to Dominikswall (Wały Dominika), obecnie ul. Okopowa i Wały Jagiellońskie.
Jak podaje Gedanopedia, gdański dworzec autobusowy działał na Targu Siennym od 1912 r. Był to właściwie plac z peronami. Taką samą funkcję pełnił też w latach 1919-1945. Przez dekady to stamtąd odjeżdżały wszystkie miejskie i podmiejskie autobusy.

Tymczasowy dworzec przetrwał prawie 20 lat



Budynek dworca PKS funkcjonował na Targu Siennym w latach 1957-1973. Budynek dworca PKS funkcjonował na Targu Siennym w latach 1957-1973.
W 1954 r. oddano do użytku dworzec autobusowy, który miał istnieć na Placu 1 Maja (taką nazwę miał Targ Sienny w PRL-u) tylko przez pięć lat, ale trzy lata później na potrzeby podróżnych wybudowano budynek z kasami, poczekalnią i bufetem.

Obiekt powstał na przedłużeniu ul. RogaczewskiegoMapka, gdzie w latach 90. stanie blaszany pawilon Gildii, a prowadzić do niego będzie kładka nad torami kolejowym.

W 1963 r. dworzec miał 11 peronów odjazdowych i trzy przyjazdowe. Plac był jednak ograniczony z jednej strony kanałem Raduni, a z drugiej wykopem kolejowym, dlatego nie było szans na dalszą rozbudowę i zwiększenie przepustowości.

Pętla autobusowa w centralnym punkcie Targu Siennego i Rakowego istniała do 2014 roku. Pętla autobusowa w centralnym punkcie Targu Siennego i Rakowego istniała do 2014 roku.

Przenosiny do nowego dworca na 3 Maja



Dlatego w 1973 r. przestał istnieć i dworzec przeniesiono do nowo wybudowanego budynku przy ul. 3 MajaMapka, gdzie działa do dziś.

Do 2014 r., w centralnym miejscu Targu Siennego i RakowegoMapka, istniała pętla, gdzie kursy kończyło kilka linii autobusowych.

W 2018 r. otwarto na tym terenie centrum handlowe Forum Gdańsk.
Dzisiaj na Targu Siennym i Rakowym znajduje się kompleks Forum Gdańsk.  Dzisiaj na Targu Siennym i Rakowym znajduje się kompleks Forum Gdańsk.

Opinie (149) 7 zablokowanych

  • Nigdy nie byłem w Forum Gdańsk. (2)

    Nie lubię wizyt w galeriach handlowych. Czasami bywam w Galerii Bałtyckiej i Metropolii. Mam do nich blisko, 10 minut marszu.

    • 5 2

    • Ja byłem może kilka razy i faktycznie szału nie ma.

      • 3 0

    • Niesamowite info...

      Bardzo to wszyscy przeżywamy.

      • 5 1

  • Pięknie widać, jak ta ulica n-pasmowa w każdym z kierunków, powinna zniknąć w jakimś tunelu. (7)

    a jak nie to zamknąć dla kierowczyków, którzy urządzili sobie przelotówki przez centrum miasta.

    • 52 78

    • spoko... jak znajdziemy ropę i/lub gaz na Zatoce Gdańskiej

      Może wtedy będzie nas stać na takie prace...

      Znacznie taniej jest zbudować bypass'y w postaci tunelu pod Motławą, "małej obwodnicy południowej" przez Olszynkę i Chełm oraz aktywację 3-Maja przez kontynuację zabudowy kolejowego wykopu.

      Lecz na to nas też nie stać.

      • 6 4

    • (2)

      Człowieku zrozum wreszcie, że pisząc ciągle "kierowczyki" podświadomie pokazujesz swoje niedowartościowanie i zazdrość w tym kierunku, że nie masz samochodu. Jakbyś napisał po polsku "kierowcy" to twoja wypowiedź może by miała sens. Ale pisząc w ten sposób obnażasz tylko swoje myślenie "nie mam, nie stać mnie, zazdroszczę im, więc ich obrażę"

      • 19 10

      • A ja mam samochód, jeżdżę ok 3000 km/m-c w cyklu miejskim, podmiejskim, pozamiejskim i autostradowym i też uważam, że kierowcy to jedna z najbardziej roszczeniowych grup w naszym kraju. Oczywiście nieładnie jest od razu szydzić mówiąc "kierowczyki". Ale skądś ta niechęć się bierze.

        • 15 14

      • Niestety, wielu kierowców, to po prostu kierowczyki. To powinno motywować, do przestrzegania przepisów na drodze.

        • 2 2

    • Boli że samochodu nie masz? Czy po prostu lubisz ponarzekać?

      • 5 7

    • takie były plany i propozycje lata wstecz

      ale stwierdzili, że to za drogie

      • 0 0

    • Ty masz jakieś zboczenie w temacie,kierofczyki!! Ogarnij się!! Czy za pôźno na lekarza?????

      • 0 0

  • Tak

    To pewnie stamtąd rozpoczynały kursy linie takie jak 151, 154 itp. Szkoda, że nikt w Gdańsku nie publikuje prac zawierających historię gdańskich linii autobusowych i tramwajowych. W Gdyni jak mija rocznica uruchomienia jakiejś linii, to ZKM publikuje opracowanie prof. Wyszomirskiego. W Gdańsku chyba takich pasjonatów niestety brakuje, tylko jacyś pokazowi z aparacikami pokroju Krystiana J...

    • 4 3

  • po nastepnej wojnie odbudujemy Targ Siennny

    • 8 0

  • Na miejscu waszego obecnego budynku też było coś w rodzaju dworca autobusowego. Dalekobieżnego

    • 0 0

  • (1)

    Kiedy remont dworca PKS

    • 1 2

    • Pytaj wlasciciela

      • 2 0

  • Jeżeli już to na przedłużeniu ul. Ks. Rogaczewskiego! (1)

    • 2 2

    • Co za różnica

      kim ten pan był....

      • 1 1

  • Podwójny most (3)

    W prawo od mostu nad Kanałem Raduni, był podwójny most: dołem płynął Kanał Raduni, nad nim most (właściwie: wiadukt kolejowy), a jeszcze wyżej most (wiadukt) drogowy. Największa radochą było oczekiwanie na lokomotywę, która buchała parą z dymem po przejechaniu pod jezdnią. Zresztą podobnie było przy wiadukcie ul. Hucisko i Błędniku (oba kratownicowe, jak ten przy stoczni). Nie do wyobrażenia dzisiaj: łowili się parę z lokomotywy po jednej stronie wiaduktu, biegiem przez jezdnię (pozwalał na to ówczesny ruch pojazdów) i z drugiej strony gejzer pary skumulowanej pod wiaduktem. Ech, wspomnienia...

    • 3 0

    • Tak,mialo to miejsce tam (1)

      gdzie Kanał Raduni i linia kolejowa poprowadzona była przez istniejące wowczas jeszcze,nowożytne fortyfikacje ziemne....

      • 2 0

      • Pamiętam....

        Jadąc pociągiem odnosiło się wrażenie, z uwagi na kamienne muru oporowe, ze pociąg jedzie jakimś wąwozem.

        • 2 0

    • pomiędzy Rogaczewskiego a dworcem PKS była kładka dla pieszych

      obok tej kładki nad torami biegły rury ciepłownicze ( i jakieś jeszcze). Mieszkałem na Górce, więc często tam chodziliśmy a szczytem odwagi było stanie na tych rurach jak jechał pociąg. Raz o mało nie spadłem jak buchnęło dymem z parowozu. Kiedyś dzieciaki bawiły się bardzo głupio, ale prokurator nigdy się nie czepiał. Po prostu jak się coś wydarzało to był wypadek. Nawet jak moi starsi koledzy wrzucali niewypały do ogniska. Po tamtych czasach pozostał jedynie ten budynek sióstr zakonnych z czerwonej cegły ( stoi obok Forum), gdzie na dole było moje przedszkole.

      • 0 0

  • H9 :)

    • 0 0

  • Pętla autobusowa nr 142 do Wrzeszcza i 183 na Niedźwiednik. Komu przeszkadzały te linie?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku uruchomiono połączenie kolejowe z Sopotem?

 

Najczęściej czytane